Stockholms Stigcyklister - Vi söker dig som cyklar röda/gula eller Altorp i Danderyd

trailbiker

Aktiv medlem
Stockholms Stigcyklister - Vi söker dig som cyklar röda/gula eller Altorp i Danderyd
Hej!

Vi i Stockholms Stigcyklister har etablerat kontakt med Danderyds kommun för att diskutera röda/gula slingorna och spåret i Altorp. För att göra alla partner nöjda söker vi dig/er som cyklar mycket i området, locals har ju oftast bäst koll, och vill veta vad ni tycker bör ändras/förändras.

De spår vi primärt tittar på är röda/gula och Altorp: https://www.trailforks.com/region/danderyd/?lat=59.420324&lon=18.036284&z=14&m=trailforks

Vill du guida några av oss och komma med åsikter och helst följa med på ett möte hos kommunen kan du höra av dig till oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/stockholmsstigcyklister/

Hej.
Jag är medlem i Stockholms stigcyklister och har cyklat en del i Rinkebyskogen, mest gula & röda, Altorp har jag tyvärr aldrig cyklat.
Jag har även administrerat lite stigar/rutter i Trailforks i området.
Tyvärr är jag ingen "local" (är från Märsta/Sigtuna) och har inte full koll, men jag gillar området och skall försöka ta mig dit och cykla mer.
Jag tycker dessa slingor är bra som de är och tycker inte man bör göra några större insatser i naturen. Naturliga stigar är bäst.
Det enda jag kommer på (förutom att eventuellt skylta bättre) är ett stort dike på gula som man med fördel kan bygga en liten bro/spång över, detta skulle underlätta för både cyklister och gående. De som vill ha utmaningen kvar kan cykla bredvid om man placerar bron/spången rätt. Det finns också någon liten bro på ett annat ställe på gula (efter de byggda hoppen) som så småningom kommer behövas rustas upp, den börjar bli sliten.

Senast ändrad:
Jag cyklar ofta i rinkebyskogskrokarna och i Altorp. Det finns mycket man skulle kunna göra... har ni fått någon känsla för kommunens ambitionsnivå?

Altorpsbanan är ju sanktionerad och uppmärkt av kommunen. Den är kort, lätt och i hyggligt skick - det som saknas mest är nog spänger över de värsta surhålen. Man skulle ju kunna fundera på viss omdragning, för att minimera sträckorna som delas med löparspåren.

I rinkebyskogen finns massor av jättefina inofficiella spår, där röda och gula nog är de som körs mest. Tidigare har jag varit emot att kommunen går in och sanktionerar specifika spår här, eftersom de andra stigarna blir mer off limits och variationsmöjligheterna sämre, men på senare tid har det förekommit en del stigsabotage på framförallt röda, så kanske vore det bra ändå. Röda/gula samt länken mellan dem är nog bästa valet som officiell slinga isåfall.

På önskelistan står ju den gamla motocrossbanan mitt i rinkebyskogen... den är ju i princip oanvänd och står och förfaller idag. Vore ju häftigt om den kunde göras lite mer cykelvänlig. Sen Åva-dirten revs i Täby så finns närmaste dirt på Lidingö - ungarna (och deras 40-årskrisande föräldrar) skulle älska att ha nåt mer lokalt.

På tal om Täby och önskelistor, nån plats för byggda features vore ju nice, lite som Täby lät Lagombra gå loss och snickra ihop i Erikslund.

Hej!
100% interested if you need help.
It was me who put together Gula and posted on Strava. I also marked out Blåå, which is shorter and maybe more fun in my opinion.
Obviously understand Swedish, just not that quick/good at writing it.
Live around the corner and know the woods really well so meeting up isn’t a problem - contact me if you need to be shown around.

Bra initiativ!!

Har ofta funderat på om man inte borde lobba lite hos kommunen för att få till en mer officiell - och bättre (no offense Pdav) - uppmärkning av gula och röda spåret. Har ni varit i kontakt med Täby Mtb? Tänker att det kanske kunde vara bra med ngn representant från föreningslivet också!?

Angående blå i Altorp så tycker jag att den har fungerat finfint som "sanktionerad" cykelstig. Kan iofs hålla med om att den skulle tjäna på att dras om för att i möjligaste mån förhindra att den går på motionsspåren.

Jag bor i aktuell kommun, ställer gärna upp på guidning och hjälper gärna till att driva frågan med kommunen också!

