Köp och sälj. Är jag lurad eller är personen bara seg?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Köpte förra söndagen växelreglage här på forumet. Fick svar sent på kvällen och swishade hela beloppet direkt mot löfte att det skickades på måndagen. På måndagskvällen får jag beskedet att han inte fick iväg dem under dagen men lovade att fixa det dagen därpå. Jag svarar att det är lugnt och ät jag hör av mig när de dyker upp så hann vet att de kommit fram. På torsdagen har det inte kommit något men det var väl inte jättekonstigt tänkte jag men skickar ändå en till honom och frågar samtidigt om han fick iväg dem enligt plan.
Nu fick jag inget svar men är rätt lugn ändå. Behöver ju inte betyda något.
Fredagen går och inget i lådan då heller. Skickar igen och frågar om paketet gått iväg.
Inget svar. Tråkigt då det varit en del konversation med mail fram till tisdagen om lite andra delar som han hade till salu med( som jag turligt nog inte köpte) och då svarade han inom kort hela tiden.
Det har fortfarande inte kommit något idag och nu skickade jag även sms till det numret jag skickade pengarna till. Inget svar där heller.
Inser väl mer eller mindre att det börjar vara kört tyvärr. Tråkigt då jag efter att jag köpt reglage även beställde ny frikrans och kedja för att uppgradera sonens hoj till 9-delat bak. Nu finns alla saker utom reglagen och tiden rinner iväg. Vill ju fixa det nu så vi hinner köra lite med det på semestern med.

Hur länge ska man vänta innan man vidtar någon åtgärd samt hänger ut personen så andra blir varnade i tid för att handla av honom?

Har någon här reglage för 3x9 att sälja (ej vridreglage, det är en del av uppgraderingen för honom)?

/Kalle

Är det ante? Sök på forumet så hittar du mer.

Nej. Inte Ante. Vet inte om jag bör skriva vem det är ännu. Kan ju haft otur men konstigt/tråkigt att han slutar att svara också.
Är ju inte mycket pengar det handlar om. Mer att jag skulle behöva grejorna så snart som möjligt och vet jag då att det inte kommer något får jag lösa det på annat sätt men det känns ju onödigt om det sedan visar sig dyka upp.

Jag gissar på seg skitsnackare men att du får grejerna till slut.

White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Köpte förra söndagen växelreglage här på forumet. Fick svar sent på kvällen och swishade hela beloppet direkt mot löfte att det skickades på måndagen. På måndagskvällen får jag beskedet att han inte fick iväg dem under dagen men lovade att fixa det dagen därpå. Jag svarar att det är lugnt och ät jag hör av mig när de dyker upp så hann vet att de kommit fram. På torsdagen har det inte kommit något men det var väl inte jättekonstigt tänkte jag men skickar ändå en till honom och frågar samtidigt om han fick iväg dem enligt plan.
Nu fick jag inget svar men är rätt lugn ändå. Behöver ju inte betyda något.
Fredagen går och inget i lådan då heller. Skickar igen och frågar om paketet gått iväg.
Inget svar. Tråkigt då det varit en del konversation med mail fram till tisdagen om lite andra delar som han hade till salu med( som jag turligt nog inte köpte) och då svarade han inom kort hela tiden.
Det har fortfarande inte kommit något idag och nu skickade jag även sms till det numret jag skickade pengarna till. Inget svar där heller.
Inser väl mer eller mindre att det börjar vara kört tyvärr. Tråkigt då jag efter att jag köpt reglage även beställde ny frikrans och kedja för att uppgradera sonens hoj till 9-delat bak. Nu finns alla saker utom reglagen och tiden rinner iväg. Vill ju fixa det nu så vi hinner köra lite med det på semestern med.

Hur länge ska man vänta innan man vidtar någon åtgärd samt hänger ut personen så andra blir varnade i tid för att handla av honom?

Har någon här reglage för 3x9 att sälja (ej vridreglage, det är en del av uppgraderingen för honom)?

/Kalle

Till och börja med är det inga problem att få tillbaka pengarna eftersom det är via swish. Det fina är att det är knutet till personens personnummer.

Sen är man väl olika men jag tycker att det bara är att skriva vem det är, om folk inte gör det de lovar får de stå sitt kast. Att inte svara och inte skicka är ju ytterliggare anledning.

Det som funkat för mig i dessa fall är att skicka iväg ett sms om att det blir polisanmälan för bedrägeri, då brukar det lösa sig illa kvickt. Jag har aldrig förståt att vara snäll mot sådana som fullständigt skiter i att fulfölja sin del av avtalet. Att det kan bli dröjsmål kan jag förstå men då skriver man självfallet det till köparen så fort man vet det :)

Jakob

Säljaren kanske är deltidsbrandman som blivit akut inkallad till någon skogsbrand, och inte har tid att svara...? :()

jfall649 sa:
Till och börja med är det inga problem att få tillbaka pengarna eftersom det är via swish. Det fina är att det är knutet till personens personnummer.

Sen är man väl olika men jag tycker att det bara är att skriva vem det är, om folk inte gör det de lovar får de stå sitt kast. Att inte svara och inte skicka är ju ytterliggare anledning.

Det som funkat för mig i dessa fall är att skicka iväg ett sms om att det blir polisanmälan för bedrägeri, då brukar det lösa sig illa kvickt. Jag har aldrig förståt att vara snäll mot sådana som fullständigt skiter i att fulfölja sin del av avtalet. Att det kan bli dröjsmål kan jag förstå men då skriver man självfallet det till köparen så fort man vet det :)

Jakob

Är väl inte självklart att det går att få tillbaka pengarna bara för att jag vet vem det är? Hursomhelst för lite pengar för att dra igång en större process för om jag nu inte känner att han satt det i system och behöver ha lite jävelskap tillbaks.

Växelreglage till 9-delat låter inte som någon jättelukrativ marknad för bedragare. Sitt still i båten ett tag och avvakta svar. Det kan finnas många orsaker till förseningar.

Och en deltidsbrandman har inte 10 sek över att skicka ett sms och förklara sig? Nä det osar katt och det är jävligt dålig stil.

skogsvakt sa:
Och en deltidsbrandman har inte 10 sek över att skicka ett sms och förklara sig?
Kanske fick kasta sig iväg flera mil och glömde telefonen hemma.

Han får väl lön snart så då får du tillbaka pengarna du lånat ut gratis?

du har swishat och det är kopplat till ett bank konto anmäl fanskapet.så ring 11414.

Om säljaren har varit inloggad här på Happy efter att han slutat svara på mail så är det bara att meddela vederbörande om att händelsen polisanmäls om pengarna inte betalas tillbaka.

Paco sa:
Om säljaren har varit inloggad här på Happy efter att han slutat svara på mail så är det bara att meddela vederbörande om att händelsen polisanmäls om pengarna inte betalas tillbaka.

Av någon anledning syns det inte i hans profil. Det syns ju i andras. Men jag har lite försiktigt meddelat honom. Men är det tomt och tyst imorgon med så hänger jag ut samt anmäler. Då tycker jag han har haft ordentligt med tid att ordna detta.

Av någon anledning syns det inte i hans profil. Det syns ju i andras.
Det går att välja själv om man vill synas inloggad under inställningarna på Min profil =>> Redigera mina val.

Sköter man inte det man lovat som säljare så är det väl ingen fara m att ange namnet? Så fungerar ju betygssystem på anonnssiter för att man ska ha koll på hur smidiga säljare är, nget dramatiskt i min värld.

Förövrigt har jag nog 3x9 (deore xt eller deore) reglage liggande hemma. Så passerar du skövde så kan du få avlasta cykelhyllan i garaget mot en blygsam peng.

Jag har tröttnat nu och skickat att han ska betala tillbaka snarast annars anmäler jag honom. Montana78, xxxxxxxxx är det som jag haft att göra med.
Så min rekommendation är att inte handla med honom. Och absolut inte betala något i förväg.

Senast redigerad av en moderator:
JPL sa:
Sköter man inte det man lovat som säljare så är det väl ingen fara m att ange namnet? Så fungerar ju betygssystem på anonnssiter för att man ska ha koll på hur smidiga säljare är, nget dramatiskt i min värld.

Förövrigt har jag nog 3x9 (deore xt eller deore) reglage liggande hemma. Så passerar du skövde så kan du få avlasta cykelhyllan i garaget mot en blygsam peng.

Det är ju ganska nära ändå så det kan vara av intresse. Kunde ju åka dit och cykla lite vid spåren där. Hur mycket är en blygsam peng? Hade 200kr investerat i dessa men det var enklare modell.

Hur tar man tillbaks swishade pengar?
Jag ha fått oanvändbara saker och får ingen återkoppling.

Det gör man inte. Däremot är det ju spårbart för fa'bro Poliiisen, vilket gör att de i alla fall skäms i ena avklippta lilltånageln när de lägger ner på grund av utsiktslöst utredningsunderlag.

Fjärdebrunn sa:
Hur tar man tillbaks swishade pengar?
Jag ha fått oanvändbara saker och får ingen återkoppling.

I det här fallet är det nog bara att glömma. Har en känsla av att han redan använt dem. Tur der inte var mer. Tror han tar rätt lätt på hotet om polisanmälan om han redan är inne i systemet.

