[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)

[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)
Kan ni inte styra in debatten lite mer på digitalkablar? Jag laddade ner happy appen igen efter att ha bytt router till en med guldlpäterade kontakter. Jag tycker nog att det är lite snyggare bakgrundsfärg nu..

Funderar på att göra ett litet test på en polare gällande USB-kabel. Han gnällde på att hans nya DAC lät skit, men det ordnade sig efter ett utlägg på 4000kr till en ny USB-kabel. Säger han. Jag hörde ingen skillnad. Det lät förbannat bra innan, och lika bra efter.
Saken är att den här snubben är ute och reser rätt mycket, och jag tror nog att hans snälla och älskade sambo skulle släppa in mig för att byta kabel när han inte är hemma, bara för att se hur lång tid det skulle ta unna han märker att kabeln är bytt.
Antingen så märker han det direkt, och tja, då är det förmodligen så som han säger. Eller, så tar det ett tag innan han hittar en billig kabel i härvan och utbrister "Jag TYCKTE att det lät skit!" Helt plötsligt inte lika trovärdigt.

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur många har sett videon, och vad säger ni om
> hörselns tillförlitlighet när även andra
> sinnen är inblandade?

Helt ärligt var det bland det häftigaste jag sett. Just att McGurkeffekten fortfarande fungerar fast man känner till den är verkligen något att tänka på...

...och på något sätt ger det här stöd åt hifimystikerna. Bara att man ser att högtalarna är kopplade till förstärkaren med ett par van den Hul the Cloud Hybrid-kablar kommer ju gör att det låter bättre.

Oskar skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur många har sett videon, och vad säger ni
> om
> > hörselns tillförlitlighet när även andra
> > sinnen är inblandade?
>
>
> Helt ärligt var det bland det häftigaste jag
> sett. Just att McGurkeffekten fortfarande fungerar
> fast man känner till den är verkligen något att
> tänka på...
>
> ...och på något sätt ger det här stöd åt
> hifimystikerna. Bara att man ser att högtalarna
> är kopplade till förstärkaren med ett par van
> den Hul the Cloud Hybrid-kablar kommer ju gör att
> det låter bättre.

Nja, snarare att dom inbillar sig att det låter bättre. Inte samma sak. ;-)

hjeltman skrev:
> Funderar på att göra ett litet test på en
> polare gällande USB-kabel. Han gnällde på att
> hans nya DAC lät skit, men det ordnade sig efter
> ett utlägg på 4000kr till en ny USB-kabel.

Kan någon förklara hur en USB-kabel ens teoretiskt kan påverka ljudet?
Jag har fått för mig at DA-omvandlarna buffrar signalen och har en intern klocka.
Stämmer det? Och i så fall, hur kan ev jitter eller annan degradering av signalen påverka output från DA-omvandlaren?

USB överför data, så i detta fall är det inte ens digitalljud än.

Jag har skaffat Sonos-system med trådlösa högtalare, i vilket väderstreck från bryggan sett ska de placeras för bästa ljud? Kan kan tänka mig att magnetism och liknande kan påverka datan medan den ännu är i luften...

Det är ju fascinerande att vetenskapen i CERNs LHC kan hålla ordning på en higgsboson i en 27 km lång tunnel 175 meter under marken.

Eller flytta 3.2 Tbit/sek i TAT-14-fibern genom hela god-damn Atlanten.

Men att prydligt flytta över lite analoga signaler spridda över 0-100 kHz några meter i 99.9999% koppar som ligger utsträckta i rumstemperatur. Det är omöjligt.

Senast ändrad:
Jag glömmer aldrig att jag hade över 20 Mbit/sek i min gamla lägenhet. Sista biten från gatan upp tre våningar och säkert via källaren gick i telekabel från 1939 ingjuten i putsen. En ledare i varje pol. Isolerat med två lager tyg.

När jag skulle måla om och lossade och böjde kabeln lite så rasade allt ner i ett pulver på golvet.

Jag har säkert skrivit det där redan på sida 6 eller så i den här tråden.

Idén om hörbar skillnad i sladdar fascinerar ingenjörshuvudet lite som livet efter döden.

Gör egen blindtest:
http://www.audiocheck.net/blindtests_index.php

Jag har gjort dessa två (laptop utan hörlurar):

Find the smallest difference in sound levels you can detect
6dB: 10/10
3dB: 10/10
1dB: 10/10
0,5dB: 8/10
0,2dB: -
0,1dB: -

Find the smallest difference in pitch (frequency) you can hear:
50c: 10/10
20c: 9/10 (slarvfel?)
10c: 10/10
5c: 10/10
2c: 10/10
1c: 7/10

För test frekvensomfång samt 16 bitar / 8 bitar måste jag ha hörlurar, ska testa dessa i morgon!

Ska också testa om jag kan höra något på 0,2dB (med laptopen lät alla lika tyckte jag så det var ingen idé att testa ens).

Gehör-testen var svår eftersom jag inte är van att läsa noter. Klarar ju alla om jag får provlyssna en ton, och sen köra skalan i huvut. Men man ska väl pricka dom direkt utan att "räkna" i huvudet antar jag?

EDIT:
Räknade ut sannolikheter för att gissa.

Minst 4/10: 44%
Minst 5/10: 21%
Minst 6/10: 7,7%
Minst 7/10: 2,0% (1 : 51)
Minst 8/10: 0,34% (1 : 294)
Minst 9/10: 0,036% (1 : 2812)
10/10: 0,0017% (1 : 59049)

Senast ändrad:
Skoj test. Klarade alla på 1db skillnad, men hör ingen skillnad på 0,5db, är det fel på iPaden eller Apple hörlurarna då :)

bojsänke skrev:
> USB överför data, så i detta fall är det inte
> ens digitalljud än.

Skulle du kunna förklara skillnaden på "data" och "digitalljud"?

Ettorna och nollorna liksom svänger i takt med musiken?

JT skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > USB överför data, så i detta fall är det
> inte
> > ens digitalljud än.
>
> Skulle du kunna förklara skillnaden på "data"
> och "digitalljud"?

Jag tror jag förstår hur han menar.
Signalen grnom USB är bara information ettor och nollor som ska transporteras från en källa (tex cd-spelaren, hårddisk eller annat lagringsformat) till en AD-omvandlare. Eller rättare sagt, till ett buffertminne där AD-omvandlaren hämtar informationen och gör om till ljudsignal.

Jag gissar att det är så det går till i alla fall. Och då förstår jag inte hur ev. gitter (bitarna kommer inte i exakt jämn takt) kan påverka ljudsignalen. Inte om AD-omvandlaren har en egen klocka. Det enda som borde kunna påverka är rena bitfel (en etta blir en nolla eller tvärtom) men så dåliga kablar tror jag inte att det finns. Borde vara lätt att mäta i så fall.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> JT skrev:
> -----
> > bojsänke skrev:
> >
>
> > -----
> > > USB överför data, så i detta fall är det
> > inte
> > > ens digitalljud än.
> >
> > Skulle du kunna förklara skillnaden på "data"
> > och "digitalljud"?
>
> Jag tror jag förstår hur han menar.
> Signalen grnom USB är bara information ettor och
> nollor som ska transporteras från en källa (tex
> cd-spelaren, hårddisk eller annat lagringsformat)
> till en AD-omvandlare. Eller rättare sagt, till
> ett buffertminne där AD-omvandlaren hämtar
> informationen och gör om till ljudsignal.

Jag förstår fortfarande inte vad som skulle vara skillnaden mellan "data" och "digitalljud".

JT skrev:
> Skulle du kunna förklara skillnaden på "data"
> och "digitalljud"?

Data skickas som paket med felkontroll, omsändning vid fel och hela baletten. Den är i det här fallet endast instruktioner till ett enklare ljudkort i USB-enheten som sedan står för själva skapandet av den digitala ljudsignal som matas vidare till DA-omvandlaren.

DT skrev:
> Ettorna och nollorna liksom svänger i takt med
> musiken?

Correctamundo! En representation av den färdiga vågformen, fast i byteform.

Oskar skrev:
> Jag förstår fortfarande inte vad som skulle vara
> skillnaden mellan "data" och "digitalljud".

