Thomson Elite Dropper Seatpost - Do not open...

Morgan M

Aktiv medlem
Hej!

Detta är en genomgång av hur man tar isär och sätter ihop en Thomson Elite Dropper, eller iaf hur jag gjorde utan förkunskap, specialverktyg eller reservdelar. Dock behöver man några specialverktyg visar det sig men jag kunde tillverka dessa från material i skrotlådan.

Del 1, intro:

För drygt två år sedan så gick jag på hypen kring Thomsons höj- och sänkbara sadelstolpe. Hade som alla andra haft problem med tidiga versioner, speciellt Crank Brothers Joplin och nu utlovades 2 års felfri funktion. Första intrycket var utmärkt men det dröjde inte länge förrän den trilskades; övre bussningen lossnade av sig själv och hur hårt man än drog åt den så lossnade den igen och igen. Fick svar från Thomson att det var problem vid monteringen av de första stolparna och de hade fått in fett på fel ställe så att deras loctite inte bet ordentligt.
Jag fick valet att skicka tillbaka och få det åtgärdat eller fixa själv enligt en instruktion som bara sa "använd aktivator och loctite, se till att det inte är fett på gängorna och dra fast med 12 Nm" (jag kommer inte ihåg exakt längre, tror det var 12 Nm, men vem mäter sådant).
Nåväl, efter denna initiala fadäs så fungerade den felfritt i ytterligare nästan ett helt år. Men sedan så började de små problemen; stolpen gick inte alltid hela vägen tillbaka upp, i låst läge så sjönk den ändå ihop först några millimeter men mot slutet nästan en centimenter och man hörde tydligt det omisskänneliga ljudet av luftblandad olja i systemet. När den slutligen vägrade att åka upp alls så var det droppen, nu skulle stolpen isär och göras ren.

Till detta stadie verkar många Thomson-ägare ha kommit, men när man söker på internet efter någon som faktiskt servat en Thomson dropper stolpe, eller ens dissekerat en så finns det INGA bilder. Kan det vara de nyfikenhetseggande varningstexterna som Thomson placerat:
*I manualen:
"Do not, under any circumstances, open or attempt to service the internals of the Thomson Dropper. Evidence of opening the post will void warranty."

*Laseretsat utanpå stolpen:
"Do not open. Injury could result."

*Och upprepat på den inre patronen:
BILD 01
01laseretchedwarning.jpg

Eller är det den mystiska skallen på bulten i botten som frammanar sådan försiktighet att ingen vågat skruva på den?

BILD 02
02bottommysterybolt.jpg

Eftersom absolut ingen i hela världen alltså verkar ha dokumenterat detta så tänkte jag att HappyMTB kunde få gå i bräschen och bidra till denna folkbildning.
Därför tog jag också tillfället i akt och försökte komma ihåg att fotografera det olika stegen lite extra noga.

Notera att hydralsystemet i denna stolpe är trycksatt av en gaskammare med ca 135 psi (~10 Bar) så viss försiktighet bör iaktas. I mitt fall hade dessutom trycksatt gas blandats med hydraloljan vilket innebar att man inte kunde lätta på det trycket på annat sätt än att försiktigt skruva isär delarna... Flera varv tyg, handskar och skyddsglasögon var inblandade.

BILD 03
02airmixedwithhydraulicoil.jpg

Tydlig indikation på att gas varit blandad med oljan, plus att det pös ordentligt när jag skruvade isär delarna.

Del 2, Orientering

Då det är ganska många bilder och steg så har jag valt att börja mitt i när allt är isärplockat och visar hur jag sätter ihop allt igen. Vill man klura ut hur man får isär stolpen får man alltså börja från slutet och läsa baklänges, typ...

Genomgående står bildtexten UNDER respektive bild nedan.

BILD 04
03completedisassemblyexceptupperspringincartridge.jpg

Tja, vad skall man säga, många delar bidde det.

BILD 05
04upperspringassemblyincartridge-notdisassembled.jpg

Då har jag ändå inte plockat isär fjäderdelen inne i toppen av den inre patronen.

