[Tour de France] Nu har jag bokat biljett! Nu med liten reserapport och bilder.

• Trådstartare Trådstartare FG
  • Start datum Start datum

FG

Ny medlem
Nu har jag impulsbokat en biljett ner till alperna. Jag flyger till Geneve och hyr bil. Jag tar så klart med mig cykeln och tänkte hitta några fina uppförsbackar att cykla själv innan jag avslutar med att kolla in nionde etappen av Touren, helst i närheten av Col du Galibier.

Hur gör man bäst för att hitta en bra plats att betrakta spektaklet ifrån? Jag tar med mig tält. Min idé var att bila till backen dagen innan, hitta en plats att parka och tälta på, kanske cykla backen själv och sen mysa ner i tältet. Sen vakna dagen efter och naturligtvis kolla in när som passerar förbi utanför tältöppningen. Självklart ska jag supa mig full, springa och snubbla framför ledaren också :)

Vad tror ni, finns det en chans att hitta nånstans att parkera dagen innan? Eller måste man vara där tidigare? Jag har aldrig varit på Touren så jag har ingen känsla för hur bökigt det är. Tacksam för input från nån som vet hur det brukar vara.

Senast redigerad av en moderator:
Dagen innan räckte i fjol på den 17:e etappen (Floyd kom först upp för Col du Jeux-Plane).

Lättaste är att parkera nedanför backen och hoja upp dit du vill stå. Ett par timmar innan dårarna i reklamkaravanen och cyklisterna kommer så börjar polisen tvinga folk att hoppa av sina cyklar. Det gäller mao att vara ute i god tid på morgonen. Hur tidigt beror förstås var på etappen berget ligger.

Galibier brukar stänga rätt tidigt eftersom det är trångt på berget. Det lär dock kunna gå bra i den lilla byn i dalen mellan telegraphe och galibier. Där kan du få dig en fin kaffe innan du ska slita dig uppför!

Vi parkerade innan backen och cyklade/gick upp, du borde kunna köra uppför col de telegraph och campa där dagen innan och sen cykla upp innan touren kommer, de blir ganska trångt där, de är inte så stort uppe på galbier..

Senast redigerad av en moderator:
Tackar för tipsen. Galibier är efter typ 12 mil så jag borde som sagt hinna cykla upp på morgonen om jag inte såsar för mycket, man måste ju kankse inte hela vägen upp heller. Vi får se. Jag återkommer med en liten rapport efteråt.

Nu är jag nere! Jag passar på att besöka en kompis i Sion, Schweiz. Idag blir det Col du Gr. St. Bernard, jag börjar en bit upp i dalen så det blir förhoppningsvis en mjukstart. Återkommer med rapport och bilder om kamera och internet funkar.

Utsikt från frukostbalkongen :)

Bilagor

• DSC00277.JPG
    DSC00277.JPG
    78.8 KB · Besök: 60
Du hade chansen att åka ner och kolla mollo, men nä - du prioriterade familjen. Vad är du för en kompis egentligen, nu kom varken du eller jag ner. Det är jag som är kränkt, skändad och utskiten om någon.

Eftersom jag inte läser mer i den här tråden så kan jag varken se bilden eller läsa vad du skrev Jonas. :)

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> du prioriterade familjen

Sicken loser... Bra Mollo, nu har du förstört Jonas' dag!

Datorn funkade dåligt så jag kan inte ladda upp några "riktiga" bilder men en liten mobilbild kan jag ju bjuda på ialla fall.

Dagen första matstopp i St Martin. Utsikt över en öl, en skinkmacka och en massa berg :)

Bilagor

• DSC00279.JPG
    DSC00279.JPG
    47.3 KB · Besök: 65
Vilken tur att jag inte läser den här tråden. Annars hade jag dött av avund.

Imorgon står jag i backen uppför col de la Colombiere och tjoar med några andra svenskar. Hoppas på att få se Lövkvist i tät-gruppen.

Valais-dalen:
DSC00280.JPG ht=480

(Jag klagar inte på vädret, vem vill tävla i cykelbränna när jag kommer hem?)

Fortfarande inga vettiga bilder men jag måste lämna en kort rapport från gårdagens tur. Den var magisk.

