[provrull / RR] Helstelt, men skall det vara en 69:a?

mytomspunnen

Aktiv medlem
Jag har varit lite sugen ett tag på att testa att köra helstelt i skogen (igen). Det hela har väl mest varit ett tankemonster men så snubblade jag över en tjuniergaffel i titan till överkomligt pris. Tjuniergaffelns långa AC-mått gjorde att jag på ett ungefär skulle behålla geometri och sittställning vilken jag stortrivdes med så jag slog till.

Helt plötsligt hade jag så byggt om en utav skogshojarna till helstel och gaffeln råkade vara en för 29:er. Självklart började man ställa sig själv frågan huruvida det skulle vara värt att bygga ett riktigt tjunierframhjul och låta den helstela cykeln förvandlas till en så kallad 69:a (26 tum bak och 29 tums fram).

Slängde således ut en fråga på happy om att låna ett sådant framhjul och fick omedelbums svar av den vänliga nisseson. Som av en händelse hade han nyligen byggt en 69:a och han var nyfiken på motsatta frågeställningen; Skulle det vara bättre/roligare/någon skillnad att köra hojen med 26 tum både fram och bak?

Vi stämde alltså träff för ett litet provrull på mina hemmastigar. Tanken var att (fram)hjulen skulle bytas fram och tillbaka mellan cyklarna och att de olika uppsättningarna skulle testas på lite olika typer av stigar.

Cyklarnas orginaluppsättning (nissesons till vänster och min till höger. Ja, jag skall korta bromsslangarna vilket år som helst)
orginalcyklarna_utklippt.jpg ht=250

Cyklarna med framhjulen bytta:
cyklarswitched_utklippt.jpg ht=260

Nåja, ut i skogen det bar. Direkt när jag satte mig på cykeln med stora hjulet fram märkte jag skillnad. Cykeln upplevdes (inte helt oväntat) som sävligare, trögare och mer svåraccelererad. Det var lite som om min tidigare så rappa lilla cykel hade förvandlats till en trögstyrd kärringhonda. Men självklart var jag tvungen att ge det mer chans än såhär. Vi sökte med flit upp en lokal överrotig stig med tillhörande rotig och halvbrant nedförslöpa. Här om någonstans skulle ju det stora framhjulets förtjänster visas.

Undertecknad i början på nedförslöpan med stora framhjulet.
nerforerik29.jpg ht=544

Lite längre ner i samma nedförslöpa fast med lilla framhjulet.
nerforerik26.jpg ht=544

Mycket riktigt var den upplevda skillnaden rätt stor. Cykeln rullade på stadigt över rot och sten med det stora framhjulet och cykeln hade inte alls ett lika nervöst beteende som med det lilla framhjulet. Sävligheten jag upplevde med det stora framhjulet försvann på intet sätt ute bland rötterna. Dock rullade faktiskt cykeln märkbart lättare över knöligheterna och det var lättare att hålla farten uppe i de rotigaste partierna.

nisseson med stort framhjul
nisseson_rotstig_29_2.jpg ht=544

nisseson med litet framhjul
nerfornisseson26_2.jpg ht=544

Så kan man då dra några slutsatser från några timmars provcyklande med omväxlande stort och litet framhjul?
Det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att avgöra vilken uppsättning som är snabbast, åtminstone om vi pratar i generella termer. Visst rullar cykeln betydligt lättare och stadigare i typ sådana partier som nisseson cyklar på två bilder upp om man kör stort framhjul men vinner man verkligen så pass mycket att det kompenserar för den sämre accelerationen? Ärligt talat har jag ingen aning men jag antar att svaret är "det beror på".

Personligen känns hela frågeställningen irrelevant. Frågan jag själv ställer mig är vilken uppsättning som är roligast att cykla på. Mitt svar på det frågan är tveklöst "det beror på". Själv skulle jag inte vilja ha en tjunier eller 69:er om det var min enda mtb. Jag gillar verkligen den där kvicka och snabba känslan man får med två små 26-tummare. Men som komplement är en 69:a grumt. Cykeln blir verkligen helt annorlunda och lite beroende på var och hur man skall cykla kan det ena eller det andra upplevas som fördelaktigt/roligare. Jag kommer nog att bygga mig ett tjunierframhjul så småningom men jag kommer tveklöst behålla mitt lätta och kvicka 26-tumshjul. Summan av kardemumman: Omväxling förnöjer!

Senast redigerad av en moderator:
Jag köpte den beggad av Tobias/FROST här på forumet och han hade köpt den av någon från mera lera (tror det var edicviz). Ärligt talat minns jag inte ens vad det är för märke...

