• Minipump eller rampump som är bra-finns det?

Av:
    tobiascyklar
    Ingen av mina minipumpar (fästa på ramen, osäker om de kallas rampump) har varit särskilt bra (lvg), når max 5 bar (70 psi) ofta inte ens det. Trycker alltid (mycket) mer än 200 tryck, borde väl räcka?? Verkar inte göra mycket skillnad efter det, men kanske för litet?

Finns många trådar men inte mycket att gå på. Vad får man upp däck 25-32 mm till med pumpen, och efter hur många tryck?

Om kolsyra, för/ nackdelar, och vilken pump? Ska man ändå ha tryckpump som reserv?
  • Re: Minipump eller rampump som är bra-finns det?

Av:
    Henrik_E
    Lezyne Road Drive är bästa LVG-minipumpen.

Av:
    Sixten Fors
    SKS Raceday! 100 gram, 26 cm lång, pumpar högt tryck och rätt snabbt, minimalistisk och funktionell design, snorbillig. Jag har två.
    https://www.rosebikes.se

Av:
    Konkret
    Henrik_E skrev:

Wörd!

Av:
    tobiascyklar
    Sixten Fors skrev:
    SKS Raceday! 100 gram, 26 cm lång, pumpar högt tryck och rätt snabbt, minimalistisk och funktionell design, snorbillig. Jag har två.

har en sån. prisvärd, men men.... Vad får du upp ett däck (storlek) till med den och efter hur många tryck?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-26 10:03 av tobiascyklar.

Av:
    tobiascyklar
    Henrik_E skrev:

tack!
    vad kommer man upp i med den, på vilket däck och med hur många tryck?

Av:
    Sixten Fors
    tobiascyklar skrev:
    Sixten Fors skrev:

har en sån. prisvärd, men men.... Vad får du upp ett däck (storlek) till med den och efter hur många tryck?
    Är 26 cm lång med 14 cm slaglängd. I ett 27,4 mm brett däck (vid 90 psi).
    100 slag = 30 psi.
    150 slag = 45 psi.
    200 slag = 60 psi.
    250 slag = 75 psi.
    300 slag = 90 psi.

Av:
    tobiascyklar
    Sixten Fors skrev:
    tobiascyklar skrev:
    Sixten Fors skrev:

100 slag = 30 psi.
    150 slag = 45 psi.
    200 slag = 60 psi.
    250 slag = 75 psi.
    300 slag = 90 psi.

tack! är det teori eller erfarenhet? Vad får du upp däcken i?

Av:
    Stumpy
    Henrik_E skrev:
    +1
    Dock bör den inte kombineras med Contislangar, eftersom ventilkäglan lätt skruvas av på de.

Av:
    Sixten Fors
    tobiascyklar skrev:
    Sixten Fors skrev:
    tobiascyklar skrev:
    Sixten Fors skrev:

100 slag = 30 psi.
    150 slag = 45 psi.
    200 slag = 60 psi.
    250 slag = 75 psi.
    300 slag = 90 psi.

Gissa :)
    Testdata är 10 min gamla från mitt garage, med GP4K 25 mm på 18.9 mm Vision hjul, kontrollmätt med Topeak SmartGuage D2 digital mätare och skjutmått. Höjd över havet 7 meter. Temp 15,3 grader. Lufttryck 1018,4 hpa. Luftfuktighet 47%.

Eftersom maxtryck för aktuellt däck/fälg är 113 psi / 7.8 bar och relevant maxtryck vid cykling är 93 psi / 6.4 bar så har jag inget behov av att testa högre värde än 90 psi i detta däck.

Om däcket varit 23 mm hade varit lika lätt att pumpa 107 psi i det däcket som det är att pumpa 90 psi i 27.4 mm eller 67 psi i ett 37 mm däck.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-26 14:31 av Sixten Fors.

Av:
    tobiascyklar
    :- ) Låter vederhäftigt. Och synkar ju väl med min erfarenhet - jag slutar väl för tidigt.

Av:
    Sixten Fors
    tobiascyklar skrev:
    :- ) Låter vederhäftigt. Och synkar ju väl med min erfarenhet - jag slutar väl för tidigt.
    Kan tilläggas att jag bara testade 1 av 2 identiska pumpar. Om du vill att jag testar även den andra så säg till :)

Av:
    Konkret
    Stumpy skrev:
    Henrik_E skrev:
    +1
    Dock bör den inte kombineras med Contislangar, eftersom ventilkäglan lätt skruvas av på de.

Skruva åt dom ordentligt eller lägg en droppe superlim eller loctite.

Av:
    nypan
    Stumpy skrev:
    Henrik_E skrev:
    +1

Håller med om det men efter att ha råkat ut för det nån gång för mycket så har jag försökt att eliminera det genom att först skruvat åt käglan lite extra och sen lägga lite saliv i slangens munstycke på gummipackningen innan man skruvar den på ventilen.
    Annars håller jag med om att den pumpen är det bästa valet, av alla pumpar jag provat iaf.

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    LDG
    Lezyne 4 life när det gäller pumpar, punkt slut från mig!

Av:
    Sixten Fors
    Någon som vågar testa och publicera testdata från sin Lezyne lvg pump?
    Gärna med detaljer som exakt pumpmodellnamn, längd, slaglängd, vikt, uppnått tryck vid 50, 100, 150, 200 slag i ett specifikt däck som är namngivet och breddmätt.

Av:
    me.I.am
    Luftfuktighet?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Sixten Fors
    me.I.am skrev:
    Luftfuktighet?
    Förklaras här https://sv.wikipedia.org

Av:
    Stumpy
    Konkret skrev:
    Stumpy skrev:
    Henrik_E skrev:
    +1

Eller köpa Schwalbeslangar, så slipper man ett moment som man kan riskera att glömma.

Av:
    Mayhem
    Konkret skrev:
    Jag brukar täta med teflontejp de gånger jag behöver byta ventil eller skruva på en förlängare.

Av:
    Konkret
    Teflontejp?

Av:
    jonja
    Om du kan med en fullstor rampump så är klassikern zefal hpx svåröverträffad. Lång slaglängd vinner alltid över kort slaglängd. Smal barrel ger högt tryck.
    http://www.chainreactioncycles.com

Av:
    Miss Lycka
    Gängtejp.

Via est vita!

Av:
    Mayhem
    Konkret skrev:
    Teflontejp?
    Japp. Clas Ohlson har det under namnet gängtätningstejp, supertunn icke häftande tejp av PTFE/teflon. Lindar ett gäng varv runt ventilens gängor innan den skruvas fast i slangen eller förlängaren. Även förlängarens gängor kan med fördel få sig ett par varv innan montering.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2017-05-26 17:35 av Mayhem.

Av:
    Konkret
    Miss Lycka skrev:
    Gängtejp.

Perfekt. Jag gillar att gänga.

Av:
    tobiascyklar
    jonja skrev:
    Om du kan med en fullstor rampump så är klassikern zefal hpx svåröverträffad. Lång slaglängd vinner alltid över kort slaglängd. Smal barrel ger högt tryck.
    http://www.chainreactioncycles.com

Tror jag vill ha nåt sånt här. Är den lätt att plocka av, flytta mellan cyklar?

Av:
    jonja
    Har inte flyttat den så mkt men bör inte vara problem så länge rammåtten är likvärdiga där pumpen ska sitta, och gäller att man får rätt längd på pumpen (4 stl). Nackdel är att bakre flaskhållare ryker, såvida inte ramen har en peg på styrröret för pumpmontering under topprör, som dock inte håller pumpen lika bra som framför sadelrör. Pump i metall och enl min erf mycket hållbar. Greppar ventilen bra men kräver lite trial & error för att hitta bästa grepp om pumphuvud och eker vid pumpning.

Av:
    NLC
    Sixten Fors skrev:
    tobiascyklar skrev:
    Sixten Fors skrev:
    tobiascyklar skrev:
    Sixten Fors skrev:

100 slag = 30 psi.
    150 slag = 45 psi.
    200 slag = 60 psi.
    250 slag = 75 psi.
    300 slag = 90 psi.

Testdata är 10 min gamla från mitt garage, med GP4K 25 mm på 18.9 mm Vision hjul, kontrollmätt med Topeak SmartGuage D2 digital mätare och skjutmått. Höjd över havet 7 meter. Temp 15,3 grader. Lufttryck 1018,4 hpa. Luftfuktighet 47%.

Eftersom maxtryck för aktuellt däck/fälg är 113 psi / 7.8 bar och relevant maxtryck vid cykling är 93 psi / 6.4 bar så har jag inget behov av att testa högre värde än 90 psi i detta däck.

Om däcket varit 23 mm hade varit lika lätt att pumpa 107 psi i det däcket som det är att pumpa 90 psi i 27.4 mm eller 67 psi i ett 37 mm däck.

300 pump för drygt 6 bar?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Sixten Fors
    NLC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    tobiascyklar skrev:
    Sixten Fors skrev:
    tobiascyklar skrev:
    Sixten Fors skrev:

100 slag = 30 psi.
    150 slag = 45 psi.
    200 slag = 60 psi.
    250 slag = 75 psi.
    300 slag = 90 psi.

300 pump för drygt 6 bar?
    Var är det otydligt?

Av:
    Sixten Fors
    Morgonpasset. Testade även min Topeak RaceRocket MT på samma hjul (GP4K 27,4 mm)
    Längd 20 cm, slaglängd 14,4 cm, vikt 113 gram. Kom upp i 68 psi / 4,7 bar vid 100 slag.
    Det var ok att trycka 80 slag, rejält jobbigt att nå 90 slag, sista 5 upp till 100 slag såg jag stjärnor. Som jämförelse var det lekande lätt att pumpa 90 psi med SKS Raceday, att slippa krångla med slang/munstycke på RaceRocket MT gör det hela ännu enklare. Men RaceRocket MT trycker ca 2,25x mer luftvolym per slag vilket passar bra för mina breda MTB-däck.
    pump.jpg
    http://www.wiggle.co.uk

Av:
    kais01
    gillar lezyne. dock får man vara försiktig med gängen mellan slang och pump, den är av plast. har hp till landsvägshojen och hv till mtb, i båda fallen räcker cirka hundra pumpningar för önskat tryck.

finns med inbyggd tryckmätare i slangen, men den duger inte till låga tryck. förresten känner man lätt läget när den komprimerade luften i pumpen går in i däcket, och kan därigenom uppskatta trycket. ex 25 procent av slaglängden kvar när luften går in motsvarar 4 bar.

om det behövdes 200 pumptag skull jag byta pump.

Av:
    Sixten Fors
    kais01 skrev:
    gillar lezyne. dock får man vara försiktig med gängen mellan slang och pump, den är av plast. har hp till landsvägshojen och hv till mtb, i båda fallen räcker cirka hundra pumpningar för önskat tryck.

finns med inbyggd tryckmätare i slangen, men den duger inte till låga tryck. förresten känner man lätt läget när den komprimerade luften i pumpen går in i däcket, och kan därigenom uppskatta trycket. ex 25 procent av slaglängden kvar när luften går in motsvarar 4 bar.

om det behövdes 200 pumptag skull jag byta pump.
    Vore kul om du orkade vara lite ner noggrann ang pumpmodell/däckbredd/tryck/antal slag etc. Jag vet att jag inte kan kräva det av dig men det vore till stor hjälp.

Av:
    kais01
    för lezyne hp har jag korta modellen, typ 78g. duger till min brompton och landsvägscykel. med 25mm däck blir det väl där några pumptag över 100. på brompton kör jag 4kg, på landsvägshojen dryga 6. med latexslang har jag då bekväm framfart på även grov asfalt, och rullar ifrån nästan alla.

för lezyne hv har jag två, den längre är väl drygt 25cm lång, orkar även med 29/3,0 utan skav i handflatan. runt 100 slag även där, kör dom på dryga kilot. den kortare medellen är helt ok på den gamla 26an.

uppfattar lezyne som 'effektiv', dvs den börjar komprimera luften direkt när pumpslaget inleds

Av:
    tobiascyklar
    Har en av dom där lezynarna och nja... Märker ingen skillnad mot raceday, fast litet bekvämt med slangen.

Hur funkar koldioxid, nåt att ha?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-27 12:00 av tobiascyklar.

Av:
    Sixten Fors
    tobiascyklar skrev:
    Nej, inget att spara på. Andas ut skiten och in med nytt syre. Ju snabbare du pumpar desto mer koldioxid blir det ;)

Av:
    tobiascyklar
    Kollade litet tester och den där road drive verkar gå bra. Kostar det så smakar det.

Av:
    Sixten Fors
    tobiascyklar skrev:
    Har en av dom där lezynarna och nja... Märker ingen skillnad mot raceday...
    Ungefär vad jag anade :) lätt tveksam till att Lezye hittat på ett recept som kringgår fysikens lagar. T.ex. hur man lyckas med att fylla pumpens luftkammare med 2-4 gånger så mycket luft givet samma storlek på kammaren :)

Av:
    Bengt-re
    tobiascyklar skrev:
    Har en av dom där lezynarna och nja... Märker ingen skillnad mot raceday, fast litet bekvämt med slangen.

Bra om man har brått. På vintern brukar jag köra med det för man blir fort kall när man stannar och lagar punka. Nackdelen är att det väger och att man måste byta ut co2 emot luft ändå när man kommer hem. Co2 läcker snabbt ut genom slangen.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Sixten Fors
    kais01 skrev:
    uppfattar lezyne som 'effektiv', dvs den börjar komprimera luften direkt när pumpslaget inleds
    Är det 2-stegspumpar med en 1:a kammare med större volym på utdraget och en mindre 2:a kammare med mindre volym för inskjutet? Om inte så är Lezye lika effektiv som någon annan pump som inte är otät/läcker. Ingen av mina fem 1-stegs SKS, Topeak eller Zefal läcker luft och börjar därför komprimera luft från 1 mm av slaget.

Lezye har inget patent på teknik som osidosätter fysiskens lagar. Sorry.

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors skrev:
    100 slag = 30 psi.
    150 slag = 45 psi.
    200 slag = 60 psi.
    250 slag = 75 psi.
    300 slag = 90 psi.
    Vore kul om du orkade vara lite ner noggrann ang enheter (bar). Jag vet att jag inte kan kräva det av dig men det vore till stor hjälp.

/Håkan
    /Håkan

Av:
    Sixten Fors
    Förstår inte frågan HåkanC. Menar att bar är bättre att använda än psi? Omräkning är annars enkel 1 bar = 14,5 psi.

Använde psi för att bättre noggrannhet, min tryckmätare visar bar med en decimal (=1,45 psi) eller och psi utan decimaler (=0,069 bar)

Jag var alltå så noggrann som jag kunde, givet den mätutrustning jag hade att tillgå.

Edit: Om jag vid givet mätvärde växlat enhet och avläst både psi och bar hade jag kanske kunnat räkna fram ännu bättre noggrannhet, men lat som jag är nöjde jag mig med psi i heltal. Ber om ursäkt för mitt slarv.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-27 14:32 av Sixten Fors.

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors skrev:
    Menar att bar är bättre att använda än psi
    +1

/Håkan

Av:
    tobiascyklar
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Menar att bar är bättre att använda än psi
    +1

/Håkan

Varför det? Jag känner mig mer hemma med psi på cyklar. Men det är ju inte metriskt, antar det är det det skaver...

Av:
    kais01
    med effektiv menar jag att pumpkraften ger användbart tryck ända in i cykelslangen. det handlar inte om att upphäva fysikens lagar.

det finns diverse ställen där förluster kan uppstå, vanligast är att kolvens tätring tar någon cm av kompressionsrörelsen innan den tätar och börjar pumpa. om den ens riktigt tätar:( elastiska slangar och för stor luftvolym i slangen ställer till det för många golvpumpar. friktion i pumpen och läckande anslutning till ventilen är en andra faktorer.

det här är saker som verkligen märks när man börjar komma upp mot 8bar, om man nu vill så högt. men en pump som inte mäktar med 8 bar är ofta en tröttsam upplevelse även vid lägre tryck.

de lezyne jag äger fungerar bra, ger distinkt och bra pumpkraft. det finns säkerligen andra bra alternativ därute. och en drös sunkiga.

psi? england is going metric inch by inch...

Av:
    NLC
    Läser man testet/omdömet om Lezyne Road Drive på http://road.cc får man iaf en liten språklektion i engelska bland kommentarerna.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