Avgöra styrstamslängd

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Hej,

Jag sticker in huvudet i lejonets gap, öppnar portarna till helvetet o s v, genom att ställa frågor om geometri. 🦁

Jag kommer inte att göra en bikefit just nu, så hoppa gärna över detta tips.

Jag är 175 cm lång och har två cyklar från 80-talet som jag inte tycker att jag får någon bekväm sittställning på. De är ungefär 54/54 respektive 56/56 cm och har helt rakt överrör. De är alltså i rätt bra storlek för mig, 56-varianten är möjligen liiite för stor men 54:an rätt perfekt. Bra ”stand-over height” på båda. Dessutom känns problemet likadant, så min slutsats är att det nog inte är ramarna som är det verkliga problemet.

Min känsla är att jag sitter för utsträckt, att det är för långt fram till hoodsen. Mina armar har inte den där böjen som rekommenderas utan är ganska utsträckta. Flyttar jag händerna några centimeter bakåt från hoodsen känns det genast bättre, men jag vill ju kunna vila med ett finger på broms/växel.

Sadelhöjden känns bra och jag sitter som man ”ska” med främre delen av knäskålen i linje med pedalaxeln eller strax framför. Styrstammarna på både cyklarna är 100 mm. Därför är min spontana känsla att jag borde byta till en kortare stam. Men det finns en förvirrande uppgift som förekommer på många ställen:

”Om du kan se främre hjulaxeln framför styret när du håller i hoodsen är din styrstam antagligen för kort”.

Det här förstår jag inte. Jag ser främre hjulaxeln framför styret, och ju mer utsträckt jag blir, ju längre styrstammen är, ju mer av axeln ser jag ju då jag hamnar längre och längre fram?

Tacksam för inspel..
 
Senast ändrad:

Mayhem

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Jag ser främre hjulaxeln framför styret, och ju mer utsträckt jag blir, ju längre styrstammen är, ju mer av axeln ser jag ju då jag hamnar längre och längre fram?
Hur sitter du på cykeln egentligen?

mfrnAPhYtqBGWBuHdonrkY.jpg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Ungefär precis sådär faktiskt. Enligt regelboken. Tyvärr har jag inte lika tajt röv som gentlemannen på bilden.

Nä, skämt åsido (men det där med röven var tyvärr inget skämt) så döljs nästan främre navet av styret när jag håller längre bak (se ovan) men när jag hänger på hoodsen hamnar jag förstås längre fram och ser mer av det.
 
Avgöra styrstamslängd
På vilket sätt ger cyklarna dig känslan att du är "för utsträckt"?
Avdomnade händer? Ont i nacke/axlar?
Jag skulle säga att vart du tittar på främre hjulaxeln och var dina knän är i förhållande till pedalaxeln är helt irrelevant.

Min erfarenhet, som 176cm lång, är att 56cm är alldeles för stort för mig - men jag har ju kort överkropp. Gamla cyklar tenderar väl dessutom att vara längre än dagens? Känner du att du behöver en kortare stam... testa det.
 

nisseson

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Jag ser främre hjulaxeln framför styret, och ju mer utsträckt jag blir, ju längre styrstammen är, ju mer av axeln ser jag ju då jag hamnar längre och längre fram?
Du tänker åt fel håll på något sätt. En längre styrstam kommer flytta fram styret, och relativt dina ögon kommer styret att röra sig "framåt" jämfört med axeln. Tänk en meterlång styrstam, den kommer vara långt långt framför framaxeln för ögonen när du sitter på cykeln, eller hur?

Men grundproblemet, att du upplever att du sitter för utsträckt, kan en kortare styrstam avhjälpa. Minns att styrhöjden inverkar en hel del också. Lösningen kan vara en längre styrstam högre upp, eller tvärtom, eller en kombination.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
På vilket sätt ger cyklarna dig känslan att du är "för utsträckt"?
Avdomnade händer? Ont i nacke/axlar?
Jag skulle säga att vart du tittar på främre hjulaxeln och var dina knän är i förhållande till pedalaxeln är helt irrelevant.