BILD 06
20removebottomcapfromcartridgelowertube.jpg

Dessutom måste man även montera av det understa locket (när jag skruvade isär dessa så släppte den övre först). Oavsett så är det enkelt att få bort en av dem då de har var sitt nyckelgrepp. Lite knepigare att skruva av den andra som sitter hårt utan något bra mothåll.

BILD 07
21clampingacylinderinavise.jpg

För att få grepp på det cylindriska röret för att hålla emot när man skall skruva av den sista muttern lindade jag först vulktejp runt den och sedan en grövre arbetshandske av läder som jag slutligen satte i skruvstädet. Linda handsken åt rätt håll så att den dras åt hårdare när man vrider röret för att få loss muttern. Jag fick även ta fram varmluftspistolen och hetta upp alltihop för att det skulle släppa. Vanligt när det är gänglåsning inblandat...
Bilden visar dock övre röret men det behöver man inte ta isär.

Del 3, nomenklatur

BILD 08
05parts-collarandgliderails.jpg

Här syns toppen på "sadelstolpsrör", "övre bussning", "yttre skrapring", "glidskenor" samt "teleskopiskt rör". O-ringen är ett snyggt sätt att undvika en skarp kant men har ingen annan funktion.

BILD 09
06parts-topouterassembly.jpg

Div. delar, inklusive "kamaxeln" och dess fjäder.

BILD 10
07cartridgeassembled.jpg

Detta är den inre delen; "patronen". Den övre (till vänster i bild) "reservoaren", "patronröret" i mitten samt "nedre cylinder".

BILD 11
08cartridgepistonparts.jpg

Överst "Reservoaren" med utstickande "ventilstång". På "patronrör" ser vi från vänster först "flytande pistong", "reservoarlock" samt "inre bussning". Utöver några o-ringar syns även en glidring som passar på "inre bussning" och en trasig "smörningsring".

BILD 12
09cartridgevalveparts.jpg

Slutligen ser vi "oljeventil" i vit plast vid änden av "ventilstång" samt "ventilhuvud" med en stabiliseringsring och o-ring på änden av "patronrör".

Senast ändrad:
Del 4, montering av patronen

Okey, så alla o-ringar man kommer åt och dess spår har rengjorts tillsammans med alla andra delar. Dags att montera tillbaka.

BILD 12
10checkfloatingpiston.jpg

BILD 13
10lubricatefloatingpistonwithfoaxfloatfluid.jpg

Jag smörjde dessa delar med Fox float fluid. Börja med att försiktigt trä på en dämpande o-ring (jag bytte till en ny som passade hyfsat, funktionen är att dämpa slaget när stolpen når sitt högsta läge så det är endast en "gummi"-funktion och inte en tätning), sedan "inre bussning" som har en intern o-ring för tätning mot "nedre cylinder". I original så var sedan en smörjningsring monterad men då min var trasig så hoppade jag över det. Istället monterade jag en extra dämpande o-ring här så att man inte kan bottna stolpen hårt. Jag har sett denna på några bilder på nätet som visar den kompletta "patronen" men den var inte monterad på min stolpe, eller så har den desintegrerat :-) Trä sedan på "reservoarlocket" samt "flytande pistong".

BILD 14
11finethreadsandairpressurevent.jpg

"Patronrör" har en väldigt fin gänga med många gängvarv. Dra den i botten för hand.
Man ser också det väldigt lilla hålet för gastrycket att utjämna mellan ovansidan av "flytande pistong" i "reservoaren" och kammaren där gasventilen sitter (inte visad ännu). Inte undra på att stolpen är dyr när det är urmakeri de sysslar med...

BILD 15
12uppercartridgetubeopened.jpg

BILD 16
13fitting10mmtoremovecartridgetube.jpg

Sätt sedan sexkantsgreppet på toppen av "reservoaren" i ett skruvstycke och dra därefter åt "lagom" med hjälp av en 10 mm blocknyckel. (Okey, lite opedagogiskt att visa fel ände av nyckeln...)

BILD 17
14floatingpistonstillinuppercartridgetube.jpg

Pressa försiktigt ned "flytande pistong" i botten. Denna bild visar dock hur pistongen var kvar i "reservoaren" efter att jag skruvat ur "patronrör". Jag fick ut den genom att lirka med röret, men man måste vara försiktig så att man inte skadar tätningarna. Går det inte enkelt att få upp den kan det vara lika bra att låta den vara kvar men applicera lite smörjolja eller liknande innan röret återmonteras. Bör iofs gå att trycka upp mha metoden nedan för att trycksätta stolpen.

BILD 18
15oilvalve.jpg

"Oljeventilen" skall INTE vara monterad ännu då luft måste kunna passera genom "patronrör" när vi fyller på olja och stänger "reservoaren".

BILD 19
16oilportinuppercartridgereservoir.jpg

Vi noterar att oljeportarna sitter väldigt nära botten på "reservoaren", vilket är bra för att den sista luften skall kunna komma ut när vi stänger fullt med olja sedan.

BILD 20
17withfloatingairpistoninbottomfillcartridgewithoil.jpg

Jag använde 2,5W gaffel/dämparolja, har ingen aning om vad det är egentligen. Det går åt ca 20 ml. Fyll upp till kanten. Skyddshanskar har jag hört att man skall använda så det gjorde jag ;-)

BILD 21
18screwoncapgentlyminimizingtrappedair.jpg

Skruva försiktigt på "reservoarlocket". Dra sedan åt med en 15 mm blocknyckel. Lagom hårt så klart. Eftersom det är olja överallt är det ingen idé att hålla på med gänglåsnig etc här.

BILD 22
19fillcartridgeinnertubewithoilallowtimeforresidualairtorise.jpg

Fyll sakta på olja ned i "patronrör" så gott det går. En kanyl hade varit bra här. Vi siktar på att minimera mängden instängd luft i systemet.

BILD 23
22fillcartridgewithoilthenattachlowertube.jpg

Trä "nedre cylinder" försiktigt över tätningen på "ventilhuvud" och skruva fast den i "inre bussning" med handkraft. Vet inte om det spelar någon roll men texten "Thomson" bör vara orienterad åt rätt håll.

BILD 24
23screwoncartridgelowertube.jpg

Fyll sedan i lite mer olja men inte hela vägen upp. Knacka lite försiktigt på "patronrör" och låt gärna stå en stund för att låta eventuella luftbubblor flyta upp.

BILD 25
24compresscartridgecompletely.jpg

Skjut nu ned "nedre cylindern" i botten samtidigt som vi övervakar oljenivån, "patronrörets" ände skall aldrig gå över ytan. Lämna några millimeter till kanten.

BILD 26
25fillcompressedcartridgewithoiltocovervalve.jpg

Dags att montera "oljeventil". Doppa ned den i oljan och kolla så att den inte binder någon luft, underlättas av att först olja in den lite i förväg.

BILD 27
26insertandtightenvalvewithscrew.jpg

Dra skruven som håller "oljeventil" riktigt hårt. Egentligen borde man pressa upp den mötande "ventilstången" då den är fjäderbelastad så att denna ventil alltid är stängd med en kvarvarande fjäderkraft. Men man kan också låta bli (gjorde jag) och undvika att lyfta sin cykel i sadeln i möjligaste mån.

Toppa upp med olja så att det blir ytspänning, skruva sedan långsamt på det nedre locket och njut av luft och olja som förhoppningsvis pyser ut längs gängorna.

BILD 28
27tightenlowercartridgetubeends.jpg

Dra fast locket och "inre bussning" med två 15 mm blocknycklar eller vänd på steken och sätt fast undre locket i skruvstädet och dra med en nyckel. Som vanligt skall det dras precis så där lagom hårt.
Hep, så var "patronen" monterad. Låt den vara ihoppressad tills vidare.

Senast ändrad:
Del 5, trycksätta patronen

Det är nu det börjar bli lurigt, några specialverktyg behövs nämligen.

BILD 29
28insertvalvekeepingcartridgecompressed.jpg

Först måste luftventilen monteras.

BILD 30
29smalltoolfittingtotorqueairpressurevalve.jpg

Den sitter såklart i ett djupt hål. Hålet är änden på den fjäderbelastade "ventilstången" och kan därför rotera. Men, det finns två små små parallella ytor att hålla emot med. Så, i mitt fall krävde detta två specialverktyg jag inte hade,
ett för att få ned ventilkäglan och ett för att hålla emot.

BILD 31
30toolforairpressurevalvetorque.jpg

Mothållet gjorde jag av en bit kopparrör som jag mosade till så att det med lite lagom våld gick att pressa på de två parallella ytorna. Bonus med den semi-elliptiska formen på röret är att det faktiskt går att hålla emot med.

BILD 32
31partsandtoolsforinsertingpressurevalve.jpg

BILD 33
33toolwithvalveattached.jpg

Ventilkäglan visade sig passa bra i ett verktyg tänkt att dra i "helicoil" med, dock fick jag smärgla ned dess ytterdiameter något för att passa.

BILD 34
34insertairvalve.jpg

Nu var det enkelt att hålla emot men ändå dra fast ventilkäglan ordentligt.

Nästa specialverktyg, eller adapter kanske är bättre ord var inte lika enkel.
Nu måste man på något sätt trycka i 135 psi i det lilla röret som ventilkäglan precis skruvats ned i. Jag höll nästan på att gå bet på detta, tills skrotlådan visade sig från sin bästa sida.

BILD 35
36valveadapterpartsbeforeafter.jpg

Här syns delarna jag använde för att skapa adaptern. En presta ventilförlängare, en presta ventilkägla, en liten o-ring och en shimano hydralbromsmutter (som normalt pressar in en oliv i handtaget).
Ventilkäglan filas ned och innanmätet tas såklart bort, ventilförlängaren filas också ned något.

BILD 36
37valveadapterparts.jpg

Lite lim och man pressar sedan i ventilförlängaren i hydralmuttern med sitt stadiga skruvstäd.

BILD 37
38attachinnervalveadapter.jpg

Ventilkäglan skuvas nu ned i "patronen". Observera att den skruvas ned "åt fel håll", med sina avhuggna gängor nedåt. Egentligen skall detta inte gå då det inte är rätt gängstigning eller någonting, men det kärvar ihop sådär precis lagom.
Trä sedan på o-ringen.

BILD 38
39attachvalveadapter.jpg

Skruva sedan på resten av adaptern.

BILD 39
40increaseairpressureto135psi.jpg

Jag visste inte förut att det är exakt samma gänga på shimanos hydralmutter som det är på vanliga bilventiler, eller kanske din bakdämpare?
Pumpa upp typ 135 psi. Läcker det gör det inte så mycket, den inre hela ventilkäglan är fjäderbelastad och stänger automatiskt när trycket på utsidan sjunker.

BILD 40
41mountvalvecap.jpg

När man lyckats få i 135 psi, eller vad man nu får, är det dags att göra gaskammaren lite större. Montera av adaptern igen och skruva på ventilhatten av rostfritt stål istället.
Den skall då sticka ut några tiondels millimeter, precis lagom för att man skall kunna vända stolpen upp och ned och pressa på reservoaren nedåt så att hydralventilen öppnas och vårt nya fina lufttryck expanderar stolpen.

BILD 41
42extendcartridgeandtopupairpressure.jpg

Gör nu om proceduren och fyll upp med max 135 psi igen.
Sådär, då var patronen klar och trycksatt.

Thomson använder kvävgas (nitrogen) i original, men det fungerar lika bra med luft. Anledning till att man väljer kvävgas istället är för att de molekylerna är större än de minsta i luft (som ju till största delen, 78%, ändå består av kvävgas) vilket minskar risken att trycket sipprar ut genom mikroporer i gummitätningarna. Dessutom är syre och den fukt som finns i luft inte lika snäll mot tätningarna.

