[RR] Cykling med lift på Salève i Frankrike (nu med hjälmkamera-film från en av stigarna)
Jag och Per F har numera skapat en tradition av att cykla ihop en helg i oktober. I år lurade vi även med oss Per S (PS här på forumet) och åkte en helg på Salève, ett 1300 meter högt berg precis utanför Genève.
Per F och jag i min lägenhet på fredagkvällen, uppladdning inför lördagens bus.
Nu är det lördag! Vi latade oss och tog bilen, annars går det att rulla dit på runt 45 minuter hemifrån (även om man har Maxxis Minion-däck).
Snart framme... Den här skylten ser man från motorvägen när man åker mellan Genève och Chamonix.
Första kabinen för dagen på väg upp, vi missade den men hann med nästa.
Utsikten på väg upp är skaplig.
Ingen av oss hittar superbra där så det blev lite stig-utforskning. Första åket var tänkt som uppvärmning och visade sig bli väldigt brant på sina ställen. Här en av de enklare passagerna.
Efter att vi tagit oss ner hela vägen ner bestämde vi oss för att ta en väg som jag kört innan som börjar med en del klättring...
Per F är fortfarande överlycklig efter förra åket.
Första belöningen halvvägs in i klättringen är en helt OK utsikt. Per S och jag vilar oss lite.
Nere igen, väntar på att kabinen ska komma ner och plocka upp oss.
På väg upp, jag står och kikar på utsikten.
Efter lite diskuterande med en fransos som kört fler gånger på berget lyckades vi få en förklaring till vart den mer eller mindre officiella MTB-stigen går. Det finns massvis med stig på berget men alla stigar utom denna delas mellan vandrare och cyklister. Det visade sig vara en riktigt rolig traversering med lite hopp och annat skoj längs med vägen.
Per F testar första hoppet.
Jag provar också.
Efter det hoppet var det en riktigt underhållande stig med massa sten och roliga svängar som inbjöd till fart.
Per F dundrar fram.
Per S på väg ner, kolla blicken...
Jag på samma ställe.
Vi hann med två åk till och efter det kände vi oss ganska nöjda med dagen (inkl. lunchpaus höll vi på i runt 7 timmar).
Per F och jag i min lägenhet på fredagkvällen, uppladdning inför lördagens bus.
Nu är det lördag! Vi latade oss och tog bilen, annars går det att rulla dit på runt 45 minuter hemifrån (även om man har Maxxis Minion-däck).
Snart framme... Den här skylten ser man från motorvägen när man åker mellan Genève och Chamonix.
Första kabinen för dagen på väg upp, vi missade den men hann med nästa.
Utsikten på väg upp är skaplig.
Ingen av oss hittar superbra där så det blev lite stig-utforskning. Första åket var tänkt som uppvärmning och visade sig bli väldigt brant på sina ställen. Här en av de enklare passagerna.
Efter att vi tagit oss ner hela vägen ner bestämde vi oss för att ta en väg som jag kört innan som börjar med en del klättring...
Per F är fortfarande överlycklig efter förra åket.
Första belöningen halvvägs in i klättringen är en helt OK utsikt. Per S och jag vilar oss lite.
Nere igen, väntar på att kabinen ska komma ner och plocka upp oss.
På väg upp, jag står och kikar på utsikten.
Efter lite diskuterande med en fransos som kört fler gånger på berget lyckades vi få en förklaring till vart den mer eller mindre officiella MTB-stigen går. Det finns massvis med stig på berget men alla stigar utom denna delas mellan vandrare och cyklister. Det visade sig vara en riktigt rolig traversering med lite hopp och annat skoj längs med vägen.
Per F testar första hoppet.
Jag provar också.
Efter det hoppet var det en riktigt underhållande stig med massa sten och roliga svängar som inbjöd till fart.
Per F dundrar fram.
Per S på väg ner, kolla blicken...
Jag på samma ställe.
Vi hann med två åk till och efter det kände vi oss ganska nöjda med dagen (inkl. lunchpaus höll vi på i runt 7 timmar).
Senast redigerad av en moderator: