Är cykeln en färdigutvecklad produkt?

Cykeln som ett verktyg för att ta sig runt korta sträckor till vardags var färdigutvecklad för länge sedan.
Cykel som tävlingsredskap blir aldrig färdigutvecklad.
Är det inte snarare tvärtom att remdrift, elassistans och ramvarianter som är praktiska för olika ändåmål är exempel på tydlig vidareutveckling för vardagscykling, där inte optimering för snabbhet är så viktig att den trumfar andra funktioner?

Är det inte snarare tvärtom att remdrift, elassistans och ramvarianter som är praktiska för olika ändåmål är exempel på tydlig vidareutveckling för vardagscykling, där inte optimering för snabbhet är så viktig att den trumfar andra funktioner?
Appropå drivlina för vardagscykling, det experimenterades med kardandrift redan i början av 1900-talet men man la ner det pga högre vikt och mekaniskt motstånd. Annars vore det skönt med helt underhållsfri drivlina som kommer att hålla under hela cykelns livslängd.

För landsväg skulle en användbar uppfinning kunna vara steglösa växlar så att man alltid kan ligga på sin optimala kadens i alla lägen?

Appropå drivlina för vardagscykling, det experimenterades med kardandrift redan i början av 1900-talet men man la ner det pga högre vikt och mekaniskt motstånd. Annars vore det skönt med helt underhållsfri drivlina som kommer att hålla under hela cykelns livslängd.

För landsväg skulle en användbar uppfinning kunna vara steglösa växlar så att man alltid kan ligga på sin optimala kadens i alla lägen?
Apropå "optimal kadens"... Jag vet inte om jag är ensam om detta, men jag har svårt för att ligga och mala på samma kadens hela tiden. Jag använder växlarna för att få omväxling. Jag varvar hela tiden högre och lägre kadens. Jag tycker det känns lättare då. Kan det ha något att göra med att man delvis använder olika muskelfibrer beroende på kadens (snabba/långsamma etc.) och att vissa muskelfibrer då får lite "vila" på den lägre/högre kadensen?

Nöter jag på i lugnt tempo vill jag ha samma kadens hela tiden. Är det tröskel+ så är det skönt att kunna växla som distraktion, men då är det mest mellan sittande och stående.

Tillbaka
Topp