[RR] Utförscykling i Spanien, Portugal, Danskar, Gubbenduro och final i Finale!

Shrue

Aktiv medlem
Eftersom jag för tillfället är mellan skola/jobb/bostäder osv. så kändes det som en bra idé att lämna Sveriges misärväder. Planen var i första hand att inte ha någon plan, utan att boka boende max en vecka åt gången. Min plan förordade rörlighet, vilket gjorde att jag planerade att bila ner till Spanien. Eftersom de flesta andra jag känner pluggar/jobbar så genomförs resan i största delen på egen hand.

Så lördag den 20e januari rullade jag ut från götet. Har inte bestämt riktigt hur denna RR kommer utvecklas, men tänkte uppdatera lite sporadiskt. Målet är att försöka sammanfatta vecka för vecka, så här kommer första veckan!

Ny vecka, ny film!
Sammanfattning av den andra veckan vid solkusten.

3e veckan spenderades i Estoril utanför Lissabon och alla cykling skedde i Sintra-Cascais Nationalpark.

4e veckan. Colares, Sintra, Portugal. Bästa veckan hittills!

5e veckan. "Solkusten med fadern" eller "det är aldrig försent att börja med utförscykling".

6e och sista veckans film består av 3 dagar cykling i ett kyligt Finale Ligure.

Liten sammanfattning av kostnaderna såhär långt:
Resa ner till Malaga (enkel väg)
- Diesel: ca 2100kr
- Öresund/Stora bältbron: 513kr
- Övernattning Köln+Perpignan: 1050kr
- Vägtull Frankrike: 745kr
- Vägtull Spanien: 530kr
Summa: 4.938kr

Något mer än vad jag hade räknat med, hade nog kunnat bo billigare. Det var väldigt kraftiga vindar när jag körde ner, så förbrukningen blev något högra än beräknat.

Boende i Fuengirola (La costa world) kostar strax under 3000kr för en vecka. Bor i lägenhet med kök, tvättmaskin, AC osv. Är lågsäsong nu, så troligtvis dyrare under andra tider på året.

Shuttle med Roost kostar 45€ per dag (eller 40€ om man kör med dem flera dagar), lunch tillkommer.

Senast ändrad:
Wow, Grymt upplägg och grym rapport.
Fint med landskoordinerat soundtrack (inklusive Bron).

/Johan

Grymt trevligt video. Kände igen de flesta stigarna. Den där du ramlade är ruggigt kul. Har för mig den heter pineapple trail eller nåt liknande.

Vad kör du med för kamera/gimbal?

Kul att det uppskattas!

pbeijer sa:
Grymt trevligt video. Kände igen de flesta stigarna. Den där du ramlade är ruggigt kul. Har för mig den heter pineapple trail eller nåt liknande.

Vad kör du med för kamera/gimbal?

På Trailforks heter den "Bobastro ruins" https://www.trailforks.com/trails/bobastro-ruins-upper/
och på strava "singletrack Bobastro" (plus lite andra grejer om man kollar dolda segment).
https://www.strava.com/activities/1374489585/segments/34106784121

Jag kör med en GoPro Hero4 Session samt en Feiyu Tech WG2 gimbal. Tyvärr så blir kvalitén rätt mycket sämre när man laddar upp det på Vimeo/youtube. Har testat lite olika exporteringsmöjligheter från GoPro Studio, men samtliga komprimeras hårt :(

Snyggt filmat och cyklat! Har du hittat något bra ställe att hyra lägenhet till ok pris? Blir ju snabbt ganska dyrt om man skall stanna länge och betala veckohyror.

Trevligt format.

Hur länge tänker du dig att vara borta? Några funderingar kring andra områden du vill besöka senare under resan?

Lingon: Iom att jag bara planerar att bo max 1 vecka på samma ställe blir det svårt att komma undan billigt. De ställen jag bott/kollat på kostar ca 2.5k per vecka, vilket jag tycker känns okej för lägenhet med kök/tvättmaskin/städning/wifi/parkering osv. Men helt klart skulle man kunna komma undan billigare.

