Berk sa:
... dom fina och nyttiga scripten på happy som lägger "... tycker jag" till all Sixtens inlägg.
:-)
Jo, klart att det går. Jag funderade mest över vilket lokal "minne" kan man använda i JS för att spara ett inlägg, men snart kom jag på att det egentligen finns Web Storage API (
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Web_Storage_API/Using_the_Web_Storage_API ), så allting löst och första versionen av "spara inlägget" scriptet uppstod just nu. :)
Det ser fungerande ut så mycket som jag testade, men skicka gärna kommentarer, frågor, synpunkter osv. (eventuellt genom PM, så tråden kan vara kvar för fina bilder).
Att få igång:
1) Installera "greasemonkey" (Firefox) eller "tampermonkey" (Chrome) add-on i din webbläsare (eventuellt någon ekvivalent för en browser du använder).
2) Gå till
https://mb5.cz/happy.user.js för att hämta skriptet. Webbläsaren (med add-on installerad) skulle erbjuda någon slags av "install" knappen direkt (chrome klagade lite att den tycker inte om mina servern, men det gick att installera ändå), alternativt skulle det vara möjligt att ladda ner skriptet (en vanligt textfil) och kopiera i greasemonkey "på hand".
3) Klart. Fråga om något ovan inte funkar.
Hur funkar skriptet:
- Bara ett sparat inlägg per tråd (klickar man på spara igen, då överskrivs tidigare till samma tråden). Detta var den enklaste väg från utgångspunkten hur happy funkar, men det skulle inte vara något större problem tror jag. (Förresten, det går att ha kvar ett sparat inlägg och skicka annat i samma tråd utan användning av spara funktion.)
- Sparat inlägg raderas aldrig automatiskt, inte heller när man skickar det. Det beror på att skriptet vet inte om sändning lyckades eller inte och jag kom inte på någon annat bra sätt att besluta när sparat inlägget behövs inte mer och kan raderas. Komma ni med ett förslag. :) (Men man kan lika bra lämna gamla sparade inlägg ligga kvar och ignorera, nästa klick på 'spara' i samma tråd överskriver det ändå.)
- Nya 'spara' knappen finns under formuläret på 'posting.php' sidan, dvs inte i formuläret direkt under tråden (går att fixa om du vill hå den där med), utan bara på sidan där man hamnar efter uppladdning av första bilden eller klick på 'förhandsgranska'. Spara-funktion behöver ingen fungerande internetuppkoppling, den funkar helt lokalt och skulle vara tillgänglig så länge webbläsaren visar denna sidan.
- Om du läser tråden där finns ett sparat inlägg, då kommer upp en ny ruta mellan sista inlägget och vanliga posta-formuläret. Där kan du återuppta vad var sparat eller radera.
ooook ... så här ... är lite rädd att det går inte att förstå vad jag skriver, men det är inte alls komplicerat, jag lovar. Det är bara jag som kan inte uttrycka mig kortfattat. :-)