• Hjälp mig hitta en MTB i storlek medium till cykelsugen sambo.

Av:
    Tomaso
    Sambon fyller 16 september och snackar om att hon vill prova på MTB, de cyklar hon länkat till tycker jag är för enkla (typ åka till skolan för tonåringcyklar..), jag tänker mig en budget på ca 5000:- och cykeln får gärna vara beggad. Storleken hon drar är medium. 26, 27,5 eller 29" tycker jag inte spelar jätteroll, men gärna något modernare som det finns reservdelar till är önskvärt.
    Västmanland/Södermanland med omnejd.
    Om någon kan länka eller vet något som leder till köp så swishar jag över en hundring som tack för hjälpen.

Mvh Tomas
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-09 10:08 av Tomaso.

• Re: Hjälp mig hitta en MTB i storlek medium till cykelsugen sambo.

Av:
    Tant_Trek
    Hej, med medium menar du "herr medium" eller "dam medium"? Hur lång är hon?
    Jag är en ganska stor tant på 174 cm och kan köra på herr medium, men behöver dam large, på mina cyklar som är "könade i storlek". Den enda cykel med damram jag har, har en låg och bekväm höjd på överröret (standover height), det är den största skillnaden jag märker. Det är nog ännu viktigare för tjejer som är kortare än mig.

Hoppas du hittar nåt bra begat, och så plussar ni på med en sänkstolpe!
    Så skönt när man är ovan/ringrostig skogscyklare och får stopp ofta (host hrm = egen erfarenhet), att snabbt kunna svinga benet även över sadeln! Det kan bli några gånger per runda...

Av:
    Tomaso
    Tack för dina erfsrenheter och tankar. Hon är 1.67 så kag tänkte herr medium kan passa men verkar då bli gränsfall till herr Small.

Av:
    Tant_Trek
    Äsch, inte *så* stor skillnad på längden ändå. Jag har absolut inte sadeln i botten på en herr M, däremot kan överröret på vissa modeller kännas högt. (Även om man inte har samma utrustning mellan benen, kan man slå i våra saker rätt hårt och oskönt också, om man har otur, och är lite klantig.)

Om märkena kan ge någon ledtråd, framförallt storlek på dam:
    Mina herr-M är bl a några gamla Diamondback, Trek Fuel EX7, och nu senast årets Canyon Spectral AL 6.0.
    Min dam-L är en Specialized Hellga (fatbike).
    (Racer från Giant, storlek 54 herr/unisex tror jag.)

Jättestor skillnad i känsla på en nyare cyklar med större styrbredd, och även med 27.5 istället för 26. Man måste vänja om sig lite för varje cykel, men jag kan inte säga vad som är bättre/sämre för mig riktigt ännu. (Men den nya Spectralen är verkligen skön! Såklart är den en ännu bättre cykel än en 26-tummare från 2008...)

Om cykeln inte ska bli en överraskning eller är ett akut fyndläge, så är det nog värt att låta henne prova hur alternativen känns för just henne. Såklart.

Av:
    Tomaso
    Tack för all info, verkligen superschysst!
    Överraskning och hetsköp? Eh...vaa hon fyller på söndag ;)

Av:
    Tant_Trek
    Jag fick min fetcykel som en överraskning, och den passade ju perfekt! Kööööp! Lycka till! 😃

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in