Samma sak händer mig just nu samma person i fråga. Jag köpte fram och bakväxel av honom för 200kr har väntat i 2.5 vecka har skickat mejl inget svar. Vad ska man göra

karem_21 sa:
Samma sak händer mig just nu samma person i fråga. Jag köpte fram och bakväxel av honom för 200kr har väntat i 2.5 vecka har skickat mejl inget svar. Vad ska man göra

Den 16 juli skickade han och frågade om jag ville köpa fram och bakväxel också av honom. Just sayin

Har skrivit skickat sms till personen och frågat om han har skickat grejerna väntar på svar

Med så små summor kan man antagligen hålla på rätt länge innan det blir polissak/jobbigt för en.

Polisanmäl honom. Det ska man göra även om chansen att få tillbaka pengarna är liten.

Ni får samla ihop er, ta med ett paket kaffe och göra ett oväntat besök.

JPL sa:

Det är ju ganska nära ändå så det kan vara av intresse. Kunde ju åka dit och cykla lite vid spåren där. Hur mycket är en blygsam peng? Hade 200kr investerat i dessa men det var enklare modell.

Ett par hundringar räcker, vill du ha mera 3x9 delat så finns det nog en del liggande. Jag sålde min sista cykel m 9-delat i våras och tror inte det kommer komma tillbaka i garaget. Jag är på resande fot till lördag kväll men sedan är jag nog hemma närmaste tiden.

Skriv till kris - halmstad också, är han fortfarande aktiv där då är de väl intresserade. enligt HN-artikeln jobbade han ju för dem såg det ut som

Det är ju inte utan man undrar var delarna som han säljer kommer ifrån...

Senast ändrad:
toga sa:
Jeppe_E sa:
En vild gissning är ju att det inte finns några delar att sälja.

Det kan ju tänkas att det började med att han annonserade om delar som han "hittat", och såg att det fanns ett intresse att betala för lätthittade cykeldelar, men så småningom upptäckte att det går lika bra att sälja utan besväret att behöva gå omkring och leta först. Eller att det var flera spekulanter på samma vara och han är så serviceinriktad att han tog emot betalning från alla och sedan fortsatte utan varor.

Om han inte åtminstone började med riktiga delar eller fick idén från någon cykelsäljande kompis, så förstår jag inte varför det blev just begagnade cykeldelar. Om man tänker börja sälja något man inte har kan man sälja vad som helst. Det finns många varor som intresserar en större marknad än begagnade cykeldelar.

LTS sa:
toga sa:
Jeppe_E sa:
En vild gissning är ju att det inte finns några delar att sälja.

Det kan ju tänkas att det började med att han annonserade om delar som han "hittat", och såg att det fanns ett intresse att betala för lätthittade cykeldelar, men så småningom upptäckte att det går lika bra att sälja utan besväret att behöva gå omkring och leta först. Eller att det var flera spekulanter på samma vara och han är så serviceinriktad att han tog emot betalning från alla och sedan fortsatte utan varor.

Om han inte åtminstone började med riktiga delar eller fick idén från någon cykelsäljande kompis, så förstår jag inte varför det blev just begagnade cykeldelar. Om man tänker börja sälja något man inte har kan man sälja vad som helst. Det finns många varor som intresserar en större marknad än begagnade cykeldelar.
Det kan ju också vara så att begagnade cykeldelar bara är en av många olika "fisketrådar" som han har ute...

Finns en på Facebook som heter xxxxxx, från samma del av Sverige, som säljer delar i gruppen "Köp, sälj din cykel". Misstänker starkt att det är samma man - finns en bild på kontot med barn+hund och samma bild kommer upp om man googlar xxxxxxx.

Senast redigerad av en moderator:
Det är rimligt att anta att även cykelkomponenter är gångbara för den som vill ha snabba pengar, till piller eller pulver. I mitt jobb träffar jag många lirare där en del kör med bluffannonser å jag måste säga att fantasin är det inget fel på. Alla möjliga nischer drabbas. "Majbritt" som är en fena på detta har "sålt" ridsadlar, barnkläder, parfym, grafikkort, golfklubbor, skor, skidor och - en vingpaddel. "Majbritt" kunde lägga ut många annonser för småslantar å ändå skrapa ihop 10.000.- på ett par timmar. Rättvisan kommer ikapp efter en sisådär 80 anmälningar å då fattas säkert många 100.- kronorsbluffar som folk inte orkar anmäla. Lättsålda eftertraktade saker är det obs på. Mitt tips är att se upp med IslaBikes å Frogs. Det är bara en tidsfråga är jag rädd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp