• [OT] Vilken bil för billig pendling.

Av:
    mtb565
    Jag har undvikit att äga bil i längsta möjliga mån men nu är det nog oundvikligt.

Ska pendla landsväg 12 mil om dagen (6 mil enkel resa) och funderar på hur jag kommer undan billigast i det stora hela.

Har funderat på el-bil typ Nissan Leaf för att komma undan att tanka och diverse servicear man slipper iom el-motor vs fossil. Skattefri i 5 år (sen typ 300 nånting), endast halvförsäkring första 3 åren med nybilsgarati, fortfarande möjligt att "tanka" gratis på flera ställen. Det är dock fortfarande en bil för ~360.000 efter miljöbilspremien vilket tar emot en del. Utöver pendlingen är tanken att bilen ska gå så mycket som möjligt och den nuvarande bensinbilen i familjen får stå när det är möjligt.

Lurar jag mig själv? Kommer jag billigare undan med en snålare bensinare? Äldre bilar kommer ofta med högre underhåll och meka själv gör jag själv i ganska liten mån men har bekanta så hjälper till så betalar sällan verkstads priser. Jag har svårt att se att bränslepriser eller fordonsskatten kommer sjunka framöver på fossilt.

Med finans genom bilfirma höftar jag på att Leafen kostar mig 4500:- i månaden.

EDIT: Ändrade titeln, inte billigast möjliga till varje pris.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-07 20:00 av mtb565.

• Re: [OT] Pendla billigast möjliga med bil.

Av:
    Bengt-re
    En Toyota Aygo blev utsedd till billigaste bilen att äga totalt sätt. Ful och liten, men billig, låg skatt, billig försäkring och bränslesnål.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    GoranS
    Glöm inte att ta hänsyn till värdeminskning.

Av:
    Luthman Photography
    Om du sk ha en ny elbil skulle jag inte köpa utan leasa. En kollega leasar en Leaf och jag tror att han betalar runt 3500 i månaden.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Med den sträckan är bensin i princip uteslutet. En snål diesel är isåfall alternativet. Typ Volvo S40 D2 eller BMW 116d om man inte behöver massor av plats. Där kan du hamna på en förbrukning ner mot 0,43-0,45 med den typen av körning om inte mindre. Min V70 D2 har legat stadigt på 0,47-0,48 sen jag köpte den, fram tills senaste halvåret då den ökat till 0,5 men den har snart passerat 29.000 mil och motorn låter rätt hård nu så jag är inte förvånad.

Men även med en snål diesel så ligger du på närmare 24000:- i soppa varje år om du kör 3000 mil vilket du minst borde hamna på med pendling plus övriga ärenden.. Sen är ju servicen på en elbil snorbillig, jag ska köpa en VW E-Up, kollade med lokala verkstaden och dom tar 1800:- för 2000 mila service. Det blir ett antal tusenlappar till per år. Det ger över 2000:- mer i månaden som du kan lägga på avbetalning istället. Räknat på fem år så ger det 170k extra i låneutrymme.

Bara några siffror att tänka på.

Av:
    Kneecap
    Luthman Photography skrev:
    Om du sk ha en ny elbil skulle jag inte köpa utan leasa. En kollega leasar en Leaf och jag tror att han betalar runt 3500 i månaden.

Tjena!

Har inte sett privatleasing med så höga miltal som TS behöver.

Av:
    Kneecap
    Bengt-re skrev:
    En Toyota Aygo blev utsedd till billigaste bilen att äga totalt sätt. Ful och liten, men billig, låg skatt, billig försäkring och bränslesnål.

Tjena!

Rätt jäkla dålig bil också. Toyota är inte vad det en gång varit. Dessutom massa franskt i den vilket inte gör saken bättre.
    Dessutom har den samma problem som alla andra småbilar med pyttemotorer, snåla tills man passerar 80 knyck sen blir dom markant törstigare. Min frus i10 slår min V70 i förbrukning upp till 80, sen går den upp till 0,6 medans jag håller mig på under 0,4 hela vägen upp till 110.
    Med tanke på 12 mil landsväg om dagen så tror jag att det blir fel bil. Dessutom är alla i den klassen bullriga som attans i högre fart. Med 40 minuter (minst) i bilen varje morgon så är det bra för kroppen om man har en viss nivå av bekvämlighet, jag märker skillnad på min halvtimmes pendling om jag kör i10 eller V70.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-07 17:54 av Kneecap.

Av:
    Pfaff
    Renault Zoe kör en halvkänt kvinnlig cyklist.
    Men priset är lite svårt att genomskåda då batterierna leasas separat, alt köps.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Bengt-re
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Med den sträckan är bensin i princip uteslutet. En snål diesel är isåfall alternativet. Typ Volvo S40 D2 eller BMW 116d om man inte behöver massor av plats. Där kan du hamna på en förbrukning ner mot 0,43-0,45 med den typen av körning om inte mindre. Min V70 D2 har legat stadigt på 0,47-0,48 sen jag köpte den, fram tills senaste halvåret då den ökat till 0,5 men den har snart passerat 29.000 mil och motorn låter rätt hård nu så jag är inte förvånad.

Men även med en snål diesel så ligger du på närmare 24000:- i soppa varje år om du kör 3000 mil vilket du minst borde hamna på med pendling plus övriga ärenden.. Sen är ju servicen på en elbil snorbillig, jag ska köpa en VW E-Up, kollade med lokala verkstaden och dom tar 1800:- för 2000 mila service. Det blir ett antal tusenlappar till per år. Det ger över 2000:- mer i månaden som du kan lägga på avbetalning istället. Räknat på fem år så ger det 170k extra i låneutrymme.

Bara några siffror att tänka på.

Diesel blir ännu billigare när den blir förbjuden att köra...

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Bengt-re
    Kneecap skrev:
    Bengt-re skrev:

Tjena!

Rätt jäkla dålig bil också. Toyota är inte vad det en gång varit. Dessutom massa franskt i den vilket inte gör saken bättre.
    Dessutom har den samma problem som alla andra småbilar med pyttemotorer, snåla tills man passerar 80 knyck sen blir dom markant törstigare. Min frus i10 slår min V70 i förbrukning upp till 80, sen går den upp till 0,6 medans jag håller mig på under 0,4 hela vägen upp till 110.
    Med tanke på 12 mil landsväg om dagen så tror jag att det blir fel bil. Dessutom är alla i den klassen bullriga som attans i högre fart. Med 40 minuter (minst) i bilen varje morgon så är det bra för kroppen om man har en viss nivå av bekvämlighet, jag märker skillnad på min halvtimmes pendling om jag kör i10 eller V70.

Kör inte fortare än 80 då? Ensamma människor i för stora bilar är en stor del i att privatbilismens dagar är räknade.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Kneecap
    Bengt-re skrev:
    Kör inte fortare än 80 då? Ensamma människor i för stora bilar är en stor del i att privatbilismens dagar är räknade.

Tjena!

Rätt dumt att köra i 80 på en 110 väg i mina ögon. Skapar bara irritation i trafiken.
    Det var dessutom bara en jämförelse, jag säger inte att man ska köpa en V70 istället för en Aygo, menar bara att små bensinare inte alltid är helt klockrent.
    Om du läser alla mina inlägg så skriver jag att jag ska köpa en E-Up istället för min V70. Dvs gå från stor snål bil till liten extremt snål bil. Men måste fortfarande ha bil varje dag då jag tyvärr har inte har något alternativ än bil om jag ska ta mig till jobbet i tid. Det är en jäkla skillnad att bo i ett storstadsområde med väl fungerande lokaltrafik än i småorter runt om i landet.
    Vi som bor utanför städerna är i behov av bilen varje dag. Hade jag bott i Sthlm hade jag antagligen inte ägt en bil, hade nog varit med i en bilpool istället.

