[Troligen såld i Litauen 30:e Oktober] Stulen Yeti SB130 Stockholm (IKEA Barkarby parkering) 2019-09-14

Eveningstar

Aktiv medlem
[Troligen såld i Litauen 30:e Oktober] Stulen Yeti SB130 Stockholm (IKEA Barkarby parkering) 2019-09-14
Tyvärr blev min splitter nya Yeti SB130 stulen ur min bil på IKEA Barkarby:s parkering idag.
Skedde idag 2019-09-14 mellan 11:55 och 12:45 efter Fredrikshofs MTB-ungdomsträning från Säby Gård.

yetisb130stolen.PNG

Exakt samma specifikation som i byggtråden förutom att jag printat nya svarta headset spacers.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3601606/3614200#msg-3614200

Det finns några Yeti SB130 i färgen "spruce" runt om i Stockholmsskogarna men om ni ser en med följande kännetecken så hojta till!:
* Rockshox Pike gaffel (alla fabriksbyggda kommer med Fox).
* Headset spacers är 3d-printade med avsmalnande diameter för att matcha styrlager-cap, styrstam och headset cap.
* På sadeln har främre rails lossnat lite så om man trycker nosen på sadeln nedåt så är det ett 5 mm glapp. Tänk gammal morse-telegrafnyckel.
* Guldfärgade bultar för fästet sadel-sadelstolpe.
* Krymslang runt wirehöljen vid styret.
* Kinakolfiberhjul med Newmen straightpull nav och silverfärgade ekrar.

Teori kring tillvägagångssätt:
Likt alla lördagar så cyklas det från Säby Gård vid 10-tiden och det är MÅNGA cyklister.
Jag tänker att någon spanat på oss där, sett mig packa in cykeln i bilen och sen följt efter mig och sett att jag parkerat på IKEA.
Bilen har tonade rutor och cykeln låg ner i bilen. Man ser typ inte att det är en cykel i den om man inte går fram och skuggar och verkligen kikar in.
Det finns ingen som helst åverkan på bilen så hur de lyckas komma in i den fattar jag inte. Jag vet att det är mycket störsändar-problem i just Barkarby så jag känner alltid på dörrarna efter jag larmat på, så även idag för jag minns att jag tänkte att jag kände på både förar- och bakdörren.
Övriga saker lämnades kvar, som Oakley-glasögon och cykelrygga som också låg bak i bilen så det känns väldigt målmedvetet att bara ta cykeln och dra.

Senast ändrad:
Helt galet!!
Trist på en så fin hoj och läskigt att det verkade så målmedvetet och att de öppnat bilen bara sådär...

Hoppas att det löser sig med försäkring om inte annat.

/Johan

Nämen fyfan vad tråkigt. Ska hålla ögonen öppna, bor och rör mig i krokarna mycket.

Nä! Shit vad tråkigt!

Fan va trist! Med tonade rutor & stöld på öppen plats låter det ju som nån modig rackare som varit framme.
Hoppas du slipper problem med försäkringen om det inte är några spår efter inbrott.

Eveningstar sa:
Är ju ganska unik cykel så om man ser en Yeti SB130 i färgen "spruce" så är väl chansen rätt stor att det är min.

Nja.. Finns tre stycken Spruce bara inom CFBC som rullar frekvent i Sthlms skogar. Ingen med din typ av spec dock. Men trist om alla som rullar på en cykel i samma färg ska misstänkliggöras.

Henrik83 sa:
Eveningstar sa:
Är ju ganska unik cykel så om man ser en Yeti SB130 i färgen "spruce" så är väl chansen rätt stor att det är min.

Nja.. Finns tre stycken Spruce bara inom CFBC som rullar frekvent i Sthlms skogar. Ingen med din typ av spec dock. Men trist om alla som rullar på en cykel i samma färg ska misstänkliggöras.
Bra smak de har i CFBC!
Jag ändrar lite.

Kanske inte värt så mycket.. Men håll ett öga på Pinkbikes K&S, om de försöker kränga den internationellt.

Känns ju som att dom visste att det var en lite dyrare cykel med eftersom dom just valde din? Riktigt tråkigt att man inte ens är säker när man låser in cykeln i bilen så att den inte syns. Jävla tjuvpack!

