18.000 i böter för cykling på militärt övningsområde

jingleyschmidt sa:
Övar på att bekämpa fienden genom att skjuta skarpt på ... vad? Ser fortfarande inte poängen.

Med handeldvapen skjuts det oftast på "saab-mål" plåtgubbar som markerar genom att fällas ner när de träffas typ. Kan också vara monterase på skenor för rörliga mål.
Sen växer bara målen beroende på vad man övar med. Skjuter man med stridsvagn så är tavlan större och mer formad som ett fordon. Ibland skjutet man på en stålplåt eller ett trähus för att se effekterna av träffen osv.
Gamla containers, bilar osv används också. Dock ganska sällan med bilar nuförtiden. De läcker ut för mycket skit.

motionisten sa:
ooms sa:
marr sa:
motionisten sa:
Flanker sa:
motionisten sa:
De borde lägga ner hälften av sina fält så de kan sköta de som de har bättre.

En mycket stor andel av övningsfälten är redan nedlagda, i förhållande till hur det såg ut en gång i tiden. De som finns kvar används överlag väldigt intensivt. Det är ofta svårt för de som planerar övningar att hitta lediga tider för respektive övning.

Det kanske är svårt för dem då de krigar på kontorstid numera. Skämt åsido, kollar du på länken om avlysningar så ser du direkt att de för det mesta är tillgängliga både helger och i stort sett hela sommaren. Och ofta är det bara en mindre del av fälten som används och resten är öppna.
Det är mycket därför att kraven måste vara höga på säkerheten på många fält med populärt friluftsliv, det är många olika intressen möts här är inte bara miitärer och cyklister som trängs precis. Det kommer helt säkert läggas ner fler fält pga detta, kommunerna vill ha marken till annat och riskerna blir bara större.

Det finns inte utrymme för misstag i avspärrning och information vilket faktiskt händer. Men en del här tycker visst att det är bara personligt ansvar när försvarsmakten missar och svensson lallar runt. Verkar inte som de har en aning om hur skjutfälten fungerar med avlysning osv. Jag ställer iallafall högre krav på försvaret än Svensson för säkerheten kring fälten.

Kanske likabra att hägna in dem helt och permanent tillträdesförbud. Det är den enkla och enda lösningen om civilisten ska slippa ta eget ansvar.
(jag har ganska bra koll på hur det fungerar, samt hur idioter skiter i stängda bommar osv.)
+1. Det är ju det som är alternativet. Att idiotsäkra fälten totalt kostar alldeles för mycket, billigare då att hägna in dem. Men då ska du se att samma personer som idag skriker sig hesa att FM har allt ansvar, då kommer att skrika sig hesa för att de inte har tillträde till fälten. Helt utan en tanke på att det är deras egen bristande förmåga att ta eget ansvar som är orsak till inhägnaden...

Ni vet tydligen inte ett smack om våra större fält. Hägna in med permanent förbud stora arealer med skogsbruk, genomfartsvägar och i del fall tom sommarstugor. Allt för att svensson lallar omkring och riskerar att bli skjuten när det leks krig när man ibland missar med både information och avlysning. Det är inte skjutvallen vi snackar om.

Jo och ja. Sommarstugor på fältet ägs förmodligen av FM ändå. Så det är en smal sak, likaså skogen. Så hägna in är absolut ingen omöjlighet.

Blanda nu inte ihop skjutfält och övningsfält bara...

Senast ändrad:
Tycker det verkar lite dumt att blanda ihop diskussion om vi skall ha ett väpnat försvar med huruvida man skall träna med skarpa vapen. Tycker man att det fånigt med ett svenskt försvar lär man aldrig bli övertygad om att det är vettigt att träna med skarpa vapen.

geologen sa:
marr sa:
jingleyschmidt sa:
marr sa:
jingleyschmidt sa:
Jag förstår iofs inte heller poängen med att ge sig ut till skogs med skarp ammunition, så du får gärna förklara det för mig eftersom du verkar tycka det är självklart.

Det är enda sättet att öva på... Inte svårare än så. Du lär dig inte cykla utan cykel osv.

Varför vi behöver ett försvar är politiskt. Det kan vi lämna utanför.

Dålig jämförelse iofs. :D Vad exakt är det dom övar på?

Bekämpa fienden.... Oftast.

Fina ord för det man egentligen gör: mördar andra!
Ja, det var verkligen hemskt att britter och amerikaner hade vapenbaserade försvar och övade sig på att använda denna utrustning under tiden före andra världskriget. Mördare! Hade varit mycket bättre om de bara ägnat sig åt spaning och underrättelseverksamhet.

Frågan om övnings och skjutfält borde vara en icke-fråga.

Läs anslaget för helvete. Sen sitter skyltarna med 50m mellanrum. Svinenkelt.

Som jag minns min vpl hade vi övning med skarpa vapen för att befälen skulle lista ut om vi klarade av det. Det är ju obra om din värsta fiende eventuellt sitter bredvid dig och i okunskap inte klarar att hantera säkerheten. För att dra en parallell är det förmodligen svårare och lärorikare att desarmera en skarp bomb än en uppenbar attrapp. Man agerar väldigt annorlunda på äkta fara.

