[RR]MOGAST, eller tre berg paw-rikh-titt

gabbeon

Aktiv medlem
Min bror undrade om jag kunde vara intresserad av ett litet lopp på 11 mil i alperna. Hans italienska kompisar hade hittat på nåt de kallar MOGAST , som skulle köras tredje gången i år. Sure thing! Det gäller att anmäla sig i tid, antalet startplatser är begränsade till 50.

Lustigt nog gick MOGAST samma dag som "Tre berg" här hemma.

Bara att packa bilen och åka söderut. I Berlin plockade jag upp bror och hans flickvän. Därifrån tog det en dag att ta sig ner till Alperna.
20180705_150031-1280x720.jpg

20180705_150037-1280x720.jpg

Som perfekt uppvärmning drog jag på mig en rejäl magsjuka, men vem behöver få i sig mat? Och det är aldrig fel att jobba på W/kg.

Dagen innan loppet spenderade vi med att rulla runt lite i byarna.
20180706_184118-1280x720.jpg

Sen åkte vi förbi arrangörerna, registrerade oss och hängde. Det var gemensam pasta-middag och väldigt familjärt.

Jag var på förhand mest orolig för vädret, men det var en fantastisk morgon som väntade på oss.
Morgon.JPG

Starten går kl 8, med frukost innan samlingen om man vill.
Innanstart.JPG

Sen rullar det iväg mot Mortirolo i sakta mak. Ingen hetsar, alla verkar samla sig inför dagen.
Start1.JPG

Start2.JPG

Min plan var att ta det riktigt lugnt i Mortirolo för att spara krutet till senare, men det gick sådär. När det lutar 16+% i långa sträckor räcker inte ens 34-28 till att spinna lugnt. Det var bara att mosa på och hoppas på det bästa. Det gällde att påminna sig om att det är kul att klättra och fint i Alperna.
Mortirolo1.JPG

Mortirolo2.JPG

Mortirolo3.JPG

Till slut tar även de brantaste klättringarna slut.
Mo.jpg

Nu var benen rejält möra och även ryggslutet hade fått sig en omgång. Kändes lovande inför Gavia. Men har man rullat ner från Mortirolo fanns det ingen annan väg hem, bara över nästa pass.

I dalen mot Ponte di Legno försökte jag spinna på lätta växlar och få igång benen igen.
Motgavia2.JPG

Motgavia1.JPG

Mortirolo tog ut sin rätt, jag slet riktigt hårt uppför Gavia. Det som kändes som vila där kändes som en vägg nu. Så fort det lutade tvåsiffrigt gick det riktigt segt. Jag tom glömde att fota.
Gavia.JPG

Gavia2.JPG

Uppe var det riktigt kallt och det kändes inte som Stelvio fanns i benen.
Ga.jpg

Men ner till Bormio behöver man rulla ner hur som helst, och där kan man bestämma sig om man vill uppåt eller hem.
MotStelvio.JPG

Vi bestämde oss för att känna på lite klättring, det går ju alltid att vända och rulla ner. Jag började trycka i mig koffein-gel och det började lossna. Det är 40 "tornante" till toppen, bara att räkna ner.
Tornante32.JPG

Nu kunde jag äntligen njuta av klättringen och vyerna igen.

Stelvio2.JPG

Stelvio4.JPG

Stelvio6.JPG

Till slut är man uppe på toppen och tas emot av alla som redan kommit i mål. Strålande sol och hyfsad värme gjorde det lätt att bara sitta och ta det lugnt ett tag.
Stelviotop.JPG

Stelviotop4.JPG

När man är nöjd rullar man hem och samlar sig inför pizzochero-partyt arrangörerna bjuder på.
Home.JPG

Konst.jpg

Najs! Blir det något mer cyklat än loppet? Känns lite långt att åka för att bara köra ett lopp på 11 mil (låt vara 11 tuffa mil).

Senast ändrad:
Bra! Då räknar jag med en RR på "extra-cyklingen" också vad det lider. ;-)

Senast ändrad:
glitch sa:
Grymt! Blir trött i benen av att läsa bara hahah

+1

Mycket bra jobbat! Måste ha känts lite segt efter serpentinerna på vägen upp mot Stelvio, den lite flackare delen är inte lika vacker som det övriga. Fanns det kanske ni inte brydde er om, när målet hägrade...

Din hjälmrem ser mycket lös ut...

Var startade ni och rullade ni ner för den klassiska sidan av Stelvio på vägen tillbaka?

Näst sista bilden tror jag är tagen en mil eller så söder om Bormio, så jag skulle bli väldigt förvånad om de körde ner till Prato, vilket jag antar är det du menar med den klassiska sidan, Bele. I så fall hade de varit tvungen att, som minst, klämma Passo Umbrail för att komma tillbaka till Valtellina.

Bele sa:
glitch sa:
Grymt! Blir trött i benen av att läsa bara hahah

+1

Mycket bra jobbat! Måste ha känts lite segt efter serpentinerna på vägen upp mot Stelvio, den lite flackare delen är inte lika vacker som det övriga. Fanns det kanske ni inte brydde er om, när målet hägrade...

Din hjälmrem ser mycket lös ut...

Var startade ni och rullade ni ner för den klassiska sidan av Stelvio på vägen tillbaka?

Tack! Ja, har tänkt att fixa remmen många gånger, men eftersom det är lite silvertejp involverad blir det aldrig av när jag tar på mig hjälmen. Sen när man kommer hem är det glömt sen länge. Tack för påminnelsen!

Vi bodde i Lovero, starten gick i Sernio.

Tillbaka
Topp