Av:
    mtb565
    Bengt-re skrev:

Jepp, 68hk avskräcker en del för annat än stadskörning dock :( Likt Kneecap har jag dålig erfarenhet av klena motorer när det gäller bränsle åtgång när man passerar 90 - 100 (vilket man gör på landsvägskörning). Tidigare haft en Skoda Fabia på 74hk som drack alldeles för mycket vid 100 (säkert närmare 0,6).

Luthman Photography skrev:

Leasing är nog uteslutet med dom milen det blir.

Kneecap skrev:
    Tjena!

Jag resonerar liknande som du, alla kostnader man hade haft med fossil-bil läggs istället på att betala bilen. Up'en ser fin ut, den blir du nog nöjd med. För mig är räckvidd (mindre än 16 mil) och effekt är nog tyvärr i underkant, priset ligger ju lite bättre till där annars.

Pfaff skrev:
    Men priset är lite svårt att genomskåda då batterierna leasas separat, alt köps.

Kikat på ZOE med, verkar vara lite tveksam komfort men den är ju också rätt mycket billigare, värt o grunna på iaf.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Jag klarar ju mig med E-Up då jag bara har tre mil till jobbet och dessutom får ladda där. Men annars är den rätt begränsad i räckvidd ja.
    Jag skulle välja Leaf framför Zoe vilken dag som helst. Klart trevligare bil. Hyundai Ioniq imponerade en del på mig, dessutom snyggare än Leaf. Lite högre pris iofs. Men man slipper Renaults avsaknad av kvalitet (som även smittat av sig på Nissan tyvärr).

Av:
    glitch
    Pfaff skrev:

Hur menar du? Kostnaden är väl glasklar om du köper bilen med batteriet? Ingen som tvingar dig leasa batteriet (längre).
    En Zoe med privatleasing är svårslaget billigt för att vara elbil (billigast) Nu finns ju 110 hk motor också så den är vettigare på motorväg.

Av:
    bellasoda
    Kneecap skrev:
    Bengt-re skrev:

Tjena!

Rätt jäkla dålig bil också.

Nu ville TS inte ha en bra bil, utan en billig?

Mitt tips: köp en liten billig diesel på ~75hk som gått runt 10000mil. Med lite flyt så pajar inget de närmsta 2-3 åren och du klarar dig på att byta olja+filter hos någon skum verkstad för 800 spänn ett par gånger om året.

Billigare än så blir det inte. Antagligen skittråkig att köra, och pajar något så blir det kanske dyrt som fan.

Av:
    Lejon
    Senaste auto motor och sport har en överskådlig genomgång av milkostnad dör väldigt många bilar i olika klasser inkl elbilar. Köp den för en överblick.

Av:
    Kneecap
    glitch skrev:
    En Zoe med privatleasing är svårslaget billigt för att vara elbil (billigast) Nu finns ju 110 hk motor också så den är vettigare på motorväg.

Tjena!

Är ju inget alternativ att privatleasa för TS, blir för många mil per år.

Av:
    mtb565
    bellasoda skrev:

Nu ville TS inte ha en bra bil, utan en billig?

Mitt tips: köp en liten billig diesel på ~75hk som gått runt 10000mil. Med lite flyt så pajar inget de närmsta 2-3 åren och du klarar dig på att byta olja+filter hos någon skum verkstad för 800 spänn ett par gånger om året.

Billigare än så blir det inte. Antagligen skittråkig att köra, och pajar något så blir det kanske dyrt som fan.

Jepp den tanken finns också, köpa nått billigare, trafikförsäkra och "köra sålänge det går". Känns lite absurt och titta på bilar i båda ändarna på skalan. Jag funderar vidare.

Av:
    glitch
    Kneecap skrev:
    glitch skrev:

Tjena!

Jo sant. Å andra sidan 265 k inkl vinterhjul med nuvarande kampanj och klimatbonusen för en Intens som har allt man behöver i utrustningsväg med 110 hk motorn och dryga 300 km räckvidd enligt WLTP. Har man då möjlighet att ladda gratis på jobbet t.ex. laddar du alltid fullt där och klarar tom. helgen och har då i princip 0kr i driftskostnad. Zoens svaghet är i mitt tycke den plastiga interiören den hade gärna fått lyftas.

