[RR] Cykling med lift på Salève i Frankrike (nu med hjälmkamera-film från en av stigarna)

Peter_K

Aktiv medlem
[RR] Cykling med lift på Salève i Frankrike (nu med hjälmkamera-film från en av stigarna)
Jag och Per F har numera skapat en tradition av att cykla ihop en helg i oktober. I år lurade vi även med oss Per S (PS här på forumet) och åkte en helg på Salève, ett 1300 meter högt berg precis utanför Genève.

IMG_3920.jpg ht=480

Per F och jag i min lägenhet på fredagkvällen, uppladdning inför lördagens bus.

IMG_3923.jpg ht=480

Nu är det lördag! Vi latade oss och tog bilen, annars går det att rulla dit på runt 45 minuter hemifrån (även om man har Maxxis Minion-däck).

IMG_3927.jpg ht=480

Snart framme... Den här skylten ser man från motorvägen när man åker mellan Genève och Chamonix.

IMG_3926.jpg ht=480

Första kabinen för dagen på väg upp, vi missade den men hann med nästa.

IMG_2668.jpg ht=480

Utsikten på väg upp är skaplig.

IMG_3930.jpg ht=640

Ingen av oss hittar superbra där så det blev lite stig-utforskning. Första åket var tänkt som uppvärmning och visade sig bli väldigt brant på sina ställen. Här en av de enklare passagerna.

IMG_3935.jpg ht=480

Efter att vi tagit oss ner hela vägen ner bestämde vi oss för att ta en väg som jag kört innan som börjar med en del klättring...

IMG_3937.jpg ht=480

Per F är fortfarande överlycklig efter förra åket.

IMG_3942.jpg ht=480

Första belöningen halvvägs in i klättringen är en helt OK utsikt. Per S och jag vilar oss lite.

IMG_3953.jpg ht=480

Nere igen, väntar på att kabinen ska komma ner och plocka upp oss.

IMG_3960.jpg ht=480

På väg upp, jag står och kikar på utsikten.

Efter lite diskuterande med en fransos som kört fler gånger på berget lyckades vi få en förklaring till vart den mer eller mindre officiella MTB-stigen går. Det finns massvis med stig på berget men alla stigar utom denna delas mellan vandrare och cyklister. Det visade sig vara en riktigt rolig traversering med lite hopp och annat skoj längs med vägen.

IMG_2695.jpg ht=480

Per F testar första hoppet.

IMG_2691.jpg ht=480

Jag provar också.

Efter det hoppet var det en riktigt underhållande stig med massa sten och roliga svängar som inbjöd till fart.

IMG_2700.jpg ht=480

Per F dundrar fram.

IMG_3971.jpg ht=640

Per S på väg ner, kolla blicken...

IMG_3973.jpg ht=640

Jag på samma ställe.

IMG_3981.jpg ht=480

Vi hann med två åk till och efter det kände vi oss ganska nöjda med dagen (inkl. lunchpaus höll vi på i runt 7 timmar).

Senast redigerad av en moderator:
Vi satt och diskuterade vilken skön fallhöjd man måste få av den där liften när vi åkte transfer från Geneve till Lesgets. Gisses vad skönt det ser ut!

Vad jobbigt det verkar vara att bo i Geneve.

Ser att du slagit till på en Giro Remedy också, bra där!
Men har du redan kraschat av skärmen?

Vad finns det för IT jobb i Geneve & klarar man sig på engelska =o)

IMG_3993.jpg ht=480

Söndag morgon, dags att kliva upp för mer cykling! Vi var lite halv-sega nu efter middag med whisky och annat och sent bar-besök på lördagskvällen.

IMG_3998.jpg ht=480

Vädret var lite sämre idag men vi hade ändå uppehåll större delen av dagen.

IMG_2711.jpg ht=480

Per F hälsar på det lokala djurlivet.

IMG_2740.jpg ht=640

Jag på väg neråt på en riktigt rolig stig.

IMG_3980.jpg ht=640

Per S kör snabbare än kamerans auto-fokusering...

IMG_2664.jpg ht=640

Per F demonstrerar alternativa sätt för att ta sig igenom smala passager.

IMG_2671.jpg ht=640

Molnen lättade lite vid lunchtid.

IMG_2716.jpg ht=480

Per F på väg ner, det börjar bli lite dimmigt i skogen nu.