Som jag minns det var det en klart märkbar skillnad också på att skjuta skarpt resp med lösplugg. En skillnad som ofta blev större ju ”större” vapensystem det handlade om.

Men jag förstår att har man inte egen upplevd erfarenhet av det kan det vara svårt att förstå.

ooms sa:
Som jag minns det var det en klart märkbar skillnad också på att skjuta skarpt resp med lösplugg. En skillnad som ofta blev större ju ”större” vapensystem det handlade om.

Men jag förstår att har man inte egen upplevd erfarenhet av det kan det vara svårt att förstå.

Ja, första dagen i lumpen fick man ju visa vissa andra hur man bäddar sängen. Därmed hade man en viss hälsosam uppsikt över dem när det sedan kom till skarpladdade vapen.
Att ingen skall kunna skjuta för att ryssen inte kommer hit är en sanning med modifikation i och med att det finns ett terrorhot och tungt beväpnade kriminella grupper. Några "goda" måste vara bra på det men inte vilja använda det annat än i yttersta nödfall.

Hasse#7 sa:
ooms sa:

Ja, första dagen i lumpen fick man ju visa vissa andra hur man bäddar sängen. Därmed hade man en viss hälsosam uppsikt över dem när det sedan kom till skarpladdade vapen.
Att ingen skall kunna skjuta för att ryssen inte kommer hit är en sanning med modifikation i och med att det finns ett terrorhot och tungt beväpnade kriminella grupper. Några "goda" måste vara bra på det men inte vilja använda det annat än i yttersta nödfall.

Man kan inte resonera logiskt med pacifister eftersom de är till 100% känslostyrda.

Elhojtok sa:
Snuten sa:
Man kan inte resonera logiskt med pacifister eftersom de är till 100% känslostyrda.

Lågaffektivt bemötande, Snuten. Tänk på lågaffektivt bemötande!

Jag har faktiskt deltagit i två endagarskurser i lågaffektivt bemötande. Jag är inte jätteimponerad. Fast undvikande av konfrontation kan ibland vara en bra metod, ibland inte. Ibland måste man ta konflikten och hålla gränsen helt enkelt. Både i stort och smått. En del människor utnyttjar och skrattar bara åt undfallenhet oavsett du kallar den lågaffektivt bemötande eller något annat.

ooms sa:
Elhojtok sa:
Snuten sa:

Lågaffektivt bemötande, Snuten. Tänk på lågaffektivt bemötande!
Ja, Opinion live igår var ju en intressant upplevelse. Nu förstår jag varför det är kaos i skolan.
Opinion live är kanske inte bästa sättet att skaffa sig en uppfattning om ett tidigare okänt område? Det är extremt många utan insyn i skolan som tycker en väldig massa saker...

jonte987 sa:
Lägg ner politiktjafset. 60-70% lär vara för hårdare straff vid det här laget. Men det är OT.

1. Hårdast möjliga straff är att titta på Melodifestivalen
2. Melodifestivalen har ~3,7 miljoner tittare/år, som rimligtvis är för Melodifestivalen
3. Sveriges befolkning är ~10,1 miljoner
4. Det är alltså ca 37% som är för hårdast möjliga straff
5. Du har alltså rent objektivt fel

nieves sa:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-brott-tranade-pa-militart-omrade-i-harnosand

Mannen tränade cykling i skogen men upptäckte inte skyltarna som varnade för att försvaret tränade med skarp ammunition. Nu döms han för obehörigt tillträde.

Tycker nog att det hade räckt med mindre böter. Den CV:n blev dyr.

Det är alltid svårt att säga något om hur hårt straffet är när det, som i denna artikel, inte sägs hur MÅNGA dagsböter han fick. Antalet dagsböter talar om hur strängt straffet är (precis som antal dagar/månader/år i fängelse). Antalet dagsböter multipliceras sedan med ett belopp som varierar mellan 50 - 1 000 kr beroende på personens ekonomiska förhållanden.

Det lägsta antalet dagsböter är 30. 18 000 kr skulle således kunna vara 30 x 600 kr = 18 000 kr, om det är en hyfsat välbeställd MAMIL som varit ute i skogen, vilket är den lägsta möjliga dagsboten. Är dagsböter (och inte penningböter) det lägsta möjliga straffet så har han alltså fått så lågt straff det bara var möjligt för domstolen att döma ut.

Men det går inte att utläsa av artikeln, tyvärr....

Jag som lever (och cyklar) några stenkast från Bofors & Villingsbergs skjutfält kan säga att det där med skjutvall, måltavlor och inhägnad blir lite jobbigt när det handlar om kanoner som skjuter flera mil.
Vi cyklar ibland på skjutfältets (Villingsberg då, Bofors är permanent avlyst) fina stigar, men man får ha koll på om det är avlyst eller inte. Det är bara vid de officiella infarterna som det står anslag om aktuella avstägningar, ska man smyga in via stigarna gör man bäst i att kolla innan man ger sig ut så man inte hamnar mitt i "kriget".
För övrigt är nog risken större att hamna framför hårkorset på en älgjägare just nu, även om man är klädd i neonfärger...

Åhäärregud, att försöka övertala en pacifist som inte efter 1000tals inlägg om arbetsmarknaden går med på idén om att man kan söka och landa ett jobb man inte är 100% kalificerad till, om att det finns en mening med att öva skarpt inför krig. Lycka till:D

Jolinwood sa:
Åhäärregud, att försöka övertala en pacifist som inte efter 1000tals inlägg om arbetsmarknaden går med på idén om att man kan söka och landa ett jobb man inte är 100% kalificerad till, om att det finns en mening med att öva skarpt inför krig. Lycka till:D

Tack, det lär behövas! :)

För er som tänker cykla på Livgardets övningsomr nästa vecka och inte orkar läsa skyltar/anslag/upplysningsinfo:
IMG_1711.JPG

GurraG sa:
För er som tänker cykla på Livgardets övningsomr nästa vecka och inte orkar läsa skyltar/anslag/upplysningsinfo:
Jo, för oss stackars satar som bor här gäller sträng disciplin!
But WE LOVE IT! ?
Det är liksom därför vi har bosatt oss här.
Så håll er undan!
(Ironi och lönefredag OT)

Som sagt, tidigare 10 dagar/år.. Nu 300 dagar/år...

Senast redigerad av en moderator:
GurraG sa:
De orkar nog inte läsa här heller, de förväntar sig personliga varningar i sitt Facebook-flöde samt en app som varnar när de iförda stora hörlurar och med blicken rakt ner i mobilen lallar in i området... Annars måste de ju anstränga sig och söka information själv, det går absolut inte för sig!

Tant_Trek sa:
Elhojtok sa:

Med övning 300 dagar per år blir det ju ännu enklare att förstå att man som regel inte ska vara där, övningsfria dagar är i detta fall undantaget.

Exakt så. Frågan är väl var det brister. Tror folk att skyltarna inte gäller eller missar de skyltarna? Kanske är det lätt att missa skyltarna om man är upptagen med annat? Jag utgår ufrån att folk inte beger sig in i ett område om de vet att det faktiskt skjuts skarpt där.

Senast redigerad av en moderator:
Elhojtok sa:
Tant_Trek sa:
Elhojtok sa:

Med övning 300 dagar per år blir det ju ännu enklare att förstå att man som regel inte ska vara där, övningsfria dagar är i detta fall undantaget.

Exakt så. Frågan är väl var det brister. Tror folk att skyltarna inte gäller eller missar de skyltarna? Kanske är det lätt att missa skyltarna om man är upptagen med annat? Jag utgår ufrån att folk inte beger sig in i ett område om de vet att det faktiskt skjuts skarpt där.

Jag ser inte heller hur det kan bli problem på ett skjutfält med 300 dagars skjutning. Det jag syftade på i början av tråden är outnyttjade fält där du cyklar i 10 år utan att se en jävel. Å andra sidan var det omöjligt att missa den enda gången jag sett en övning där.

jonte987 sa:
Elhojtok sa:
Tant_Trek sa:
Elhojtok sa:

Jag ser inte heller hur det kan bli problem på ett skjutfält med 300 dagars skjutning. Det jag syftade på i början av tråden är outnyttjade fält där du cyklar i 10 år utan att se en jävel. Å andra sidan var det omöjligt att missa den enda gången jag sett en övning där.

Det är väl så enkelt, helt enkelt. Om fältet legat i stort sätt öde under en längre tid så tappar folk respekten för skyltarna. Det kanske även kan tänkas att man tidigare var än mer noga att gå ut med information och spärra av när det rörde sig om så få skjuttillfällen. Undrar just hur det såg ut på 80-talet.

Wst sa:
nieves sa:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-brott-tranade-pa-militart-omrade-i-harnosand

Mannen tränade cykling i skogen men upptäckte inte skyltarna som varnade för att försvaret tränade med skarp ammunition. Nu döms han för obehörigt tillträde.

Tycker nog att det hade räckt med mindre böter. Den CV:n blev dyr.

Det är alltid svårt att säga något om hur hårt straffet är när det, som i denna artikel, inte sägs hur MÅNGA dagsböter han fick. Antalet dagsböter talar om hur strängt straffet är (precis som antal dagar/månader/år i fängelse). Antalet dagsböter multipliceras sedan med ett belopp som varierar mellan 50 - 1 000 kr beroende på personens ekonomiska förhållanden.

Det lägsta antalet dagsböter är 30. 18 000 kr skulle således kunna vara 30 x 600 kr = 18 000 kr, om det är en hyfsat välbeställd MAMIL som varit ute i skogen, vilket är den lägsta möjliga dagsboten. Är dagsböter (och inte penningböter) det lägsta möjliga straffet så har han alltså fått så lågt straff det bara var möjligt för domstolen att döma ut.

Men det går inte att utläsa av artikeln, tyvärr....
Såg det bara ur mitt eget perspektiv.

Ändå en vinnare som kom ut ur skogen levande. Cykla i militärt område utan att kolla upp ev. skjutövning. Är huvudet dumt ska plånboken lida.... Gammalt mtb-ordspråk.

Tillbaka
Topp