Är klingan slut?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Redan för ca tre månader sen tyckte LBS att det började bli dags att byta hela drivlinan, men vi beslutade att vänta till våren eftersom den klabbiga säsongen var över oss. Dessutom hade jag inte märkt något som helst funktionsbortfall. Detsamma gällde ända till igår, förutom lite kras från grus och ett visst malande ljud i många växelkombinationer, som jag tolkar som beroende på väder, fukt, snö, grus och lite för glesa smörjningar.

Hursomhelst, igår spolade jag äntligen av hela cykeln inklusive drivlinan och märkte direkt att knastret och malandet försvann bara av det. Och när jag kom hem oljade jag givetvis kedjan på samma sätt som jag brukar.

Också idag när jag skall cykla så kuggar det över totalt på stora klingan. Visst, den ser sliten ut och drivlinan sjöng ju redan på sista versen - men hur kan den gå från helt funktionell till att kugga över på varenda tramptag? Eftersom det funkar på lilla klingan och det sker nu efter smörjning borde det ju ha med just stora klingan att göra, speciellt som den ser ut som den gör. Eller vad kan det annars vara?
0A0F8FB1-9BFA-426C-AD59-25E7D3459778.jpeg
 

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Är klingan slut?
😂
Tur du inte kör två klingor. Då hade du märkt det i växlingen. Ja, den är slut. Helt slut. Sopslut. Död. Kan inte mera. Gått hädan.
Jag kör ju två klingor, och på den lilla funkar det. Vilket väl talar för att just stora är slut?

Märkligt dock att det kommer bara pang på och totalt död. Jag fattar ju att oljan gör sitt där, men jag har ju smort förr och inte för allt för längesen?
 

BengtG

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Redan för ca tre månader sen tyckte LBS att det började bli dags att byta hela drivlinan, men vi beslutade att vänta till våren eftersom den klabbiga säsongen var över oss. Dessutom hade jag inte märkt något som helst funktionsbortfall. Detsamma gällde ända till igår, förutom lite kras från grus och ett visst malande ljud i många växelkombinationer, som jag tolkar som beroende på väder, fukt, snö, grus och lite för glesa smörjningar.

Hursomhelst, igår spolade jag äntligen av hela cykeln inklusive drivlinan och märkte direkt att knastret och malandet försvann bara av det. Och när jag kom hem oljade jag givetvis kedjan på samma sätt som jag brukar.

Också idag när jag skall cykla så kuggar det över totalt på stora klingan. Visst, den ser sliten ut och drivlinan sjöng ju redan på sista versen - men hur kan den gå från helt funktionell till att kugga över på varenda tramptag? Eftersom det funkar på lilla klingan och det sker nu efter smörjning borde det ju ha med just stora klingan att göra, speciellt som den ser ut som den gör. Eller vad kan det annars vara?
Visa bilaga 471126
I framtiden ska Du nog byta kedja oftare! Ta för vana att mäta kedjans slitage. Avståndet mellan 25 nitar är på en ny kedja 304,8 mm. När avståndet ökat med en halv procent är det dags att byta.
 

Lejon

Aktiv medlem
Är klingan slut?
I framtiden ska Du nog byta kedja oftare! Ta för vana att mäta kedjans slitage. Avståndet mellan 25 nitar är på en ny kedja 304,8 mm. När avståndet ökat med en halv procent är det dags att byta.
Men innan du gör det så rekommenderar jag en fundering över om du tycker det är värt kedjebytande en massa gånger för att till slut kanske få ut några fler mil på kassett och framdrev. Alternativet är att göra som du gjort nu (antar jag?) och bara köra tills det inte funkar bra och då byta allt. Det är Betydligt mindre arbetskrävande sammanlagt.
 

kais01

Aktiv medlem
Är klingan slut?
ja lejon, jag tror det är en rätt utbredd taktik, utom här på happy. mek-arbetet minskar, men inte tramparbetet. utslitna drivlinor är trögtrampade:)

men taktiken att köra tills det pajar har sina poänger:)

vilken man väljer beror väl förutom den egna förmågan till mek; på vilka kostnader byte av drivlinan innebär.
 