Av:
    Lejon
    Skärmdumpar från delar av AMS genomgång.
    Allra billigast i slutändan tror jag blir (som redan nämnts) att köpa pluttbil av hyfsad kvalitet/tillförlitlighet. Har svårt att se att något slår en fem år gammal Aygo i hyfsat skick; billig i drift, billig försäkring och billig om/när den pajar. Komfort och säkerhet mer tveksamt...
    DFEE00B4-7C5E-4B70-BD74-2A6D3D57A659.png
    58803821-3D80-4368-9499-1FC8FD59E792.png

Av:
    toysc
    Jag förstår inte du skriver : den nuvarande bensinbilen i familjen får stå när det är möjligt. är det så att ni behöver två bilar ? vad är det för typ av vägar ? små bilar är ju lite typ jobbiga på motorväg men större bilar blir lite törstiga

Av:
    Pfaff
    Jag privatleasar en Seat med VAGs 3-cyl enliters 95hp motor att användas som jobbil. Har idag avverkat 45 mil med snitt 107 kmh och förbrukning på 5,4 l/mil. Jobbigt? Inte jobbigare än den Mercedes C220 CDI jag hade tidigare och averkade samma sträcka på samma tid. Varför somliga tycker sig behöva större förstår jag inte, om inte man ska frakta 4-5 pers för jämnan.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-07 19:48 av Pfaff.

Av:
    Kneecap
    Lejon skrev:
    Allra billigast i slutändan tror jag blir (som redan nämnts) att köpa pluttbil av hyfsad kvalitet/tillförlitlighet. Har svårt att se att något slår en fem år gammal Aygo i hyfsat skick; billig i drift, billig försäkring och billig om/när den pajar. Komfort och säkerhet mer tveksamt...

Tjena!

Hur många mil räknar dom på? Min gissning är på snittet, dvs 1500 mil per år. När man kör över 3000 mil per år så ändrar sig siffrorna rätt så rejält.
    Det bästa är att göra ett tydligt excelark med alla kostnader man kommer ha under den tiden man räknar med att ägs bilen. Drivmedel, däck, service, skatt, värdeminskning, ränta m.m.
    Dela sedan upp det på antal körda mil. Det blir galet lätt att räkna hem en elbil när man kör såpass mycket.

Av:
    Kneecap
    Pfaff skrev:
    Jag privatleasar en Seat med VAGs 3-cyl enliters 95hp motor att användas som jobbil. Har idag avverkat 45 mil med snitt 107 kmh och förbrukning på 5,4 l/mil. Jobbigt? Inte jobbigare än den Mercedes C220 CDI jag hade tidigare och averkade samma sträcka på samma tid. Varför somliga tycker sig behöva större förstår jag inte, om inte man ska frakta 4-5 pers för jämnan.

Tjena!

Det var en törstig jävel, min V70 som är markant större och sju år gammal och med herrejössesmånga mil på mätaren drar alltså 1,5 mindre.. Bra att du har en liten bil, du kunde satsat på en liten och snål istället.

toysc skrev:
    Jag förstår inte du skriver : den nuvarande bensinbilen i familjen får stå när det är möjligt. är det så att ni behöver två bilar ? vad är det för typ av vägar ? små bilar är ju lite typ jobbiga på motorväg men större bilar blir lite törstiga

Stor bil är inte alltid samma sak som törstig bil, läs ovan.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-07 19:55 av Kneecap.

Av:
    Pfaff
    Kneecap skrev:
    Pfaff skrev:

Tjena!

Det var en törstig jävel, min V70 som är markant större och sju år gammal och med herrejössesmånga mil på mätaren drar alltså 1,5 mindre.. Bra att du har en liten bil, du kunde satsat på en liten och snål istället.

Diesel?

Av:
    Kneecap
    Pfaff skrev:
    Diesel?

Tjena!

Självklart, klart miljövänligare än bensin.