Utan att försöka mig på någon korrekt definition så tänker jag så här:

digitalljud: Den ljudsignal (skapad från digital data) som förstärks och går ut till högtalarna och blir ljudvågor.

data: Den information som AD-omvandlaren använder för att skapa ljudsignalen

En digital signal är en digital signal, det är liksom det som är själva definitionen av digital. Den har bara 2 lägen, hög eller låg. Ettera finns den eller så finns den inte. Om man inte har magiska öron då förstås, då är digital tydligen inte digital längre utan digianalog. Seså, vi tänker oss nu att vi alltså har en släde som läser av en digital signal från en CD och sen matar den digital signalen via en kabel till en DA som kan läsa av den digitala signalen. Jag hävdar bestämt att så länge DA kan läsa den digitala signalen spelar det fan ingen roll om släden och signalkabeln som skickar den här digitala signalen kostar 1kr eller 100000kr. Det är tekniskt helt omöjligt att nån av dem kan påverka ljudkvalitén.

I en analog signal kan man iaf teoretiskt hävda att kablar och grejer gör nån slags skillnad men inte digitalt.

En digital ljudsignal av någon form är vad man matar en DA med.
Datan från alla virtuella ljudkällor använder man för att skapa den slutgiltiga digitala ljudsignalen.

dardos skrev:
> En digital signal är en digital signal, det är
> liksom det som är själva definitionen av
> digital. Den har bara 2 lägen, hög eller låg.
> Ettera finns den eller så finns den inte. Om man
> inte har magiska öron då förstås, då är
> digital tydligen inte digital längre utan
> digianalog. Seså, vi tänker oss nu att vi
> alltså har en släde som läser av en digital
> signal från en CD och sen matar den digital
> signalen via en kabel till en DA som kan läsa av
> den digitala signalen. Jag hävdar bestämt att
> så länge DA kan läsa den digitala signalen
> spelar det fan ingen roll om släden och
> signalkabeln som skickar den här digitala
> signalen kostar 1kr eller 100000kr. Det är
> tekniskt helt omöjligt att nån av dem kan
> påverka ljudkvalitén.
>
> I en analog signal kan man iaf teoretiskt hävda
> att kablar och grejer gör nån slags skillnad men
> inte digitalt.

+1

Vadå? Grövre kablar gör att ettorna får mer plats juh, det fattar ALLA.

grump skrev:
> Vadå? Grövre kablar gör att ettorna får mer
> plats juh, det fattar ALLA.

Framförallt vill man inte att feta elektroner skall fastna och täppa till flödet.

grump skrev:
> Vadå? Grövre kablar gör att ettorna får mer
> plats juh, det fattar ALLA.

Det förstås! Jag tror jag ska börja marknadsföra en kabel som är så bra att alla nollor filtreras bort, och tvåor skapas! Ljudet blir så rent och bra att det är ohörbart för människoöron.

Jag hade helt missat den här tråden och fick nu sträckläsa de fyra sistachips sidorna :-) Det känns som att det kanske råder förvirring om vad blindtest innebär:

Stervelo skrev:
> Jag har som sagt spikat 30 av 30 mellan 320 och
> flac. Kompis skötte musikväxlandet, jag visste
> inte om samma version spelades flera gånger i
> rad. Alltså dubbleblint.

Det där är inte ett dubbelblindtest. Om det hade varit dubbelblint så skulle varken du eller din kompis ha koll på vilken version som spelas då kompisen annars undermedvetet kan ge dig signaler om detta.

Mooshie skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Vadå? Grövre kablar gör att ettorna får mer
> > plats juh, det fattar ALLA.
>
>
> Det förstås! Jag tror jag ska börja
> marknadsföra en kabel som är så bra att alla
> nollor filtreras bort, och tvåor skapas! Ljudet
> blir så rent och bra att det är ohörbart för
> människoöron.

