[Semi-OT] Ryska hackers har extraherat data från WADA

Lillgammal

Aktiv medlem
Hur lång tid innan de börjar läcka ut stora cyklistnamn? Läste att Froome och Wiggins fått sina akter uppladdade för någon dag sedan, båda har dopingpreparat reggade i sina kroppar. (Dock är de bulletdodgers då läkare skrivit ut preparaten och det har godkänts av UCI). Sedan fattar jag inte hur folk i dagens informationssamhälle kan vara så enfaldigt dumma att de inte fattar att alla på toppnivå är vandrande apotek och sönderdopade. Ramaskri varje gång en superatlet visar sig vara dopad som om det skulle vara oväntat.

http://www.forbes.com/forbes/welcom...ww.google.se/&referrer=https://www.google.se/

Bättre länk om forbes fuckar för att man har adblock
https://www.theguardian.com/sport/2016/sep/15/chris-froome-defends-use-tues-wada-hacking-leaks

Senast ändrad:
Om du vill dra det hela till dopningssnack finns en utmärkt tråd att ta den diskussionen i. Att av data som läckt ut kring TUE skulle leda till några dopningsfall/avslöjanden låter dock inte så troligt.

Att även idrottare ska ha rätt att nyttja preparat som står på dopningslistor i fall där det är medicinskt motiverat tror jag få motsätter sig. Sen kan man förstås alltid ha en diskussion om det finns ett överutnyttjande av systemet och hur man ska komma åt det.

Slutligen kan man tycka att WADA kanske borde se över sin hantering av data och säkerheten kring denna.

Det enda som är intressant är att 'Therapeutic Use Exemption' är osedvanligt vanligt och ofta ligger tidsmässigt intressant till.
Sen glömmer vi inte Johnsrud Sundby i sammanhanget...

TUE är största skämtet någonsin, det är doping men inte tekniskt sett. Allt kan motiveras medicinskt av korrupta läkarteam.
Helt plötsligt har hela världseliten utvecklat extremt svår astma och måste pumpa sig fulla med typ efedrin vid varje träningspass och inför tävling. (synd att det inte finns smiley som himlar med ögonen). Nåja, det här är lite väl OT

Till topic: jag hoppas fler hängs ut. Ska bli kul att se hur mycket fusk och mygleri som uppdagas med dessa läckor. Påvisar bara vilken dubbelmoral som finns inom sportvärlden, där Ryssland hängts ut som syndabock. Förhoppningsvis kanske dessa läckor leder till en öppnare diskussion om korruptionen och den morala degenerationen som finns i sportvärlden.

Nej, det är inte dopning. Däremot kan det användas för att dölja dopning.

I mitt tycke är grundidén med TUE korrekt. Däremot kan man mkt väl diskutera hur denna implementerats. Alternativet att ta bort TUE är inte heller oproblematiskt om man beaktar konsekvenserna.

TUE kan väl få vara kvar - men i undantaget skall man ju givetvis införa en avstängning på några månader så att man inte får tävla någonsin med dopingklassade preparat i kroppen.

Blir ju löjligt när alla elitidrottare har astma och hjärtproblem....

Henrik_E sa:
En cortisolkur i slutet av maj med läkarintyg är ju ett bra sätt att deffa inför touren...

Jo... men på något sätt är det en annan sak. Känns värre med att så många tillåts tävla med prestationshöjande medel intagna i samband med tävling

Lillgammal sa:
Till topic: jag hoppas fler hängs ut. Ska bli kul att se hur mycket fusk och mygleri som uppdagas med dessa läckor. Påvisar bara vilken dubbelmoral som finns inom sportvärlden, där Ryssland hängts ut som syndabock. Förhoppningsvis kanske dessa läckor leder till en öppnare diskussion om korruptionen och den morala degenerationen som finns i sportvärlden.

Ja, det här är verkligen i paritet med hur ryssarna systematiskt tok-dopat samtliga sina OS-atleter. Verkligen.

*EDIT* du glömde: "MEN USA DÅ! DOM DÅ! VA! VA, VA, VAVAVA!"

Frankenstein's Bike sa:
Lillgammal sa:
Till topic: jag hoppas fler hängs ut. Ska bli kul att se hur mycket fusk och mygleri som uppdagas med dessa läckor. Påvisar bara vilken dubbelmoral som finns inom sportvärlden,
Ja, det här är verkligen i paritet med hur ryssarna systematiskt tok-dopat samtliga sina OS-atleter. Verkligen.
Vet inte riktigt hur du kunnat missa det men:
I ena fallet läggs det ner väldigt mycket pengar på, ofta identitetskränkande, bevakning i princip när var och hur som helst av i princip vem som helst.
I andra fallet är det helt okay och comme il faut.
Men nu fick du i vart fall en chans at få det dig till livs.

Finns det någon anledning att anta att ryssarna inte skulle missbruka TUE i samma utsträckning som övriga nationers idrottare?

emmer sa:
Frankenstein's Bike sa:
Lillgammal sa:
Till topic: jag hoppas fler hängs ut. Ska bli kul att se hur mycket fusk och mygleri som uppdagas med dessa läckor. Påvisar bara vilken dubbelmoral som finns inom sportvärlden,
I ena fallet läggs det ner väldigt mycket pengar på, ofta identitetskränkande, bevakning i princip när var och hur som helst av i princip vem som helst.

Tja, nu klippte du ju bort det relevanta från det jag citerat. För det andra, vad yrar du om?

Lillgammal sa:
Ryssland hängts ut som syndabock.

Du ser ingen skillnad mellan att ligga inom gällande regelverk, och möjligtvis stretcha på det, och att skita i alla regler och systematisk på förbundsnivå sätt doping i system (olaglig sådan alltså)? Det ringer inga klockor att det är ryska hackers som ligger bakom? Ingen tanke på att detta är ett försök att relativisera den ryska dopingen? Har du ens läst inläggen innan du gav dig in i debatten? Nä, vi skiter väl i det? IMHO ;-)

Det här är varför amatörsport är bättre än proffssport! :)

Och helst ska sporten inte vara resutatbaserad utan bredd-mellan-mungipor-baserad.

Frankenstein's Bike sa:
emmer sa:
Frankenstein's Bike sa:
Lillgammal sa:

Tja, nu klippte du ju bort det relevanta från det jag citerat. För det andra, vad yrar du om?

Lillgammal sa:
Ryssland hängts ut som syndabock.

Du ser ingen skillnad mellan att ligga inom gällande regelverk, och möjligtvis stretcha på det, och att skita i alla regler och systematisk på förbundsnivå sätt doping i system (olaglig sådan alltså)? Det ringer inga klockor att det är ryska hackers som ligger bakom? Ingen tanke på att detta är ett försök att relativisera den ryska dopingen? Har du ens läst inläggen innan du gav dig in i debatten? Nä, vi skiter väl i det? IMHO ;-)

Tur att Östtyskland inte finns längre. Många av de östtyska tränarna flyttade senare till Kina, varefter de kinesiska idrottarna helt plötsligt blev otroligt bra...

http://www.dn.se/sport/medaljens-baksida/

Frankenstein's Bike sa:
Tja, nu klippte du ju bort det relevanta från det jag citerat.
Inte för det jag ville ha sagt.

Frankenstein's Bike sa:
För det andra, vad yrar du om?
Det var nog den biten jag klippte från dig som var yrande som jag helst vill undvika.
Men antagligen tycker du det är viktigt (av någon outgrundlig anledning) och du får gärna bladdra om det om du vill men sånt pjämmel får du ta med andra för det håller jag mig för god för.

emmer sa:
Tja, nu klippte du ju bort det relevanta från det jag citerat.
Inte för det jag ville ha sagt.

För det andra, vad yrar du om?
Det var nog den biten jag klippte från dig som var yrande som jag helst vill undvika.
Men antagligen tycker du det är viktigt (av någon outgrundlig anledning) och du får gärna bladdra om det om du vill men sånt pjämmel får du ta med andra för det håller jag mig för god för.

Du säger det bättre än vad jag gör själv. IMHO ;-)

Tillbaka
Topp