Vilken är den roligaste FS med mellanslag (130-160) som finns?

Tarkaz

Aktiv medlem
Så vad är då roligt, ja.
En riktig stighoj som myser uppför och nedför tekniska stigar utan att det handlar om att vara snabbast, den som har roligast vinner helt enkelt. Men ändå inget blysänke.

Edit, Lista med tilltalande cyklar:

I toppen:
Orbea - Occam
Kona - Process 134
Yeti - SB130
Santa Cruz Hightower/5010/Bronson

YT - Jeffsy
Comencal - Meta Tr
Orange Five
Cannondale - Trigger 2
Evil the following
Ibis - Ripmo/Ripley
Kona - Process 134/153
Transition - Smuggler/Scout.
Knolly - Fugitive
Last Clay
Guerilla Gravity Trail Pistol
Santa Cruz Hightower/5010/Bronson
https://www.santacruzbicycles.com
Production Privee Shan No5 29
https://production-privee.com

Senast ändrad:
Jag skulle inte bunta ihop cyklar med 130-160 mm slag. 130 visavi 160 är konstruerade för olika användningsområden.

Transition gör riktiga partyhojar, perfekt om man inte har så bråttom upp men gillar att släppa lös på vägen ner.

Orange Five är roligast

Av de som nämnts har jag bara testat fuel ex så jag har ingen aning egentligen

Finns väl en del heta kandidater. Mina är följande:

Yeti SB130
Kona Process 134 29"
YT Jeffsy 29
Transition Smuggler

Är själv ute efter nåt sånt här och finns ju mycket att välja på.

Vad är det som gör cyklarna som är föreslagna roligare än andra?

Tarkaz sa:
Aron sa:
Jag skulle inte bunta ihop cyklar med 130-160 mm slag. 130 visavi 160 är konstruerade för olika användningsområden.

Vill ha en cykel som klarar busig stig och klarar park dom få gånger det händer.

Men var ska den glänsa och vara bra? I park eller på stig? 130 mm kommer att vara roligare på stig men underbestyckat i park, 160 mm kommer att glänsa i park men kännas lite avtrubbad på stig. Eller är du ute efter en cykel som klarar bägge miljöer genom att vara en kompromiss? Och vad menar du med park? DH-bröt eller grävt flow?

Generella frågor tenderar att ge en överväldigande mängd svar av typen: ”Köp en X, för jag har en sån.”

Kika på en med kortare slag bak än fram iaf, och gärna kortare kedjestag än snittet. Då får du generellt lekfullhet (= poppig, svarar bra och svänger bra). 64-65gr HA och 160mm+ blir dött och trist på stig, även stökig sådan.

Förstår inte vad en Fuel EX hamnar i den här tråden för, mellanmjölkscykel med mellanmjölksgeometri.

Kona Process 134 ser jäkligt rolig ut. Transition Smuggler/Scout. Knolly Fugitive. Last Clay, Santa Cruz 5010, Guerilla Gravity Trail Pistol. Där har du några vassa hojar som uppfyller ovanstående.

Senast ändrad:
Alltså det där med att korta kedjestagär ett krav för en rolig cykel är ganska överdrivet...iaf för mig. Då gäller det säkert nån annan också.

Bengt, jag skrev generellt och om man gillar att svänga. Jag har sett dina gopros Luthman, du åker rakt fram när stigen svänger.. :)

Andra tycker säkert Pole är roliga, för att man gillar superstabil hoj att bomba (rakt fram) med.

Ytterligare andra tycker kanske mellanmjölksgeo är roligast då inget sticker ut. Preferenser. Horses for courses. TS skrev ju inte vad hen tycker är kul. Men hen skrev att det inte handlar om snabbast så då utesluter jag skitlång hjulbas och långa kedjestag..

Senast ändrad:
Westman sa:
Bengt, jag skrev generellt och om man gillar att svänga. Jag har sett dina gopros Luthman, du åker rakt fram när stigen svänger.. :)

Andra tycker säkert Pole är roliga, för att man gillar superstabil hoj att bomba (rakt fram) med.

Ytterligare andra tycker kanske mellanmjölksgeo är roligast då inget sticker ut. Preferenser. Horses for courses. TS skrev ju inte vad hen tycker är kul. Men hen skrev att det inte handlar om snabbast så då utesluter jag skitlång hjulbas och långa kedjestag..

Svänga är sjuuuukt 2017!

Aron sa:
Tarkaz sa:
Aron sa:

Vill ha en cykel som klarar busig stig och klarar park dom få gånger det händer.

Men var ska den glänsa och vara bra? I park eller på stig? 130 mm kommer att vara roligare på stig men underbestyckat i park, 160 mm kommer att glänsa i park men kännas lite avtrubbad på stig.

Precis, perfekt torde vara en Ibis Ripmo med 145mm ;)

Om Park är = maskinbyggt så räcker det med 100mm bara ram, gaffel, hjul osv är tillräckligt styvt.
Problemet med trailhojar är att komponenterna ofta är rätt veka och fladdriga.

Westman sa:

Fast grejen med att inte ha för korta kedjestag är ju också att cykeln blir mer välbalanserad och också roligare att svänga med.

Jag tycker Scouten verkar vara en ganska dåligt designad hoj om det är någon hjälp. Den är dyr, blytung och dom verkar så sönder en hel del. Den har också geometrin och typen av länkage för att vara en utförscykel för bröt, men inte slaglängden för det.

Aron sa:
Tarkaz sa:
Aron sa:

Men var ska den glänsa och vara bra? I park eller på stig? 130 mm kommer att vara roligare på stig men underbestyckat i park, 160 mm kommer att glänsa i park men kännas lite avtrubbad på stig. Eller är du ute efter en cykel som klarar bägge miljöer genom att vara en kompromiss? Och vad menar du med park? DH-bröt eller grävt flow?

Generella frågor tenderar att ge en överväldigande mängd svar av typen: ”Köp en X, för jag har en sån.”

Den ska vara rolig att utforska dom lokala bergen med upp och nedför varenda stig. Branta som flacka. Varje cykeltur är för mig en upptäcksfärd. Så med stig menar jag allt som går att cykla på i som i slutändan kan bli kul. Slutar ofta med att stigarna försvinner och jag får släpa cykeln genom skogen. Haha. För mig handlar alltså en cykeltur om att ta sig ut leta utförslöpor och testa nya kombinationer av redan funna stigar för att maximera dem. Men samtidigt kan en teknisk klättring vara minst lika kul. Söker cykeln som ger ett leende på läpparna och kanske ännu lite mer när det går utför. Med park menar jag att den ska gå att ta till en cykelpark utan att man funderar på om man kanske skulle lämna cykeln hemma och hyra en hoj istället. Så ja cykelpark anpassningen får bli kompromissen.

Jag var bred med min fråga eftersom att jag var ute efter ett brett urval av svar. För att själv sortera bort samtidigt som andra kanske skulle kunna ta tips från tråden då den inte bara specar till exakt vad jag är ute efter.

H. sa:
Finns väl en del heta kandidater. Mina är följande:

Yeti SB130
Kona Process 134 29"
YT Jeffsy 29
Transition Smuggler

Har också sneglat på konan, den ser fin ut. yetin har ju nån extra dämpargrej från fox. Mer som kan rackla och måste servas. Annars ser den riktigt kul ut.

Westman sa:
Kika på en med kortare slag bak än fram iaf, och gärna kortare kedjestag än snittet. Då får du generellt lekfullhet (= poppig, svarar bra och svänger bra). 64-65gr HA och 160mm+ blir dött och trist på stig, även stökig sådan.

Förstår inte vad en Fuel EX hamnar i den här tråden för, mellanmjölkscykel med mellanmjölksgeometri.

Kona Process 134 ser jäkligt rolig ut. Transition Smuggler/Scout. Knolly Fugitive. Last Clay, Santa Cruz 5010, Guerilla Gravity Trail Pistol. Där har du några vassa hojar som uppfyller ovanstående.

Här har vi svaret jag var ute efter! Nä jag förstod inte heller varför Fuel dök upp, fast den kanske är kul aldrig testat den. Jag är inte den som är den.
Vad är kortare kedjestag? (Jag vet vad kedjestag är). Hehe Så inte mindre än 64-64 HA, SA då? Minst 75-76?. Den nya konan ser riktigt fin ut, men jag för för mig att det är för lite slag på den.

Westman sa:

Det var lite därför jag inte var så specifik, ville höra era åsikter. Jag är ofta sist upp och ner. Inte för att jag är sämst utan för att jag njuter.

Tarkaz sa:
Westman sa:

Här har vi svaret jag var ute efter! Nä jag förstod inte heller varför Fuel dök upp, fast den kanske är kul aldrig testat den. Jag är inte den som är den.
Vad är kortare kedjestag? (Jag vet vad kedjestag är). Hehe Så inte mindre än 64-64 HA, SA då? Minst 75-76?. Den nya konan ser riktigt fin ut, men jag för för mig att det är för lite slag på den.
134 bak och 140 fram på en 29" med bra geometri. Det blir en riktigt kompetent hoj av det.

Nya occam med 140/140 ser rätt lovande ut också, med SA på 77 och HA på 66 och en reach i large på 474.

Westman sa:

Fast nya EX har 140 mm slag fram och 130 bak. Enl Trek själva ska den vara testad och ok även med 150 mm fram. Borde inte det kunna bli en hygglig hoj med 130 bak och 150 fram?

Ibis Mojo 3 - tickar i dina boxar.
Den cyklingen du beskriver är det jag gör med min. Inte snabbast på något sätt men absolut mest leende/km.
Värt att lägga till på listan.

Jag är partisk som tusan ang M3 då jag kör en själv. Har även en endurocykel som luftas regelbundet men M3:an är min absoluta favorit.

H. sa:
Tarkaz sa:
Westman sa:

Med knock block å pressfit!

Pastor Hannes sa:
Westman sa:

Fast nya EX har 140 mm slag fram och 130 bak. Enl Trek själva ska den vara testad och ok även med 150 mm fram. Borde inte det kunna bli en hygglig hoj med 130 bak och 150 fram?

Om du läser länkad artikel högre upp om Fuel Ex så förstår du...
Länkaget är väldigt följsamt och ger väldigt bra med grepp MEN upplevs suga en del kraft, varför dämparen ofta behövde ställas om till ”tramp”-läge och då upplevdes den istället som okänslig :/
Jag gissar att Fuel Ex skulle kunna bli super med en bättre dämpare som är mer justerbar, alt. att befintlig dämpare trimmas av kunnig person. Men vem vill behöva göra det på en så pass dyr hoj?

larsaw sa:
Pastor Hannes sa:
Westman sa:

Länkaget är väldigt följsamt och ger väldigt bra med grepp MEN upplevs suga en del kraft, varför dämparen ofta behövde ställas om till ”tramp”-läge och då upplevdes den istället som okänslig :/
Jag gissar att Fuel Ex skulle kunna bli super med en bättre dämpare som är mer justerbar, alt. att befintlig dämpare trimmas av kunnig person. Men vem vill behöva göra det på en så pass dyr hoj?

Jo, jag läste det. Jag har läst annat också så det kanske är svårt att säga något än. Tråkigt om de gjort bakänden okänslig och tråkig.

Jag tror själv på att ha kortare slag bak, kanske 120 mm, och längre fram. De hojar jag provet med längre slag bak (vilket inte är jättemånga i ärlighetens namn) ger en sådan där ”magic carpet ride”. Jag personligen gillar inte riktigt det.

larsaw sa:
Pastor Hannes sa:
Westman sa:

Handlar det verkligen om inställningar? Jag tar för givet att de journalister som testar hojarna vet hur man ställer in dämpare alternativt får hjälp med det.

I de Process 134-artiklar jag läst om 2020-modellen säger de motsatsen om den hojen, alltså att ramen är framtagen för att inte bakdämparen ska komprimera så mycket när man kör uppför.
Jag är dock något skeptisk till den typen av recensioner då de flesta skriver ungefär samma sak, alltså de saker säljande tillverkare vill framhålla.

Jo recensioner på internet (o i tidningar också) är ju av skiftande kvalité... Men just Mike Levy vågar iaf vara liiite nyanserat kritisk...
Gällande Fuel Ex så är det lite märkligt av Trek att designa hojen som dom gjort, men det är ju iaf en förbättring mot tidigare version som var ännu värre. Verkar nästan som om dom designat den så här med flit för att i framtiden kunna slå på en FOX LiveValve på den, men den produkten finns ju redan, så varför vänta?

Tillbaka
Topp