Först en "platt" runda längs sydsidan på Valais-dalen ovanför Sion. Vex, Saint-Martin, Nax och ner till Sion. Smala vägar längs branta bergssluttningar. Gamla genuina byar. Solsken och lite trafik. En storslagen utförskörning som slutade nere i dalen mellan aprikosträd och vinrankor.

Sen en magnifik klättring från Sion upp mot Grand Dixence, en vansinnigt stor vattenkraftdam på ca 2400m höjd. Ett glas vin i baren vid dammen (!) sen en ännu mera storslagen utförskörnning tillbaka i solnedgången. Det var så man blev tårögd...

Nu får cykeln stå i två dagar, det blir vandring istället. Undrar hur mina ben ska klara det...

Jag kanske skulle ta och komplettera den här tråden med lite bilder och en rapport. När jag kom hem drog jag direkt iväg till Norge och sen Härjedalen för mera cykling så jag har inte haft möjlighet (läs: jag har inte orkat) att posta nåt mer föränn nu.

Första cyklingen var upp till Col du Saint Grand Bernard. Jag började i Orsieres och tog vägen upp i dalen. Ca 1500m stigning på 24.5km. 6% i snitt, 9% sista 5km. Jag startade så klart i alldeles för hög fart men när jag hittat mitt tempo var det en barnlek att ta sig upp. Jag var inte ens nere på lägsta växeln (36/25).

Vägen var lite för vältrafikerad för min smak, det är ju en av få förbindelser mellan Schweiz och Italien. Men det var ingen större fara. Efter att man svängde av mot passet (huvudleden går in i en tunnel till It.) så blev det väldigt lungt och fridfullt.

PICT0012.jpg ht=531

Så här kan det se ut i ett land som iallafall försöker tänka på cyklister i trafiken. Man slapp tunneln och kunde ta gamla vägen en bit istället.

PICT0033.jpg ht=544

Starten på den imponerade tunneln genom passet.

PICT0047.jpg ht=544

Sjön uppe i passet. Jag står på den italienska sidan. På andra sidan sjön syns klostret där St Bernard-munkarna håller hus. Det ligger i Schweiz.

PICT0043.jpg ht=544

Ja, det är härifrån Sanktbernardhunden kommer. För 5 schweizerfrank kan man få klappa en. Man kan även låta bli.

PICT0049.jpg ht=544

Italienarna har inga levande hundar så dom försöker sälja kopior istället. Kändes genuint...

PICT0051.jpg ht=544

Äntligen dags för lite utförskörning :)

PICT0053.jpg ht=544

Gissa vart vägen går...

PICT0055.jpg ht=544

Det är svårt att ta bilder som gör vägen rättvisa, särskilt när man hellre sitter kvar på cykeln, men jag gjorde mitt bästa.

Utförskörningen var svårare än jag trodde. I den branta biten vågade jag inte alls stå på, satt och bromsade mest hela tiden. Men när det planade ut lite var det kul att periodvis kunna ligga i samma fart som biltrafiken. Det var helt enkelt för kul för att stanna och ta några bilder.

-------
Nästa dag gjorde jag en runda på Valaisdalens sluttning kring Vex. Det var tänkt att det skulle bli en lite plattare dag men det slutade med 2500 höjdmeter. Framförallt klättringen upp mot Grand Dixence var som sagt magnifik!

PICT0057.jpg ht=544

Först passerades de så kallade pyramiderna. Helt sjuka formationer skapade av erosion eller nåt. Varje topp har en stor sten uppe på sig. Google har bättre bilder: http://images.google.se/images?q=py...SE:official&client=firefox-a&um=1&sa=N&tab=wi

PICT0064.jpg ht=544

Sen var det mest såna här vägar. Lite upp och lite ner.

PICT0069.jpg ht=544

Den här bilden är från fikastoppet i St Martin. En enda plan plätt finns i byn. Vad ska vi bygga där? En fotbollsplan så klart!?

Sen blev det utför (=inga bilder) ner mot Sion nere i dalen.

Nere i dalen åkte kameran fram igen:
PICT0082.jpg ht=517

Svagt utför mellan aprikosträden.

PICT0083.jpg ht=512

Hur många lådor blir det här?
Dom odlar mycket vin i Valais, och en del aprikoser. Men framförallt en massa vin. Både rött och vitt av mycket hög kvalitet. Framförallt kan jag rekommendera en druva som heter Petite Arvine, vitt vin som är galet gott. Jag dricker inte mycket vitt vin annars men det här är nåt alldeles extra, det är som om det är party i min mun och alla är inbjudna. Typ.

Sen var det klättring upp mot Grand Dixence. Så här såg vägen ut på väg upp, den var likadan på väg ner:
PICT0091.jpg ht=544

PICT0095.jpg ht=544

PICT0100.jpg ht=544

6 miljoner kubikmeter betong kan vara ganska imponerade...
http://en.wikipedia.org/wiki/Grande_Dixence_Dam

Sen var det en episk nerresa till Vex igen. Inga bilder så klart.

---------------

Under helgen blev det fotvandring men det är ju ruggigt OT så det hoppar vi över. Sen var tanken att jag skulle dra till Touren med min hyrbil, tält och cykla lite i de klassiska backarna, Galibier och Alpe d'Huez. Men på vägen dit stannade jag i Chamonix för att proviantera och kolla lite på stan. Då stöter jag plötligt på en gammal vän vid olivhyllan! Han och en vän till honom var där och klättrade men hade tröttnat så dom hängde hellre på mig för att kolla på touren. Jag fick packa ihop cykeln för att få plats med två illaluktande klättrare och deras prylar i bilen. Ingen mer cykling mao men lika glad var jag för det, sällskap är ju också kul...

Vi bilade till Col de Telegraph på morgonen, Galibier var stängt när vi kom så vi fick nöja oss med telegrafen. Hursomhelst var det ett spektakel utan like. Galet mycke glada människor. Cyklister av alla typer som kämpade sig upp på morgonen. Ett långt reklamtåg som kastade ut meningslösa men ändå ganska roliga reklamgrejer. Massvis med arga Gendarmer. Sen kom cyklisterna.

PICT0156.jpg ht=477

Jag har redan glömt bort i vilken ordning dom kom men jag tror att det här var tätgruppen.

PICT0175.jpg ht=531

Sen kom klungan. Han som inte var i Mexico (eller hur det nu var) var forfarande kvar.

PICT0193.jpg ht=544

Vissa stoppade in en tidning under tröjan trots att utförskörningen till starten på nästa klättning var ca 3km och det var 30 grader varmt.

------
Det blev mycket mindre cykling än jag räknat med men det var i alla fall skoj att få känna på lite ordentliga backar. Det gick ju bra trots att jag inte är nån bergsget. Uppför är kul.

Åsså har jag ju sett Touren nu. Det var en festlig upplevelse, en sån där sak som man vill ha gjort men som jag förmodligen inte kommer att göra igen. Det är roligare att cykla själv.

/Fredrik

Har vandrat ovanför dammen för ca 15år sedan, man kunde nästan få ner hela eifeltornet i dammen när den var full.
Det var skrämmande när man stod och tittade upp på den enorma betongväggen.

Det är ett mycket vackert landskap.

/Ulf

Ännu en tråd att spara till vintern. Tack för bilderna och det suveräna reportaget!!!
/J

Från Valais kommer även vinet Fendant som är galet gott så här på sommaren. Går även under namnet Gutedel, Chasselas. Finfint reportage!

pean skrev:
> Varför stoppade vissa in en tidning under
> tröjan?

Tidningen är ett skydd mot den kalla fartvinden
i de snabba utförskörningarna.

/Fedde

Där ser man. Då har jag lärt mig nåt idag ocskå. Undrar vad jag ska lära mig imorgon.

Tack för de glada tillropen.

Jag tror att tidningsgrejen mest var en del av showen i det här fallet. Ingen behövde nog egentligen extra vindskydd för den korta och varma utförskörningen men när folk stod och höll fram tidningar så var vissa artiga och tog emot.

pean skrev:
> Varför stoppade vissa in en tidning under
> tröjan?

För ha något att läsa på kvällskvisten.

Jag är stor, tung och långsam uppför, men blir ändå så sugen varje gång jag ser en backe :-P

MangeJL skrev:
> Jag är stor, tung och långsam uppför, men blir
> ändå så sugen varje gång jag ser en backe :-P

Samma för mig. Hela ekipaget, med cykel, väger en bit över ett deciton. Men det är kul uppför ialla fall.

Tillbaka
Topp