Erbjudandet var visst skit. Hitta passande instegs?

Nektergal

Medlem
Ny här - ber om överseende gällande det mesta!

Varit sugen på mtb länge, aldrig kommit till skott. Fick barn för ett år sen och känner att det är dags att ta tag i kroppen lite - motion och nöje!

Har en god vän vars far har det väldigt gott ställt och som har en Specialized S-works Fsr(?) från typ -14/-15 ståendes utan användning de senaste två åren. Jag kan få köpa den för 15,000 inkl två extra uppsättningar däck om jag ville.

Detta är lite över min budget egentligen, men frågan är om jag kan få igen pengarna om ett par år kanske eller om tiden inte kommer räcka till nästa år?
Hur mycket kostnader bör jag räkna med för att få den till aktivt tillstånd? Kan inte se eller höra några konstigheter på den, men tänker isf lämna in den innan köp på en uppskattning.

Är det värt att köpa denna för en nykomling? Eller borde jag hitta en framdämpad för runt 7-8000 som är min tänkta prisklass.
Vad tror ni?

*UPPDATERING*

Visade sig vara en 26” med så erbjudandet vart inte alls bra och nekades.

Så nu börjar jakten på en mtb för runt 8-11k som nybörjaråk. Är det att föredra med en begagnad eller ska man sikta på en ny??
Vilka fabrikat ska man fokusera på?
Något att akta sig för?

Senast ändrad:
En sådan hoj av '14/'15-årsmodell, dvs om det är en Specialized Epic S-Works. hade nog sålts för kring 25-30kkr normalt sett. Nypris idag är över 100kkr. Om inte drivlinan är utsliten (och det borde ägaren har märkt medan han fortfarande cyklade med hojen) så finns det ingen orsak att du skulle ha några större kostnader med den. Det är inte så att den blir dålig av att stå inomhus. Behövs drivlina bytas (dvs kassett, kedja och drev), så kan det kosta upp mot 3000-4000kr.

Nektergal sa:
...en sak till!
Medför en sån här cykel extrema merkostnader gentemot en billigare??

Lite samma svar som ovan: Eftersom det är en top-of-the-line-cykel så kostar alla slitdelar lite mer. Det dyraste är, precis som jag nämner ovan, drivlinan, som kan kosta 3000-4000kr att byta. Cyklar du på den mycket så kan du behöva göra det en gång per år.

Cyklar du bara flitigt på motionärsnivå lär du eventuellt behöva byta kedja en gång om året. Med frekventa kedjetvättar och inoljning håller drivpaketet längre.
Det finns förstås alltid risk att du krashar någon del och då kan det kosta pengar.

Det låter som sjukt bra bang for the buck.

Men.

Är du nybörjare kommer du trilla, köra in i saker, skrapa cykeln osv. Det kan finnas en anledning att ha en rätt billig men helt OK cykel för att du inte mentalt ska låsa dig, bli rädd eller fega ur, för att du är rädd för att den dyra cykeln ska gå sönder. Gör du det kan det bli både dåligt och farligt.

Skulle inte tveka på det köpet. Finns ju inget som tvingar dig att sätta dit värstinggrejer om nåt gåt sönder. Rätt stor prisskillnad på XTR och SLX men inte lika stor prestandaskillnad...

Fulkinesen sa:
Lite samma svar som ovan: Eftersom det är en top-of-the-line-cykel så kostar alla slitdelar lite mer. Det dyraste är, precis som jag nämner ovan, drivlinan, som kan kosta 3000-4000kr att byta. Cyklar du på den mycket så kan du behöva göra det en gång per år.
Nu vet jag inte vad det är för drivlina på cykeln men om det är Shimano XTR så går det bra att ersätta drivlinan med XT. Då kommer man ned i 1 500 kronor och cykeln blir något hektogram eller två tyngre

Det viktigaste är att det är rätt storlek för dig. Om det är det är det ett fint erbjudande, riktigt kompispris.

Alla cyklar som används behöver underhållas, och slitdelar bytas. Men precis som H. skriver behöver man inte sätta på lika dyra delar som sitter orginal (jag brukar sätta på dyrare ?). Om cykeln inte är använd mycket kan det säkert vara som du tror, att den är i bra skick, och det betyder att du har goda chanser att köra den en eller två säsonger utan att behöva byta prylar. Obs att detta är väldigt generellt, och att det finns många aspekter på cykelunderhåll osv.

