Artikel: Kross - tumme upp eller tumme ner?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Mycket bra artikel. Särskilt att du bytte dämparen som klagats så mycket på. Intressant läsning.

/Johan

Bra läsning! Har ni fått nån kommentar från importören? Det är ju intressant att veta hur de ställer sig. De kanske hade väntat sig att priset skulle räcka som argument?

Hmmm har läst dom här artiklarna å de är ju välskrivna å så...men jag frågar mig bara varför? Varför köpa en sån här hojpa som är okänd? Nää det finns inga genvägar satsa på etablerade märken. Det finns nog en anledning att de e dyrare. Man får vad man betalar för.

Oscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm har läst dom här artiklarna å de är ju
> välskrivna å så...men jag frågar mig bara
> varför? Varför köpa en sån här hojpa som är
> okänd?

Det var därför det var intressant att testa den.

Tobe skrev:
> Bra läsning! Har ni fått nån kommentar från
> importören? Det är ju intressant att veta hur de
> ställer sig. De kanske hade väntat sig att
> priset skulle räcka som argument?

Importören har varit mycket intresserad av synpunkterna och uppskattat tidigare artiklar.

Oscar skrev:
> okänd? Nää det finns inga genvägar satsa på
> etablerade märken. Det finns nog en anledning att
> de e dyrare. Man får vad man betalar för.

Varför?

Om man aldrig vågar testa billigare och nya saker kommer man garanterat lägga mer pengar än vad som behövs.

Därför kanske:)

Pesonligen tycker jag det var mycket intressant att se vad man kan åstadkomma för de pengarna. Att Sign FR2 inte når hela vägen fram beror till stor del på slarv tycker jag. Slarv vid svetsningen, slarv att släppa ut en sned ram genom fabriksportarna, slarv att importören släpper en sned hoj på test, slarvigt kapade/installerade vajrar/höljen. Det dåliga som inte sorterar under slarv är dämparen, den är bara dålig helt enkelt.
Jag håller med Oskar i hans slutsats, Sign FR2 är i dag inget alternativ trots det låga priset. Om Kross däremot monterat allt bra med ok vajrar/höljen och langat på en ok dämpare från början kunde de tagit betalt nån tusenlapp till och det skulle varit en hyfsad instegs-FR-hoj. Att ramarna i allmänhet inte är sneda förutsätter jag annars lär Kross mtb-satsning bli kortvarig.

Om man bara skall droppa/hoppa så fick jag intrycket att dämparen gjorde ett rätt vettigt jobb. Dvs när dne bara fick en stöt i taget. På en renodlad budget-FRhoj han det väl vara en ok lösning. Men på en sån hoj är det lite udda med poplock... =)

Oscar skrev:
> okänd? Nää det finns inga genvägar satsa på
> etablerade märken. Det finns nog en anledning att
> de e dyrare. Man får vad man betalar för.

Hur tror du cykelmärken du menar har blivit etablerade? naturligvis för att folk börjat handla deras grejor och gillat det.

Alltså ju mer vi som gillar det här kollar av nya aktörers grejor och investerar i dom desto fler "etablerade" blir där som slås om kunderna vilket resulterar i mer att välja på och förhoppningsvis bättre priser i viss mån.

Förövrigt så tycker jag det är riktigt bra artiklar!

Håller med om att det är fina artiklar! Kul att det testas lite "alternativa" märken, som inte syns i tidningar och så.

Men använde ni #1000 fjädern hela tiden med original dämparen? Inte konstigt den uppförde sig lite "alternativt"!

Smågrejjer som fjäder-styrka, riktiga vajrar och kanske till och med däck, borde väl justeras innan man bedömer åkturen?

Det där med skev ram, var det bara måndags ex? Eller är alla exemplar lika sneda? Kunde ni inte fått byta ram? Eller om alla är lika skeva så kanske längre vevlager borde räknas in i priset...

Grumt jobb, annars!

Roger skrev:
> Men använde ni #1000 fjädern hela tiden med
> original dämparen? Inte konstigt den uppförde
> sig lite "alternativt"!

Jag både håller med och inte håller med. Hade jag haft en uppsättning fjädrar liggande eller importören skickat med bytesfjädrar hade det varit en smal sak att byta, men jag ville inte prova runt med lånade grejer. Så visst, jag kunde inte göra en rättvis bedömning av dämparen. Vill dock påpeka att Micke borde ha fått till det rätt hyfsat med sin vikt och alla skydd. Å andra sidan kan man ifrågasätta det vettiga i att sälja en cykel i mediumstorlek med så pass hård dämpare. Jag tror tillverkaren har tagit det säkra före det osäkra och satt på en tokhård fjäder, och då blir bedömningen därefter.

> Smågrejjer som fjäder-styrka, riktiga vajrar och
> kanske till och med däck, borde väl justeras
> innan man bedömer åkturen?

Gör man ett test av en lösram är det en sak, men när det gäller en fabriksbyggd cykel i kartong tycker jag att det är rimligt att kräva att man inte ska behöva se över vajerdragningen det första man gör. Finliret med broms- och växeljustering gjorde vi däremot. Däcken har jag valt att inte kommentera i artikeln. Självklart påverkar det åkningen men jag tror att jag kunnat sortera ut det från övriga egenskaper.

> Det där med skev ram, var det bara måndags ex?
> Eller är alla exemplar lika sneda? Kunde ni inte
> fått byta ram? Eller om alla är lika skeva så
> kanske längre vevlager borde räknas in i
> priset...

Bra fråga. Vi hade säkert kunnat få byta ram, men vad gör man när cykeln anländer dagen innan bilen går till Åre? På ett sätt är jag glad att det kom en sned ram, för det säger ganska mycket om kvalitetskontrollen vid fabriken.

Förutom längre vevlager skulle det behövas ett assymetriskt bussningskit till bakdämparen.

oxr skrev:
> Roger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men använde ni #1000 fjädern hela tiden med
> > original dämparen? Inte konstigt den uppförde
> > sig lite "alternativt"!

Som Oskar skriver stämde fjädern bättre för mig. Jag väger kring 90kg med alla skydd och ryggsäck full i godis. Jag fick faktiskt ut 30% sag fastän texten på fjädern sa 2347398#. Trots detta uppförde sig dämparen mycket märkligt och kompressionsinställningen gjorde varken från eller till. Det är möjligt att den fungerat bättre även för mig med en mjukare fjäder parat med mer preload för att få rätt sag. Men på resande fot hade jag inte möjlighet att hitta en fjäder som passade då fjädern på min egen dämpare inte stämde. Även om den hade passat hade den troligen varit alldeles för mjuk med sina 425# (helt olika utväxling/konstruktioner på bakupphängning).

Tillbaka
Topp