Av:
    Kneecap
    glitch skrev:
    Kneecap skrev:
    glitch skrev:

Tjena!

Jo sant. Å andra sidan 265 k inkl vinterhjul med nuvarande kampanj och klimatbonusen för en Intens som har allt man behöver i utrustningsväg med 110 hk motorn och dryga 300 km räckvidd enligt WLTP. Har man då möjlighet att ladda gratis på jobbet t.ex. laddar du alltid fullt där och klarar tom. helgen och har då i princip 0kr i driftskostnad. Zoens svaghet är i mitt tycke den plastiga interiören den hade gärna fått lyftas.

Tjena!

Fast sen är det där med kvalitén också. Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en modern Renault. Aldrig!

Av:
    mtb565
    Lejon skrev:

Tack!

toysc skrev:

Vi har idag 1 bil vilket är ett måste oavsett, bor på landsbygden. Hon behöver också bil till jobbet och att dra hästsläp med. Det har gått bra med 1 bil hittills men nu kommer jag behöva ha en egen bil (tyvärr). Jag kommer pendla landsväg, 80-90-100 väg.
    Tanken var om man kunde räkna hem en elbil med att använda bensin bilen minimalt.

Pfaff skrev:

Jag behöver absolut inte släpa runt på nått stort åbäke, det handlar om att inte behöva bränna iväg massa av lönen bara för att transportera sig, dom pengarna kan man ju köpa cykel för istället :D .

Av:
    Lejon
    Kneecap skrev:
    Lejon skrev:

Tjena!

Hur många mil räknar dom på? Min gissning är på snittet, dvs 1500 mil per år. När man kör över 3000 mil per år så ändrar sig siffrorna rätt så rejält.
    Det bästa är att göra ett tydligt excelark med alla kostnader man kommer ha under den tiden man räknar med att ägs bilen. Drivmedel, däck, service, skatt, värdeminskning, ränta m.m.
    Dela sedan upp det på antal körda mil. Det blir galet lätt att räkna hem en elbil när man kör såpass mycket.
    Milantalet De räknat på hittar jag inte i artikeln, men de räknar på servicekostnaden upp till 6000mil i alla fall.
    Sannolikt kan en elbil bli billig om man kan ladda billigt och enkelt. Dock kvarstår en större osäkerhet kring andrahandsvärde, men det blir väl säkrare (och bättre antagligen) ju fler elbilar som kommer ut på marknaden.

Av:
    Pfaff
    Kneecap skrev:
    glitch skrev:
    Kneecap skrev:
    glitch skrev:

Tjena!

Tjena!

Fast sen är det där med kvalitén också. Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en modern Renault. Aldrig!

Har du ägt en?

Bilägande omges av många myter.

Av:
    glitch
    Kneecap skrev:
    glitch skrev:
    Kneecap skrev:
    glitch skrev:

Tjena!

Tjena!

Det har byggts över 100.000 Zoe i Flinsfabriken och modellen har länge varit Europas mest sålda elbil (osäker på placering nu vs Leaf). Renault är Europaledare på elbilar och Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen är världsledande på elbilar. Så kanske dags att släppa lite på fördomarna ;-)

Av:
    ooms
    Kneecap skrev:
    Pfaff skrev:

Tjena!

Håller med! Min snart 10 år gamla BMW med nästan dubbelt så stark motor (177 hk) och fyrhjulsdrift drar 0,57 l/mil...

Av:
    Kneecap
    Pfaff skrev:
    Har du ägt en?

Tjena!

Jag bygger inte mina argument på myter, jag bygger dom på ren fakta.

Och nej, jag har aldrig ägt en Renault. Men har sannolikt kört närmare 500 stycken vid det här laget.

Av:
    ooms
    glitch skrev:
    Kneecap skrev:
    glitch skrev:
    Kneecap skrev:
    glitch skrev:

Tjena!

Tjena!

Det har byggts över 100.000 Zoe i Flinsfabriken och modellen har länge varit Europas mest sålda elbil (osäker på placering nu vs Leaf). Renault är Europaledare på elbilar och Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen är världsledande på elbilar.
    Vad har det med kvaliteten att göra?

Av:
    Pfaff
    ooms skrev:
    Kneecap skrev:
    Pfaff skrev:

Tjena!

Håller med! Min snart 10 år gamla BMW med nästan dubbelt så stark motor (177 hk) och fyrhjulsdrift drar 0,57 l/mil...

0,54, förstås.

Av:
    Kneecap
    glitch skrev:
    Det har byggts över 100.000 Zoe i Flinsfabriken och modellen har länge varit Europas mest sålda elbil (osäker på placering nu vs Leaf). Renault är Europaledare på elbilar och Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen är världsledande på elbilar. Så kanske dags att släppa lite på fördomarna ;-)

Tjena!

Vet du hur många cyklar Biltema säljer per år?

Nej jag vet inte heller, men jag tror du förstår vart jag vill komma.

Av:
    Kneecap
    Pfaff skrev:
    0,54, förstås.

Tjena!

Förstod det. Min drar under 0,4 i samma hastighet.

Av:
    Lejon
    Kneecap skrev:
    Pfaff skrev:
    Har du ägt en?

Tjena!

Jag bygger inte mina argument på myter, jag bygger dom på ren fakta.

Och nej, jag har aldrig ägt en Renault. Men har sannolikt kört närmare 500 stycken vid det här laget.
    Även om jag har starkt negativa åsikter om Renault som märke (baserat på deras genomgående och konsekvent dåliga resultat i diverse tillförlitlighetsrapporter) funderar jag på om just Zoe varit lika dålig som deras ”vanliga” bilar? Jag hittar dåligt med statistik och du kan väl inte ha hunnit kolla på så många (om ens någon) i ditt arbete ännu?
  • Re: [OT] Vilken bil för billig pendling.

Av:
    Jensen
    hyundai Kona electric då? Om det ens går att få tag i någon utan att vänta hur länge som helst.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Kneecap
    Lejon skrev:
    Även om jag har starkt negativa åsikter om Renault som märke (baserat på deras genomgående och konsekvent dåliga resultat i diverse tillförlitlighetsrapporter) funderar jag på om just Zoe varit lika dålig som deras ”vanliga” bilar? Jag hittar dåligt med statistik och du kan väl inte ha hunnit kolla på så många (om ens någon) i ditt arbete ännu?

Tjena!

Två denna veckan. Ena med nybytt styrled efter 3000 mil.
    Dels har vi en stark Renaulthandlare i stan, sen äger kommunen en förbannad massa Zoe. Så har kört ett gäng nu. Bättre än Clio men fasiken inte bra.

Av:
    oxr
    Just när det gäller om bilarna håller ihop tror kneecap är rätt pålitlig.

Om han kan räkna törs jag inte svara på:)

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Kneecap
    Jensen skrev:
    hyundai Kona electric då? Om det ens går att få tag i någon utan att vänta hur länge som helst.

Tjena!

Finns inte ute i handeln ännu väl? Finns inga priser på den iallafall. Den och Kia e-niro är helt klart intressanta.

Av:
    Lejon
    Kneecap skrev:
    Lejon skrev:

Tjena!

Två denna veckan. Ena med nybytt styrled efter 3000 mil.
    Dels har vi en stark Renaulthandlare i stan, sen äger kommunen en förbannad massa Zoe. Så har kört ett gäng nu. Bättre än Clio men fasiken inte bra.
    Okej, bra. Då kan jag behålla mina fördomar om Renault som ett pålitligt skitmärke :-)

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Måste dock ge Renault att dom gjort en hel del roliga bilar genom åren. En 5 Turbo skulle jag faktiskt kunna äga. Eller en Clio V6..
    Nya Alpine A110 verkar vara en riktigt rolig bil, men när man ser att inredningen till stora delar är samma billiga plast som i resten av bilarna blir man lite ledsen.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-07 20:39 av Kneecap.

Av:
    Lingon
    Billigast blir nog att använda den bil ni har. Eller att sälja den och köpa något ännu billigare.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in