Nyhet: Avslutningsweekend i Gesunda!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
1_(121).JPG

12-14 Oktober är det sista chansen för alla oss som är sugna på att åka utför på Gesundaberget och vi har tillsammans med dem och Botkyrkabuss ordnat ett bra paketpris som inkluderar buss, boende och liftkort. Dessutom lottar vi ut två gratishelger bland alla som bokar!

Läs mer!

Låt mig bli den första som säger det:
Sjysst Fixat Jomper (säkert med hjälp, tack ni med)!
-nästa lunsen skall du få varmt korvbröd...

Om jag kommer med, hoppas det, men framför allt; superbra tänkt och fixat. Toppen.

Senast redigerad av en moderator:
Patrik2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det att köra freeride-leden med en hardtail?
> får man det? :)
>
> //PAtrik

det går nog bra det, en bekant till mej körde den på ht och han hade gör sköj, måste påpeka att han aldrig kört liftburen cykling förut,

han körde till o med nån av dh spåren vilket var väldigt spännande med däck som nästan saknade mösnter

Patrik2 skrev:
> Går det att köra freeride-leden med en hardtail?
> får man det? :)
>
> //PAtrik

Herrejösses ja, jag gled nyligen nerför bergen i Chamonix på en hyrd HT med cityslicks och V-bromsar.

Hehe.. Då ska jag nog åka upp dit en av de närmaste helgerna! Ska bli grymt kul och särsklit med min nya cykel som är på G... Tack för svaren...

//Patrik

Hade jag bott i Stockholm och haft en hel cykel (gärna FS med skivbromsar) hade jag bokat direkt! Klart prisvärt! Ta chansen nu fjollträskare, Gesunda är kalas!

Tja ba!
Nybörjare här. Har börjat cykla denna säsong men känner nu att jag skulle vilja testa något mer.Mest cyklat i Hellas. Funderar på att följa med och boka resan till Gesundaberget 12-14 Okt om det inte redan är fullbokat, skulle vara en härlig avslutning på säsongen. Dock dyker det upp en massa frågor i skallen, ex:
1. Måste man ha fullface hjälm eller räcker det med en "vanlig" MTB hjälm?
2. Tänker kanske inte köra så det ryker utan åker för att testa, behöver man ytterligare skydd utöver hjälm/glasögon o handskar?
3. Är inte direkt någon supermek ännu (vill dock lära mig), faktiskt riktigt dålig, finns det hjälp att få om cykeln skulle paja, antar att inte andra vill meka med min hojj då de själva är där för att cykla och inte hjälpa en tönt i backen/spåret?
4. Fungerar det att köra i backen + freerideleden med en Giant Trance 1, fulldämpad cykel men framgaffeln är väl inte den bästa (instegsmodellen Rock -chock)?
5. Hur skall cykeln packas?, hur packar ni andra som skall med?. Då detta i så fall blir min första resa vet jag inget om detta men någon gång måste ju bli den första om man i framtiden vill göra flera cykelresor! Kom ihåg att jag är en usel mek som knappt inte vågar ta isär cykeln!!!Fan va jag skäms....

Tacksam för all hjälp man kan få, skulle gärna vilja kunna hänga på...Vågar man det, hoppas kunna träffa cykelpolare och lära mig mer om mitt nya intresse. Cyklingen har verkligen bitit sig fast och är här för att stanna. F....n va kul det är, varför har ingen tipsat mig om att det var så grymt roligt med MTB/cykling.

Tackar på förhand för eventuella tips och svar på mina frågor.

Limpan/En nytillkommen cykelfreak/Nyinflyttad på Söder i Stockholm som söker cykelpolare

Hej.
Som svar på fråga 5 kan jag tillägga detta...
När jag pratade med boningen sa de till mig att hjul, trampor och styre skall vara borttaget. Bussbolaget skulle ha ngn form av embalage? Så man får väl hoppas att det stämmer.

/Peter

Hej allihopa!

Jag heter Maria Söderström och är resekordinator på Botkyrka Buss.

Vi hade tänkt att säkrast är om alla packar sina cyklar hemma och kommer med dem redan packade till bussen. Det kommer ta timmar om vi ska mecka isär alla cyklar på centralstationen. Det är rent tidsmässigt ohållbart och det kommer inte att bli någon "säker packning" om vår chaufför ska linda in dem i filtar eller dyligt.
Det är bäst om ni cyklister som kan er egen cykel, hemma i lugn och ro tar av alla delarna. Sedan packar dem i kartong eller cykelväska och tar med den till bussen. Då är det lätt att bara packa in dem snabbt och smidigt. Dessutom är risken liten att cyklarna skadas under transporten. De ska ju packas för hemresan på samma sätt också.
Det här är en kul testresa och får den bra respons kan vi köpa in ett ordentligt cykelsläp så alla slipper mecka i framtiden.
Men just nu är det här det bästa sättet. Har ni övriga frågor om packningen och busstransporten är ni välkomna att ringa och fråga.

Mvh
Maria Söderström, Botkyrka Buss
08-744 95 00

Ett litet tillägg bara!
Om någon känner sig osäker på att mecka med sin cykel finns det ett enklare sätt att spara plats. Det viktigaste är att framdäck och pedaler blir avplockade, då kan man helt enkelt vrida styret. Det fungerar också. Som sagt, har ni frågor är det bara att ringa!

Mvh

Jag har aldrig varit i Gesunda men åkt en hel del i Alperna. Ta därför det här med en nypa salt.

Det korta svaret på dina frågor:

Åk! Du lär inte ångra dig.

Det lite längre svaret:

Limpan/På jobbet skrev:
> 1. Måste man ha fullface hjälm eller räcker det
> med en "vanlig" MTB hjälm?

Jag körde hela förra säsongen i Alperna med vanlig MTB-hjälm. Inte så smart i längden men för att testa en helg tycker jag absolut att det funkar. Men stäm mig inte om du slår ut alla tänder på en sten :)

> 2. Tänker kanske inte köra så det ryker utan
> åker för att testa, behöver man ytterligare
> skydd utöver hjälm/glasögon o handskar?

Se ovan. Det borde räcka. Knä-skydd är trevligt att ha också (jag körde med ett par gamla som jag hade när jag åkte skateboard, det funkar om du har nåt liknande liggande).

> 3. Är inte direkt någon supermek ännu (vill
> dock lära mig), faktiskt riktigt dålig, finns
> det hjälp att få om cykeln skulle paja, antar
> att inte andra vill meka med min hojj då de
> själva är där för att cykla och inte hjälpa
> en tönt i backen/spåret?

Det finns säkert folk att fråga om inte annat. Det ordnar sig.

> 4. Fungerar det att köra i backen + freerideleden
> med en Giant Trance 1, fulldämpad cykel men
> framgaffeln är väl inte den bästa
> (instegsmodellen Rock -chock)?

En kompis köpte precis en sån och har åkt lite bergs-åkning med. Funkade för honom. En bra och förhållandevis billig uppgradering som gör grym skillnad är ett par fetare däck, de semi-slicks som följer med Trance:n original är lite klena.

För att klargöra så tror jag att Maria menar att framhjulet ska plockas av. Att bara plocka av däcket hjälper inte så mycket ;-)

Däck / hjul, självklart har du rätt... det är inte lätt när det går undan :O)

Tja! Resan bokad och klar. Första gången, men förhoppningsvis inte den sista gången man hänger med på en resa av den här typen...
Nu är det bara till att börja fixa packningen av hojen..

