[Artikel] Att mäta mjölksyratröskeln

Aron

Inventarie
Artikel-4-bild-0-MF-1800x1350.jpg

Att mäta mjölksyra- eller laktattröskeln är vanligt hos cyklister. Speciellt innan effektmätning blev tillgängligt för gemene man var den här typen av fystester nästan ett måste för den seriöst tränande för att hitta pulszoner och träna rätt.

I denna artikel går Mikael igenom mer om hur laktat/mjölksyra fungerar och hur du kan använda det för att förbättra din prestation:

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=22729

Senast ändrad:
Novis på det här relativt komplexa ämnet, men var tar mjölksyran vägen?

Har gjort stick-i-fingret-test för tröskeln och när jag cyklar så tar jag gärna ut mig och går över LTHR även på "långpass". När man rullar över krönet ner för nästa backe, drar ner effekt och puls och andas ordentligt så kan jag ibland få en härlig "rush" i kroppen efter relativt kort tid, typ nån eller ett par minuter. Får för mig att det där signalerar att mjölksyrenivån har landat och att det är aerobt som gäller igen.

Är det ren inbillning? Vad händer med mjölksyran när den "försvinner" och man kan trampa på normalt igen? Tidsaspekter, typ tar det bara några minuter att hamna aerobt igen?

PiPPiW sa:
Novis på det här relativt komplexa ämnet, men var tar mjölksyran vägen?

Har gjort stick-i-fingret-test för tröskeln och när jag cyklar så tar jag gärna ut mig och går över LTHR även på "långpass". När man rullar över krönet ner för nästa backe, drar ner effekt och puls och andas ordentligt så kan jag ibland få en härlig "rush" i kroppen efter relativt kort tid, typ nån eller ett par minuter. Får för mig att det där signalerar att mjölksyrenivån har landat och att det är aerobt som gäller igen.

Är det ren inbillning? Vad händer med mjölksyran när den "försvinner" och man kan trampa på normalt igen? Tidsaspekter, typ tar det bara några minuter att hamna aerobt igen?

Det är framför allt pH i muskeln som ska återställas. Aerobt går du till med första lugna tramptaget då det aeroba aldrig är avstängt, mjölksyrabildningen toppar bara energibildningen. Utflödet i blodet fortsätter och efter en backspurt har du förhöjt blodlaktat i typ 10-30 minuter beroende på omständigheterna.

Och om du har puls som proxy så ökar laktat snabbare HF när du spurtar, och långsammare om anledningen till att HF ökar är stress, värme eller annat.

LTHR kan nog vara en estimering av MLSS (artikeln) och då är det konstant arbetsbelastning med en puls som når LTH efter många minuter, kanske 10-30 minuter. Når du då LTHF snabbare än detta är det för att laktatbildningen går snabbare än LTHF enl. härledningen i det här fallet. Du kan därmed arbeta över LTHF trots att pulsen är under LTHF. Solklart :)

Senast ändrad:
garfunkel sa:
Stod väl i artikeln att mjölksyran transporteras bort till andra muskler? och omvandlas tillbaka till glycogen.
Som sagt, mycket komplext ämne tycker iallafall jag. Många likartade termnologier som betyder helt olika saker. Som vanligt så tycker jag att man kan utläsa att det hela är mycket individuellt vilket min egen test visade. Att gränsa vid 4 mmol/L var inget för mig, det blev hockeyklubba först vid 6 mmol/L, stor procentuell skillnad. Testaren var uppenbarligen brydd över det och kom inte med nån vederhäftig förklaring annat än att det skiljer från fall till fall.

Tycker inte att det jag fick ut av testen var värt pengarna och kruxet är att ska jag mäta i höst igen så måste jag gå till samma testare om jag vill se en korrekt relativ förändring. Som Micke S skriver, "Många aktörer använder olika modeller och det finns egentligen ingen standard för hur test och beräkning ska gå till. Alla är ansvariga för just sin modell, till utförande och tolkning. Det är därmed stor skillnad på vilken tröskel som beräknas."

Nej, "Nu skiter jag i det här och sticker ut o cyklar". Har bara 14 kilometer kvar till 1000 km i försäsongen.

åberg sa:
PiPPiW sa:
Att gränsa vid 4 mmol/L var inget för mig, det blev hockeyklubba först vid 6 mmol/L, stor procentuell skillnad.
Syratålig. :)
Eller dåligt testobjekt. Eller dålig testare. Som sagt, komplext. Får väl ångra det här men känns faktiskt lite som om artikelförfattaren antyder en viss oseriositet i i branschen.