/H

trailbiker sa:
locals har ju oftast bäst koll, och vill veta vad ni tycker bör ändras/förändras.
Den röda är min vanligaste runda och har de senaste åren snittat på ca 50 varv/år enligt Strava. Förutom de hinder som läggs ut på stigarna sedan i våras är jag för stunden nöjd med hur den är. Vissa delar av banan går genom lite våt-sunkiga områden kan vara lite känsliga, men samtidigt är slingans höjdpunkter. Jag är starkt emot grus eller andra förstärkningar av stigen.

Om ni inte redan varit i kontakt med personerna i Täby MTB som märkt upp banan, tycker jag att de bör kontaktas. Banan heter officiellt Anders Röda. Oklart om han har något intresse i banan, men kred bör han ha som märkt ut den.

Anders ska ha kred för ”Anders röda”. Denna slinga är uppmärkt genom ett privat initiativ, inte av MTB Täby.

Jag kommer vara med på mötet och representera MTB Täby.

fdh751 sa:
Jag cyklar ofta i rinkebyskogskrokarna och i Altorp. Det finns mycket man skulle kunna göra... har ni fått någon känsla för kommunens ambitionsnivå?

Altorpsbanan är ju sanktionerad och uppmärkt av kommunen. Den är kort, lätt och i hyggligt skick - det som saknas mest är nog spänger över de värsta surhålen. Man skulle ju kunna fundera på viss omdragning, för att minimera sträckorna som delas med löparspåren.

I rinkebyskogen finns massor av jättefina inofficiella spår, där röda och gula nog är de som körs mest. Tidigare har jag varit emot att kommunen går in och sanktionerar specifika spår här, eftersom de andra stigarna blir mer off limits och variationsmöjligheterna sämre, men på senare tid har det förekommit en del stigsabotage på framförallt röda, så kanske vore det bra ändå. Röda/gula samt länken mellan dem är nog bästa valet som officiell slinga isåfall.

På önskelistan står ju den gamla motocrossbanan mitt i rinkebyskogen... den är ju i princip oanvänd och står och förfaller idag. Vore ju häftigt om den kunde göras lite mer cykelvänlig. Sen Åva-dirten revs i Täby så finns närmaste dirt på Lidingö - ungarna (och deras 40-årskrisande föräldrar) skulle älska att ha nåt mer lokalt.

På tal om Täby och önskelistor, nån plats för byggda features vore ju nice, lite som Täby lät Lagombra gå loss och snickra ihop i Erikslund.

+1

Pumptrack! Stockholm behöver det.

Lidingödirten är mest en övervuxen ogräshög tyvärr.

Och nybörjarvänliga hopplinjer med platåhopp så vita rundlagda medelåldersmän kan låtsas flyga.

Men att anlägga spår känns som ett onödigt och kostsamt förfarande. Jag förordar nog enklast möjliga lösning - upp med lite märkningar bara (som tydligt visar att stigen får brukar av cyklister), typ ngt sådant här fast med en cykel?

/H

Absolut! Anlagda banor finns ju i Hacksta (och kanske mtb täbys nybyggda i Ullna, har inte testat den än). Tror också det bästa vore skyltning, precis som det är gjort i Altorp - där sitter det schyssta cykelskyltar på träden. Vill mest visa att diskussionen inte är helt ny i kommunen.

Finns några erfarenheter av tex MTB stigarna på Bogesundslandet?

Om Altorpsbanan delas av löpare, lär väl Röda och Gula ha ännu större problem med hundar, löpare, vandrare och flanörer? Det finns vissa tidpunkter som är mindre lämpliga för cykling på de båda banorna.

Altorpsbanan delas med löpare en halv till en km av totalt 4,3. Har aldrig haft problem - bara man låter Strava-hets vika sig för trafikvett.

Nu har vän av ordning spärrat av utegymmet vid Altorp med ett rött rep. Satt inte där i torsdags kväll.

Det kommunala MTB-spåret går rakt igenom gymmet här...

Testade Altorpsspåret idag för första gången och det första jag reagerade på var den olämpliga dragningen genom utegymmet, inte bra.
Jag cyklade vid 12:30-tiden idag och då fanns ingen avspärrning kvar.
Sedan tror jag det vore bra att försöka dra spåret på stigar där det idag går på motionsspår, vilket som jag upplevde var på rätt många ställen. Jag lade på minnet speciellt ett parti i spårets nordvästra del, bredvid golfbanan, där det en lång bit gick en stig parallellt med motionsspåret som borde kunna användas, där räcker det troligtvis med att bara skylta om.
Skyltningen av spåret var bra, det var lätt att hitta runt.

