BB med BSA, vilka gängor är det?

BuTTuS

Aktiv medlem
Som rubriken, vilka mått är det på gängorna i ett BSA-gängat vevparti för 30mm axel?
Jag har googlat, men vill få bekräftat om detta stämmer, och om det kanske kan anges i någon annan standard också? Och hur vanliga är dessa gängor utanför cykelvärlden?

Bottom Bracket Thread NameNominal Thread DescriptionShell Inside Diameter
ISO/English or BSC (British Standard Cycle) or BSA1.37 in x 24 TPI33.6–33.9 mm

Bakgrundsinfo:

Fick min nya fatbike förra veckan och stötte på patrull redan när bakaxeln skulle i, den började ta emot redan efter ett par varv så jag avbröt, men skadan var redan skedd... Den lokala industriverkstaden kunde dock rädda mig genom att snygga till axeln samt lånade ut en gängtapp till mig för att rensa gängorna så nu sitter den där. Har redan fått en ny axel av Pole och ett extra växelöra för besväret.

Men nu ikväll så får jag samma fu**ing jä**a problem igen då jag ska byta vevparti och lager (för att få bättre q-factor)!
På ena sidan gick det så trögt att skruva ur lagret att jag inte fixar det för hand utan måste använda nyckeln, och att sen få i det nya lagret är bara att glömma...
Jag måste alltså rensa även dessa gängor innan jag kan gå vidare, och vill alltså veta vad jag ska fråga efter när jag ringer verkstaden?
Med axeln var det ju lätt, bara att stoppa i fickan och åka dit, nu måste jag ju hitta tid samt frakta dit en cykel som det inte går att cykla på. Och det känns som att det kommer att kosta mig två vetelängder denna gång :)

skier

Aktiv medlem
om det är ramens vevpartigängor som behöver rensas är det nog enklast att gå med den till en cykelverkstad, de har bra verktyg för det. Jag har gjort det några gånger med gamla stålramar som jag inte fått lagret att ta gänga på.
Men det blir kanske svårt att betala med vetelängder ;)

jolov

Aktiv medlem
Vänstergängad 1.37" 24TPI är nog ingen standardgänga på en svensk verkstad.

Cykelbutik är antagligen ett bättre tips

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Jag hoppas att du inte lyckats skruva ut vevlagret åt fel håll på ena sidan. Det är vänstergängat på höger sida..

BuTTuS

Aktiv medlem
Tjena!

Jag hoppas att du inte lyckats skruva ut vevlagret åt fel håll på ena sidan. Det är vänstergängat på höger sida..
Nä så jävla stark är jag inte :)

Cykelbutik/verkstad finns inte här i byn längre, gissar att jag har minst 15 mil till närmsta...
Håller tummarna för att industriverkstaden kan hjälpa mig i morgon, annars får jag väl se vad Pole svarar. Smidigast vore ju om de kunde skicka mig tapparna jag behöver samt nya lager.

Edit: det är toppen på lagrens gänga som blivit tillplattad/kluven, vilket väl tyder på skräp i ramen antar jag. Det var lika med bakaxeln.

NLC

Aktiv medlem
I det här fallet betyder faktiskt S i BSA "standard", dvs det är inte andra mått på gängningen bara för att vevlagerkopparna du avser montera har en innerdiameter för 24 mm, 30 mm eller 24/22 mm axel.

d_anders

Aktiv medlem
Ser gängorna i ramen dåliga ut? Ser man inga uppenbara problem så borde det nog gå att rengöra ordentligt, ösa på med fett och försöka få det att gänga. Går det gamla lagret lättare att skruva i?

BuTTuS

Aktiv medlem
Ser gängorna i ramen dåliga ut? Ser man inga uppenbara problem så borde det nog gå att rengöra ordentligt, ösa på med fett och försöka få det att gänga. Går det gamla lagret lättare att skruva i?
Ramen ser ok ut och det tar ju gäng, det är efter något varv det börjar gå trögt. De ”gamla” (ny cykel) lagren går bättre i kanske två varv till, sen går de trögt. Man ser ju på dom att gängorna fick stryk när jag skruvade ut dom. Har försökt rengöra med tryckluft, fett och trasor men det hjälper inte.

Bonzo

Aktiv medlem
Källa på att S i BSA betyder standard?

Jag hittar källor som säger att BSA står för Birmingham Small Arms, vilka tillverkade bland annat cyklar och även motorcyklar. Tydligen ska de vara ansvariga för att skapa den standarden på vevlager som numera benämns som "BSA".

Halvt OT:
Jag har för mig att farsan berättat att han hade en BSA (motorcykel) i sin ungdom och att den en gång sparkade tillbaka så våldsamt när han skulle kicka igång den så att han spräckte hälen. Ordentliga grejer minsann!

BuTTuS

Aktiv medlem
Har ringt runt som en tok och det verkar som närmsta hjälpen finns 19 mil bort, hos Velo Rapide i Östersund, och om de har tid... Tips på andra ställen inom en 20-mils radie från Sveg mottages tacksamt.

Pole ville ha en bild innan de bestämmer vad vi ska göra, så den kan väl ni få också:
1A29786D-86E0-4BE8-8D79-12DC98C9D45A.jpeg

velovin

Aktiv medlem
Har ringt runt som en tok och det verkar som närmsta hjälpen finns 19 mil bort, hos Velo Rapide i Östersund, och om de har tid... Tips på andra ställen inom en 20-mils radie från Sveg mottages tacksamt.

Pole ville ha en bild innan de bestämmer vad vi ska göra, så den kan väl ni få också:
Visa bilaga 400676
Ska erkänna att jag läste tråden och trodde att du "kände efter" lite för mycket, men bilden säger något annat. Mittenlagrets gänga ser ju ut att tagit en del stryk.

Skulle tro att gängtapp är rätt väg att gå, synd att det inte finns i din närhet. Som du säkert sett så är det rätt dyra verktyg för en hemmamekare.

Bonzo

Aktiv medlem

Jobbar inte Dangerholm aka Cyklist på en butik i Mora-trakten? Fortfarande en bit bort, men lite närmare än Östersund åtminstone.

d_anders

Aktiv medlem
Jag har svårt att tro att du skadade gängorna när du skruvad ur lagret, rimligtvis uppkom skadan på ram/vevlager när det skruvades i. Det låter som att du köpte en hel cykel med förmonterat vevlager och i såna fall borde du kunna reklamera hos butiken där du köpte cykeln så att de får stå för dina utlägg för att få allt reparerat?

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag har svårt att tro att du skadade gängorna när du skruvad ur lagret, rimligtvis uppkom skadan på ram/vevlager när det skruvades i. Det låter som att du köpte en hel cykel med förmonterat vevlager och i såna fall borde du kunna reklamera hos butiken där du köpte cykeln så att de får stå för dina utlägg för att få allt reparerat?
Stämmer. Med det är en Pole Taiga, så hellre än att ramen får en ny resa över bottenviken så försöker jag nog lösa det själv i första hand, jag vill ju bara ut å cykla. Ersättningsfrågan tar vi sen (Pole har redan hintat om att jag borde kunna få hjälp i en ”decently furbished bike shop”, så jag räknar med att dom ersätter mig sen)

Topp