PiPPiW sa:
åberg sa:
PiPPiW sa:
Att gränsa vid 4 mmol/L var inget för mig, det blev hockeyklubba först vid 6 mmol/L, stor procentuell skillnad.
Eller dåligt testobjekt. Eller dålig testare. Som sagt, komplext. Får väl ångra det här men känns faktiskt lite som om artikelförfattaren antyder en viss oseriositet i i branschen.

Oseriösitet drar jag mig från att säga, men däremot är det ett fritt område att verka inom och som konsument får man vad man betalar för i många fall. Detta är ju inte bara en klinisk mätning utan ett hantverk. Det finns mycket att ta hänsyn till och en hel del frihet. Däremot är kunderna ofta oinsatta och vet inte vad de vill ha och testresultaten tenderar att betyda därefter. Där ligger mycket ansvar på testledaren att förklara och ge mening åt testet.

Micke S sa:
PiPPiW sa:
åberg sa:
PiPPiW sa:
Oseriösitet drar jag mig från att säga, men däremot är det ett fritt område att verka inom och som konsument får man vad man betalar för i många fall. Detta är ju inte bara en klinisk mätning utan ett hantverk. Det finns mycket att ta hänsyn till och en hel del frihet. Däremot är kunderna ofta oinsatta och vet inte vad de vill ha och testresultaten tenderar att betyda därefter. Där ligger mycket ansvar på testledaren att förklara och ge mening åt testet.
Diplomatiskt uttryckt.

Vilket som. Vad kan vara förklaringen på min hockeyklubba? Jag är 59 år gammal och började cykla förra året.

PiPPiW sa:
Micke S sa:
PiPPiW sa:
åberg sa:
PiPPiW sa:
Diplomatiskt uttryckt.

Vilket som. Vad kan vara förklaringen på min hockeyklubba? Jag är 59 år gammal och började cykla förra året.

Ingen aning om vad du menar - men generellt är det svårt att uttala sig om testresultat utan att vara där och se vad som händer. Om man inte grafiskt eller matematiskt löser ut tröskeln (hur man nu definierar den) så blir detta också specifikt för testhanteraren. Man kan väga in fler faktorer och göra en kvalificerad bedömning av tröskeln utifrån effekt-, BORG-, VO2- etc... tillsammans med laktatvärdena.

Micke S sa:
PiPPiW sa:
Micke S sa:
PiPPiW sa:
åberg sa:
PiPPiW sa:
Diplomatiskt uttryckt.
Micke S sa:
Ingen aning om vad du menar
Frågan gällde det jag skrev i inlägget du citerade, "Att gränsa vid 4 mmol/L var inget för mig, det blev hockeyklubba först vid 6 mmol/L, stor procentuell skillnad. Testaren var uppenbarligen brydd över det och kom inte med nån vederhäftig förklaring annat än att det skiljer från fall till fall."

Micke S sa:
Om man inte grafiskt eller matematiskt löser ut tröskeln (hur man nu definierar den) så blir detta också specifikt för testhanteraren. Man kan väga in fler faktorer och göra en kvalificerad bedömning av tröskeln utifrån effekt-, BORG-, VO2- etc... tillsammans med laktatvärdena.
"hur man nu definierar den", "specifikt för testhanteraren" och "kvalificerad bedömning". Så en dylik tröskeltest är vad jag kände att jag fick ut av det hela. En gissning.

PiPPiW sa:
Micke S sa:
PiPPiW sa:
Micke S sa:
PiPPiW sa:
åberg sa:
PiPPiW sa:
Diplomatiskt uttryckt.
Micke S sa:
Ingen aning om vad du menar
Frågan gällde det jag skrev i inlägget du citerade, "Att gränsa vid 4 mmol/L var inget för mig, det blev hockeyklubba först vid 6 mmol/L, stor procentuell skillnad. Testaren var uppenbarligen brydd över det och kom inte med nån vederhäftig förklaring annat än att det skiljer från fall till fall."

Och hockeyklubba betyder?

Micke S sa:
Om man inte grafiskt eller matematiskt löser ut tröskeln (hur man nu definierar den) så blir detta också specifikt för testhanteraren. Man kan väga in fler faktorer och göra en kvalificerad bedömning av tröskeln utifrån effekt-, BORG-, VO2- etc... tillsammans med laktatvärdena.
"hur man nu definierar den", "specifikt för testhanteraren" och "kvalificerad bedömning". Så en dylik tröskeltest är vad jag kände att jag fick ut av det hela. En gissning.