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du inte lite långa bromsslangar?

Nej, de är alldeles för långa.

Ser mycket ut som en Sibex/Splicer dvs. en XACD gaffel, dvs samma företag som gjorde min titanram. Tydligen rätt kända för att gå av uppe vid kronan, lite för lite material... Mytomspunnen är inte så stor så vi får hoppas att det klarar sig... Sjuk gaffelvinkel förresten, 63 grader typ? =)

Det var t.o.m mer intressant än jag hade förväntat mig att jämföra "66:er" med 69:er på samma cykel i övrigt. "Märker man så stor skillnad på ett större hjul, skillnaden är ju ändå inte mer än två tum" tänkte jag innan.

Jag kom fram till detsamma som Mytis i stort. Lite sävligare, trögare känsla med stort hjul men en klart märkbar skillnad i lugn och flyt över rötter och bråte. Enklare att ha driv och gå rakt fram i stökig terräng jämfört med det livligare 26"-hjulet som uppfattades slå i sida lättare.

En annan egenskap är att det blir lättare att köra pushbike i stökig uppförsbacke, se så snabb Mytis är!

DSC00603.jpg ht=300

Man måste dock minnas att det inte är två test med allt annat lika som görs när man bara byter fram-och-tillbaka mellan ett 29" och ett 26"-hjul. Cykeln lutas en dryg grad bakåt med det större hjulet vilket får gaffelvinklar och dylikt att ändras, styret hamnar en tum högre osv. Och sen placeboeffekten, det vi kom fram till är ju ungefär detsamma som man läst ska vara effekten av ett större framhjul, jag kan inte gå i god för i vilken grad min hjärna är lättpåverkad...

För mig som (på den här jonnen) kör stel SS så känns det, skönt nog, efter ihopbyggandet helt rätt med 69:er. Lite mindre slagigt, enklare att hålla rätt spår och köra rakt fram med fart. Saker man gillar när man ibland tvingas ligga på 30 i kadens. En annan positiv egenskap jag verkligen märkte var i stökig nerförsbacke. Med ett rykte som "OTB-mannen" så känner jag mig faktiskt mycket tryggare med det större hjulet. Det minskade slaget och studset från rötterna gör sitt till för att minska riskerna, men antagligen bidrar den något högre tyngdpunkten som höjningen av styret ger och den flackare gaffelvinkeln även de.

Som sammanfattning: Nej, jag skulle inte heller ha en 69:a om jag bara hade en MTB, men det passar (iaf. för mig) väldigt bra på min stela SS. Nyttan med 29" fram beror helt enkelt på. :-)

Fredrik Larsson skrev:
> Ser ut som en Splicer

Så hette den, helt korrekt.

> Tydligen rätt kända för att gå av
> uppe vid kronan, lite för lite material...

Jo, jag har talats om det. Fick berättat för mig att den här gaffeln skulle vara en senare årsmodell där problemet skulle vara åtgärdat. Vi får väl se om den håller men jag har en känsla av att de andra som kört gaffeln innan kör hårdare än vad jag gör.

> Mytomspunnen är inte så stor så vi får hoppas
> att det klarar sig...

Nä precis. Jag väger som en räka och kör som en mes. Sedan är ramen äggskalstunn så jag är nog snarare rädd för att den brakar först. Dessutom har jag en annan hoj med dämpgaffel som jag använder om det skall åkas enbart stökelistök.

> Sjuk gaffelvinkel
> förresten, 63 grader typ? =)

Det ser inte klokt ut och nej jag har inte mätt vinkeln men det funkar faktiskt över förväntan. Det där med gaffelvinkelns påverkan är ju klart överdriven i cykelvärlden. Det är andra saker som har betydelse, det har rippa berättat för mig.

Markus F skrev:
> Grattis, ni byggde en chopper.

Det känns bra att du tilltalar mig korrekt.

Intressant test, bra skrivet!
Gott med lite skön cykel-råd och rön mellan OT-trådarna.
Det är ju (vissa av) dessa innovationer i vår lilla MTB-värld som för stigcyklingen framåt.

Johan A skrev:
> Skulle vara kul att testa en 69/96'er för att se
> om det är det bästa av två världar vilket
> vissa tycker.

Jo, det var det jag tyckte också. Jag är medveten om att en viss del av sävligheten skulle elimineras av att använda en ram som var konstruerad för en så lång gaffel. Men nisseson upplevde ju samma sak på sin hoj så...

Skulle dock vara intressant om någon recenserade en 26/26 med dämpad gaffel och en 29/26 med stel under samma tur för att se om dämpningen minskar det där "livligare 26"-hjulet som uppfattades slå i sida lättare". Då skulle man ju kunna se om man verkligen tjänar på 29" fram då de flesta har dämpning fram på sina 26"are

(Edit: En vanlig människa kan inte testa utan endast recensera)

men vänta lite, du skriver att du testar, det får man inte göra helt utan vidare. nu kommer denna tråden bli flera sidor och du kommer att få bigmollo-spel på alla tysktester...

fredrikw skrev:
> hmm, det ser onekligen ut lite grann som en
> gbg-ht...

Där var ordet jag sökte!

fredrikw skrev:
> men vänta lite, du skriver att du testar, det
> får man inte göra helt utan vidare.

Först nu kommer du på det. Ja, det var en medveten provokation.

> nu kommer
> denna tråden bli flera sidor och du kommer att
> få bigmollo-spel på alla tysktester...

Ingen kan få spel som mollot... Jag gillar ju dessutom tysktester.

Markus F skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hmm, det ser onekligen ut lite grann som en
> > gbg-ht...
>
> Där var ordet jag sökte!

Mina farbröder, ni är hopplöst bakom flötet. En gbg-ht har minst 160mm slag där fram.

Nänä. När det handlar om 29" så gäller inga tysktester. Glöm Tour. Istället kommer SS-talibanerna att tala om för dig att du är på rätt väg eftersom något haschskägg från Klippiga Bergen sitter inne med sanningen. Den här tråden kommer att fyllas med bilder från MTBR´s singlespeed/29/helstel-forum stället för inscannde artiklar från Tour 2003.

Johan A skrev:
> se om dämpningen minskar
> det där "livligare 26"-hjulet som uppfattades
> slå i sida lättare".

Just det där med slagen är ju definitivt någonting som hör stel gaffel till. Men de stora hjulens rullförmåga är ingenting en dämpgaffel kan skapa. Dessutom finns det ju dämpgafflar för tjunier numer.

Johan A skrev:
> Skulle dock vara intressant om någon testade en
> 26/26 med dämpad gaffel och en 29/26 med stel
> under samma tur för att se om dämpningen minskar
> det där "livligare 26"-hjulet som uppfattades
> slå i sida lättare". Då skulle man ju kunna se
> om man verkligen tjänar på 29" fram då de
> flesta har dämpning fram på sina 26"are

Jag har ju kört "rotstigen" många gånger tidigare med dämpad 26:a, och det går ju att köra fortare med den än med en stel 29:a, inget snack om det. Ska man pressa tider är dämpning att föredra, men med 29:an är är det fortfarande en stel gaffel dvs. ökade krav på spårval, tryck på pedalerna och mer latjolajbankänsla men en aning färre tokslag i sida om man kommer fel.

mytomspunnen skrev:

> Mina farbröder, ni är hopplöst bakom flötet.
> En gbg-ht har minst 160mm slag där fram.

Ja, det stämmer. Jag tänkte faktiskt skriva att det som saknas för att det skulle vara en GBG-HT var dämpad gaffel. Men geometrin är klockren.

nisseson skrev:
> Jag har ju kört "rotstigen" många gånger
> tidigare med dämpad 26:a, och det går ju att
> köra fortare med den än med en stel 29:a

Jag har gjort detsamma och är nog beredd att hålla med.

Ämen vad fan... Kan du inte skriva att stelgafflat och 29:a är vägen sanningen och livet så jag kan få säga emot?

Men den där verkar ju ha standardmässiga 44mm rake? För övrigt är det där med en konstant gaffelvinkel korkat, i framtiden så kommer vi trycka på en orange knapp för att byta från 66grader när vi ska köra nerför och 74 grader när vi ska köra uppför. För att rippa ska bli glad: 55mm rake tydligen.
siteos.servlet.ImageServlet

http://www.bionicon.com/servlet/siteos.servlet.ImageServlet?id=3602

mytomspunnen skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > -----
> > > hmm, det ser onekligen ut lite grann som en
> > > gbg-ht...
> >
> > Där var ordet jag sökte!
>
> Mina farbröder, ni är hopplöst bakom flötet.
> En gbg-ht har minst 160mm slag där fram.

Nästan rätt. En gbg-HT har 130-160mm dämpning

En Gbg-HS ser ut så här och väger max 8,2kg
wilier.jpg ht=449

[edit] Råkade vist bli SS isället för HS

rikard skrev:
> väldigt många växlar på den SSen. Men det är
> väl det som gör den till en ankeborgSS =)

MOHAHAHAHAHAHAHA!!!!!...;-)

Tillbaka
Topp