[RR] MTB i bayerska alperna. Uppdaterad med ny tur från 30/19 och folk på bild!

empo

Aktiv medlem
Servus! Eftersom att jag alltid uppskattar att smyga omkring här på forumet men ytterst sällan postar nåt tänke jag delge er lite foton från dagens tur. Då vädret skulle bjuda upp till dans med temp strax under 20 grader satte jag mig i bilen imorse och körde 1 timme söderut från München.

Disclaimer: Eftersom att jag var själv blir det bara landskapsbilder och bilder på stigen, ansträngde mig iaf för att fota med de manuella inställningarna på telefonen.

Turen var på ca 1250 höjdmeter varav drygt hälften var cykeln tvungen att puttas och bäras. Runt 2 mil i längdsträckning blev det. Utför var det olika former av stig el dyl hela vägen till bilen.

Till bilderna!

20161024_113536.jpg

Approach på fin och platt grusväg, det skulle bli jobbigare.

20161024_123237.jpg

Obligatorisk kaffepaus innan grusvägsrallyt var över och cykeln skulle kånkas uppför.

Följande är bilder som togs på vägen upp till toppen och där jag senare efter bästa förmåga skulle ta mig ner.

20161024_131632.jpg

Stig plus skylt.

20161024_132748.jpg

Här vare hyggligt brant.

20161024_143709.jpg

Här vare brant och slingrigt.

20161024_143031.jpg

Sånt här skravel förekom bitvis också.

20161024_142306.jpg

Lokal fauna och utsikt mot wettersteinmassivet i bakgrunden.

20161024_151833.jpg

Efter att ha avklarat den första biten kom jag till en utsiktsplats där cykeln fick posera lite.

20161024_152022.jpg

20161024_152254.jpg

Passerade ett gäng switchbacks som var omväxlande tighta och helt sjukt tighta.

20161024_153034.jpg

Fin stig..

20161024_153405.jpg

..lite stökigare avsnitt.

Sen var det inte så mycket mer.

Senast ändrad:
Ser ju riktigt fint ut. Vädret trodde jag skulle vara sämre så här i slutet på oktober. Blev ju lite sugen.

Just nu är det kanon. Får se hur länge det håller i sig. Förra året var det tydligen cyklingsbart på ganska hög höjd fram till jul.

Fina bilder!
Men ska man verkligen ge sig ut själv på en sån tur?
Ensam i ödemarken....

Nice å satan det såg brant å tight ut, gick det att komma ner i de där svängarna?

Kul! Fina bilder. Såg som sagt riktigt utmanande ut med brant, tight stenskravel.

/Johan

Finns gott om fina trails i området och i Bayern är det i allmänhet tillåtet att cykla på vandringsleder. Även om det inte alltid är lämpligt. Så jag skulle helt klart rekommendera att man stannar till här om man kör söderut för att cykla. Mycket är relativt tekniskt och brant, så om man gillar att krångla sig ner har man rätt så kul.

EST: den första av de två switchbacksen gick bra, den andra var helt klart lite för knepig för mig.

mikipedia: Jo, det är en hornet :)

Angående huruvida det är lämpligt att cykla själv kan man ju ha olika åsikter om detta. Jag håller min sambo uppdaterad om var jag är så om nåt skulle hända och jag inte hör av mig vet nån iaf var jag finns. Sen är det ju inte ödemark på det viset att jag var den enda som rörde mig i området. Mötte 5-6 vandrare under dagen, även om det nu inte är nåt att förlita sig på.

Syftningsfel :/.. Jag rörde inte mig själv och ingen annan heller. Även om omgivningarna kan uppfattas som "eggande".

Riskbeteende går ju förstås alltid att diskutera. Men det är ju inte heller riskfritt att cykla ensam i de svenska skogarna. Jag skrev ovan hur jag valt att hantera det rent praktiskt utifall att något skulle hända. För att undvika att bli liggande kliver jag helt enkelt av cykeln och leder dem förbi de passager jag känner mig osäker på och pressar i allmänhet inte mig till max. Vad sen en hardtail skulle göra för att öka risken förstår jag inte, tror snarare att det är omvänt. Man håller en lägre hastighet och undviker i större utsträckning "tveksamma" linjeval.

Oskar: Utgick från Farchant strax norr om Garmisch.

För att det inte ska framstå som alltför missvisande är nu ordningen här återställd med regn och kyla. :/

Jag har sprungit på en del av stigarna, kul att känna igen sig! Vid utsikten där cykeln spanar ner mot Garmish har jag stått och försökt inbilla mig att jag stannar för att det är vacker utsikt och inte för att jag är trött. Har hojat i krokarna också, men bara en dag på hyrd cykel. Det är bra att rutterna på kartorna också redovisas med höjdprofil...

Sen fick jag tillfälle att undersöka sjukhuset i Garmisch också, även om det ligger i Partenkirchen om jag minns rätt. Ett dygn där när det är 27 grader och sol utanför fönstret är inte alls roligt kan jag meddela. På akuten kändes personalen ganska vana med vandrare, cyklister och annat löst folk. Fullt upp även innan det blev vinter. Men det var stor skillnad på engelska-kunskaperna mellan läkarna och sjuksköterskorna, de förstnämnda talade väldigt bra engelska medan det blev mer stapplig konversation med sjuksköterskorna då min tyska är snäppet sämre än deras engelska.

För lite ensam aktiviteter allena köp en PLB, jag har saknat en en gång och aldrig mer.

Slänger in lite bilder från gårdagens tur. Den här gången fick jag lite sällskap av flickvännen och en kompis. I vanlig ordning fick cyklarna bäras en del, den här gången genom genom delvis ospårad terräng. Utför var det hur som helst fint före.

20161030_120023.jpg

20161030_125953.jpg

20161030_141110.jpg

20161030_141357.jpg

20161030_144635.jpg

20161030_154307.jpg

20161030_154422.jpg

Tycker den här tråden börjar bli lite otrevlig! Här väntar man på 35mm regn imorgon och sen nån dm snö på det och så får man se såna här bilder :-)
Ser väldigt fint ut där och vilka vyer!

Körde själv MTB i Ruhpolding förra året sjukt kul och fina leder. Kan varmt rekommenderas! För de som undrar ligger Ruhpolding när Berchtesgaden mer känt där en känd diktator hade sin bostad.

/Fritz

Nice men satan va jobbigt det måste vara att ta sig upp...

Tillbaka
Topp