Roger skrev:
-------------------------------------------------------
> Men använde ni #1000 fjädern hela tiden med
> original dämparen? Inte konstigt den uppförde
> sig lite "alternativt"!
Jag både håller med och inte håller med. Hade jag haft en uppsättning fjädrar liggande eller importören skickat med bytesfjädrar hade det varit en smal sak att byta, men jag ville inte prova runt med lånade grejer. Så visst, jag kunde inte göra en rättvis bedömning av dämparen. Vill dock påpeka att Micke borde ha fått till det rätt hyfsat med sin vikt och alla skydd. Å andra sidan kan man ifrågasätta det vettiga i att sälja en cykel i mediumstorlek med så pass hård dämpare. Jag tror tillverkaren har tagit det säkra före det osäkra och satt på en tokhård fjäder, och då blir bedömningen därefter.
> Smågrejjer som fjäder-styrka, riktiga vajrar och
> kanske till och med däck, borde väl justeras
> innan man bedömer åkturen?
Gör man ett test av en lösram är det en sak, men när det gäller en fabriksbyggd cykel i kartong tycker jag att det är rimligt att kräva att man inte ska behöva se över vajerdragningen det första man gör. Finliret med broms- och växeljustering gjorde vi däremot. Däcken har jag valt att inte kommentera i artikeln. Självklart påverkar det åkningen men jag tror att jag kunnat sortera ut det från övriga egenskaper.
> Det där med skev ram, var det bara måndags ex?
> Eller är alla exemplar lika sneda? Kunde ni inte
> fått byta ram? Eller om alla är lika skeva så
> kanske längre vevlager borde räknas in i
> priset...
Bra fråga. Vi hade säkert kunnat få byta ram, men vad gör man när cykeln anländer dagen innan bilen går till Åre? På ett sätt är jag glad att det kom en sned ram, för det säger ganska mycket om kvalitetskontrollen vid fabriken.
Förutom längre vevlager skulle det behövas ett assymetriskt bussningskit till bakdämparen.