Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Polarbear

Aktiv medlem
Tex. Ragley släpper snart flera fina cyklar inför 2020. Vad för hemskt(frakt och valutamässigt)kan hända om jag beställer en sådan från tex. chainreaction i vår? Har sett att folk började oja sig om Brexit och att beställa cyklar redan 2018.

Polarbear

Aktiv medlem
Ah ok. Läget är oförändrat ett år till? Jag är dålig på att hänga med i nyheter..😬

apanboll

Medlem
Det lär väl inte hända så mycket i praktiken (som påverkar import/export) förrän efter årsskiftet fattar jag det som. Därefter kommer nya regler gälla men hur de ser ut vet ingen än. 🙂

jonte987

Aktiv medlem
Vet inte om det fortfarande är aktuellt att nord Irland ska vara öppen mot EU. I så fall blir det att handla ragley på crc.

Salabaladala

Aktiv medlem
Fram till 31:a december i år kan man fortfarande resa och handla ifrån UK som vanligt, läste jag tidigare idag. Hittar inte länken nu bara för det.

Salabaladala

Aktiv medlem
The transition period
There is now a transition period until the end of 2020 while the UK and EU negotiate additional arrangements.

The current rules on trade, travel, and business for the UK and EU will continue to apply during the transition period.

New rules will take effect on 1 January 2021.

från: https://www.gov.uk/transition

jonte987

Aktiv medlem
De flesta svetsas väl på Taiwan? Det är kanske gin och whiskey vi bör oroa oss för. Jack Daniels hela 2021?

Aron

Aktiv medlem
Det finns redan brittiska postorderfirmor som har ett lager/försäljningspunkt i Storbritannien och ett i EU. Blir tullreglerna knepiga till nästa år lär det väl bli standard framöver.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det finns redan brittiska postorderfirmor som har ett lager/försäljningspunkt i Storbritannien och ett i EU. Blir tullreglerna knepiga till nästa år lär det väl bli standard framöver.
Å andra sidan så finns det ju tyska firmor som kan ta över. Vill inte britterna vara med oss så är det väl ingen mening att fortsätt att bedriva handel med dem? De har ju tydligt sagt att de inte vill ha med oss att göra så lika bra att göra dem till lags.

marr

Moderator
Forumvärd
Å andra sidan så finns det ju tyska firmor som kan ta över. Vill inte britterna vara med oss så är det väl ingen mening att fortsätt att bedriva handel med dem? De har ju tydligt sagt att de inte vill ha med oss att göra så lika bra att göra dem till lags.
Nu har tyskarna inte riktigt samma känsla på sina cyklar tyvärr.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Engelsmännen är de som inte vill vara med EU. De tror att de fortfarande är en stormakt med kolonier.

jonte987

Aktiv medlem
Ja de är inte kloka engelsmännen, men tysken kan inte göra gängat bb eller whiskey.

ooms

Aktiv medlem
Nu är det ju inte riktigt det de sagt. De har gärna en gemensam marknad med oss i övriga Europa, men vill slippa den politiska överstatligheten och maktapparaten som EU kommit att bli.

rajapruk

Medlem
1/1 2021 närmar sig... snart risk för att åka på en massa tull och moms om man beställer en ny cykel från GB nu känns det som.

nieves

Aktiv medlem
1/1 2021 närmar sig... snart risk för att åka på en massa tull och moms om man beställer en ny cykel från GB nu känns det som.
Det värsta är att covid-skiten kan tvinga arbetsplatser att stänga. Jag har en Mercian på väntelista med leveransdatum satt till mitten på december.
Blir det en ny lockdown i UK så kan det bli dyrt som fasiken.....

Ragnvald

Aktiv medlem
Vad är tullsatsen på cyklar och cykelramar från utanför EU?

Momsen blir ju inte galet mycket högre då Brittisk moms (20%) dras av och svensk moms (25%) tillkommer. (Iofs blir det ju moms på tullen också, om det finns en sån.). Om leverantören redan säljer för mer än typ en halv miljon SEK till Sverige är de ändå regskyldiga för svensk moms och då blir det endast tullen plus moms på tullen i skillnad.

juste - PostNord ska väl ha någon hundring eller så för at göra tullarbetet.

och när man postar utanför EU så är frakten momsbefriad så då är det kanske rimligt att anta att även UK kommer jobba såfrån årsskiftet?

Polarbear

Aktiv medlem
Jag är ju dålig på sånt här men finns det ingen bra prognos på hur det kommer bli? Tex. Ragley ska släppa sina nya först 2021 men de kan nog bli ganska skojiga. Synd om de blir svindyra..

jonte987

Aktiv medlem
Om inte bj fuckar upp det så blir det väl frihandel med nord Irland där crc ligger.

jonte987

Aktiv medlem
Om inte bj fuckar upp det så blir det väl frihandel med nord Irland där crc ligger.
BJ har nog annat att tänka på i Jul.

Jag beställde precis från Wiggle med leverans 30 Dec. Rent logiskt borde det vara ok bara det hinner in i EU men det ska man nog inte ge sig fan på att PN hänger med på. Vi får se.

Sista beställningen på några månader kanske

ooms

Aktiv medlem
Nu kanske det blir flygstopp oxå, flera eu-länder har redan infört. Nu har väl en del fraktbolag egna flyg, men kan tänka mig en del går reguljärt (Royal Mail?)

Little Stereo

Aktiv medlem
Om du är osäker så kan du ju alltid läsa på PostNords hemsida: https://www.postnord.se/skicka-fors...ullinformation/tullinformation-rorande-brexit

Annars är det tull på all import utanför EU för ett värde överstigande 1600kr, sen tillkommer PostNords avgift på en hundring och slutligen svensk moms. Moms beräknas på vara + frakt + tull. Tullen för cykeldelar är om jag minns rätt 6%.

Import för brev- och logistiktjänster
  • Eftersom Storbritannien lämnat EU:s tullunion kan du inte längre ta emot varor tull- och/eller momsfritt från Storbritannien.
  • Detta medför att mottagaren kommer att behöva betala en avgift för införtullningen precis som från andra länder utanför EU.
Om du handlar på nätet
  • All distanshandel med länder utanför EU beskattas med svensk moms oavsett värde på varorna. Köper du en vara före årsskiftet och transporten från Storbritannien påbörjas senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Du får betala importmoms om du beställer varor från Storbritannien i samband med övergångsperiodens slut och transporten påbörjas först efter den 31 december även om du beställt och betalat för varan före den 31 december.

• Tullavgifter kan tillkomma om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor. Frågan om det kommer att införas tullar i handeln mellan Storbritannien och EU diskuteras i de pågående förhandlingarna.

Little Stereo

Aktiv medlem

Jag beställde precis från Wiggle med leverans 30 Dec. Rent logiskt borde det vara ok bara det hinner in i EU men det ska man nog inte ge sig fan på att PN hänger med på. Vi får se.

Det räcker med att försändelsen har lämnat UK före midnatt den 31 december.

jonte987

Aktiv medlem

Har för mig att att wiggles paket brukar ramla in i eu över kanalen nån någonstans. Tvekar på om det passerar någon flygplats.

etnica

Aktiv medlem
Jag tolkar det som att sålänge paketet skickats innan 31:e så är det lugnt. Inte att det kommit över gränsen.

nieves

Aktiv medlem
Ajdå, undrar vad detta innebär för min drygt 2000 punds ram som beställdes i maj och levereras på andra sidan nyår.?

Peth

Aktiv medlem
Ajdå, undrar vad detta innebär för min drygt 2000 punds ram som beställdes i maj och levereras på andra sidan nyår.?
Att du först och främst får betala 5% extra i moms, sedan kanske det tillkommer eventuell tullavgift beroende på om det blir något avtal.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer