Bli en bättre cyklist?

hele24

Medlem
Bli en bättre cyklist?
Hej, jag vill bli en bättre MTB-cyklist... Jag förstår själv att mitt fokus bör ligga på att träna stig... men jag vill ha tips! Vad ska man tänka på...
Jag tycker att stenar och rötter är skitläskiga... (kanske borde jag inte cykla MTB ;)
Jag har helt ok ork men blir rädd när det kommer något som jag är osäker på.
Jag inser att mycket sitter i huvudet, men hur får man bort det?

Vilka är era bästa tekniktips?
Tycker också att jag lätt får sladd, "studsar" på minsta rot, eller tom kotte... och att det inte känns "mjukt" när jag cyklar... vad beror det på?
Bristande teknik över huvudtaget, dålig bromsteknik? för hårt pumpade däck?

Bli en bättre cyklist?
Se till att du har förtroendeingivande däck med ungefär rätt tryck (ofta lägre än vad man kan tro när man är ny).
Jobba med att lära dig att flytta balansen på cykeln under färd. Rumpan långt bakom sadeln tex. Bli inte ”en passagerare” på cykeln när det börjar bli trixigt.
Cykla med andra! Hitta kompisar eller gå en kurs. Lite hederligt grupptryck ger brant utvecklingskurva.
Skaffa en dropper om du inte har, gör underverk för självförtroendet.

Och cykla mycket. Våga utmana dig stegvis, ta om och gör rätt. Kör hårt!

Bli en bättre cyklist?
Att cykla är ett bra sätt för att bli bättre. Gärna där du tycker att det är utmanande/svårt. Plattisar känns ofta bättre där man är osäker. Lagom svårt blir snart enkelt. Titta på och cykla med andra kan ge insikter snabbare (än om du skulle komma på det själv).

Bli en bättre cyklist?
Har du en heldämpad eller hardtail?
Oavsett: hitta rätt dämpar och/eller gaffeltryck för dig, så att det känns mjukt och fint att cykla över rötter. Samma sak med däcktryck.
Det är ok om det nästan slår igenom när du tränar teknik, när du blir bekvämare med högre fart och behöver mer tryck kommer det vara ok.
Stå upp, jobba med kroppspositionen och att vikta cykeln fram och tillbaka.
Cykla till sektioner som känns besvärliga och träna-träna-träna.

Bli en bättre cyklist?
Gå en kurs! Att ha rätt position på cykeln kommer göra det mycket lättare att angripa hinder. Mycket lättare om du har en instruktör som kollar än om du ska försöka hitta det själv. Då kan du också få hjälp att ställa in din cykel efter dig.

Försök haka på några andra duktiga cyklister (obs bör vara några som orkar med nybörjare).

Sen finns det ju rätt bra tips att hitta på youtube. Sök på tex Ben Cathro how to bike, olika avsnitt som tar upp kurvtagning, bromsning, hopp och drop. Kyle and April MTB har också en del bra nybörjartips. Går ju att hitta specifika områden tex sök på MTB roots så lär du hitta en del tips på hur man ska tänka när man cyklar över rötter.

Bli en bättre cyklist?
Kanske är ett teknikkurs bra.

Däcktrycket kan vi bara svar på om du säger till oss med vilket tryck du kör. Och kör du tubeless?

Se till att du har förtroendeingivande däck med ungefär rätt tryck (ofta lägre än vad man kan tro när man är ny).
Jobba med att lära dig att flytta balansen på cykeln under färd. Rumpan långt bakom sadeln tex. Bli inte ”en passagerare” på cykeln när det börjar bli trixigt.
Cykla med andra! Hitta kompisar eller gå en kurs. Lite hederligt grupptryck ger brant utvecklingskurva.
Skaffa en dropper om du inte har, gör underverk för självförtroendet.