Och jag ska bygga en gitarrstärkare som går att vrida till 11! :-)

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Mooshie skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vadå? Grövre kablar gör att ettorna får
> mer
> > > plats juh, det fattar ALLA.
> >
> >
> > Det förstås! Jag tror jag ska börja
> > marknadsföra en kabel som är så bra att alla
> > nollor filtreras bort, och tvåor skapas!
> Ljudet
> > blir så rent och bra att det är ohörbart
> för
> > människoöron.
>
> Och jag ska bygga en gitarrstärkare som går att
> vrida till 11! :-)

13 är det nya 11

dardos skrev:
> En digital signal är en digital signal, det är
> liksom det som är själva definitionen av
> digital. Den har bara 2 lägen, hög eller låg.
> Ettera finns den eller så finns den inte. Om man
> inte har magiska öron då förstås, då är
> digital tydligen inte digital längre utan
> digianalog. Seså, vi tänker oss nu att vi
> alltså har en släde som läser av en digital
> signal från en CD och sen matar den digital
> signalen via en kabel till en DA som kan läsa av
> den digitala signalen. Jag hävdar bestämt att
> så länge DA kan läsa den digitala signalen
> spelar det fan ingen roll om släden och
> signalkabeln som skickar den här digitala
> signalen kostar 1kr eller 100000kr. Det är
> tekniskt helt omöjligt att nån av dem kan
> påverka ljudkvalitén.
>
> I en analog signal kan man iaf teoretiskt hävda
> att kablar och grejer gör nån slags skillnad men
> inte digitalt.

Jag håller med DU!! Och vet du, har du hört om domdär som säger att jorden är rund. VILKA T-O-M-T-A-R. Då skulle ju allt vatten och alla människor inte kunna leva på utan att trilla ut i rymden!

Jag hävdar bestämt att värden är platt!

Ville skrev:
> dardos skrev:
> -----
> > En digital signal är en digital signal, det
> är
> > liksom det som är själva definitionen av
> > digital. Den har bara 2 lägen, hög eller
> låg.
> > Ettera finns den eller så finns den inte. Om
> man
> > inte har magiska öron då förstås, då är
> > digital tydligen inte digital längre utan
> > digianalog. Seså, vi tänker oss nu att vi
> > alltså har en släde som läser av en digital
> > signal från en CD och sen matar den digital
> > signalen via en kabel till en DA som kan läsa
> av
> > den digitala signalen. Jag hävdar bestämt att
> > så länge DA kan läsa den digitala signalen
> > spelar det fan ingen roll om släden och
> > signalkabeln som skickar den här digitala
> > signalen kostar 1kr eller 100000kr. Det är
> > tekniskt helt omöjligt att nån av dem kan
> > påverka ljudkvalitén.
> >
> > I en analog signal kan man iaf teoretiskt
> hävda
> > att kablar och grejer gör nån slags skillnad
> men
> > inte digitalt.
>
>
> Jag håller med DU!! Och vet du, har du hört om
> domdär som säger att jorden är rund. VILKA
> T-O-M-T-A-R. Då skulle ju allt vatten och alla
> människor inte kunna leva på utan att trilla ut
> i rymden!
>
> Jag hävdar bestämt att värden är platt!

Flat Earth Society: http://www.alaska.net/~clund/e_djublonskopf/Flatearthsociety.htm

Vad händer med ljudet om man ställer något på kabeln så att den komprimeras en aning?

matteboy skrev:
> Vad händer med ljudet om man ställer något på
> kabeln så att den komprimeras en aning?

Klart kontraproduktivt att köpa kabelpuckar för att lyfta kabeln från golvet alltså. Då belastas ju kabeln med hela sin vikt på ett givet antal punkter. Vilket självklart kommer att ge upphov till gitter och signaldistorsion. Garanterat kommer det att klippa övre registeromfånget då det ju är känsligare än det lägre. Kan ju vara därför det ger upphov till ett varmare ljud i.o.f.s...

Men undrar om man inte borde bädda in kablarna hela vägen i kabelkanaler fyllda av antistatpulver istället?

Borde man inte kunna förlägga kablarna i något slags magnetfält, typ som man gör med plasma i fusionsreaktorer av tokamak-typ?

JLarsson skrev:
> typ som man gör med plasma i
> fusionsreaktorer av tokamak-typ?

Har ingen aning om vad du pratar om men "plasma i fusionsreaktorer" ger mig obehagliga associationer till bloddoping.

Och som inte det vore nog så får "tokamak" mig att tänka på MTB-tokan.

Nej usch,
-1 på Larssons inlägg!

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> Borde man inte kunna förlägga kablarna i något
> slags magnetfält, typ som man gör med plasma i
> fusionsreaktorer av tokamak-typ?

Absolut, bädda in dom i ett elektrifierat stuprör som är draget utefter golvet. Blir väl lite klumpigt men vad gör man inte?

Supraledande kablar borde ju låta helt fantastiskt! Kan ju gå åt lite flytande kväve?

Oj, ni som gnäller och säger att det måste blindtestas, vet ni inte vad skillnaden är på usb och spdif? Lite konstigt med så starka åsikter och så lite kunskap. Googla lite.

Enkelt skrivet, USB är lite likt tcp/ip, felkontroll och paket. Helt enkelt mer nätverksöverföring.
Spdif är en kontinuerlig signal som är känsligare.
Det är allt annat än en fyrkantsvåg som dyker upp på mottagarens sida. En distad sågtandsvåg är vad som dyker upp.

Med andra ord så är USB mer tåligt, bättre, än spdif. När jag jämfört usb överföring mot spdif har alltid USB vunnit, öppet testat såklart. Så ni kan väl strunta i den kommentaren om den stör er.

Apropå det här med blindtester. För ett par år sen testade jag en blind gubbe och en blind get. Märkte ingen större skillnad förutom att gubben hörde av sig efteråt och ville ha betalt för testet. Det tycker jag talar sitt tydliga språk.

bigmollo skrev:
> Apropå det här med blindtester. För ett par år
> sen testade jag en blind gubbe och en blind get.
> Märkte ingen större skillnad förutom att gubben
> hörde av sig efteråt och ville ha betalt för
> testet. Det tycker jag talar sitt tydliga språk.

Ett par år sen? Och det kryper fram först nu? Gros!

vad är det för musik ni hifi-nördar lyssnar på?

mattel skrev:
> vad är det för musik ni hifi-nördar lyssnar
> på?

Sån där flum-gitarrplingplong som Skogling lyssnar på.

mattel skrev:
> vad är det för musik ni hifi-nördar lyssnar
> på?

Sinussvep.

Jag märker stor skillnad på kablar när jag lyssnar på Onkel Kånkels mästerverk. Utan kablar låter det ingenting. Med kablar låter det jättebra.

Stervelo skrev:
> Oj, ni som gnäller och säger att det måste
> blindtestas, vet ni inte vad skillnaden är på
> usb och spdif? Lite konstigt med så starka
> åsikter och så lite kunskap. Googla lite.
>
> Enkelt skrivet, USB är lite likt tcp/ip,
> felkontroll och paket. Helt enkelt mer
> nätverksöverföring.
> Spdif är en kontinuerlig signal som är
> känsligare.
> Det är allt annat än en fyrkantsvåg som dyker
> upp på mottagarens sida. En distad sågtandsvåg
> är vad som dyker upp.
>
> Med andra ord så är USB mer tåligt, bättre,
> än spdif. När jag jämfört usb överföring mot
> spdif har alltid USB vunnit, öppet testat
> såklart. Så ni kan väl strunta i den
> kommentaren om den stör er.

Kan du inte försöka förklara för oss som inte är lika insatta i tekniken hur den distade fyrkantsvåhen påverkar den analoga signalen ut drån DA-omvandlaren?

Jag har ställt frågan flera gånger: varifrån tar DA-omvandlaren sin synk? Buffras datat? Förklara hur ev gittet ens teoretiskt kan påverka ljudsignalen. Jag kan själv inte svaret, har inte läst om signalbehandling sedan 1995 då jag gick ut skolan så jag är ringrostig och har dålig koll på senaste tjugo årens teknikutveckling. Men jag kan grunderna inom fysik och digital signalbehandling. Och jag har analysförmåga och sunt förnuft. Det sistnämnda undrar jag hur det står till mef hos vissa som gått ner sig i "HiFi-träsket".

Tillbaka
Topp