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Hahaha. 700 mil på en drivlina tycker jag dock är ok. Men visst, tätare tvättar och en ny kedja då och då innan jag tvingas byta hela drivlinan är nog klokt. Liksom en och annan GT efter maten.
 
Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Klingan är ju slut som bara den, men jag tror själva "överkuggandet" kommer någon annanstans än från framklingan. Helt oväsentligt om du ändå ska byta drivlinan (förutom om det är bodyn som är dålig, för då kvarstår problemet trots ny kassett, kedja osv), men att kedjan skulle glida över ett snäpp på framklingan när den ligger an på hälften av typ 36 eller 38 kuggar (som det ser ut att du har) bedömer jag som omöjligt oavsett hur sliten klingan är. Själva kuggandet brukar snarare bero på att kedjan är på väg att klättra upp på ett större drev i kassetten varpå den ramlar ner och man upplever ett "rappande". Men allt detta är ju bara ett sidospår om du ändå byter, vilket jag tycker du ska göra.
 

Lejon

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Klingan är ju slut som bara den, men jag tror själva "överkuggandet" kommer någon annanstans än från framklingan. Helt oväsentligt om du ändå ska byta drivlinan (förutom om det är bodyn som är dålig, för då kvarstår problemet trots ny kassett, kedja osv), men att kedjan skulle glida över ett snäpp på framklingan när den ligger an på hälften av typ 36 eller 38 kuggar (som det ser ut att du har) bedömer jag som omöjligt oavsett hur sliten klingan är. Själva kuggandet brukar snarare bero på att kedjan är på väg att klättra upp på ett större drev i kassetten varpå den ramlar ner och man upplever ett "rappande". Men allt detta är ju bara ett sidospår om du ändå byter, vilket jag tycker du ska göra.
Jag har kört ungefär lika länge på en klinga en gång för länge sen. Den började kugga över ungefär lika plötsligt som för TS, så jag tycker inte det är nåt konstigt att det kuggar över på en sliten framklinga.
 

n3wton

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Jag har kört ungefär lika länge på en klinga en gång för länge sen. Den började kugga över ungefär lika plötsligt som för TS, så jag tycker inte det är nåt konstigt att det kuggar över på en sliten framklinga.
Ok. Har aldrig upplevt det fram själv, och tycker det rent fysiologiskt känns svårt för en kedja att lyftas av typ 16-18 kuggar samtidigt och hoppa ett steg. Skulle min kedja hoppa till är framklingan långt ner på misstänkt-listan.
 

nieves

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Men innan du gör det så rekommenderar jag en fundering över om du tycker det är värt kedjebytande en massa gånger för att till slut kanske få ut några fler mil på kassett och framdrev. Alternativet är att göra som du gjort nu (antar jag?) och bara köra tills det inte funkar bra och då byta allt. Det är Betydligt mindre arbetskrävande sammanlagt.
Jag fick drygt 1.000 mil från en trippel 105 9sp, sen var allt slut utom lilla klingan men då den sätt gjuten ihop med resten så fick jag byta rubbet.
 

BengtG

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Ok. Har aldrig upplevt det fram själv, och tycker det rent fysiologiskt känns svårt för en kedja att lyftas av typ 16-18 kuggar samtidigt och hoppa ett steg. Skulle min kedja hoppa till är framklingan långt ner på misstänkt-listan.
Då slitaget i kedjan ökar avståndet mellan nitarna(länkarna) är det i praktiken, oftast, endast en länk(fram och bak) som bär belastningen. Detta gör det kanske lättare att förstå att kedjan ibland slinter.
 

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Alltså kedjan kuggar över flera hack per tramptag, och felet är lokaliserat till stora framklingan. Jag kan veva fram tramporna med en hand och ser då drevet snurra utan att dra med sig kedjan.

Så; eftersom felet upphör när jag kör på lilla klingan fram måste väl felet vara stora klingan?

Och om det hade varit bodyn hade jag väl trampat luft vilken växel jag än hade haft i?
 

jolov

Aktiv medlem
Är klingan slut?
Ditt framdrev är sopslut. hela din drivlina är (antagligen) bortom all räddning.

Du väljer själv ifall du
1: cyklar på lilla klingan fram till sommaren
2: byter hela din drivlina
3: köper det billigaste framdrevet du kan hitta, och cyklar till sommaren, sen byter du allt.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer