Reba solo air. Ändra slaglängd.

Oggler

Aktiv medlem
Som rubriken antyder. Vad behöver man för att ändra slaglängden på en Reba solo air 2015 från 100mm till 120mm. Om det ens är möjligt? Ryktena gör gällande att en 120mm airshaft bör införskaffas. Men jag hittar inte någon sådan på lämpligt inköpsställe. Är det några andra småprylar som behövs?

Eller så kanske det inte ens går?

Jag letade också överallt. Hittade på eBay till slut men då blev frakten för dyr så jag backade.

Hör med Kasper på klh@cycleservicenordic.com, han brukar ha örnkoll.

Nu har jag googlat mig less på det här. Det verkar tydligen inte gå att köpa lösa "air shaft". Hur går man till väga om man skulle behöva den som ren reservdel? Är det helt ny gaffel som gäller då?

Samma som Oggler.

Förr i tiden, då det var dual air var det en riktigt smärtfri process. Nu, om jag ville ändra slaglängd på min Reba så skulle jag nog sälja den och köpa en ny.

Edit: Jag har också googlat mej less på det alltså. Läste lite slarvigt

Senast ändrad:
Om man kollar RS reservdelskatalog finns airshaft för 120mm endast för 26" och 27.5/29 får nöja sig med 110mm.
Fel av mig, finns även 120 mm för 29"

Senast ändrad:
Beställde för nån månad sen på ebay till min RS Revelation 130mm till 140mm. 32mm. Hittade en länk på Youtube som visade hur man gör och det va ganska simpelt.
Kostade runt 300kr tror jag....

Jättelätt att göra. Finns delar att beställa hos en välsorterade Lbs. Gjorde det i vinter på mina 2014 och 2015 reba gafflar

Rockshox part 11.4018.021.000 borde funka så länge gaffeln nyare än 2014 (och att den inte har någon konstig oem-dämpare) enligt reservdelskatalogen.

Enligt det senaste "ryktet" så ska slaglängden endast gå att förkorta. Ska man förlänga så skulle man enligt uppgift även behöva byta dämparenhet på högersidan. Kan någon bekräfta eller dementera det här?

Det här blir ju bara mer och mer spännande. Enligt Srams reservdelslista så finns det bara airshaft upp till 110mm. Inte 120mm.

På andra forum har jag läst om folk som konverterat sina solo air till dual air genom att helt enkelt bara byta ut hela luftfjäderkittet till ett till en äldre gaffel. Vet någon något om detta?

Här är mina gamla 100mm artikelnumret på påsen enligt bild är allt du behöver

Det är till 29" gaffel

Bilagor

• 146428319674488996500.jpg
    146428319674488996500.jpg
    191 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
Oggler sa:
Det här blir ju bara mer och mer spännande. Enligt Srams reservdelslista så finns det bara airshaft upp till 110mm. Inte 120mm.

Läs beskrivningen på 11.4018.021.000 (vilket är den som CRF-Niklas också tipsar om). Det står tydligt att den ger 120mm på Reba29" fr.o.m. 2014 (de med så kallade A3-underben).

Fantastiskt. Nu hittade jag den i reservdelslistan också. Tack CRF_Niklas.

Ett litet bifynd/fundering. På sidan 46 i den här katalogen: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...t/files/techdocs/2016_rockshox_spc_revb_0.pdf

...så verkar det som att det går att köpa dual air spring assembly till gafflar som är av årsmodell 2012-2016. Ska man tolka det som att det går att göra om solo air-gafflar till dual air?

Jag har en 90mm Reba som jag gärna vill ha 100mm till så om någon vill bli av med sin 100mm vid byte så är jag intresserad. pm:a eller maila.

hm sa:
Men har inte du en Epic?...

Bland annat ja. Och det är just Epicen jag funderar på att testa med 120mm. Men i första hand försöker jag bara förstå om det över huvud taget går, och vad grunkan i fråga kostar.

