Storlek på VOTEC eller Sentier

PeterM

Medlem
Hej

Jag vill börja med att be om ursäkt för att starta en tråd med ett ämne som diskuterats i omgångar. Men jag blir ändå inte riktigt klok på hur man ska räkna ut vilken storlek man ska ha på cykeln.

Jag ska köpa min första MTB sedan nittiotalet och vill ha en MTB för stig och enklare skogskörning, cykeln kommer också att användas för 7 km jobbpendling under de isigaste månaderna. De cyklar jag har fastnat för är Vitus Sentier 29 VR (http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-hardtail-sram-nx-1x11-delat-2018/) och VOTEC VC Comp (https://www.bikester.se/562154.html). Det lutar mest mot VOTEC, då jag får för mig att en dubbelklinga fram är en fördel vid pendelcykling. Även om tråden inte är en väljacykeltråd så tar jag gärna emot synpunkter på dessa modeller eller om andra modeller är bättre lämpade.

Jag är 189 cm med 86,5 cm i grenmått. Så vad jag kan läsa mig till är att jag hamnar mitt mellan Large och XL.

Kan ni hjälpa mig välja storlek? Kan ni också förklara hur man från kroppsmåtten räknar ut vilka mått man ska ha på ramen?

MVH, PM

Votec VC = XL utan tvekan, med reach 447 mm passar perfekt.
Sentier 29 = både L och XL funkar. Reach 446 resp 468 mm.

Genom att byta styrstammen (se exempel nedan) kan alla cyklarna bli lika långa fram till styret, och höjden är ingen större skillnad den heller. Du kan alltså sitta exakt lika på alla cyklarna om du vill. Styrstam kostar en hundring.
geo6.png

Senast ändrad:
Tack för ett bra svar.

Finns det något sätt att räkna ut vilka mått man ska ha, som procent av längd eller andra kroppsmått?

Tankar kring enkel eller dubbel klinga fram?

MVH, PM

PeterM sa:
Tack för ett bra svar.

Finns det något sätt att räkna ut vilka mått man ska ha, som procent av längd eller andra kroppsmått?

Tankar kring enkel eller dubbel klinga fram?

MVH, PM

Finns inga givna regler då alla är olika. Ditt grenmått är t.ex. som jag har men jag är 181 och skulle inte sitta bra på en xl.
Men i ditt fall lätt xl.

Exakt var Du trivs bäst med att ha Ditt styre, någon cm fram/bak/upp/ner går liksom inte att räkna ut. Både Votec och Sentier är bra cyklar, vilken som passar din smak/inriktning bäst vet jag inte. Det är ingen enorm skillnad på vad de två klarar. 1x eller 2x fram går bra vilket som.

Jag skulle valt enkelklinga och Vitusen (nu är jag kanske lite biased eftersom jag precis beställt mig en Vitus Sentier 29 ;-) ) alla dagar i veckan! Jag har pendlat med singelklinga (oval 34t NW) med en 11-36 kassett hela vintern och jag har då klarat mig ypperligt på det. Det funkar fint även i skogen. Jag har även pendlat med 1x7 vilket också funkade fint.

Det är väl inte jättemycket som skiljer cyklarna åt egentligen, Sentiern är mer av en trailhoj medan VC Compen är mer av en XC-hoj. Oavsett vilken du väljer blir du nog nöjd.

Tack för att ni tar er tid.

Jag är nog mer en XC-gubbe än Trail så här mitt mellan 40- och 50-års strecket. Kan då kanske vara bättre med VC compen. Sen att bygga om till enkelklinga borde väl vara enkelt.

Jag ska fundera ett par dagar till innan jag bestämmer mig.

Inget annat som ni tycker att jag ska tänka på? Ingen Joker som ni vill kasta in så här i sista minuten=)

Tack, PM

Nope. Du har hittat rätt. Du lutar åt Votec och jag är nog benägen att hålla med. 2x fram och en större klinga för pendlingen är inte alls dumt.

Färgen var slut i XL. Bara svart kvar. Ska ringa ner imorgon och höra om andra färger än svart är på ingång.

Tack för all hjälp.

Fast lite viktigt är det ändå.

I efterhand värt att krångla lite (betala nån tusenlapp mer, vänta nån vecka längre) för att få färg man hellre vill ha!

Den gröna/gula kommer inte att finnas i större än Medium. Färgen är tänkt för ungdom/barn (Tyvärr).

Cykeln är en så kallad A-produkt, Bikester äger Votec, vilket betyder att den prioriteras vid tillverkning och ska fyllas på löpande. De trodde att den Blå/röda skulle dyka upp inom två till tre veckor men de kunde förstås inte lova.

Hej!

Ett stycke helt färsk subbe som vill börja cykla stigar och kombinera detta med pendling.
Jag skippar att skapa en egen tråd då jag är ute efter i princip samma cykel som TS, med enda skillnaden i kroppsform:

Jag är 182,5 cm samt 85cm i grenmått.
Har lyckats komma fram till att för Sentiern är det 29" (48cm) som gäller för mig, korrekt?

Men för Votec som verkar vara rekommendationen om man ska använda cykeln även för pendling hittar jag inte riktigt guide för storleken.
Passar M (43cm) eller L (47cm) mig bäst?

MaHa sa:
Jag är 182,5 cm samt 85cm i grenmått.
Har lyckats komma fram till att för Sentiern är det 29" (48cm) som gäller för mig, korrekt?
Men för Votec som verkar vara rekommendationen om man ska använda cykeln även för pendling hittar jag inte riktigt guide för storleken.
Passar M (43cm) eller L (47cm) mig bäst?

Large i båda.
Votec VC 29" Large / 47 cm passar 175-185 cm cyklist.
Sentier 29" Large / 48 cm passar 180-190 cm cyklist.

Sixten Fors sa:
Large i båda.
Votec VC 29" Large / 47 cm passar 175-185 cm cyklist.
Sentier 29" Large / 48 cm passar 180-190 cm cyklist.

Tack :)
Vet du om det brukar ta lång tid innan lagret fylls på? Verkar som L är slut överallt på båda modellerna.

Tillbaka
Topp