IMG_2744.jpg ht=480

Stämningsbild. Vi letade lite nya stigar. Det som fanns såg lovande ut men behöver utforskas mer.

IMG_2746.jpg ht=480

Per S på väg ner.

IMG_2752.jpg ht=480

Avslutning på sista åket för hela helgen, bara några hundra höjdmeter kvar ner nu. Lagom när vi kom ner till bergets fot började det regna på allvar så då kände vi att det fick räcka så...

Sammanfattningsvis så var det en riktigt skoj utflykt och jag är grymt sugen på att åka där igen. Här finns mycket mer att utforska som vi inte hann med denna helgen...

Bilagor

• IMG_2671.jpg
    IMG_2671.jpg
    31.4 KB · Besök: 55
Jag vet inte om det är tur eller synd att de pratar franska där...

Fyf*an vad avundsjuk jag är på er! Det där såg riktigt smaskigt ut!

/* kalis */

PatrikB skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad jobbigt det verkar vara att bo i Geneve.

Jo, livet är hårt här :-)

> Ser att du slagit till på en Giro Remedy också,
> bra där! Men har du redan kraschat av skärmen?

Jag och Per S var i Verbier förra helgen, i andra åket flög jag över styret och knäckte skärmen... Nån som vet var man kan köpa en ny? Cyclecomponents, CRC och Bike-Discount verkar inte ha. Jag vurpade en gång till igår och var väldigt glad att jag hade den hjälmen...

Eric: Fallhöjden är runt 700 meter har jag för mig men det tar ett tag att köra ner. Om man kör den långa rundan som börjar med lite klättring (runt 100 höjdmeter totalt) får man ett åk som tar nästan två timmar...

*mutter-mutter* bla bla frassar.. bla bla verbier.. två åk ger 7 timmar.. *mutter-mutter*

bortsett från att jag saknar mer liftassisterad åkning så ser det förbannat kul ut.

kul att se att du skaffat en riktig hjälm också peter. :)

Underbar RR. Kul att du fått användning för nya hjälmen. Det visar väl att den har bidragit till viss fartökning och våghalsighet :)

Underbara bilder. Bilden från kabinen var verkligen svindelframkallande.

/Johan

Ja, det var sannerligen fina åk! Tack Peter och Per för en bra tur (och bra bilder). Nästan pinsamt att erkänna att det var första gången jag var uppe på hemmaberget trots att jag bott här hela sommaren...

Känns som det är dags att följa Peter i spåren och köpa en riktig hjälm.

/Per S

Ni som oroar er för att de pratar franska här kan jag hälsa att det finns många internationella företag och organisationer i regionen där det går utmärkt att klara sig på engelska. När jag flyttade hit omfattade mitt franska ordförråd "une grande biere si'l vous plait"...

mattel: Jag insåg nyss att vi bommade att ta foton från de lite mer spännande ställena (troligen för att vi tänkte mer på att överleva än att ta kort :) En bild som jag glömde från ett sånt ställe blev det på Per S när han skrämdes rejält:
IMG_3976.jpg ht=480

Stigen är rätt smal (styrbredd plus en decimeter på smalaste ställena mellan klippvägg och räcke) och Per S åker först. Helt plötsligt hörs ett stort brak och massa stenar och annan bråte ramlar neråt och fortsätter ramla i säkert 10 sekunder (man hinner tänka en hel del då). Det tar ett tag innan huvudet sticker upp och berättar att allt är lugnt och att cykeln som tur väl var fastnade i trädet på bilden istället för att fortsätta ner över stupet.

Fjärdebrunn: Vet inte om jag är mindre feg nu än tidigare, jag kraschar lite mer nu iallafall. Eller så har min skyddsängel övergett mig nu efter allt slit den gjorde under Outbreak-veckan :)

wohaa.. bra med räcke där och per ser lite småchockad ut (med all rätt troligen). äh, franska är ju inte så svårt? BÅN SCHOOR! :)

Har bara varit där en gång, det var spring break 1984 på besök till några kompisar som pluggade i Collonges sous Salève. Ingen MTB då, men nästa gång...

mattel skrev:
> BÅN SCHOOR! :)

Exakt! Om du haft rödvins-näsa och basker sista dan i Frankrike hade alla trott du varit fransman. Du hade grym känsla i uttalet :)

Daner: Det är precis i närheten av där liften går. Säg till om du råkar komma förbi, jag guidar gärna. Det är lite småklurigt att hitta på sina ställen (det märkte vi framförallt första dagen)...

Ser skoj ut, saknar verkligen riktiga berg! Visst finns det lite motlut här, men att köra uppför i ett par timmar i sträck...aaahhh... :-)

/Leo

Daner skrev:
> Peter,
>
> Var säkert att jag hör av mig.

Coolt! :)

> CERN eh? Tycker du om att skratta? Har du läst
> den här boken?

Japp, den var väldigt "underhållande" :) Jag antar att du läst http://public.web.cern.ch/Public/Content/Chapters/Spotlight/SpotlightAandD-en.html ?

Jag har letat en hel del efter "the vertical wind tunnel". Konstigt nog har jag inte hittat den än. Kändes skönt också att få reda på att LHC-acceleratorn redan är färdigbyggd och funkar, det betyder att jag kan slappa hela nästa år på jobbet...

Leo: Antar att du menar utför istället för uppför? :) (jag körde visserligen upp till toppen på Salève med FS:en för nån månad sen men jag njöt mer av nerfärden än uppfärden)

Tjena.
Är väl på plats här att jag oxå säger hej och tack för hojjandet vi hade.
Har sjukt svårt att koncentrera mig på att jobba efter en sån helg, man vill lixom bara ha mer. Cykelknark kanske man kan kalla sånt.
På tal om att Peter_K har blivit lite tuffare i sadeln kan jag intyga då jag har hojjat med honom till och från ett tag, och från att ha mesat för en trotoarkant (ok lite väl överdrivet) så fixar han drops på dryga metern utan att yla (som jag gjorde när jag droppade.. haha).

Pera

Status: Connecting to fullface.happymtb.org ...
Status: Connected with fullface.happymtb.org. Waiting for welcome message...
Response: 220 join the full face brigade.
Command: USER filedrop
Response: 331 Password required for filedrop
Command: PASS *****
Response: 530 Login or password incorrect!
Error: Unable to connect!

happy/happy som user/pass funkar.

Verkar vara en jättetråkig stig det där Peter, säg till om ni behöver landskvotera in lite datatekniker där på Cern. ;)

Antar att jag inte behöver kommentera att du behöver vinkla om kameran på minst två plan? :D

Vidare skulle filmen behöva klippas ned en hel del, försök även alltid ha någon framför dig så blir det roligare att titta. Lite musik skadar ju inte heller. :)

Tack för hjälpen! Det där funkade bättre, skickar upp den nu.

Jag hojtar om vi behöver folk :) Annars går det att komma och hälsa på och cykla en helg. Idag var det 25 grader varmt och sol här...

Just ja, jag glömde ju skriva min fina disclaimer: Kameran lutar, det var jag som klantade mig när jag tejpade fast den. Och den behöver hamna lite högre upp... Tack för konstruktiv kritik, ska se om jag kan klippa ner den lite mer och hitta lite tuff musik :)

Men vadådå!!!???
Är det ens lagligt att lämna ut såna där filmer publikt?
Skit i musik och vidare klippning, underbart att få se ett sammanhängande åk, men man blev lite sne i nacken av kameravinkeln...
Får man fråga vad det är filmat med?
Sommarsemester i Alperna stiger rask på att-göra-listan, får boka in resten av familjen på lämpligt spa eller nåt.
// Oskar

Grumt skön rulle.

Nu har jag kommit på en ny feature: tilt till VLC:-)

oskarlind skrev:
> Men vadådå!!!???
> Är det ens lagligt att lämna ut såna där
> filmer publikt?

:)

> Skit i musik och vidare klippning, underbart att
> få se ett sammanhängande åk, men man blev lite
> sne i nacken av kameravinkeln...

Ska testa och se om ett "klassiskt" upplägg funkar bättre.

> Får man fråga vad det är filmat med?

En Archos 404 med hjälmkamera från Archos som är gjord för att funka ihop. Hyggligt smidig setup även om det är lite lång uppstartstid på Archosen (typ 20-30 sekunder). Allting drivs av samma batteri så det är bara en kabel mellan kameran och Archosen. Finns en knapp på sladden för att sätta igång och stänga av filmningen.

Tillbaka
Topp