Senast ändrad:
Del 6, montera patron i yttre teleskopiskt rör

BILD 42
44cleaninsideofbottomtube.jpg

BILD 43
45cleancollarbushing.jpg

Börja med att göra rent insidan av "sadelstolpsrör", "yttre bussning", "skrapring", "glidskenor" och "teleskopiskt rör".

BILD 44
46mountscraperinglubricateandmountcollarontelescopictubebeforegliderails.jpg

Fetta sedan in "skrapring" och montera i "yttre bussning". Trä sedan dessa på "teleskopiskt rör".

BILD 45
47mountgliderailsusingT6torxdriver.jpg

Montera därefter "glidskenorna" med ytterligare 6 urmakarskruvar, T6-torx.
Dessa mikroskopiska skruvar känns lite overkill men de håller ju "glidskenor" på plats under monteringen iaf. Två eller tre av mina hade gått av och lämnat gängan i stolpen helt blockerad. Dessa skruvar satte jag alltså inte tillbaka.

BILD 46
48preparationsbeforeattachingcollarandoutertube.jpg

Med "yttre bussning" högst upp (jag tog aldrig bort den lilla indikator-o-ringen så den är tekniskt högst upp), fetta in "teleskopiskt rör". Jag använde gaffelfett. Dock bör man inte fetta in hela vägen upp som jag gjorde på bilden, inte heller lika rikligt. Detta för att man inte vill få fett på toppgängan av "sadelstopsrör" när man trär på den sedan.

Spreja aktivator på gängorna högst upp på "sadelstopsrör", applicera sedan loctite gänglåsning tunnt ett varv på de översta gängorna.

BILD 47
49telescopictubelubricatedwithcollarattop.jpg

Trä på "sadelstopsröret" men var försiktig så att det inte hamnar fett på gängorna, varken på röret eller i mötande bussning.
Se till att den yttre stora O-ringen ligger i sitt spår innan man drar ihop rör och bussning, den går inte att få dit i efterhand (utan att ta isär igen först).
Dra ihop med handkraft, och sedan så hårt det går med de medel man har. Typ 12 Nm vill man uppnå.

BILD 48
50cartridgelubricatedbeforeinsertionintelescopictube.jpg

Fetta in "patronrör". Här satt det i original en smörjningsring av något syntetiskt svampmaterial men den har jag kastat. Hade gått att klippa till en vettex-duk eller liknande och olja in för att få samma effekt om man verkligen vill.

BILD 49
51cartridgeinsertedintelescopictube.jpg

"Patronen" monteras uppifrån och dras fast med hjälp av en 15 mm hylsa. Glöm inte glidringen som skall sitta utanpå "inre bussning". Sexkantsgreppet är grunt och man får vara lite försiktig. Bäst hade varit att smärgla ned hylsan så att den hade varit helt plan för att få max grepp, men det gick bra ändå. Givetvis drar vi denna lagom hårt, valfritt att använda gänglåsning, det gjorde inte jag denna gång.

BILD 50
52outertubeassembledwithcollar.jpg

Nu har vi något som ser ut såhär. Det krävs ytterligare ett specialverktyg för att montera fast gängadaptern på botten av "patronen".

BILD 51
53endcaponcartridgebottom.jpg

Adapter och dess fastsättningsskruv men det fantasifulla triangelformade greppet.

BILD 52
54triangulartoolmadefromikeatypehiddennut.jpg

BILD 53
55tools.jpg

En typ IKEA-försänkt mutter fick sätta livet till. Tre snitt med bågfilen fixar triangelgreppet och sedan passar såklart en insex-nyckel i vår nya adapter.

BILD 54
56endcaponcartridgebottomattached.jpg

Dra fast gängadaptern.

BILD 55
57bottomendtightened-telescopicassemblycomplete.jpg

Dra sedan fast hela "patronen" i "sadelstolpsrör" med 15 mm hylsnyckel. Gänglåsning är valfri även här.
Phew, nästan klart nu!

Del 7, målsträckan - smådelar på utsidan

Thomson fortsätter med urmakeriet, hålen för fjädern är supersmå och jättepilliga.

BILD 56
58springinsertedshortendstickingup.jpg

Börja med att placera fjädern med den långa utstickande änden inåt centrum på stolpen.

BILD 57
59caminsertedOK.jpg

Detta momentet var nog det pilligaste, men det går.

BILD 58
60finishedcompressedOK.jpg

Sedan är det bara att skruva i låsskruven som fixerar "kamaxeln" i axiellt läge, skruva fast mothåll och hävarm.

Jag har inga bilder på själva sadelklämman, så ni får ta mitt ord på att jag lyckades montera även den.

BILD 59
61finishedfullyextendedOK.jpg

Drar man nu i hävarmen så glider stolpen magiskt ut, härligt tyst och mjukt. Whooho!

Del 8, slutord.

Någon borde göra något. Varför säljer ingen ett kit med nya o-ringar, en ny "inre bussning", nya "glidskenor", de få specialverktyg man behöver osv? Det hade väl inte behövt kosta en förmögenhet, eller?

OK, jag har ju inte bytt ut något, utöver hydraloljan då. Jag har tagit isär och gjort rent, men jag kunde ju ganska enkelt ha förstört någon packning och det finns ingen garanti att detta kommer funka särskilt länge innan det börjar läcka igen eftersom packningarna/tätningarna fortfarande är minst lika slitna som när jag började. Visst, hade något gått sönder hade man väl fått mäta upp den tätningen och köpt en ny, men flera av dessa sitter illa till och går egentligen bara att byta som en del av en hel enhet, specifikt den "inre bussningen".

Har man inte lust att försöka sig på detta men har en Thomson Elite Dropper som behöver service rekommenderar Thomson att vi skickar dessa till
https://www.i-ride.co.uk/about-us/service-centre/thomson-seat-post-service/
Dvs, om man inte har garanti kvar, då får man väl vända sig till försäljaren.

/Morgan

Också några vänliga söktermer för våra googlande internationella MTB-vänner:
Thomson elite dropper service
Thomson elite dropper internals mechanism inner workings technology
Thomson elite dropper disassembly disassembled
Thomson elite dropper pictures
Thomson elite dropper diy do it yourself
Thomson elite dropper Assembly spare parts
Thomson elite dropper leaking leakage degraded function
Thomson elite dropper special tools

Senast ändrad:
Söte Göte vilket projekt! :-O

Jävligt imponerande!
Kan inte annat än lyfta på den proverbiala hatten & buga ödmjukt inför tankekraft & handlingsförmåga :-D

Ovetandes har jag suttit på ett urverk!
Nu blev jag lite skraj över mitt dyrköp till stolpe, men änsålänge går den fint..

Mycket bra inlägg!!

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Fungerar den?

Mycket bra fråga! Den fungerar, och är dessutom symptomfri. Men jag har ännu inte cyklat någon tur med den. Jag får väl uppdatera här med en första RR.

/Morgan

Lulle skrev:
> Nästa vecka i meka med Morgan M: Byt dina
> höftkulor, DIY

Eller hur man packar sin MTB när man skall ut och resa:

MorganMkaparram.jpg

/Morgan

Lulle skrev:
> Nästa vecka i meka med Morgan M: Byt dina
> höftkulor, DIY

Trodde nästa vecka handlade om bygg din egen månlandare, men det var kanske veckan därefter.

Det mest fantastiska är att det här vidunderliga urverket är cnc-bearbetat ur ett enda stycke, allt enligt gammal Thomsontradition.

Mycket snyggt jobbat, Morgan! Triangelverktyget var riktigt tjusigt och klurigt i sin enkelhet.

Senast ändrad:
Bra jobbat. Som tur var har jag fortfarande garanti kvar på mina stolpar så det blir till att använda den ett par gånger till :).

Grymt bra jobbat!! Borde ju vara samma på en covert fast den inre prylen är vänd åt andra hållet. Bra att veta sedan när min börjar krångla :)

Sjukt bra! Önskar att Thompson hade gjort en mekanisk DP ala Gravity Dropper, känns mer Thomson och bombsäkra produkter!

Snyggt jobbat, men jösses... Jag tror jag stannar med GD tills vidare. Fixa gafflar och dämpare gör jag men det där. Nope.

Lejon skrev:
> Jag är imponerad av inlägget, men blir samtidigt
> avskräckt från ett köp.

+1 En Gravity Dropper verkar plötsligt ännu mer attraktiv.

Atlas skrev:
> Snyggt jobbat, men jösses... Jag tror jag stannar
> med GD tills vidare. Fixa gafflar och dämpare
> gör jag men det där. Nope.

+1

Känns riktigt bra att ha en stolpe som kan servas på 5 minuter och som aldrig krånglar:-) Synd bara att de inte finns med 150 mm dropp. Börjar tycka att 100 är för lite.

Efter att ha läst genom denna fantastiska meckguide kan jag bara konstatera att Do Not Open-uppmaningen verkar vara ganska berättigad...

Min Thomson är påväg hem från garanti service (igen) "gaspatronen" som skjuter upp stolpen hade börjat läcka. De stoppade i en ny patron och servade de andra delarna. Normalt rekommendera de service efter två år, men det är dyrt 85-95 pund pluss frakt. Nästa gång blir det en mer lättservad stolpe.

Nu när min Thomson dropper började krångla igen så blev jag nyfiken på hur den ser ut inuti.
Min stolpe ser ut att vara något uppdaterad här o var jämfört med beskrivningen i artikeln.

Har plockat isär den utan någon dramatik med gasexplosioner eller så.
Jag började med att först pumpa i luft i ventilen(efter att ha gjort en adapter för detta) för att se om det kunde få ordning på att stolpen inte ville åka upp hela vägen.
Men det hjälpte inte alls.
Så jag började plocka isär stolpen.
Många små skruvar var det. t.ex. så stora hylsan med skrapringen mot den rörliga delen av stolpen var låst med en liten M2,5?skruv med insexgrepp på 1,3mm.
Sen har vi de tre avlånga plast klackarna som skall förhindra att stolpen kan totera dessa satt också med löjligt små skruvar, som dessutom hade lossnat och gjorde så att stolpen hade ett "rotationsglapp"
Det värsta av allt o förklaringen till att stolpen inte låser som den skall var att oljeventilsskruven (Bild 18) hade lossnat helt o låg löst nere i röret.

Nu får vi se om jag lyckas få ihop grejerna igen...

Vilket underbart inlägg, hade missat det men jösses vad jag aldrig ska köpa en Thomson dropper.
Snacka om overengineered.

Nu är min Thomson dropper ihopskruvad igen. Den låser som den skall och skjuter upp stolpen. Nu återst bara att se hur länge den kommer att fungera...
Jag har inte bytt några delar. Bara rengjort, smort och skruvat ihop.

Teddy sa:
Nu är min Thomson dropper ihopskruvad igen. Den låser som den skall och skjuter upp stolpen. Nu återst bara att se hur länge den kommer att fungera...
Jag har inte bytt några delar. Bara rengjort, smort och skruvat ihop.

Haha! Mailade precis dig länken till den här tråden!

Jag vill bara bumpa denna helt sjuka mektråden (hall of fame?), kommer ständigt att tänka på den när jag reflekterar över hur lätt det är att göra en ytterbensservice på min Revive.

Jag tänker bara på hur man servar en Gravity Dropper (är det någon förutom jag som fortfarande kör en?). Ta en sten. Banka. Klart. Eller om det är avancerat. Skruva lite på en ring.
Den är sadelstolparnas AK-47. Thomson är i så fall mer som motsvarigheten till en JAS 39 Gripen.

Tillbaka
Topp