Min erfarenhet, som 176cm lång, är att 56cm är alldeles för stort för mig - men jag har ju kort överkropp. Gamla cyklar tenderar väl dessutom att vara längre än dagens? Känner du att du behöver en kortare stam... testa det.
Jag har rätt lång överkropp och korta ben. Och precis, ont i nacken och axlarna.
 

nisseson

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Ett bockstyre ser ju i hög grad ut som det gör för att kunna ge många olika ställningar för att hålla händerna. Jag använder i praktiken 6 varianter av hur jag håller i ett bockstyre. Man får finna en favorit (för de flesta blir det att sitta med händerna på hoodsen, med lite lätt böjda armbågar) som man i huvdsak anpassar ram/styrstam/gaffelrörslängd efter så den blir så bekväm som man önskar. Sen kan man labba med bockstyretyp och lite hur man vinklar det för att få till de andra ställningarna, men dessa blir alltid kompromisser (mellan bekvämlighet/kontroll/luftmotstånd/...).
 
Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Raka armar kan ju orsakas av flera saker. Det ena har du tagit upp - att du har för lång styrstam.
En annan orsak kan vara att du har för stort drop sadel till styre och att du själv är lite för stel eller är lite för svag i bålmuskulaturen och orkar inte hålla upp kroppen utan låter armarna ta det. För att råda bot på det behöver du höja styret antingen genom att vända på styrstammen så den pekar lite uppåt (går på A-headset), lägga spacers under styrstammen så den kommer upp lite eller byta styrstam till en som har en brantare vinkel uppåt. ett smalare styre minskar avståndet något till hoodsen.
Du kan också kolla så att sadelhöjden är rätt och att positionen på sadeln (framåt/bakåt) är någorlunda rätt för dig (finns massor av filmer på detta tema på youtube).

En grundläggande bike fit kan du göra själv (ev med en som hjälper dig att mäta med ett måttband)
 

Thorren

Medlem
Avgöra styrstamslängd
Hej,

Jag sticker in huvudet i lejonets gap, öppnar portarna till helvetet o s v, genom att ställa frågor om geometri. 🦁

Jag kommer inte att göra en bikefit just nu, så hoppa gärna över detta tips.

Jag är 175 cm lång och har två cyklar från 80-talet som jag inte tycker att jag får någon bekväm sittställning på. De är ungefär 54/54 respektive 56/56 cm och har helt rakt överrör. De är alltså i rätt bra storlek för mig, 56-varianten är möjligen liiite för stor men 54:an rätt perfekt. Bra ”stand-over height” på båda. Dessutom känns problemet likadant, så min slutsats är att det nog inte är ramarna som är det verkliga problemet.

Min känsla är att jag sitter för utsträckt, att det är för långt fram till hoodsen. Mina armar har inte den där böjen som rekommenderas utan är ganska utsträckta. Flyttar jag händerna några centimeter bakåt från hoodsen känns det genast bättre, men jag vill ju kunna vila med ett finger på broms/växel.

Sadelhöjden känns bra och jag sitter som man ”ska” med främre delen av knäskålen i linje med pedalaxeln eller strax framför. Styrstammarna på både cyklarna är 100 mm. Därför är min spontana känsla att jag borde byta till en kortare stam. Men det finns en förvirrande uppgift som förekommer på många ställen:

”Om du kan se främre hjulaxeln framför styret när du håller i hoodsen är din styrstam antagligen för kort”.

Det här förstår jag inte. Jag ser främre hjulaxeln framför styret, och ju mer utsträckt jag blir, ju längre styrstammen är, ju mer av axeln ser jag ju då jag hamnar längre och längre fram?

Tacksam för inspel.
Är lika lång (kort), och har liknande cykel (Miyata 1200 56 från 89) och också lite korta ben. Upplever inte rygg- eller axelont men det har nog mer att göra med att jag sällan cyklar särskilt långa turer. Upplever dock samma att armarna blir för utsträckta när jag är på hoodsen. Har en 80 mm SR quillstam. Har iof inte experimenterat jättemycket med passningen. Det här med att man inte ska se hjulaxeln kanske bara gäller om man håller på den transversala delen av styret, eller för raka styren? Har i övrigt samma fundering som du om den ”principen”.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Är lika lång (kort), och har liknande cykel (Miyata 1200 56 från 89) och också lite korta ben. Upplever inte rygg- eller axelont men det har nog mer att göra med att jag sällan cyklar särskilt långa turer. Upplever dock samma att armarna blir för utsträckta när jag är på hoodsen. Har en 80 mm SR quillstam. Har iof inte experimenterat jättemycket med passningen. Det här med att man inte ska se hjulaxeln kanske bara gäller om man håller på den transversala delen av styret, eller för raka styren? Har i övrigt samma fundering som du om den ”principen”.
Det måste gå att göra nåt åt, tänker jag.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Det måste gå att göra nåt åt, tänker jag.


Det här med vad man skall och inte skall går ju att ge högaktningsfullt fan i och då istället anpassa cykeln till vad som känns bra.
Min känsla är att de flesta råden av den sorten utgår ifrån en sorts genomsnittskropp som få är utrustade med. För egen del slutar benen strax under halsen och en bekväm cykel ser ut därefter.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Det här med vad man skall och inte skall går ju att ge högaktningsfullt fan i och då istället anpassa cykeln till vad som känns bra.
Min känsla är att de flesta råden av den sorten utgår ifrån en sorts genomsnittskropp som få är utrustade med. För egen del slutar benen strax under halsen och en bekväm cykel ser ut därefter.
Det handlar inte om att jag ska eller inte ska göra någonting egentligen, utan att jag har problem med att det är obekvämt att sitta på cykeln. Därför behöver jag gör något åt det. Jag har också en känsla av att de flesta tumregler inte är tagna ur luften, utan är baserade på en del beprövad erfarenhet och funkar som genvägar för mig som inte kan så mycket. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen, tänker jag.

Dessutom vill jag att mina hojar ska se estetiskt tilltalande ut - jag vill inte bara cykla på dem utan också titta på dem och njuta.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Det handlar inte om att jag ska eller inte ska göra någonting egentligen, utan att jag har problem med att det är obekvämt att sitta på cykeln. Därför behöver jag gör något åt det. Jag har också en känsla av att de flesta tumregler inte är tagna ur luften, utan är baserade på en del beprövad erfarenhet och funkar som genvägar för mig som inte kan så mycket. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen, tänker jag.

Dessutom vill jag att mina hojar ska se estetiskt tilltalande ut - jag vill inte bara cykla på dem utan också titta på dem och njuta.


Ja det är ju upp till dig. ”ska man vara fin…”
Klart att set finns erfarenhet men det finns även oerhört mycket skitsnack som transformerats till ”sanning” bland cykelvärldens stilpoliser.
Och cyklarna har utvecklats betydligt mera de senaste 20-25 åren än de hundra dessförinnan.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Kort styrstam och styre kan göra cykeln nervös i styrningen, men nu har du ju ett styre med väldigt lång reach så det problemet lär du inte märka av. Däremot med kombinationen kort stam och långt styre (jämfört med tvärtom som på modernare cyklar) så flyttas ju den raka delen av styret närmare kroppen. Det hade inte fungerat för mig, då hade jag haft problem med att slå knäna i styret vid stående cykling…
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Ja det är ju upp till dig. ”ska man vara fin…”
Klart att set finns erfarenhet men det finns även oerhört mycket skitsnack som transformerats till ”sanning” bland cykelvärldens stilpoliser.
Och cyklarna har utvecklats betydligt mera de senaste 20-25 åren än de hundra dessförinnan.
Men mina cyklar är ju lågutvecklade vettu. Från det glada 80-talet.

