(ännu en) Köprådstråd

Denzila

Medlem
(ännu en) Köprådstråd
Efter att ha smugit runt och läst i forumet ett tag var det dags att bli medlem.
Står själv i köpataget och skulle behöva råd.

Bakgrund: Har tidigare haft en Merida Speeder 400 - 2021.
Den användes som pendlingscykel i första hand. Fungerade bra och jag var nöjd.

Sen flyttade kontoret längre bort (ca 12 km) och det vart jobbigt att komma fram svettig, och då blev jag med en elcykel som förmån via jobbet. Jättebekvämt!
Men inser att två år av bekvämlighet gör också att det är två år där vardagsmotionen försvann. Nu vill jag tillbaks till vanligt cykel.

Har 10-12 km till jobbet (beroende på vilka vägar jag tar). Mestadels platt, med några backar. Men backarna är inget att prata om.
Utöver pendling kan det ev bli någon träningscykeltur men det är absolut inte något som styr valet.

Efter att ha läst runt här och kollat vad som finns på lager i Sverige, så har jag följande alternativ.

Nishiki Pro Air (webbeställning)
Nishiki Rush (webbeställning)
Sirrus X 3.0 (finns lokalt i Karlstad)
Ridley kalazy cues (Finns lokalt i Karlstad)

Har en budget på ca 15 000:-

Har även fått ett förslag på en gravelbike med bockstyre för bra pris (en Ghost Asket Essential) men har aldrig cyklat med bockstyre och det känns inte som att det kommer bli bra för mig.

Har även kollat på Skeppshult Suverän Stad men det är för tung är min känsla för det jag vill ha cykeln till.

Finns det någon som kan råda mig?
Finns det andra alternativ jag bör överväga?

(ännu en) Köprådstråd
Hej och välkommen in.
Jag skulle nog ändå tipsa om bockstyre. Det är en vanesak skulle jag säga. Hittar du rätt cykel med bockstyre så kommer du ha möjlighet om du får för dig att cykla längre sträckor att få mer komfort på dina turer.

Är det på solsta du kollat på cykel eller vart?

Hursom hoppas jag verkligen du hittar nåt bra och trivs på vägarna.

(ännu en) Köprådstråd
12km kommer du greja galant. Om du inte känner att du måste så finns det ju en del begagnat. Den här har varit ute en månad så den kan du kanske pruta lite på

Kan absolut tänka mig bättre begagnat
Tack för tipset

(ännu en) Köprådstråd
Hej och välkommen in.
Jag skulle nog ändå tipsa om bockstyre. Det är en vanesak skulle jag säga. Hittar du rätt cykel med bockstyre så kommer du ha möjlighet om du får för dig att cykla längre sträckor att få mer komfort på dina turer.

Är det på solsta du kollat på cykel eller vart?

Hursom hoppas jag verkligen du hittar nåt bra och trivs på vägarna.
Ja, det är solsta Cykel som har dessa:
Sirrus X 3.0
Ridley kalazy cues

Har även varit i Velostore, där de har en fin gravelbike (Ghost asket essential) för ca 17 000

Tillbaka
Topp