Bästa trailcykeln i budgetklass

Rolo

Medlem
Jag söker efter en ny hardtail mtb till min tjej. Jag har haft ögonen på Orbea Laufey H-LTD och Nukeproof Scout men undrar om jag borde kolla på några fler, som är minst lika kapabla.

Vi har cyklat i tre års tid och kör mest trail (tänk Hjulsjö eller Nackareservatet) men också parker ibland (Idre, Lofsdalen, Åre...inga hoppbanor). XC är inget vi är intresserade av.

Söker hardtail men hållbar ram, genomgående axel bak och gaffel på 140-150 cm helst Fox 36 eller motsvarande (eller bättre). (Dropper och bra växlare kan ju fixas i efterhand men är en bra bonus om det finns från början)

Budget 15-20 K begagnat

Har ni tips på andra märken/modeller som är jämförbara med de ovan nämnda?

Fox 36 i den prisklassen blir nog svårt att hitta?
Orbea Laufey H10 har Fox 34, för under 20.000kr.

Den billigaste Laufey med fox 36 är H-LTD
För strax under 27.000kr

Edit, missade också att det skulle vara begagnat.​

Senast ändrad:
Fox 36 i den prisklassen blir nog svårt att hitta?
Orbea Laufey H10 har Fox 34, för under 20.000kr.

Den billigaste Laufey med fox 36 är H-LTD
För strax under 27.000kr

Ja Fox 34 är absolut ett alternativ. Har sett laufey hltd tidigare på Marketplace för 15-20 tusen. Vet du några andra märken på cyklar som kan vara värda att kolla på utifrån mina preferenser?

Tack för denna. Brons och växlingssystemet så riktigt bra ut. Gaffeln är kanske något kort men ska läsa mer om denna :)

Jag ser ingen nytta av mer än 140 mm slag på en HT. Jag kör själva 135 mm på min HT i Hellas, Järvsö och Åre. (Och har just bytt från 140 till 150 mm på min FS).

Tillbaka
Topp