Är det vanligt att GRX bromsok läcker?

BuTTuS

Aktiv medlem
Har en 4-5 år gammal Grail 6 där bakbromsen slutade ta förra sommaren, den bara skiriker och det går inte att "bromsa bort". Brydde mig inte så mycket då men nu plockade jag fram den idag och blev påminnd om det... Skivan känns lite oljig så det är nog ett läckage. Är det vanligt så jag kan hoppas på att få ett nytt via Canyons garanti (om jag byter det själv)?

IMG_0332.webp

Varför skulle det vara fel på bromsoket bara för att det läcker? ifall nu oljan kommer från oket. Om du ska byta själv så har du ju kunskapen att felsöka också. Ny oliv och mutter så håller det fyra år till?

Varför skulle det vara fel på bromsoket bara för att det läcker? ifall nu oljan kommer från oket. Om du ska byta själv så har du ju kunskapen att felsöka också. Ny oliv och mutter så håller det fyra år till?
Om läckaget kommer från kolvarna lär inget mutterbyte hjälpa.
Läckande Shimano-ok är ett återkommande problem på detta forum.

Är väl 1 på miljarden det inte är oket men visst kan man kolla anslutningen.

Det är trist då Shimano har överlägset bäst känsla.
Jag byter till ok från Hope efter hand.

Kolla gärna öl baksidan av beläggen om de fått små oljeringar - isf vet du var läckan är och behöver inte ödsla tid på byta anslutningen.

Enligt rykte ska de ok utan keramiska kolvar vara bättre på att inte läcka, men också att de oftast läcker så lite att om man bara använder cykeln regelbundet och bromsar bort kontamineringen så kan man klara sig ganska länge.

Kolla gärna öl baksidan av beläggen om de fått små oljeringar - isf vet du var läckan är och behöver inte ödsla tid på byta anslutningen.

Enligt rykte ska de ok utan keramiska kolvar vara bättre på att inte läcka, men också att de oftast läcker så lite att om man bara använder cykeln regelbundet och bromsar bort kontamineringen så kan man klara sig ganska länge.
Bra tips, ska kolla sen. Men nu åkte den i skamvrån igen, för mjuka vägar häromkring än så länge :-)

Nå, är det här beviset eller är det bara vanlig smuts? Om jag känner med fingrarna på själva kolvarna så tycker jag inte de är oljiga?
Men jag tror jag börjar med att rengöra skivan och nya belägg så får vi se om det kommer tillbaka.
Men just de nedan verkar vara svåra att hitta, passar och fungerar K05S lika bra/bättre?

IMG_0344.webp

Vänstra ser ut att vara bevis imho. Det ska till väldigt lite tyvärr.
Nya belägg beställda, får väl se hur det går…
Men om jag tvingas byta ok, ska man gå på ett exakt lika och sedan hålla tummarna, eller vilket rekommenderas? Det får gärna vara billigt den här gången eftersom cykeln inte används jättemycket, och bakbroms är ju inte lika viktig som fram…

jag har haft ringar på belägget utan att det är problem men om hela baksidan är oljig som det ser ut som är det kanske värre.

Väljer variant för Shimano. Jag antar att länkad MIN betyder mineral och att det finns samma men DOT..

Trodde inte hope gick att bromsa med, men det kanske är handtagen det är fel på. Magura OK är ju poppis men kanske inte finns flat.

SRAM kanske kommer med lvg broms för MIN snart om det inte redan finns?

Grx400 har en tendens att läcka iaf… varit ned om det endast en gång på rätt många cyklar dock… och av typ 30 cyklar har ingen läckt tidigare :)

Vad jag vet funkar alla ok mellan Shimanos segment.
Det är bara slangens infästning mot oket (vanlig oliv+mutter eller banjo) och huruvida det är flatmount eller ej man behöver ha koll på. Sen är det bara att köra vilket ok som helst.

För tråden i övrigt är min erfarenhet från Shimano att man får räkna med att något ok ibland börjar läcka. Om jag får gissa utifrån egna erfarenhet kanske jag fått ett ok av tjugo att läcka. Flera ok är 5-10 år och regelbundet använda men har aldrig börjat läcka. För PM-infästning har jag oftast bytt till MT500-ok (bra, helt okej utseendemässigt och ganska billiga), för flat mount har jag aldrig behövt byta något ok och har där uteslutande kört Ultegra. Har heller aldrig behövt byta något ok från SLX- eller XT-bromsar men där har många andra haft problem vad jag vet.

Överlag tycker jag att en cykel som står still under hela vintern lättare får bekymmer än en som används regelbundet. Landsvägshojen hängde på en krok hela förra säsongen och den var skrikig när den togs ned, och samma gäller för mtbn som i långa perioder hänger på en likadan krok. Det är som att det alltid finns ett mikroskopiskt läckage från kolvarna som efter lång period av att inte vara i bruk blir ett problem, medan om man kör regelbundet och värmer upp ok och kolvar, smutsar ner skivor osv så märker man aldrig av det.
För TS del låter det som ett "mer än vanligt" läckande ok och ett sådant går under vila från att vara skrikigt och dåligt till att vara obrukbart, så ett sådant hade jag bytt innan jag fortsatte cykla. Har man bromsat en del med läckage kan skivan vara körd (vilket jag antar är fallet här), och då är min erfarenhet att man måste byta ok, belägg OCH skiva tråkigt nog.

Jag har en jäkla massa cyklar (speciellt om man räknar med övriga hushållets) och trots min aversion mot att behöva slänga saker som inte går att laga så händer det så sällan att jag ser fördelarna med Shimano som mycket större än nackdelarna. Det ska sägas att jag har fått några ok över genom tiderna av cykelbyggen så jag har reservok på hyllan om något börjar läcka. Vet inte om det säger mest om mig eller om Shimano dock..😛

Bromsar som inte används skriker generellt. Tex barns frambroms (vissa barns).
Sen blir allt smutsigt till sist och då byter man till nya eller rengjorda pads.

Tillbaka
Topp