Men när den kommentaren ändå dök upp. Är det någon som provat 120mm på epic? Jag har kört 120mm på HT(avsedd för 100mm) och tyckte det funkade bra ända tills gaffeln skulle låsas. Då blev det högt i fram vid klättring osv. När man går från 100 till 120 så tycker jag det känns som att marginalerna blir större. Man behöver inte vara lika noga med exakt rätt tryck osv. Man kan köra med mera sag från början. Därmed påverkas ju inte geometrin så mycket. Inte så länge man inte låser gaffeln. Och av någon anledning så gör jag sällan det på Epicen. Det känns som jag sitter mer i klättringarna över lag. Hur som. På HTn gick jag tillbaka till 100mmefter ett tag.

Idag rev jag isär min rebagaffel:

1) Det satt 2st tokens i luftkammaren. Det hade jag ingen aning om. Sitter det alltid i original? Inte konstigt att gaffeln kändes lite väl progressiv. Dessa har jag nu tagit bort.

2) Fettet i luftfjädern var tjockt som tjära. Det måste ju vara en bidragande orsak till sticktion. Det sitter ju ett litet urtag på insidan av cylindern som ska utjämna trycket mellan de två kamrarna. Enligt vad jag googel säger så är det tjockt fett i gaffeln för att en mera lättflytande olja skulle ta samma väg som luften ner till nedre kammaren. Tacka vet jag dual air. Där kunde man blaska ner en skvätt olja som smorde så fint och lätt. Det var bättre förr... Andrahandsvärdet på dual air-gafflar borde ju vara enormt högt.

Det ska bli spännande att provhoja och se hur gaffeln känns utan tokens.

Finns det inga nackdelar att gå till 120mm?
Isf undrar jag varför inte alla vill ha 120 och att de såldes så

Sitter med en reba själv...

Sitter din reba på en Epic?

Jag antar att det finns nackdelar. Epicen är ju en erkänt bra klättrare. Den egenskapen lär väl inte förstärkas om man kör med 120mm. Personligen tycker jag att jag sitter lite långt bak på Epicen. Detta kan vara ett hjärnspöke, vad vet jag, men med 120mm i fram så lutas ju hela hojen lite mera bakåt. Detta går väl att kompensera om man vill, men ändå.

Vevpartiet kommer ju lite högre också.

Men jag utgår från att man slösar med lite extra sag om man kör med 120mm, och att effekterna på geometrin därför blir marginella. Det vore kul att prova i alla fall.

Ikväll provhojade jag efter det att jag gav gaffeln en smörjservice och tog bort 2st tokens i luftkammaren. Vilken enorm skillnad det blev. Nu funkar ju gaffeln igen. Lusten att testa 120mm avtog helt plötsligt.

Efter att jag har avverkar ett antal rebagafflar så tycker jag mig märka samma sak hela tiden. Det verkar vara lite si och så med olja och fett när de levereras nya. Det verkar ju som om man borde ge nya gafflar en smörjservice det första man gör.

Efter att ha läst hela tråden ser jag inte bekräftat att man kan öka slaglängden på 2015-års Reba 27.5"-gaffel.

Skulle hemskt gärna vilja öka från 100mm till 120mm...

Här är artikelnr : 11.4018.021.000 120mm Air Shaft Reba/SIDB 120mm travel 27.5”/(29”-A3) (can be used to change travel to 120mm on 27.5” /(29” 2014/A3) Solo Air,not compatible with pre 2014/A3 29” or Dual air.

vi på erlan.se kan ta hem utan problem.

liveforthis sa:
Här är artikelnr : 11.4018.021.000 120mm Air Shaft Reba/SIDB 120mm travel 27.5”/(29”-A3) (can be used to change travel to 120mm on 27.5” /(29” 2014/A3) Solo Air,not compatible with pre 2014/A3 29” or Dual air.

Perfekt!
Gjorde ett klipp och budade hem en ny 2015 Reba i kartong för 1900kr inkl frakt på eBay ?

Tegheim83 sa:
liveforthis sa:

Perfekt!
Gjorde ett klipp och budade hem en ny 2015 Reba i kartong för 1900kr inkl frakt på eBay ?

Det va ju inte fy skam då ? bara höra av sig om något behövs i gaffel väg.

liveforthis sa:
Tegheim83 sa:
liveforthis sa:

Perfekt!

Det va ju inte fy skam då ? bara höra av sig om något behövs i gaffel väg.

Nej, hade räknat med en tusing till.

Fick med OneLoc också.

Vad kostar luftröret?

Tillbaka
Topp