Årskrönika: Ditt värsta cykelminne 2012

Värsta cykelminnet blev en bilsemester i Frankrike, Italien Österike mm... där tanken var att hyra både racer och mtb, främst vid Garda. Problemet var att jag stukade min fot så kraftigt att jag knappt kunde köra bil, än mindre cykla :/.

Fick dock se Kessiakoff live uppför Col du Granier i bergatröjan :)

Cyklade för mig ny stig när jag hälsade på en kompis i Ronneby i somras. Kom ut på en liten skogsväg mellan 2 stigpartier, låg väl i 25 ungefär, helt plöstligt swissjade det till runt öronen o jag o min sprillans nya hojj låg på marken o fatta ingenting. Såg att jag var inlindad i nåt och hann tänka "taggtråd, vad kul...". Sen kom första stöten o såg då att benen + styret var inlindade i spiralelstängsel. Jamen va fan, var kom det ifrån..hann inte tänka mer, tjurarna i hagen närmade sig nyfiket o jag dansa electric boogie o försökte frigöra mig + cykel från spiraltråden.

Lagade provosoriskt stängslet (jag hade knäckt både undre o övre tråden i fästet) o spenderade sen en stund med att leta efter en bonde att prata med om hur markerar elstängsel på skogsväg, var minst sagt förbannad...o uppskrapad.

Hittade inte bonden, cyklade hem igen.

Såhär såg det ut, min cykel ligger vid stängslet som jag satt på plats igen(arrangerad efter vurpan, när det hände landa jag 10m fram). Helt omöjligt att se eltrådarna.
DSC_0806.JPG

Närbild på spiralhel_vetet.
DSC_0807.JPG

Fy fan! Var själv riktigt nära att i full fart dra in i taggtråd efter att cyklat fel i en bike park i Österrike!

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där hade kunnat gå riktigt illa.

Ja jag hade mycket tur i oturen. Det blir rätt bra tryck i en 2mm ståltråd innan man knäcker den.

Sämsta cykelminnet 2012 är nog morgonen när jag hittade orsaken till knakandet och den konstiga känslan i cykeln sista biten till bilen turen innan:
filename=IMAG0338.jpg

Bama skrev:
> Jag hade åkt ambulans när bilden togs. Min
> Caad10 blev mos.
>

Har tänkt många gånger i i den svängen, hoppas det inte kommer en bil i hög fart!!!!

Otäckt.

Många otäcka och tråkiga saker i den här tråden.

För min del är det min pajjade axel som förstört hela hösten.

Gick i backen lite lätt uppe i Åre och sträckte ut axeln en aning - det lät lite ritsch å knack å det var inte tröjja eller skydd som gick sönder:-/

Hoppas komma igång igen så smått under vintern med stigcyklandet.

InlineOla skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där hade kunnat gå riktigt illa.
>
> Ja jag hade mycket tur i oturen. Det blir rätt
> bra tryck i en 2mm ståltråd innan man knäcker
> den.

Tur som sagt var. Inte så roligt kanske om det inte varit en spiral.

Ouppmärkta trådar/stängsel i terrängen är ett oskick.

Att kunna cykla så lite som gjort denna höst/vinter pga en kass nacke.
Beställde just en Santori trainer för att kunna köra ur mej alla aggressioner som uppkommit under hösten.

Senast ändrad:
När jag tappat bort alla kompisarna 3-4 mil in på Vätternrundan i ösregnet. Gjorde planer i huvudet hur jag skulle ta mig runt själv istället.
Vi hittade dock varandra igen innan Gränna.

Tvåa på listan är nog när mitt vänsterknä började strula 2-3 mil innan målgång på Ride of Hope-etapp. Blev inga fler etapper och dåligt med cykling hela sensommaren/hösten.

Inga stora incidenter för min del. Värsta var nog när jag fick in en pinne i bakhjulet när jag cyklade i hanveden i somras. Resulterade i en knäckt bakväxel och 45 minuters promenad ut ur vildmarken till räddningen i form av min kära hustru med bil.

Haglet och regnet de sista 2 milen på HVR och sedan vurpan i okt då jag landade på ansiktet och skaffade mig ett ärr al´a harmynt , polaren bröt nyckelbenet i samma vurpa.. annars skitväret som dragit ner på rundorna.

Har haft Hin Håle på axeln hela året. Började med att slå i armbågen i en sten tidigt i våras. Köpte armbågsskydd. Drog sönder bakväxeln och bromsen i en gren. Köpte ny växel och kom på att jag meckat motorcykel så bromsen lagar jag själv. Köpte ny broms. Pajade bakhjulet och blev varslad på jobb. Körde sönder nya bakhjulet efter två rundor. Drabbades av två större stölder på kort tid på jobb och tappade cykeldatorn som gick sönder. Fick träningsförbud pga ett halsvirus. Nu två månader senare är jag (halsen) friskförklarad. Gav mig ut för en lugn runda i leran. På ett ställe passeras en utförskörning där stigen är jämn och bred. På sommaren kan farten tidvis ligga mellan 45-50 (enligt min Sigma). Tog det lugn idag eftersom det var blött men det såg jämt ut. Kan inte förklara varför framhjulet plötsligt skulle till vänster. Hin Håle satt på spd:n så jag kom inte loss. Slog höften och tappade luften. Funderade på denna tråd på vägen hem. Jag är inte speciellt religiös men nu har jag låst in mig i ett rum med krucifix, bibel och vitlök. Jag tänker inte komma ut förrän 2013.

Gott Nytt cykelår!

P.S 2013......13 är inte 13 ett otursnummer?

Förutom en Ultegra- samt en Rivalbakväxelsallad har det varit ett skadefritt, bra år. Längesedan man hade en egen fraktur nu.

En riktig Bonk de luxe i somras efter en tiomilasolorunda var väl inte skitkul men lite lärorik i vart fall (ät och drick gärna lite ibland, speciellt om det är tokvarmt).

Moejoes nyckelbenssallad på fjällcyklingen på väg mot Storulvån var nog det värst för i år. Tätt föjlt på Jakob S knäfraktur på gula (men det var i alla fall nära civilisationen.)

Även ett rätt nervöst rambrott på Happy ending 2, men det gick bra förutom att jag var lite stel och öm i någon vecka.

IMG_0561.JPG

Ubu skrev:
> Moejoes nyckelbenssallad på fjällcyklingen på
> väg mot Storulvån var nog det värst för i år.
> Tätt föjlt på Jakob S knäfraktur på gula (men
> det var i alla fall nära civilisationen.)
>
> Även ett rätt nervöst rambrott på Happy ending
> 2, men det gick bra förutom att jag var lite stel
> och öm i någon vecka.
>
>

Holy moses! Har du tagit sönder den fina cykelen? Det var väl dumt, jättedumt?

Det var nog när jag skulle köra den sista rundan på 15 mil innan vättern. Jag kom bara sex mil innan jag var helt slut och fick ringa efter hämtning. Somnade med feberfrossa när jag kom hem och trodde att vättern var körd.

På vättern kom jag igång och cyklade in på 10:13 i regnet trots att jag slutit av korsbandet två månader innan och bottennappet veckan innan. :)

ja de va väl när ja drog i backen på cykelvasan o bröt vänstra armbågen vilket ja har få lida av sen dess av men inom 2 månader så plockar dom ut spikarna o ståltråden i armbågen, så nu hoppas man på att de lidandet är över o ett skadefritt 2013..

Tillbaka
Topp