Fd Limpan/på jobbet nu med signaturen flan

Ja ska boka imorgon:) :)
(Ta mina råd me en nypa salt då ja bara kört DH en gång(idag), även om ja cyklar utför i skogen mkt och gjort länge)

2: Köp handskar som tål åtminstonde, räkna med att du behöver ta emot ngn gång, mindre kul att behöva lägga av för att du inte klarar att hålla fast i handtaget pga grus i handflatan;D Själv ska ja iväg och köpa skydd nu i veckan, men tycker inte du behöver ngt egentligen, dom blåmärkerna och småsåren du Kanske får är inget, trist i längden bara:)

3: Är inte heller ngn höjdarmeck:) men vi löser de säkert;)

4: Kolla upp min cykel och jämför den med din Giant Trance 3 aluxx 6000
Den körde ja i flottsbro igår, fungerade utmärkt! dämpa mer me kroppen och räkna me att grejjerna slits mer helt enkelt:)
De tråkiga som dom med DH cyklar upplever va ja förstått är att de inte duger till nånting, förutom DH ofc:)

1: Ja tycke du ska köpa en fullface hjälm..:P eller låna av ngn du känner.. Går den sönder, köp en ny till polarn(du lär inte ångra dej)
Jag själv kör me fullfacehjälm i skogen också.. ett måste enligt mej:)

Jag är inställd på att hänga med om jag lyckas få ledigt för att hinna till Stockholm i tid. Hoppas det finns platser kvar bara. Är det fler än jag som är DH-nybörjare som tänker åka med så vi är flera som kan skämma ut oss lite?

> 3. Är inte direkt någon supermek ännu (vill
> dock lära mig), faktiskt riktigt dålig, finns
> det hjälp att få om cykeln skulle paja, antar
> att inte andra vill meka med min hojj då de
> själva är där för att cykla och inte hjälpa
> en tönt i backen/spåret?

Självklart vill man ställa upp för någon som råkat ha sönder något oavsett om det är kroppen eller cykeln, man vet aldrig när det är ens egen tur! Sist jag var i Ale glömde jag mina snabbkopplingar på centralstationen och någon var så väldigt snäll och tog med de till Ale några timmar senare. Jag var extremt glad och fick fin åkning hela eftermiddagen. Grym attityd som ska upmuntras, så tönt eller ej självklart hjälper jag, och många med mig, till om det går!

Visste inte att det gick att boka maten. Jag frågade bokningen om denna möjlighet men det gick inte enligt dem. Får kolla detta med bokningen igen, självklart vill man ha mat så man slipper släppa på det. Fanns ju ingen affär enligt bokningen som var öppet o värdshuset var ju stängt????

Jag är helt färsk på detta så visst finns det nybörjare att åka med...Bara att hänga på, jag kommer säkert behöva ledsagare efteråt, he he

Till shick! Låter kanon om det är den mentaliteten som förespråkas. Som sagt man kan ju hjälpa till även med annat om det skulle hända något i backen, även om man inte kan meka så bra...

Efter två dagar i Gesunda måste jag säga att stället är sjukt bra, men knappast något jag skulle rekommendera för nybörjare. Det är brant och gnarly. Men sjukt kul.

Jag har varit där några gånger nu, senast i helgen. Körde faktiskt HT med 110 slag fram.
Funkade fin fint. Sluta att skrämma upp alla som inte varit där :P

jomper skrev:
> Det finns ju olika stigar. När var du där? Det
> har tillkommit en del sen i våras.

Var där i helgen. Åkte alla leder. Vissa är lätta om man kör långsamt, men många ligger på en sådan nivå att de är svåra oavsett hastighet eftersom de är såpass branta. Där skiljer sig Gesunda mycket från Åre. Det handlar ju mest om att ha bra kontroll på hojen, har man det går det fint, men de svarta och även de röda lederna kräver en hel del teknik för att köra på, särskilt om underlaget är såpass kladdigt som det var i helgen.

Som du säger finns det ju flera olika svårighetsgrad på lederna. Det är ju bara att köra de lättare lederna om man tycker de svarta är svåra.

/e

Ja kom igen nu. Om en kille på 6 år kan cykla ner för Magic Carpet och lyfta lite över hoppen kan ni gammelgubbar det också, eller....? ;-)

Roxy skrev:
> Ja kom igen nu. Om en kille på 6 år kan cykla
> ner för Magic Carpet och lyfta lite över hoppen
> kan ni gammelgubbar det också, eller....? ;-)

Magic Carpet är väl undantaget. Tror inte den killen skulle klara sig så bra nerför någon av de andra lederna, förutom långrundan kanske.

det vore intressant att veta vad du har för nivå och typ av cykling bakom dig H..?

gesunda har som sagt leder för alla nivåer och möjligheten att prova en lite svårare finns för alla. :) även folk på ht kan ha skoj där.

Nej för fan, har man bara lite erfarenhet på en cykel kan man ta sig ned för åtminstone 6 av lederna utan några större problem. Man kanske måste hoppa av och gå nedför de svåraste partierna, men man kommer garanterat att utvecklas som cyklist något enormt!

mattel skrev:
> det vore intressant att veta vad du har för nivå
> och typ av cykling bakom dig H..?

Körde nerför "under liften" utan att släppa en fot från pedalen. Kom utan svårigheter nerför alla leder i Gesunda. Kört DH mer eller mindre sen 03. Kör/kört XC, DH, BMX, Trial, Dirt, Street, park. Cyklat seröst i sju år.

Langar en bild på mig "in action" när jag leker på magic carpet:
gesunda0701fs5.jpg

Alltså. Jag säger det här för att det är vad jag tycker. De flesta lederna kräver mycket av åkaren och man bör vara medveten om det.

H.. skrev:
> Roxy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja kom igen nu. Om en kille på 6 år kan cykla
> > ner för Magic Carpet och lyfta lite över
> hoppen
> > kan ni gammelgubbar det också, eller....? ;-)
>
> Magic Carpet är väl undantaget. Tror inte den
> killen skulle klara sig så bra nerför någon av
> de andra lederna, förutom långrundan kanske.

Jodå, det kan du hoppa upp och klappa dig på... Han (jag tror jag vet vem Roxy tänker på ) åker även Skogsmys och Älgspyan, så det blir i alla fall ganska många olika leder att välja på...

snygg bild där H..! :)

visst har du en poäng i att det finns leder som kräver en del av cyklisten men samtidigt finns det även bra nybörjarleder på berget. och som någon ovan skrev, det går att kliva av de flesta om man bara tar det lugnt.

mattel skrev:
> snygg bild där H..! :)

Foto: Erik Ladufjäll

> visst har du en poäng i att det finns leder som
> kräver en del av cyklisten men samtidigt finns
> det även bra nybörjarleder på berget. och som
> någon ovan skrev, det går att kliva av de flesta
> om man bara tar det lugnt.

Jovisst är det så, men generellt kändes det som att Gesunda låg på högre nivå än Åre. Är man bara där en helg spelar det kanske inte så stor roll, men man kommer få ut så mycket mer av Gesunda om man kan hantera hojen ordentligt.

E-beth skrev:
> roxy: är du där (gesunda) till helgen?

Ja jag kommer i helgen, du också eller?

edit: alltså, jag kommer till gesunda.... Lika bra att lägga till innan alla lustiga kommentarer kommer =)

Hej allihopa!
Har ni åsikter om svårighetsgraden på lederna är det bara att hänga med på resan. Banbyggaren kommer att vara där i helgen. Ett perfekt tillfälle att hissa eller dissa ;o)
Jag som nybörjare med HT hade superkul den geggig dag jag var där.
Väderprognosen för veckan ser bra ut så förhoppningsvis är det någorlunda torrt i spåren till helgen =D

Mvh

Trevligt trevligt:)
Ja ringde för att boka, men han sa att ni skulle ringa upp på onsdag? ville pröjsa och boka på en gång:/
Är man bokad då eller? vill alltså inte missa chansen!

Tillbaka
Topp