[RR] Kort LVG-tur i Kalifornien

kontorsråttan

Aktiv medlem
På familjeresa till södra Kalifornien, d v s LA med omnejd för ett tag sedan. Passar på att posta nu i snöyran. :-)

Hittade en bra uthyrningsfirma i Santa Barbara och förhandlade till mig en cykeldag. Hyrde en kolfiber-Orbea för en dag, kastade in den i bilen och åkte upp till Los Olivos. Planen var knappa tio mil genom vinlandet, med litet backar på vägen. Dagen innan och den här morgonen var de enda regniga dagarna vi hade på dryga två veckor, så jag kom iväg senare än tänkt p g a regn. Satt på cykeln ca 10.30 och det var blött på vägarna en del av sträckan, men jag fick egentligen väldigt lite regn på mig.

Började med en jättefin liten väg genom vinland ner till Solvang, en by där man inte på något sätt döljer sitt danska ursprung. Litet överturistigt kanske, men trevligt ändå, vi var där dagen innan med familjen så denna dag drog jag förbi i utkanterna bara. Floran och faunan är dock lite annorlunda mot hemma.

IMG_2631.JPG

Sen följde någon mil på väg 246, en ganska bred och tråkig väg genom Buellton och fram till Drum Canyon Road.

IMG_2635.JPG

Delvis mycket trafik, vilket aldrig kändes speciellt besvärande, och delvis rätt dålig kvalitet på vägen, vilket faktiskt var något besvärande. Amerikansk asfalt lappas och lagas mer än hemma, detta fick jag märka vid fler tillfällen. Motvind. På vägen åker man förbi ”Ostrichland” där man mot en ersättning kan mata strutsar och emuer. Jaja. Runt alla de här byarna, Los Olivos, Solvang och Buellton finns mycket vingårdar som har ”taste rooms” i stadskärnan. Drum canyon road börjar bra med en slakmota och bra asfalt.

IMG_2636.JPG

Litet vingårdar och fina vyer. Snart nog övergår slakmotan i riktig uppförsbacke och vägkvaliteten sjunker.

IMG_2638.JPG

IMG_2641.JPG

Inget jätteproblem uppför, tråkigare på väg nerför på andra sidan när det var hyfsat kurvigt och cykeln studsade fram. Inte mycket trafik på den här vägen överhuvudtaget. Vägen tar slut i Los Alamos som var sista chansen till mat på ett tag, eftersom jag kom igång sent passade det bra att stuva in en buffelburgare i magen. Byn såg rätt trevlig ut stundtals.

IMG_2645.JPG

IMG_2647.JPG

IMG_2650.JPG

Mörka skyar.

IMG_2651.JPG

Efter Los Alamos fortsatte resan på Cat Canyon Road som var lite same-same.

IMG_2655.JPG

IMG_2657.JPG

Började med en slakmota för att sedan stiga i graderna och servera en riktig uppförbacke, med tillhörande sämre asfalt. Väl nere på andra sidan blev vägen både hyfsat platt och bra. Här kom jag litet oväntat genom ett oljefält.

IMG_2659.JPG

Ingen trafik här heller direkt. I Sisquoc vände vägen och oljefälten ersattes av vinodlingar, avgjort trevligare. Den här vägen, Foxen Canyon Road, var den trevligaste delen. Asfalten var hela tiden ok till bra, det var fina vyer och vingårdar med jämna mellanrum.

IMG_2666.JPG

IMG_2668.JPG

Eftersom jag hade lite ont om tid valde jag att bara ta en vinprovning och den tog jag efter den lite brantare uppförsbacken. Fess Parker Winery är stort och etablerat och hade jättebra vinprovning.

IMG_2673.JPG

IMG_2669.JPG

För 14 USD fick man alla vinerna på den här listan nedan samt ett par bonusviner.

IMG_2672.JPG

Annars såg Foxen Vineyard jättetrevligt ut när jag kom förbi på vägen. Efter Fess Parker skulle det i stort sett bara vara nerförsbacke till bilen, men jag missade en avfart och fick en liten omväg med en kort extrabacke istället.

Ridewithgps sade knappt 1200 meter höjdskillnad, garmin sade 1350. Benen hade nog gissat på mer trots allt.

cykelrutt.JPG

Allt i allt en trevlig tur, litet otur med motvind där det var platt och så litet blött, men det som gör att jag egentligen inte rekommenderar turen med vanlig LVG är att det var rätt pissig asfalt på sina ställen. Jag har ju själv hoppat på Gravelbike-trenden hemma och man kan ju lugnt säga att jag hade känt mig lyckligare med ett par 35mm däck på vissa ställen. Jag förstår varför man älskar de här cyklarna i USA, säkert bra på grusvägarna men med tanke på hur asfalten ser ut på sina ställen så känns en gravelbike som en no-brainer istället för en racer med tunna däck. Eller så är jag bara gammal och mjuk. Hantverksölen som flödar i Santa Barbara kändes extra god denna kväll.

Trevlig tur!
Jag letade uran framgång efter bra uthyrare och butik senast jag var i Santa Barbara. Jag ska snart dit igen, så tar gärna emot tips.

Schwartz sa:
Trevlig tur!
Jag letade uran framgång efter bra uthyrare och butik senast jag var i Santa Barbara. Jag ska snart dit igen, så tar gärna emot tips.

http://www.sbbikestogo.com

Kändes seriösa, var bra att ha att göra med och hade bra urval. Dock är det ju rätt dyrt med dagens valutakurs att hyra cykel i USA, 75 dollar för en dag för den "billiga klassen".

Lattjo prissättning med 75 dollar för en dag, 225 dollar för en vecka och 350 dollar för en månad. Ska man gissa på att de har ganska låg uthyrningsgrad på cyklarna?

Haha, jo det kan man nog... andra sidan behöver de ju inte hyra ut många dagar innan cykeln är betald om de får $75 per dag. Jag funderade också över prissättningen men å andra sidan är det ju så det ser ut på andra ställen med, bara lite mer extremt här. Har säkert något med deras galna juridik att göra, försäkringar och sånt...

Ganska mycket mer extremt skulle jag säga. Free Motion på GC tar t.ex. (Super Six EVO Ultegra Di2)
34 euro/dag för dag 1
30 euro/dag för dag 2-5
26 euro/dag för dag 6-12
24 euro/dag därutöver

Men de har nog rätt hög uthyrningsgrad också å andra sidan.

Senast ändrad:
Redan det känns ju rätt dyrt även om det lät som en dyr cykel. Jag har hittills betalat ca €120-140 per vecka på Mallis och i Spanien för mer vanliga Ultegrautrustade kolfibercyklar. På Cypern fick jag 2 veckor för 200, men då var det lågsäsong. Synd att det ska va så dyrt o krångligt att ta med sin egen...

Ja, GC+Free Motion är inte det billigaste man kan hitta. Sen valde jag en cykel som gav ungefär samma veckopris som den amerikanska uthyraren. En vanlig Ultegrautrustad cykel har de från medan 28/25/22/20 euro (samma indelning som ovan), medan en 105-utrustad kan fås för 24/20/18/15 euro. Det senare ger 140 euro/vecka, så det går att komma undan skapligt även där.

Tyvärr är det ju nackdelar vilket val man än gör - ta med själv eller hyra. Det ideala vore att man hade en egen cykel utplacerad i varenda håla. Tyvärr blir det "ganska väldigt dyrt".

Tillbaka
Topp