Fredde78 sa:
Känns ju som att dom visste att det var en lite dyrare cykel med eftersom dom just valde din? Riktigt tråkigt att man inte ens är säker när man låser in cykeln i bilen så att den inte syns. Jävla tjuvpack!
De kanske förstod det på hur noga jag torkade bort hästbajset från cykeln innan jag slängde in den i bilen. :P

Om vi säger att de skrev ner bilens regnummer, hur lätt är det att få fram min adress då och hur troligt är det att jag får påhälsning hemma om 1-2 månader när de tänker jag skaffat ny cykel? ?

Eveningstar sa:
Fredde78 sa:
De kanske förstod det på hur noga jag torkade bort hästbajset från cykeln innan jag slängde in den i bilen. :P

Om vi säger att de skrev ner bilens regnummer, hur lätt är det att få fram min adress då och hur troligt är det att jag får påhälsning hemma om 1-2 månader när de tänker jag skaffat ny cykel? ?

Kan ju vara så att hade du inte åkt till Ikea så hade du kanske blivit av med den hemma istället?
Antagligen så sitter tjuvpacket nästa vecka med och kollar efter nästa offer så du behöver kanske inte oroa dig för påhälsning.
Tycker det är jobbigt att man inte vågar/kan lämna cykeln någonstans, tar bort en hel del av glädjen att man ska behöva noja sig om man har den bak på bilen el dyl.

Sjukt trist att bli av med hojen, nybyggd och superfin oxå.
Det där med störningssändare är ju en grej, men kan de inte också kopiera lås/upplås-detaljer genom att vara på visst avstånd när du fipplar? Jag minns att jag hört om det men vet inte hur sällsynt det är.

Så jävla ruttet gjort.... man kan ju hoppas snömannen hittar dem å äter upp dom...?

manneblask sa:
Nämen fyfan vad tråkigt. Ska hålla ögonen öppna, bor och rör mig i krokarna mycket.

+1 vet precis hur jävla mycket TS måste känna sorg och hat iom det inträffade! Må dessa jävla klåfingriga svinn brinna i helvetet!!!

Fy fan vad tråkigt! Lider med dig. Extra surt när man spenderat tid och pengar på att speca och bygga själv (kontra att bli av med en hoj som går att ersätta med ett knapptryck).

Väldigt trist, lider med dig. Kan ju vara värt att kontakta säkerhetsansvarig på Ikea och förklara läget. Kanske har dom någon form av övervakningskameror där din bil stod.

Vikdork sa:
Väldigt trist, lider med dig. Kan ju vara värt att kontakta säkerhetsansvarig på Ikea och förklara läget. Kanske har dom någon form av övervakningskameror där din bil stod.

Då skulle det finnas stora skyltar om kameraövervakning vid samtliga infarter och det finns det inte. I alla fall inte för en månad sen.

JLarsson sa:
Vikdork sa:

Då skulle det finnas stora skyltar om kameraövervakning vid samtliga infarter och det finns det inte. I alla fall inte för en månad sen.

Plus att det bara är polisen som får tillgång till materialet i sådana här lägen.

Jag pratade med de som jobbar med kundvagnarna ute på parkeringen och de sa att det tyvärr inte finns någon kameraövervakning där.
De hade inte sett något och jag pratade med flera som kanske hade kunnat se något men ingen hade uppmärksammat något.

Försäkringsbolaget lär vilja ha någon form av underlag på vad cykeln var värd.
Hur sjutton beräknar man det. Börja leta fram kvitton från hjulen jag byggde förra året? Sadeln som kostade 2000 kr för typ 5 år sedan?

Det är kanske jag som ska sitta på Säby-parkeringen nästa lördag och hålla koll? Fågelskådar-skådare.

Senast ändrad:
Äh fyfan vad tråkigt att höra. Glömmer aldrig den gången jag blev av med min mtb, jag var bara 11 år. En ensamstående tvåbarns mamma som hade kämpat för att köpa mig en bra cykel i present. Jag förändrades helt och hållet efter det. Även om jag bor i gbg ska jag hålla koll, det låter ju meningslöst men man vet aldrig, låter ju som en ''proffsig'' tjuv så tyvärr är den cykeln antagligen långt bort nu.

Allroad sa:
JLarsson sa:
Vikdork sa:

Plus att det bara är polisen som får tillgång till materialet i sådana här lägen.

Man frågar ju inte om materialet. Man förklarar läget och frågar typ "har ni något material som polisen skulle kunna ha användning för i en utredning?" Om dom har det ber man dom vänligt spara det tills polisen kontaktar dom.

RIktigt trist och surt! :(
Hoppas du får ihop inköpspriserna så ersättningen blir skälig.

Var bilen låst när du kom tillbaka?
Hade du problem nån gång innan att låsa upp bilen? Efter träningen tänker jag.
Finns ju sätt att utföra attacker mot bilens låssystem med hjälp av återspelning.
Ju äldre bil ju lättare kan man säga...

Senast ändrad:
Jäkligt trist!

En snabb polisanmälan och uppföljning under veckan kan ju vara bra. Det låter ju inte som om det är pundare som varit framme utan mer som östliga som ska skeppa grejer utomlands. Kan ju helt klart vara läge att spana nästa träning efter någon som inte hör hemma där.

Polisen brukar ju kolla mindre lastbilar lite då och då och man kan ju ha tur.

Ohh, tufft .
Är väl sällan försäkring gäller när det är stöld ur bil dessutom , varken hem eller bilförsäkringen tar väl det ?

E nog läge att uppge att det "satt" ett bygellås pån

Senast ändrad:
Schreddan sa:
RIktigt trist och surt! :(
Hoppas du får ihop inköpspriserna så ersättningen blir skälig.

Var bilen låst när du kom tillbaka?
Hade du problem nån gång innan att låsa upp bilen? Efter träningen tänker jag.
Finns ju sätt att utföra attacker mot bilens låssystem med hjälp av återspelning.
Ju äldre bil ju lättare kan man säga...
Hans bil är nog en 12’a VW skulle jag gissa på.
Nä fan vad ledsen jag blir för din skull Kristoffer ?

Eveningstar sa:
Jag pratade med de som jobbar med kundvagnarna ute på parkeringen och de sa att det tyvärr inte finns någon kameraövervakning där.
De hade inte sett något och jag pratade med flera som kanske hade kunnat se något men ingen hade uppmärksammat något.

Försäkringsbolaget lär vilja ha någon form av underlag på vad cykeln var värd.
Hur sjutton beräknar man det. Börja leta fram kvitton från hjulen jag byggde förra året? Sadeln som kostade 2000 kr för typ 5 år sedan?

Det är kanske jag som ska sitta på Säby-parkeringen nästa lördag och hålla koll? Fågelskådar-skådare.

Det skulle varit intressant om du vill dela din försäkringsbolag-resa här. Senast jag var i kontakt med två av de största räknades inte bilen som ett godkänt lås utan man var tvungen att komplettera med ytterligare ett. Frågade eftersom just att lägga cykel i en bil är hyfsat vanligt förekommande för mig.

Och ja, för jävligt och lider med dig osv givetvis. Men det är ju överflödigt att säga.

AX3L sa:
Det skulle varit intressant om du vill dela din försäkringsbolag-resa här. Senast jag var i kontakt med två av de största räknades inte bilen som ett godkänt lås utan man var tvungen att komplettera med ytterligare ett. Frågade eftersom just att lägga cykel i en bil är hyfsat vanligt förekommande för mig.
Måste inte cykeln därtill vara fastlåst med det godkända låset? Blir ju svårt inne i bilen liksom.

Eveningstar sa:

Superenkelt, det är bara att knappa in ditt regnummer på http://www.biluppgifter.se så får de ut din adress.

Trygg-hansa har en oskön självrisk.
Måste kolla upp detta iom att jag har just trygg...

Trygg-hansa sa:
Jag har köpt en ny cykel. Hur gäller min hemförsäkring?
I hemförsäkringen finns ett egendomsskydd som även gäller även för din cykel.

Om cykeln stjäls kan du få ersättning för vad den är värd just då. Om stölden sker utanför din bostad kan du som mest få 50 000 kr, minus det som dras av för din självrisk. Självrisken är 25 procent av cykelns värde, minst 1 500 kr.

Cykeln måste vara låst med ett godkänt lås, annars sänks ersättningen. Du behöver däremot inte låsa cykeln när du förvarar den i ett utrymme som bara du eller din familj har nyckel till.

På Stöldskyddsföreningen SSF:s webbplats kan du se vilka lås vi räknar som godkända:

Makten sa:
AX3L sa:
Måste inte cykeln därtill vara fastlåst med det godkända låset? Blir ju svårt inne i bilen liksom.

Osäker om den måste va fastlåst eller om det räcker att den är låst . Dvs genom hjul och ram? Då är väl cykeln låst ...?

Mini_me sa:
Trygg-hansa har en oskön självrisk.
Måste kolla upp detta iom att jag har just trygg...

Trygg-hansa sa:
Jag har köpt en ny cykel. Hur gäller min hemförsäkring?
I hemförsäkringen finns ett egendomsskydd som även gäller även för din cykel.

Om cykeln stjäls kan du få ersättning för vad den är värd just då. Om stölden sker utanför din bostad kan du som mest få 50 000 kr, minus det som dras av för din självrisk. Självrisken är 25 procent av cykelns värde, minst 1 500 kr.

Cykeln måste vara låst med ett godkänt lås, annars sänks ersättningen. Du behöver däremot inte låsa cykeln när du förvarar den i ett utrymme som bara du eller din familj har nyckel till.

På Stöldskyddsföreningen SSF:s webbplats kan du se vilka lås vi räknar som godkända:

Annars har th varit väldigt sköna när jag nytjat min försäkring, inget snack om kvitton eller åldersavdrag. Bara vad likvärdig kostar att ersätta det som blivit stulet/gått sönder.

gissningsvis är den redan på en färja eller i en dumpcontainer e inget tillfälle gör tjuven jobb utan de känns som en liga.. antingen som du säger spanat på säby gård o valt o glida efter eller så dom har kartlagt en tid. kan de va så du alltid stannar på ikea o käkar efter träning? dom kan även rekat byggtråd o liknande man är inte så anonym som man tror alla ggr utan man lämnar digatala fortspår som e spårbara så dom kan ha spanat länge hemmavid o hur du åker o kommer me cykeln vart du åker etc oavsett e de förbaskat surt o bli av me prylarna

skulle vara önskvärt att just byggtrådar skulle krävas inlogg för at läsa för minska risken något iaf att fel ögon kommer åt o läsa byggtrådar

Makten sa:
Det går att låsa fast cyklar i en bil. Jag har gjort det, en svetsad stålställning som satt fast i lastöglorna och sedan lås runt ram och ställning. Hade tagit packet en stund att få loss. Hjulen var dock lösa.

Nu killgissar jag bara men godkända lås etc är väl irrelevant om cykeln blir stulen ur bilen? Det är väl ingen skillnad från att en laptop eller något annat dyrt blir stulet ur bilen?

moros sa:
Nu killgissar jag bara men godkända lås etc är väl irrelevant om cykeln blir stulen ur bilen? Det är väl ingen skillnad från att en laptop eller något annat dyrt blir stulet ur bilen?
+1
Låst bil bör räknas som "utrymme bara du eller din familj har nyckel till", kan jag tycka.

Ja och jag inbillar mig att det här inte har med cykelstöld som sådan att göra hos försäkringsbolaget. Vet heller inte hur försäkringsbolaget idag ställer sig till just de här typerna av stölder (oavsett gods) där låsen jammas eller man gör en relayattack på nyckeln. Dvs ingen saknad nyckel, ingen pangad ruta och inget uppenbart inbrott.

Kan man inte på nyare bilar köra ner en sån där plattjärnskrok längs vindrutan och dra upp låsknappen som låssmeder o tjuvar gjorde förra seklet ?

hm sa:
Kan man inte på nyare bilar köra ner en sån där plattjärnskrok längs vindrutan och dra upp låsknappen som låssmeder o tjuvar gjorde förra seklet ?