Om det är en S-works från -14/15 i bra skick känns det som ett jättebra köp. Men lägg gärna upp en bild så lär du bli varse snart om det stämmer. Är det en bara något år äldre 26a så är det ju inte en lika bra affär.

om du byter kedja (onödigt) ofta håller drivlinan länge. man kan också slipa om den dyra kassetten om den skulle bli sliten, fast det kan vara svårt för en nybörjare som inte förstår hur det går till. typ en kvarts arbete, gjort det många gånger.

det är en drömcykel och du kommer få tillbaka pengarna om du ångrar dig. du kommer att ha väldigt kul så det blir knappast aktuellt. men kolla att alla växlar funkar och tål full pelle, och att det inte knakar i någon spricka eller fjädringsled.

känslan av lånta fjädrar när du som nybörjare kommer med denna får du stå över:)

inte mycket att tveka på med andra ord.

Äldre premiumcyklar kan vara riktiga klipp och slitagedelarna är inte svåra att byta eller speciellt dyra heller.
Komponenter XX1 XG1199 kassett med tillhörande kedja kan man få under 3K idag , 65% lägre än motsvarande XX1 Eagle.

Vevlager rulltrissor och B bultar slits men inte speciellt dyra och håller länge om man sköter det hela

Byt bara kedja i tid. Men dyra örvriga slitdelar så lönar det sig att vara noga med att aldrig låta en kedja bli för sliten då den skadar de dyrare delarna snabbt.

Tack alla för svaren!! Mycket info att ta in och väldigt bra och konkreta tankar - uppskattas djupt!

Hur ser jag om det är en äldre modell? (Alltså ifall det är ett dåligt köp?)

Vore fantastiskt kul att kunna slå till på den, verkar vara en väldigt bra hoj enligt er (sen är den ju förbaskat snygg!!!!)

Något jag bör hålla utkik efter?

Lejon sa:
Om det är en S-works från -14/15 i bra skick känns det som ett jättebra köp. Men lägg gärna upp en bild så lär du bli varse snart om det stämmer. Är det en bara något år äldre 26a så är det ju inte en lika bra affär.

+1
Utan att veta säkert vad det är för cykel så är det svårt att svara på om det är ett bra köp.

Nektergal sa:

Se bara till att cykeln har 29"-hjul och inte 26". INGEN kör med 26" mer. Men har cykeln 26"-hjul så är den snarare från 2010/11 eller äldre. För efter det så gick Specialized över till 29".

Nektergal sa:
Fota cykeln. Från drivsidan. Se bild nedan för exempel på rätt bildvinkel. Lägg ut bilderna här. Ta reda på viken ramstorlek det är. Hur lång är du? Så att det blir rätt storlek.

Bilagor

• Happy.jpg
    Happy.jpg
    24.7 KB · Besök: 99
Okej 29” hjul är point! Ska få till en bild på den och skicka upp här - uppskattar hjälpen!!

Jag är ca 180, så borde ha en L då antar jag?

Nektergal sa:
Okej 29” hjul är point! Ska få till en bild på den och skicka upp här - uppskattar hjälpen!!

Jag är ca 180, så borde ha en L då antar jag?

Om du har tillgång så att du kan ta kort på cykeln, så behöver du inte teoretisera över storleken. Det är enklare att provsitta. Att den har stått inomhus ett tag gör den inte ocykelbar, så du kan även pumpa däcken och provcykla.

26” hjul funkar fortfarande fint särskilt på en FS, har mina 26”or som vintercyklar.

Som som första cykel kan det vara ett jättebra alternativ, men inte till det priset, är den fin så pruta rejält!!!, känns det rätt så köp och sedan kör hårt!

OBS storleken måste vara rätt annars är det ingen mening.

Det är ju rätt mycket skillnad på 29” och 26” när man är nybörjare. När det inte går så fort så rullar ju 29” fortfarande bra över stock och sten. 26” kräver lite mer insats ... i alla fall när man kör stig i Stockholm.

Dags att ändra rubriken kanske? En omodern 26" mtb i stl L för 15 K är INTE ett ett ruskigt bra erbjudande, utan en galet överprissatt beg cykel i mängden av alla andra galet överprissatt omoderna beg cyklar.

Det räcker om du tar bort ordet bra i rubrikraden.

Köp en ny och modern cykel!

Är du 180 så är du i skiftet mellan storlekarna M och L. Båda storlekarna funkar, man kan anpassa/byta styrstammens längd och vinkel efter smak och kroppsform. Jag är 178 och väljer allt som oftast(alltid hittills), storlek M.

Jag råkar ha en S-Works Epic från 2013 ute till försäljning i storlek M för 20k. Jag cyklade på den säsongen 2013 och halva 2014, sen har den mest stått då jag tappade suget och vi skaffade barn. Jag bytte drivlinan till Sram XX1 år 2014, så mkt av slitaget från 2013 är inte aktuellt.

Jag har cyklat 5 gånger på den nu i sommar, och allt fungerade klockrent under belastning i hellas.

RicoShredderKowalski sa:
Här med förklarar jag erbjudandet förjävligt.