Altorp har man kört mkt o håller med om att banan behöver fixas m. surhålen o dra om delvis ny sträcka runt om gärna längre :)

Halloj, en kort uppdatering från mötet mellan representanter från Danderyds kommun, MTB Täby, Cykelfråmjandet och Stockholms Stigcyklister igår:

Kommunen meddelar att det finns planer på underhåll av spåret i Altorp under våren 2019. De tar gärna hjälp av oss cyklister för att få koll på var det behövs insatser (olämpliga passager över motionsspår, surhål, behov av spänger etc). Ni som cyklar mycket där får gärna höra av er om det är något särskilt ni tänker på, skriv här i tråden eller maila mig på karin.pehrson@stockholmsstigcyklister.se så sammanställer jag och lämnar till kommunen framöver.

Vad gäller Rinkebyskogen så kommer det inte hända något där under överskådlig framtid. Röda och Gula spåret är inga officiella spår, och i dagsläget kommer inte kommunen ta ansvar för dem. Crossbanan är inte heller prioriterad i nuläget.

Kul att det blev ett möte, synd att kommunen inte ville greppa Rinkebyskogen.

Om Altorp: Som ovanstående skriver; minimera sträcka som delas med motionsspår, spånga några surhål, 3-4 st, det har varit så torrt nu i år att jag knappt minns hur kladdigt det brukade vara. Det finns två diken tvärs spåret, de får gärna vara kvar.

Karin_P sa:
Vad gäller Rinkebyskogen så kommer det inte hända något där under överskådlig framtid. Röda och Gula spåret är inga officiella spår, och i dagsläget kommer inte kommunen ta ansvar för dem.
Tack för den snabba rapporteringen! Yttrade sig kommunen något om att det cyklas ganska flitigt i Rinkebyskogen?

ejma sa:
Tack för den snabba rapporteringen! Yttrade sig kommunen något om att det cyklas ganska flitigt i Rinkebyskogen?

Svaret där var väl "njae" ungefär. Cykling tas inte upp särskilt ingående i ordningsföreskrifterna, men det är känt att det cyklas där. Vad som inte är tillåtet är förstås att cykla i elljusspåren, så håll sig undan därifrån. Det togs upp att det kommer in klagomål på cyklister, men det verkade inte som att det klagas mer på cyklister än vad det klagas på allt möjligt annat i kommunen. Som vanligt gäller att stanna upp och säga hej när man möter folk i skogen.
Anledningen till att man inte vill göra Röda och Gula till "officiella" spår tycks mest vara ekonomisk.

Ni andra som var med på mötet får gärna fylla i om jag missat nåt.

Fint ordnat med möten och engagemang.
Jag kan bara bekräfta vad tidigare inlägg tagit upp att ju mer man kan undvika motionsspår, utegym, golfbana desto bättre. Lite längre spår är också välkommet.
Surhålen blir lätt breda och fula så att ha fler spänger om det går är också bra. Däremot behöver man inte täcka över de diken som finns tycker jag.
I slutet på spåret så är det lätt hänt att det går fort i utförsbacken ner mot spårcentralen. Kan man göra så man åker en bit parallellt med andra spår på slutet är det nog bra. Då skrämmer man färre personer antar jag. En liten sak men ibland ser folk rätt förvånade ut när man kommer ut ur skogen.

Jag är gärna med och arbetar med spåret om det behövs.

Tjena!

Nu söker vi någon som vill hålla i kontakten med kommunen om det ska hända något med Altorpspåret.

För att sammanfatta ovan: kommunen har (hade iaf i höstas) planer på att jobba med Altorpspåret (göra omdragningar för att undvika konflikter och eventuellt göra några förlängningar). När vi, Stockholms Stigcyklister och MTB Täby, träffade kommunen i höstas lät det som att arbetet är tänkt att börja nu i vår. Jag har dragit i det litegrann, men bor inte i närheten och har inte möjlighet att lägga den tid som skulle behövas, så jag lämnar gärna över till en engagerad local.

Hör av dig här eller på Stockholm Stigcyklisters facebooksida, eller maila karin.pehrson@stockholmsstigcyklister.se så styr vi upp nåt.
Och/eller kom på årsmötet den 6 maj!

Tillbaka
Topp