Alla gör som de vill och du sätter ju vad du vill på dina egna hojar förstås. En tanke bara: Tumreglerna är det väl inte stilpoliserna som ligger bakom? De, reglerna, verkar handla mer om att sitta rätt än att sitta snyggt. De verkar dessutom vara ganska gamla och modet växlar hela tiden, så det talar också emot att de skulle ha tillkommit för att cykeln ska se fräck ut.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Kort styrstam och styre kan göra cykeln nervös i styrningen, men nu har du ju ett styre med väldigt lång reach så det problemet lär du inte märka av. Däremot med kombinationen kort stam och långt styre (jämfört med tvärtom som på modernare cyklar) så flyttas ju den raka delen av styret närmare kroppen. Det hade inte fungerat för mig, då hade jag haft problem med att slå knäna i styret vid stående cykling…
Haha, inte med mine korte ben!

Jag gillar den där lite nervösa, direktstyrda känslan faktiskt.
 

aben

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Du kör för sakta! Det här är fulblodsracers och byggda för att gå fort :)

Testa olika sadel och styrpositioner men behåll originalstammarna för jag tror du kommer vilja gå tillbaka till dem när du får mer mil på cyklarna.
 

NON

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Tittar man på bilder från 60,70 och det tidiga 80-talet så håller de flesta av proffsen bara i hoodsen när dom ståcyklar:

1651744192662.png


Visst finns det undantag, här har vi en kille som sitter och håller i hoodsen, men nog ser han bra utsträckt ut.:
1651744308013.png


Såhär tycker jag att det brukar se ut, om dom inte ligger i bocken:
1651744096779.png


Så om du vill retorcykla med stil, släpp hoodsen.
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Tipset jag fick var att cykla som man brukar med händerna på hoodsen och titta rakt ner.
Styret ska dölja framaxeln.
Ser man axeln framför styret är stammen för kort och ser man axeln bakom styret är den för lång.
Bytte själv styrstam efter det måttet och den onda höften är ett minne blott.
I mitt fall var den nya 1cm kortare och den fjuttiga centimetern gjorde underverk.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Intressant med bilderna, men skillnaden är att mina hojar bara har ram från 80-talet. Resten av komponenterna är moderna, bl a brifters. Jag får en känsla av, och det finns en del äldre här på forumet som säkert kan bekräfta eller förkasta, att man växlade mer sällan förr med ramväxlar och färre drev i frikrans/kassett. Dessutom är jag som amatör lite för feg för att inte ha nära till bromsarna.. 😉
 

aben

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Nu bytt styre till ett Salsa Bell Lap som skänkts mig av @jomper (❤️) och min sittställning har förbättrats avsevärt med dess kortare reach (80 mm).
Reglagen du har passar också bättre ihop med ett moderna styre. Randonneurstyret får sparas till när du går upp en nivå och bygger en cykel med riktiga ramväxlar och bromsreglage för utvändiga vajrar :)

Tänkte på inlägget ovan från @NON idag när jag cyklade och de tre positioner jag använder främst är båda händerna runt "hoodsen", en hand på hoods och en hand uppe som i sista bilden med Merckx och då omväxlande höger och vänster samt en tredje position med båda händerna uppe som i sista bilden.

Byter position väldigt ofta, inget jag tänker på utan det går automatiskt, men det hjälper väldigt mycket för att minska risken för besvär, både med händer men också nacke och axlar. Utöver dessa positioner använder jag ibland en upprätt där jag bara håller med några fingrar uppe på styret och någon gång nere i bocken men inte så ofta, fördrar hellre en låg position i hoodsen med böjda armbågar. Och sen varierar jag även lite i alla positioner hur jag håller runt styret.

Jag har då alltså ett äldre bockstyre, randonneur, med ramväxlar och äldre typ av bromshandtag, ungefär lika med bilderna.

Edit. Kom på att jag även håller uppe på styret men precis bakom hoodsen.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Reglagen du har passar också bättre ihop med ett moderna styre. Randonneurstyret får sparas till när du går upp en nivå och bygger en cykel med riktiga ramväxlar och bromsreglage för utvändiga vajrar :)

Tänkte på inlägget ovan från @NON idag när jag cyklade och de tre positioner jag använder främst är båda händerna runt "hoodsen", en hand på hoods och en hand uppe som i sista bilden med Merckx och då omväxlande höger och vänster samt en tredje position med båda händerna uppe som i sista bilden.

Byter position väldigt ofta, inget jag tänker på utan det går automatiskt, men det hjälper väldigt mycket för att minska risken för besvär, både med händer men också nacke och axlar. Utöver dessa positioner använder jag ibland en upprätt där jag bara håller med några fingrar uppe på styret och någon gång nere i bocken men inte så ofta, fördrar hellre en låg position i hoodsen med böjda armbågar. Och sen varierar jag även lite i alla positioner hur jag håller runt styret.

Jag har då alltså ett äldre bockstyre, randonneur, med ramväxlar och äldre typ av bromshandtag, ungefär lika med bilderna.

Edit. Kom på att jag även håller uppe på styret men precis bakom hoodsen.
Faktum är att jag med hjälp av styrets kortare reach kunde flytta tillbaka sadeln för att få en ännu bättre position.

Jag håller egentligen bara i bocken när jag vill få så litet luftmotstånd som möjligt, bromsa kraftigt eller stå upp och bryta i uppförsbacke.

Jag gillar inte riktigt att hålla uppe på den raka delen av styret (rakstyregreppet) men det beror nog mycket på att jag är van vid smala bockstyren och då känns det en smula obalanserat att hålla där. Bell Lap är väldigt brett (46 cm) och då finns det gott om plats däruppe.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Jag håller egentligen bara i bocken när jag vill få så litet luftmotstånd som möjligt, bromsa kraftigt eller stå upp och bryta i uppförsbacke.
Du får troligen ännu lite lägre luftmotstånd om du flyttar upp händerna till reglagen, men håller kvar ryggen i samma vinkel,
så att underarmarna är parallella med marken för lägsta möjliga profil och luftmotstånd.
 

camaleonte

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Jag är tyvärr precis lika lång (kort) med lång rygg och korta ben. Min DBS (med Holdsworthram) i storlek 56 har jag ingen vettig stand over på, det ska väl väl gå in två fingrar mellan överröret och mjukdelarna, men icke så. Att hålla i hoodsen är för övrigt en utopi. Har man original DA-reglage från -77 är gummit så skört att det är en riktigt dålig idé. Således blir det till att hålla uppe på styret och bromsa endast när det verkligen behövs. Men det är väl som att köra en gammal veteranbil, inget är perfekt men det är roligt varje gång man ger sig ut på en tur. Låt cykeln vara som den är skulle jag säga.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Jag är tyvärr precis lika lång (kort) med lång rygg och korta ben. Min DBS (med Holdsworthram) i storlek 56 har jag ingen vettig stand over på, det ska väl väl gå in två fingrar mellan överröret och mjukdelarna, men icke så. Att hålla i hoodsen är för övrigt en utopi. Har man original DA-reglage från -77 är gummit så skört att det är en riktigt dålig idé. Således blir det till att hålla uppe på styret och bromsa endast när det verkligen behövs. Men det är väl som att köra en gammal veteranbil, inget är perfekt men det är roligt varje gång man ger sig ut på en tur. Låt cykeln vara som den är skulle jag säga.
Det där med stand over height är svårt att applicera på oss med korta ben. Skulle jag gå på den där tvåfingrarsregeln hade jag fått köra på 52-centimetersram och den är alldeles för liten för mig. Jag kan stå över en 56:a men det trycker oskönt på pungen.
 

aben

Aktiv medlem
Avgöra styrstamslängd
Faktum är att jag med hjälp av styrets kortare reach kunde flytta tillbaka sadeln för att få en ännu bättre position.

Jag håller egentligen bara i bocken när jag vill få så litet luftmotstånd som möjligt, bromsa kraftigt eller stå upp och bryta i uppförsbacke.

Jag gillar inte riktigt att hålla uppe på den raka delen av styret (rakstyregreppet) men det beror nog mycket på att jag är van vid smala bockstyren och då känns det en smula obalanserat att hålla där. Bell Lap är väldigt brett (46 cm) och då finns det gott om plats däruppe.
Allt beror också mycket på var och hur man cyklar, någon kanske ger råd som i och för sig är väldigt bra men avpassade för en annat typ av cykling än frågeställarens. Kanon att du hittade vad som passar dig :)
 
Topp