Ja det blev en rejäl flopp!

Så nu börjar sökandet om, en prisvärd instegsmodell för en 179-180 lång snubbe.
Begagnat eller nytt?
Vilka fabrikat är att föredra? Vad ska man akta sig för? HT eller fulldämp?
Limiterad budget på 8-10k, såg en bianchi grizzly på blocket b.la.

Finns ju otroligt mycket olika, Cannondale med sin lefty?

Oerhört tacksam för all hjälp!!

Crescent är våldsamt övervärderade här i Sverige.
För 8-10 så kan det vara svårt att hitta en vettig cykel för terräng.
Jag skulle rekommendera en hardtail för det priset.
Vill du (ts) cykla stökigare terräng eller grusvägar med lite inslag av enklare stig?
Vill du ut i stöket så är det bara att kolla senare tids köpråd-trådar. Happyride mtb-köpråds-jedi Sixten Fors brukar rekommendera Vitus sentier för närvarande.
Själv kör jag för närvarande väldigt mycket på en Alpkit Sonder transmitter. de är också grymma stökigare o bröt-hardtails.
Det kan vara svårt att hitta exemplar i (M eller) L nu på slutet av säsongen .

Senast ändrad:
Haha, men du kan väl pruta lite. Om du kör 27.5 tums xc däck så kommer diametern ändå vara samma som 26 tums hjul med 2.35" schwalbe däck.

För att lära sig cykla MTB och få känsla för linjeval och terräng är nog 26 tum ändå bästa valet :)
Kolla dagens track walk med Sam Hill på pinkbike.

Kollar man t.ex Scale 970 så kommer den med Remote för dämparen vilket känns ganska schysst också, vet inte hur mycket det används iof.

Tack så mycket!
Så en contessa skulle funka fint för mig?
Väger visserligen lite, typ som en kvinna så borde inte göra så mycket?
10k i prisskillnad är ändå betydande och det är halva priset på den gentemot Sverige

Ska förvisso vara pappaledig nu några månader så kanske ska satsa på en HT för att kunna köra lite grus bara med lillkillen i stol bakom. Kanske blir lite väl stötigt med bakdämp haha!

Nektergal sa:
Tack så mycket! Så en contessa skulle funka fint för mig? Väger visserligen lite, typ som en kvinna så borde inte göra så mycket? 10k i prisskillnad är ändå betydande och det är halva priset på den gentemot Sverige
Funkar utmärkt.

Tja ! För grusväg/lättare stig så funkar en sån här jättebra, nån Thule (kommer inte ihåg namnet , funkar upp till 15kg) .
Spelar ingen roll stelt eller heldämpat, fästs på styrröret . Pojken vägrar sitta bak på standardcykeln , mycket roligare att sitta framme med utsikt .
De rekommenderar det inte på kolfiberhojar men min gamla nomad är robust och styrröret på gaffeln är alu.
Mange

Bilagor

• E70C8F1A-BE77-4183-8474-3C6D83FAD131.png
    E70C8F1A-BE77-4183-8474-3C6D83FAD131.png
    273.4 KB · Besök: 63
simson sa:
Tja ! För grusväg/lättare stig så funkar en sån här jättebra, nån Thule (kommer inte ihåg namnet , funkar upp till 15kg) .
Spelar ingen roll stelt eller heldämpat, fästs på styrröret . Pojken vägrar sitta bak på standardcykeln , mycket roligare att sitta framme med utsikt .
De rekommenderar det inte på kolfiberhojar men min gamla nomad är robust och styrröret på gaffeln är alu.
Mange

+ 1 på en sån stol (Thule Yepp Nexxt Mini), har det på min stigcykel för dottern och hon älskar det speciellt när det går utför :P
9mån till ca 3år (15kg) är den rekomnderad för. Jag fick dock plocka bort fotstöden då de tog i gaffeln och ramen när vi svängde men det verkar fungera bra ändå, risken är väl främst att benen kan somna/domna om man sitter för länge utan stöden.

1837910287702076994_6472275932.jpg

desmo sa:
kais01 sa:
barnet fram. så självklart när man prövat.

Blir det inget problem med räckvidden om man som jag är kortare? Jag tänker, 168cm cyklist måste få svårare att få plats med barnet framför sig än en 198cm cyklist?

Dropper post är att föredra, jag (175cm) kan tex inte gå av/på hojen säkert/bekvämt utan att säka stolpen först. Jag fick även byta styrstam till en 35mm för att komma mer upprätt för att inte slå i hjälmen med bröstkorgen. I vissa lägen slår även knäna i stolen så man får trampa lite hjulbent :P men det skiljer ju även på cyklar och hur långt överrör de har.

Tillbaka
Topp