Behöver hjälp med optimal reach Tallboy 3

Johan777

Medlem
Nu är det fredag och då passar det bra att ta en öl och reflektera över siffror. Jag är 1,78 och kör en Tallboy 3 L med 450mm reach. Bästa cykeln jag någonsin ägt och vill fasen köra den livet ut. Nu vill jag optimera detta till max och har funderat en del och för denna beräkning behöver jag hjälp då det är mer en känsla jag vill åt. Jag antar att erfarenheten på detta forumet är bästa vägen.

Idag sitter det en 50mm styrstam och tre spacers upp från ramen plus ett flat 720mm styre. Jag har ett 760mm fatbar styre med 40mm rise som jag inte testat än, jag skulle vilja para den med en Renthal Apex 31mm styrstam och kapa ner totala reachen till 480 ish. Känslan jag vill åt är att cykeln ska funka både till park, långlopp och vanlig trail. Kompromissar hellre med långloppen än parken och stigcycklingen. Helst skulle jag vilja sätta stammen något lägre och kapa skorstenen... Om jag köper en Renthal Apex så kan man ju vända den +6 för stigcyckling och -6 grader för långlopp.

Frågan till er är om 31mm styrstam är rätt väg att gå? Eller har ni andra erfarenheter om hur man kan förändra känslan, flytta fram sadeln, vinkla styret tex.

Hoppas att detta makes sense, försöka förklara en känsla och sen be om svar... xD Men ölen är väldigt go iaf.

Aha, snyggt. Det beror nog på hur mycket jag kapar styrröret (har inte vågat än). Då gör inte x antal spacers under stammen så mycket för att korta ner reachen som att byta stam med andra ord?

Om du vill använda cykeln till allt skulle jag starkt rekommendera att du inte kapar styrröret. Eftersom cykeln lutar nedåt när du cyklar park lär du vilja höja styret för att behålla positionen på cykeln. Jag gillar inte askorta styrstammar och det kommer definitivt leda till att du får mindre vikt på framhjulet vid klättring eller platta svängar. Behåll skorstenen!

Aha, snyggt. Det beror nog på hur mycket jag kapar styrröret (har inte vågat än). Då gör inte x antal spacers under stammen så mycket för att korta ner reachen som att byta stam med andra ord?
Flytta dem bara till ovansidan av stam och testa. Du behöver inte såga.

Reach är inte jättelång för 178cm men jag känner inte till övrig geo.

Jag tycker även bredare styre gör att det känns längre/ större.

Härligt, kommer nog att behålla 50mm stammen och trixa lite med styret, spacers och sadeln. Jag tror faktiskt att jag installerade styret fel så ska kolla upp det. Reachen känns helt okej men skulle vilja komma ner litegrann för att få den där goa känslan när man hittat sweatspot. Här är lite mer info om cykeln:

Härligt, kommer nog att behålla 50mm stammen och trixa lite med styret, spacers och sadeln. Jag tror faktiskt att jag installerade styret fel så ska kolla upp det. Reachen känns helt okej men skulle vilja komma ner litegrann för att få den där goa känslan när man hittat sweatspot. Här är lite mer info om cykeln:

Jag är inte 100 på vad du menar men vill du komma ner så flytta som sagt spacern och strunta i 40 mm rise styret men om vill du modernisera lite så köp ett annat med lämplig rise och kapa till 750-780 efter tycke.

Utför säger de att utgångsläget är neutralt drop. Dvs samma höjd sadel och handtag. Du kan styra det med distanserna eller byta styre. Det ena påverkar reach det andra inte.

Jag får återkomma, bra synpunkter ni har. Får prova att labba lite mer med styret och spacers känner jag, tror också att en bikefit skulle ge lite utdelning. Är reachen 450 plus 50 stam normalt för 178? Är inte så insatt i detta med reach. :)

Reach betyder inget utan stack. Du cyklar på en äldre cykel och den är kortare jämfört hur cyklar ser ut idag. Jag själv tycker cyklar idag är för långa och nu verkar trenden vara att göra cyklar något kortare.. I min bedömning borde din stack och reach med 50 mm stam vara ganska rimligt, men preferenserna varierar vilt. Jag hade också velat variera styrhöjda beroende på om jag ska cykla park eller xc.

Jag får återkomma, bra synpunkter ni har. Får prova att labba lite mer med styret och spacers känner jag, tror också att en bikefit skulle ge lite utdelning. Är reachen 450 plus 50 stam normalt för 178? Är inte så insatt i detta med reach. :)

Reach av 450 mm är kort till 178 cm på en modern stigcykel. Men din Tallboy har halv gammaldags geometri. Sadelrörsvinkeln är flack, så med mer än 450 mm reach blir avståndet till styret för lång när du sitter på sadeln.

Reach av 450 mm är kort till 178 cm på en modern stigcykel. Men din Tallboy har halv gammaldags geometri. Sadelrörsvinkeln är flack, så med mer än 450 mm reach blir avståndet till styret för lång när du sitter på sadeln.
Japp, håller med. Underbar cykel med droppern nere i parken men har känt efter 1,5 mil grusväg typ så är inte reachen optimal, får ont lite överallt. Men jag tror/känner att det är på gränsen och några småjusteringar typ riserstyre, flytta sadeln skulle hjälpa för komforten. Svårt att få allt men skulle gärna vilja kötta långlopp också så därav denna tråden. :)

Japp, håller med. Underbar cykel med droppern nere i parken men har känt efter 1,5 mil grusväg typ så är inte reachen optimal, får ont lite överallt. Men jag tror/känner att det är på gränsen och några småjusteringar typ riserstyre, flytta sadeln skulle hjälpa för komforten. Svårt att få allt men skulle gärna vilja kötta långlopp också så därav denna tråden. :)

Har du sadeln max framåt på stolpen?

Har du sadeln max framåt på stolpen
Nope, helt klart ska den flyttas. Sen har jag ingen förklaring till varför allt ska va nollat i min värld (typ att sadeln ska stå på noll). Antar att det är nån liten släng av aspberger... Ändrar jag något så påverkar det något annat sen är slutresultatet av 1mm sadeljustering helt plötsligt superkomplext.

Om du är nöjd stående låter det rimligt att ändra sadeln. Jag har motsatt problem. Konstigt nog har jag inte heller maxat sadeln men har 475 reach på 176cm.

Fast jag tycker att dom svaren jag har fått i tråden har varit mycket bra.

Nej, allt helt fel.

Vid positionen på cykeln är det "bara" att prova olika saker. Om man inte tycker om det så byter/flytter an tillbaka. Som redan skrivit är der dock bättre att vänta med att kapa tills man är säkert på positionen.

Nej, allt helt fel.

Vid positionen på cykeln är det "bara" att prova olika saker. Om man inte tycker om det så byter/flytter an tillbaka. Som redan skrivit är der dock bättre att vänta med att kapa tills man är säkert på positionen.
Jag förstår :) Är redan där i tanken. Innan trådstarten så var jag inne på att köpa ny stam, kapa styrrör och allt möjligt konstigt. Men efter denna tråden så förstår jag att enkla justeringar är konceptet så jag är med. No worries. ;)

Tillbaka
Topp