Och cykla mycket. Våga utmana dig stegvis, ta om och gör rätt. Kör hårt!
Jag kör med andra och inser att det är bra.
Dropper är min nästa investering, tips på bra?
Tack för tips :)

Bli en bättre cyklist?
Har du en heldämpad eller hardtail?
Oavsett: hitta rätt dämpar och/eller gaffeltryck för dig, så att det känns mjukt och fint att cykla över rötter. Samma sak med däcktryck.
Det är ok om det nästan slår igenom när du tränar teknik, när du blir bekvämare med högre fart och behöver mer tryck kommer det vara ok.
Stå upp, jobba med kroppspositionen och att vikta cykeln fram och tillbaka.
Cykla till sektioner som känns besvärliga och träna-träna-träna.
Jag kör heldämpat, får väl se om jag kan justera inställningarna på dämparen lite. Tack!

Bli en bättre cyklist?
1. Be någon filma dig eller filma dig själv för att få en förståelse för hur du sitter och står på cykeln i olika situationer. Det är lätt att tro att man gör på ett visst sätt men ofta stämmer det inte överens med verkligheten.

2. Kika på Ben Cathros/ Pink bikes 'How to bike' serie på YT.

3. Öva öva öva

4. Filma dig själv lite mer, se hur du har förändrat din teknik.

5. Repeat.

Men att få hjälp med teknik och ställa in cykeln rätt är kanske det bästa tipset.

Bli en bättre cyklist?
Jag kör med andra och inser att det är bra.
Dropper är min nästa investering, tips på bra?
Tack för tips :)
Märkligt att du har en FS-hoj utan dropper. Existerar ens det 2023? Köp en direkt! En billig Brand-X eller liknande (samma tillverkare) fungerar minst lika bra som en 3 ggr så dyr enligt min erfarenhet av många droppers. Känslan ligger mest i reglaget ändå.

Rätt däck gör mkt (ihop med rätt däckstryck då). Mjuk gummiblandning gör det trögrullat men greppet är enormt mkt bättre, framförallt när det är blött.

Med ovanstående har du en bättre utgångspunkt för att känna dig mer säker på stigen så du slipper tänka på att halka omkull hela tiden.

Bli en bättre cyklist?
För att utveckla teknik så är det mest att cykla mycket och testa på mycket! Teknikbanor, olika typer av hinder, pumptracks, att testa på bunnyhops, manuals och endos. Cykla när det är torrt och fint och när det är blött och halt. Allt ger bättre uppfattning om hur cykeln beter sig i olika situationer. Cykla mycket och kolla på t.ex youtube guider för inspiration och övningar.
(Man måste inte bemästra allting första gången det räcker med att man testar dem och så småningom kan man välja nån specifik teknik att folusera på att förbättra)

Bli en bättre cyklist?
Hej, jag vill bli en bättre MTB-cyklist... Jag förstår själv att mitt fokus bör ligga på att träna stig... men jag vill ha tips! Vad ska man tänka på...
Jag tycker att stenar och rötter är skitläskiga... (kanske borde jag inte cykla MTB ;)
Jag har helt ok ork men blir rädd när det kommer något som jag är osäker på.
Jag inser att mycket sitter i huvudet, men hur får man bort det?

Vilka är era bästa tekniktips?
Tycker också att jag lätt får sladd, "studsar" på minsta rot, eller tom kotte... och att det inte känns "mjukt" när jag cyklar... vad beror det på?
Bristande teknik över huvudtaget, dålig bromsteknik? för hårt pumpade däck?
Du får samma råd jag brukar ge mina barn och försöker intala mig själv ibland.

Man är oftast rädd för det okända och enda sättet att sluta vara rädd är att utsätta sig oftare för det man är rädd för.

Så först och främst se till att cykla där det finns sten och rötter, blir det för jobbigt kan man alltid kliva av, och köra grusväg, men nästa gång du ska ut och cykla tar du samma väg och ser om du kommer något längre. (till slut kommer du garanterat det)

Tillbaka
Topp