Nope. Eller dom flesta moderna bilar saknar plupp att dra i (tänk Volvo 245 plupp, såna finns inte längre).

Plus att dom flesta bilar har ett system som gör att man kan inte slå in rutan och öppna dörren inifrån. Den är urkopplad vid aktiv kupeövervakning.

Men spegla/sno/mixtra med fjärrsignaler är väldigt poppis. Ska man vara helt safe ska man låsa med nyckel mekaniskt. Då kan dom inte sno koden. Fast nya bilar har ofta låset dolt (design).

Allt ovan är baserat på kunskap om VW/Audi/Seat/Skoda kunskaper.

Men riktigt jävla surt att den är borta.

hm sa:
Makten sa:
AX3L sa:

Osäker om den måste va fastlåst eller om det räcker att den är låst . Dvs genom hjul och ram? Då är väl cykeln låst ...?

Så har jag tolkat det också. Jag låser ibland fast den i en ögla på baksidan av det fällda sätet, som är det som håller sätet uppe normalt sett. Men det är rätt meckigt, så oftast låser jag bara genom bakhjul och ram.

Intressant skrivet av TH för övrigt. Jag har alltid tolkat det som att man inte kan ha den i ett garage som inte är kopplat till huset, oavsett hur bra lås det har (utan att man i så fall måste komplettera med ett extra lås). Men det kanske inte gällde TH. 25% som standardmässig självrisk när den tas utanför bostaden är ju rätt saftigt också, utöver åldersavdrag etc.

För det första: Surt som fan för TS! Tvi. Fy fan.

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag låser alltid med nyckeln i dörren. Aldrig med fjärrkontroll.

Jag har en Passat, den har iofs ett nyckelhål men för att komma åt det skall man bända bort en bit plast på handtaget. Om man gör det ofta så nöts den ut och sitter inte fast längre. Utan den så kommer det in massa gegga i nyckelhålet. Om man låser (eller låser upp) med fysiska nyckeln (en plastpinne) så synkas inte det med larmet utan man måste aktivera/avaktivera larmet med fjärren hursomhelst.

Man kan alltså rent praktiskt inte välja att använda fysisk nyckel istället för fjärr. Det här är säkert inte unikt Passat.

Atlas sa:

Miss Lycka 2.0 sa:

Jag har en Passat, den har iofs ett nyckelhål men för att komma åt det skall man bända bort en bit plast på handtaget. Om man gör det ofta så nöts den ut och sitter inte fast längre. Utan den så kommer det in massa gegga i nyckelhålet. Om man låser (eller låser upp) med fysiska nyckeln (en plastpinne) så synkas inte det med larmet utan man måste aktivera/avaktivera larmet med fjärren hursomhelst.

Man kan alltså rent praktiskt inte välja att använda fysisk nyckel istället för fjärr. Det här är säkert inte unikt Passat.

Nej, men Volvo kan man låsa med fingrarna utan nyckel. Jag använder faktiskt aldrig remote längre. Plockar aldrig fram nyckeln.

Låter som miss lycka får köpa Volvo nästa gång.

jonte987 sa:
Atlas sa:

Miss Lycka 2.0 sa:

Nej, men Volvo kan man låsa med fingrarna utan nyckel. Jag använder faktiskt aldrig remote längre. Plockar aldrig fram nyckeln.

Menar du att du har Key less?

Då skickar nyckeln signaler hela tiden = blir ännu lättare för tjuvar att spela in signalen. Tex stå utanför ytterdörren om natten i lugn och ro.

Det är rätt många teslor som stulits på sistone. De har troligtvis den senaste tekniken och ändå är de på rymmen.

Startgas sa:
jonte987 sa:
Atlas sa:

Miss Lycka 2.0 sa:

Menar du att du har Key less?

Då skickar nyckeln signaler hela tiden = blir ännu lättare för tjuvar att spela in signalen. Tex stå utanför ytterdörren om natten i lugn och ro.

Ingen aning. Jag utgår ifrån att nån räknat på det. En typ vid namn Glenn troligen.
Signalen räcker ialla fall inte många decimeter så jag får väl se till att de ligger en meter från dörren.

Tillbaka
Topp