GoranS: Omkring 6 veckor är väl planen att vara borta, kravet för andra områden är att det ska vara okej väder och finnas cykling i närområdet

grymt!! tack för den. Ser hur ballt ut som helst ju! Den där sram test track såg lite besvärlig ut ja :)

Första inlägget uppdaterat med ny film. Fortfarande bara en vinkel, men kompenserar det med vurpa i slowmo!

Är det vita på marken man ser i början av filmen snö? Om så, vad är det på för höjd?

GoranS sa:
Är det vita på marken man ser i början av filmen snö? Om så, vad är det på för höjd?

Stämmer bra att det var snö. Det var ca 6-7 grader varmt när vi var där, så kan tycka att den borde försvinna rät fort. Träden skuggade nog en del.

FilipMikkonen sa:
Grymt, vad landade du på för kostnader för resan ner? Tullavgifter färja bränsle osv.

Första upplägget uppdaterat med lite kostnader såhär långt!

Shrue sa:
Första inlägget uppdaterat med ny film. Fortfarande bara en vinkel, men kompenserar det med vurpa i slowmo!

Grymt! Förstår "lätet" vid ofrivilligt gap :)
Kör du vanliga stigdäck eller har du bytt till något kralligare? Ser ut att gå undan bra och vara gott om vassa stenar.

/Johan

JojjeM sa:
Shrue sa:

Grymt! Förstår "lätet" vid ofrivilligt gap :)
Kör du vanliga stigdäck eller har du bytt till något kralligare? Ser ut att gå undan bra och vara gott om vassa stenar.

/Johan

Kör med vanliga stigdäck (DHF samt MinionSS/DHR2) fast något högre tryck för att skona fälgen vid dåliga linjeval..
Där jag kör just nu (i skogarna kring Sintra, Portugal) kan jag däremot gå ner till normalt Uppsala-tryck (1.3 fram, 1.4 bak). Inte så mycket vassa stenar här som i Spanien.

Jättebra filmar.
Jag var själv i Malaga ungefär samtidigt men åkte med en dansk guide som hade valt lite andra stigar, men SRAM test track kände jag igen :-)

runeuthaug sa:
Jättebra filmar.
Jag var själv i Malaga ungefär samtidigt men åkte med en dansk guide som hade valt lite andra stigar, men SRAM test track kände jag igen :-)

Kul, var det shuttle eller enduro som du körde? Vilket företag kom guiden ifrån?
Sram test-track är svår att glömma..

Riktigt bra filmat o cyklat!
Tack för att du delar med dig.
Ser fram emot nästa rapport som ett barn inför julafton...:-)

Grymt filmat. Man blir riktigt sugen. Vad var det för temperatur i Spanien vid boendet?

rotmys sa:
Grymt filmat. Man blir riktigt sugen. Vad var det för temperatur i Spanien vid boendet?

Det varier, men ca 15-18 på dagen och 6-9 på natten. Dock blåser det rätt bra just nu i Sydeuropa, så det känns tyvärr kallare.

Shrue sa:
runeuthaug sa:
Jättebra filmar.

Kul, var det shuttle eller enduro som du körde? Vilket företag kom guiden ifrån?

Mixat shuttle och enduro.
Guiden var Martin Nørris från mtbharzen.com (website funkar inte just nu), han har just börjat i Spanien.
Vi åkte från Mirador Antena hela vägen ner till stan. Grymt tekniskt.

Shrue sa:
rotmys sa:

Det varier, men ca 15-18 på dagen och 6-9 på natten. Dock blåser det rätt bra just nu i Sydeuropa, så det känns tyvärr kallare.

Tack för svar. Jag tänker på om man kan åka dit med familjen. De som inte cyklar skulle nog trivas i 20 grader vid någon pool.

runeuthaug sa:
Shrue sa:
runeuthaug sa:
Jättebra filmar.

Guiden var Martin Nørris från mtbharzen.com (website funkar inte just nu), han har just börjat i Spanien.

Låter som att det var "9-11" du körde. Den ska vara rätt svår ("double diamond" på Trail Forks) samt sjuukt lång :)

Shrue sa:
runeuthaug sa:
Shrue sa:
runeuthaug sa:
Jättebra filmar.

