Angle headset, 2 grader för IS52

implor

Aktiv medlem
Enda headset jag hittar är ett EC52 (externt) från workscomponents och då får jag 1 grad.

Någon som hittat en tillverkare som gör 1.5 - 2 grader? Eller är det en fysisk begränsning vad man kan göra?

Idag är det ett ZS44 - IS52 som sitter där.

Sunny

Medlem
Jag lyckades inte heller hitta någon annan än du länkade till, funkar dock bra även om det inte blir någon gigantisk skillnad

implor

Aktiv medlem
Jag lyckades inte heller hitta någon annan än du länkade till, funkar dock bra även om det inte blir någon gigantisk skillnad
Ska på en längre gaffel också så det blir ca 66 grader med 1 grad headset (från 68.5 grader). Mer hade varit bättre men tror det får duga! ;)

Valhalla_

Aktiv medlem
Dessutom kan du inte ha angle set om du har IS52 då toleranserna är alldeles för vida för att det ska gå att få till, annat än om någon specialtillverkar en lagerkopp för just din ram.

implor

Aktiv medlem
Du kan iallafall inte sätta i ett ec om du har is.
Är det verkligen så?

Står i texten
"Fits headtube internal diameter - Upper - ZS44 - 44mm, Lower - IS52 - 52.0mm"

Som jag förstår det hela så är skillnaden att det kommer bygga 13mm i höjd.

marr

Moderator
Forumvärd
Är det verkligen så?

Står i texten
"Fits headtube internal diameter - Upper - ZS44 - 44mm, Lower - IS52 - 52.0mm"

Som jag förstår det hela så är skillnaden att det kommer bygga 13mm i höjd.
Is är en intregrerad lagerskål i ramen. Den kan du inte ersätta med ett ec lager.

Tomcaten

Aktiv medlem
Två grader är lite mycket säger strebern.

Det är mycket förändring som cykeltillverkaren inte räknade med när ramen räknades fram på bordet.

1.5 max skulle jag säga eller 1 jämnt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dessutom kan du inte ha angle set om du har IS52 då toleranserna är alldeles för vida för att det ska gå att få till, annat än om någon specialtillverkar en lagerkopp för just din ram.
Du kan iallafall inte sätta i ett ec om du har is.
Är det verkligen så?
Precis. Går icke, om du inte har mad machining skillz.
Dvs, det är fysiskt möjligt men då måste det specialtillverkas efter just din ram.

"NOTE: It is not possible to make an angle headset for IS type headsets because the tolerance of a drop in bearing fit is far too slack to make a pressfit cup fit safely."

Enda headset jag hittar är ett EC52 (externt) från workscomponents och då får jag 1 grad.

Någon som hittat en tillverkare som gör 1.5 - 2 grader? Eller är det en fysisk begränsning vad man kan göra?

Idag är det ett ZS44 - IS52 som sitter där.

Har köpt ett sådant och och det funkar bra ger ca 1.4 grader då den både ändrar vinkel och höjd (+13mm)

Berk

Aktiv medlem
Svarar på min egen, och Valhalla's, frågan: ja Radon Slide 139, och några andra cyklar, har verkligen ZS+IS. Märkligt.

Då kan man tyvärr inte byta till en angleset. En längre gaffel är de enda som ger flackare gaffelvinkel, men då får man också kortare reach, som är inte bra på en cykel med gammaldags geometri som är redan för kort.

Valhalla_

Aktiv medlem
Aj aj min hoj har IS40 och IS52.

Teoretiskt sett borde man kunna shimsa övre lagret till IS41 men vet inte om det är lönt..

Edit: Nej fasen tvärt om. Men kanske går att svarva ner övre hylsan lite.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Om jag svarvar ner denna diameter 1 mm och filar lite lite på insidan av klacken där lagret vilar i ramen så röret går ner i hålet, då går det sannolikt.

Screenshot_20201116-091717.png

Valhalla_

Aktiv medlem
Aj aj min hoj har IS40 och IS52.

Teoretiskt sett borde man kunna shimsa övre lagret till IS41 men vet inte om det är lönt..

Edit: Nej fasen tvärt om. Men kanske går att svarva ner övre hylsan lite.
När jag nu mäter styrlagret är det 41 mm i diameter dvs is41 får man väl ändå anta?! Cube är sämst på att tala om saker som detta...

Valhalla_

Aktiv medlem
Ska vara lite större än 41 enligt standarden.

Visa bilaga 453558
Nej själva lagret ska ju enligt din bild inte vara större. Och mycket riktigt är det ganska spot on 41 när jag mäter med skjutmått (39,9 får jag, men då klämde jag åt litegrann så det är nog lite flex jag får med också).

Nu blir jag lite sur på mig själv för igår bestämde jag att nu kapar jag den extra biten på styrröret, så nu är det 15 mm för långt istället för typ 25. Hade ju varit perfekt annars. Kanske man iofs bara kan skaffa lägre styrstam annars. Får se om jag ids fippla med detta, men verkar ju i alla fall som att det passar min hoj.

Valhalla_

Aktiv medlem
Denna har jag:

"
  • Upper:
    • 1 1/8" / 36°x45° - IS40
    • Outer diameter: 40mm
    • Height: 6.5mm
  • Lower:
    • 1 1/2" / 36°x45° - IS52
    • Outer diameter: 52mm
    • Height: 8mm
"

Då står det uppenbarligen fel för 41 mm är lagret jag har i min hand, går inte att mäta 1 mm fel.. 🙂

Valhalla_

Aktiv medlem
Jaha, kunde inte hålla mig. Jag har svurit över att man inte kan sätta angleset på cuben så pass länge nu. Beställning på 1,8 graders angle set är nu lagd.

HA från början är 67,5 grader. Kör 29" 140 gaffel och mullet så det bör nu ligga på ca 66 grader, så då landar jag väl på någonstans kring drygt 64 med mullet och ganska prick 65 med 27,5.

Guaruska

Aktiv medlem
Tänk om Newton visat Einstein massa tabeller på att dinte gick att ändra på matten kring gravitationen? Eller om bara Paul Dirac hade visat Einstein tabeller på att man måste ändra på matten, utan nån annan förklaring?
Testa o kör. Kom tbax hit o berätta. I värsta fall har du (som nu vill prova) förlorat 600 kr i pengar men vunnit en erfarenhet plus visheten att dela med andra. Har hänt mig flera ggr o inget jag gråter mig t sömns med.

sterud

Aktiv medlem
Bmc fourstroke 2018, nån som vet om detta funkar? Lyckas inte googla vad som sitter på den :/
Svar från Works angående min fråga gällande min Speedfox -19.
"Hi Stefan
Thank you for your e-mail.
The headset we supply to fit your BMC is the EC44/ZS56 to suit tapered steerer - the upper cup needs to be external to allow the bearing to be offset.
The 1 degree option can be found here on our website: https://www.workscomponents.co.uk/1...set---to-suit-tapered-steerer-tube-1160-p.asp
If you need any help or have any questions please let me know.
Thanks, Regards, Sophie."

Vet inte om det går att använda men man kan ju göra som jag gjorde, maila och fråga.

//Stefan

implor

Aktiv medlem
Blev ett "1.0 Degree ZS44-EC52 Angle Headset" beställt idag.

Ca 950kr med frakten så får hålla tummarna att det passar. Funkar det som tänkt blir HA ca 67 mot tidigare 68.5.

Valhalla_

Aktiv medlem
Mitt trillade in alldeles nyss. Hoppas det funkar nu bara för billigt var det då inte. Ska i alla fall resultera i 1,8 grader flackare gaffelvinkel.

IMG_20201124_134123372.jpg

Men vilken bra finish och kvalitetskänsla det är. Och det inkluderade verktyget är en cnc fräst liten skönhet, synd att den inte har fler syften bara.
IMG_20201124_134235437.jpg

Berk

Aktiv medlem
Mitt trillade in alldeles nyss. Hoppas det funkar nu bara för billigt var det då inte. Ska i alla fall resultera i 1,8 grader flackare gaffelvinkel.

Visa bilaga 454976

Men vilken bra finish och kvalitetskänsla det är. Och det inkluderade verktyget är en cnc fräst liten skönhet, synd att den inte har fler syften bara.
Visa bilaga 454977
Trodde redan den skulle vara fint!

9point8 dropper jag köpte till min fru har precis samma bra finish och kvalitetskänsla. Tyvärr är reglaget på den inte så fin och kräver den mycket mer kraft, även med ett bättre reglage, än mina Brand-X som kostar mindre än hälften.

Jag har en 9point8 Slack-R på min cykel. Den funkar finfint, men den var ett helvete att montera för att jag inte läste den väldigt enklar och tydliga instruktionen tillräckligt noggrant. Det var först när jag fattade hur de olika delarna gängar i varandra som jag fick ihop det, och då gick det ganska lätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer