BuTTuS
Aktiv medlem
BB med BSA, vilka gängor är det?
Som rubriken, vilka mått är det på gängorna i ett BSA-gängat vevparti för 30mm axel?
Jag har googlat, men vill få bekräftat om detta stämmer, och om det kanske kan anges i någon annan standard också? Och hur vanliga är dessa gängor utanför cykelvärlden?
Bakgrundsinfo:
Fick min nya fatbike förra veckan och stötte på patrull redan när bakaxeln skulle i, den började ta emot redan efter ett par varv så jag avbröt, men skadan var redan skedd... Den lokala industriverkstaden kunde dock rädda mig genom att snygga till axeln samt lånade ut en gängtapp till mig för att rensa gängorna så nu sitter den där. Har redan fått en ny axel av Pole och ett extra växelöra för besväret.
Men nu ikväll så får jag samma fu**ing jä**a problem igen då jag ska byta vevparti och lager (för att få bättre q-factor)!
På ena sidan gick det så trögt att skruva ur lagret att jag inte fixar det för hand utan måste använda nyckeln, och att sen få i det nya lagret är bara att glömma...
Jag måste alltså rensa även dessa gängor innan jag kan gå vidare, och vill alltså veta vad jag ska fråga efter när jag ringer verkstaden?
Med axeln var det ju lätt, bara att stoppa i fickan och åka dit, nu måste jag ju hitta tid samt frakta dit en cykel som det inte går att cykla på. Och det känns som att det kommer att kosta mig två vetelängder denna gång :)
Jag har googlat, men vill få bekräftat om detta stämmer, och om det kanske kan anges i någon annan standard också? Och hur vanliga är dessa gängor utanför cykelvärlden?
Bottom Bracket Thread Name | Nominal Thread Description | Shell Inside Diameter |
---|---|---|
ISO/English or BSC (British Standard Cycle) or BSA | 1.37 in x 24 TPI | 33.6–33.9 mm |
Bakgrundsinfo:
Fick min nya fatbike förra veckan och stötte på patrull redan när bakaxeln skulle i, den började ta emot redan efter ett par varv så jag avbröt, men skadan var redan skedd... Den lokala industriverkstaden kunde dock rädda mig genom att snygga till axeln samt lånade ut en gängtapp till mig för att rensa gängorna så nu sitter den där. Har redan fått en ny axel av Pole och ett extra växelöra för besväret.
Men nu ikväll så får jag samma fu**ing jä**a problem igen då jag ska byta vevparti och lager (för att få bättre q-factor)!
På ena sidan gick det så trögt att skruva ur lagret att jag inte fixar det för hand utan måste använda nyckeln, och att sen få i det nya lagret är bara att glömma...
Jag måste alltså rensa även dessa gängor innan jag kan gå vidare, och vill alltså veta vad jag ska fråga efter när jag ringer verkstaden?
Med axeln var det ju lätt, bara att stoppa i fickan och åka dit, nu måste jag ju hitta tid samt frakta dit en cykel som det inte går att cykla på. Och det känns som att det kommer att kosta mig två vetelängder denna gång :)