Låter som att det var "9-11" du körde. Den ska vara rätt svår ("double diamond" på Trail Forks) samt sjuukt lång :)

Det finns flera grymt fina, långa stigar ner från Mirador Antena. Första avtaget ner till höger är "911", eller så rullar man vidare längs kammen och viker ner längs "R3".
Eller så rullar/trampar man långa turen bort mot Lobo där man bla kan åka ner för "Canada del Lobo" som vi gjorde här:
https://www.strava.com/activities/1265498696

Senast ändrad:
Lingon sa:
Shrue sa:
runeuthaug sa:
Shrue sa:
runeuthaug sa:
Jättebra filmar.

Det finns flera grymt fina, långa stigar ner från Mirador Antena. Första avtaget ner till höger är "911", eller så rullar man vidare längs kammen och viker ner längs "R3".
Eller så rullar/trampar man långa turen bort mot Lobo där man bla kan åka ner för "Canada del Lobo" som vi gjorde här:
https://www.strava.com/activities/1265498696

Första dagen körde jag Canada del Lobo, men bara en gång. Klättringen upp till toppen var ren misär när man inte cyklat på ett tag ? Segmentet blev riktigt fin när man kom ner från det värsta rullgruset och in bland träden där det fanns lite hopp/berms. De verkar ha gått en tävling där förra året med, Wallner hade några KOMs där ??

Shrue sa:
De verkar ha gått en tävling där förra året med, Wallner hade några KOMs där ??
Ja, såg det också. Dom hade klättrat typ 5500 höjdmeter på två dagar med endurohojarna. ?
Hårda grabbar.

Det är inte dags för vecka 3-filmen än, men här kommer en liten film med några hopp från ett segment som heter "Kamikaze 4". Det fanns totalt 6st segment ned från en topp, samtliga med byggda drop/hopp/berms vid varje kurva i princip. Enligt en guide jag cyklade med tidigare i veckan så är det ett gäng som byggt under drygt 15 år..

Länk till sträckan:
https://www.strava.com/activities/1397602752

Ska försöka bli lite bättre på att dokumentera stigarna i bilder / skriva ihop något om resan innan jag börjar glömma.

Wow. Värsta frirajdern :)
Ser ut som att fullfejja och knäskydd inte varit helt omotiverat.

/johan

JojjeM sa:
Wow. Värsta frirajdern :)
Ser ut som att fullfejja och knäskydd inte varit helt omotiverat.

/johan

FF kanske hade varit bra ibland, men oftast känns det okej att köra utan.
Att inte knäskydden var på har en rimlig förklaring. När jag klättrade igår blev det en hel del knee-bars, så jag saknar en del hud på mitt ena knä. Att trampa 500höjdmeter utan hud under knäskyddet är extremt smärtsamt, därför tog vi det lite "lugnt" idag och filmade lite istället :)

Det e e ju helt underbart!

Särskilt hur du bara drar från Sverige, sätter sig i bilen och gasar nedåt. Och vilka åkbanor sedan!

Shrue sa:
Det är inte dags för vecka 3-filmen än, men här kommer en liten film med några hopp från ett segment som heter "Kamikaze 4". Det fanns totalt 6st segment ned från en topp, samtliga med byggda drop/hopp/berms vid varje kurva i princip. Enligt en guide jag cyklade med tidigare i veckan så är det ett gäng som byggt under drygt 15 år..

Länk till sträckan:
https://www.strava.com/activities/1397602752

Ska försöka bli lite bättre på att dokumentera stigarna i bilder / skriva ihop något om resan innan jag börjar glömma.

App App, max 60cm om din Canyon-garanti ska täcka, vilken iom detta redan är förbrukat... ;)
Kör hårt!

Nu är första inlägget uppdaterat med en film från tredje veckan, vilken spenderades i Estoril och Sintra-Cascais nationalpark utanför Lissabon.

Mycket nöje.

Kul att se ska förhoppningsvis till Portugal i höst å Lissabon å det såg ju riktigt trevligt ut :)

Riktigt fina filmer! Såna man brukar sitta och dregla över på Youtube ??
Tur att du flyttat till Göteborg (eller Portugal...) för efter den här lätt utvecklande resan lär man bli ännu mer avhängd ?

Tillbaka
Topp