Intressant läsning!
Finns det någon forskning på om det är negativt eller positivt att ha mycket muskelmassa m.a.p hantering av mjölksyra?
Jag tänker om man producerar mjölksyra med benen och har muskler på överkroppen som inte är så ansträngda?

PiPPiW sa:
åberg sa:
PiPPiW sa:
Ja, om inte annat verkar det vara många som använder 4mmol som något universalvärde för tröskeln.
Har inte gjort något test själv, men utifrån vad andra som gjort det berättat så handlar det tydligen väldigt ofta att bestämma puls/fart/effekt just vid 4mmol snarare än om att ta reda på tröskeln.

skier sa:
Finns det någon forskning på om det är negativt eller positivt att ha mycket muskelmassa m.a.p hantering av mjölksyra?
Jag tänker om man producerar mjölksyra med benen och har muskler på överkroppen som inte är så ansträngda?
Hehe, jag är ingen forskare men teorisera går alltid.

I första stycket står det att "Mjölksyran omvandlas därför snabbt till laktat (lactic acid minus en vätejon) och kan användas inom muskelcellen, transporteras till närliggande muskelceller eller via blodbanan tas upp av hjärta och mindre ansträngd muskulatur för att fortsätta brytas ner till energi eller återbilda glykogen."

Om det där med "mindre ansträngd muskulatur" inkluderar överkroppsmuskler så borde det väl vara bättre för nedbrytningen av mjölksyran att har bra kroppsbygg överlag än att se ut som Wiggins?

PiPPiW sa:
skier sa:
Hehe, jag är ingen forskare men teorisera går alltid.

I första stycket står det att "Mjölksyran omvandlas därför snabbt till laktat (lactic acid minus en vätejon) och kan användas inom muskelcellen, transporteras till närliggande muskelceller eller via blodbanan tas upp av hjärta och mindre ansträngd muskulatur för att fortsätta brytas ner till energi eller återbilda glykogen."

Om det där med "mindre ansträngd muskulatur" inkluderar överkroppsmuskler så borde det väl vara bättre för nedbrytningen av mjölksyran att har bra kroppsbygg överlag än att se ut som Wiggins?
Nackdelen är väl bara att du förmodligen får mjölksyra fortare om du har mer "onödiga" muskler (vikt) att släpa på

Om hockeyklubban: Det är ju så ökning av blodlaktat ser ut. Med olika beräkningsmodeller kan man sedan sätta en laktattröskel som kan hamna på allt mellan 3-7 mmol/L för olika personer.

Om muskelmassa: Stora muskler är ofta stora för att de innehåller mycket snabba muskelfibrer. Dessa är bra på att producera mjölksyra men inte att hantera mjölksyra. Smala långsamma muskler producerar mindre mjölksyra och kan hantera samma syra effektivare än snabba muskler. Den stora muskliga kan alltså lättare få ut mycket mjölksyra i blodet än den smala och uthållighetstränade. Och har man stora armar har man förmodligen stora ben också.

Som de extremaste exempel kan vi ta marathonlöpare eller för den delen många bra etapploppscyklister som har väldigt lågt maxlaktat, och därmed låg laktattröskel mätt i koncentration i blodet.

Micke S sa:
Om muskelmassa: Stora muskler är ofta stora för att de innehåller mycket snabba muskelfibrer. Dessa är bra på att producera mjölksyra men inte att hantera mjölksyra. Smala långsamma muskler producerar mindre mjölksyra och kan hantera samma syra effektivare än snabba muskler. Den stora muskliga kan alltså lättare få ut mycket mjölksyra i blodet än den smala och uthållighetstränade. Och har man stora armar har man förmodligen stora ben också.

Som de extremaste exempel kan vi ta marathonlöpare eller för den delen många bra etapploppscyklister som har väldigt lågt maxlaktat, och därmed låg laktattröskel mätt i koncentration i blodet.

Tack för svar! Mtb-cyklister på världscupsnivå ser ofta lite mindre anorektiska ut än etapploppscyklister på landsväg, det var lite där min fundering började, varför de inte bantar ner sig lika hårt. Jag gissar att det är mer mjölksyra i ett XCO-lopp än i ett landsvägslopp. Sen kanske de iofs behöver överkroppsmuskler för att hantera cykeln också i XCO.

skier sa:
Micke S sa:

Tack för svar! Mtb-cyklister på världscupsnivå ser ofta lite mindre anorektiska ut än etapploppscyklister på landsväg, det var lite där min fundering började, varför de inte bantar ner sig lika hårt. Jag gissar att det är mer mjölksyra i ett XCO-lopp än i ett landsvägslopp. Sen kanske de iofs behöver överkroppsmuskler för att hantera cykeln också i XCO.

Det är mer mjölksyra inom MTB. Men det är en sak vad som hamnar i blodet en sak vad som sker i benmuskulaturen. Men självklart är det mer överkropp inom MTB, om vi bortser från spurtandet på lvg-sidan.

Det hela kommer ner till vilka energisystem som kroppen använder och hur musklernas kapacitet för detta ser ut. Det skiljer väldigt mycket mellan olika cyklister och det är lite det som ett laktat-test kan ge ledning för.

Bara jag som blir glad om jag cyklar snabbare uppför backen oavsett om jag blivit bättre på att cykla uppför backen eller om jag blivit bättre tränad?
Konstig inriktigtning på artikel, kändes inte speciellt relevant för de på happy utan snarare för de som elitsatsar tänker jag.
@Aron nästa artikel kanske är mer konditionsinriktad för att förbättra konditionen på oss vanliga mtbcyklister? =)

Inte många som snackar om laktat-tester på Happy nuförtiden. Är det omodernt, har det kommit något nytt bättre?
Det är adaptiv träning som gäller nu för tiden så man slipper testa sig öht och bara får nya fina ftp-värden automatiskt ;)

Jag funderade faktiskt på att göra ett i vintras, har inte testat laktat sen 2018, vore lite kul att se om det hänt nåt på de åren.

Det är adaptiv träning som gäller nu för tiden så man slipper testa sig öht och bara får nya fina ftp-värden automatiskt ;)

Jag funderade faktiskt på att göra ett i vintras, har inte testat laktat sen 2018, vore lite kul att se om det hänt nåt på de åren.

Jag tog faktiskt tag i saken igår och gjorde test hos Aktivitus.

Fick reda på att min FTP bedömdes till 3 watt lägre än TR ramptest, det gjorde mig besviken, eftersom jag anser att den är 20 watt för hög. Aerobisk tröskel är i verkligheten däremot mycket lägre än jsg bedömt så i den lägre änden har jag tränat för hårt och får justera ner.

Jag tog faktiskt tag i saken igår och gjorde test hos Aktivitus.

Fick reda på att min FTP bedömdes till 3 watt lägre än TR ramptest, det gjorde mig besviken, eftersom jag anser att den är 20 watt för hög. Aerobisk tröskel är i verkligheten däremot mycket lägre än jsg bedömt så i den lägre änden har jag tränat för hårt och får justera ner.

Hur relatede din aerobiska tröskel till VTT1 och eller till intervallet för Z2?

Hur relatede din aerobiska tröskel till VTT1 och eller till intervallet för Z2?

Dom sätter aerobisk tröskel som gräns mellan Z2 och Z3. Min uppmätt till 150, jag har kört med 160.

Zon 4 delar dom upp och sätter anaerobisk tröskel mitt i (för att deras egna träningsprogram är gjorda så). Uppmätt till 178, jag har kört med 176.

(dom ger trösklarna i både puls och effekt)

A61F3563-0E1E-4EFA-BC3F-4AE3CB45DAE4_1_201_a.jpeg

Eller enligt 3-zon modellen.

74F1E740-A64A-4BAF-8A0E-55F2DEB08100_4_5005_c.jpeg

Senast ändrad:
Dom sätter aerobisk tröskel som gräns mellan Z2 och Z3. Min uppmätt till 150, jag har kört med 160.

Zon 4 delar dom upp och sätter anaerobisk tröskel mitt i (för att deras egna träningsprogram är gjorda så). Uppmätt till 178, jag har kört med 176.

(dom ger trösklarna i både puls och effekt)

Visa bilaga 542096

Eller enligt 3-zon modellen.

Visa bilaga 542099
Menar du att du räknade z2 upp till 160bpm tidigare så att distanspassen blivit för hårda?

Det tror jag isf är ganska vanligt, många har svårt för att köra tillräckligt lugnt på de lugna passen, är ju roligare när det går fort ?

Menar du att du räknade z2 upp till 160bpm tidigare så att distanspassen blivit för hårda?

Det tror jag isf är ganska vanligt, många har svårt för att köra tillräckligt lugnt på de lugna passen, är ju roligare när det går fort ?

Ja precis så har jag gjort. Men nu är det bara till att rätta sig efter detta, uppmätta värden är svårt att argumentera emot.

Trösklarna går att mäta upp hemma också med modern Garmin-apparat och något av pulsbanden som klarar av HRV. Här syns det tydligt när AeT/LT1/VT1 passeras två gånger. Det skiljer 2 watt mellan normal och lite snabbare andning.

67895C29-A89E-4E61-B299-87BA6E61DF2E.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp