Byggtråd: från gammal gris till "modern enduro" Specialized Big Hit

Guaruska

Aktiv medlem
Tjena alla glada happyiter.

Går det att få en modern(are) enduro av en gammal Specialized Big Hit (model Big Hit Spec 2004), till min son? 26" hjul.
Modellen är denna:
bighit2.jpg

Det är inte min, men samma modell. Dock var min inte i så fint skick.

Tog väck allt, allt allt allt. Sen var det dags för sonen att slipa o måla. O slipa o måla, o slipa o måla. Han e 12 så motivationen var så där i denna fasen. Trots att han la ner 100 besvärliga arbetstimmar på att bygga en ramp i vintras, och är fruktansvärt stolt över det, så är det ändå svårt att göra jobbet när man har svårt att se slutresultatet.

Nåväl. Till slut, efter en hel del hjälp av mig (pappa), blev ramen klar. Jo, det är svårt för en 12-åring att spraymåla. Det är svårt för mig att spraymåla!
2.26.jpeg

Färgen är från en Fiat 500 och heter Latte Verde Menta, som betyder ordagrant Mjölk Grön Mint men antar att översättningen blir pastell (mjölkig) mintgrön - min italienska kommer från musik, film och spanska så kan inte flytande italienska.

Ganska modernt med single-pivot. Givet att den har fått nya lager. Dämparen är en...jag tror det är en RT3 som fått en volume-extender, Rockshox iaf. Hittades billigt här på Happys K&S. Gaffeln är en Fox Factory Talas 130/160. Som sitter med ett angle-set på 1,5 grader o övriga delar i styrlagret är ett FSA. Dämparen installerades med off-set bushings från...offsetbushings.com :-D - allt för att modernisera vinklar o höjder (ser ju inte heltokigt ut på bild). Styrstammen är ett DMR Defy som hittades billigt på ebay, helt nytt, när cykeldelar fortfarande gick att hitta billiga. Det är på 50mm

Den färdigmålade ramen spädde på ivern att få ihop den så att man kunde utgöra en nästan cykelbar maskin av byggnationen:
2.27.jpeg

Hjulen helt nya Hope Tech Enduro med Hope Pro 4 nav. Hittades för sammanlagt ca 3000 på nätet, helt nya. Vi tejpade dom och slängde på Maxxis Shorty bak, samt Michelin Force AM fram. De röda flytande Zoom-skivorna, 180 fram och 160 bak, passar snyggt till de röda naven. Sadeln är Spyder Tioga (bmx- eller barnmodell) o väger in på 168 gram. Kompositmaterialet i sadeln flexar en del oxå. Mycket bra sadel. Styret och sadelstolpen är provisoriskt. Det ska dit ett platt styre och ev en dropper. Såsom den står väger den in på 11 kg.

To be continued...

(edit: offset bushings till dämparen)

(edit 2: exakt modell och årtal, inte mullet)

Senast ändrad:
Tjena alla glada happyiter.

Går det att få en modern(are) enduro av en gammal Specialized Big Hit (hittar inte exakt årtal men ca 2005), till min son?
Modellen är denna:
Visa bilaga 501381

Det är inte min, men samma modell. Dock var min inte i så fint skick och kom som mullet.

Tog väck allt, allt allt allt. Sen var det dags för sonen att slipa o måla. O slipa o måla, o slipa o måla. Han e 12 så motivationen var så där i denna fasen. Trots att han la ner 100 besvärliga arbetstimmar på att bygga en ramp i vintras, och är fruktansvärt stolt över det, så är det ändå svårt att göra jobbet när man har svårt att se slutresultatet.

Nåväl. Till slut, efter en hel del hjälp av mig (pappa), blev ramen klar. Jo, det är svårt för en 12-åring att spraymåla. Det är svårt för mig att spraymåla!
Visa bilaga 501382

Färgen är från en Fiat 500 och heter Latte Verde Menta, som betyder ordagrant Mjölk Grön Mint men antar att översättningen blir pastell (mjölkig) mintgrön - min italienska kommer från musik, film och spanska så kan inte flytande italienska.

Ganska modernt med single-pivot. Givet att den har fått nya lager. Dämparen är en...jag tror det är en RT3 som fått en volume-extender, Rockshox iaf. Hittades billigt här på Happys K&S. Gaffeln är en Fox Factory Talas 130/160. Som sitter med ett angle-set på 1,5 grader o övriga delar i styrlagret är ett FSA. Dämparen installerades med off-set bushings från...offsetbushings.com :-D - allt för att modernisera vinklar o höjder (ser ju inte heltokigt ut på bild). Styrstammen är ett DMR Defy som hittades billigt på ebay, helt nytt, när cykeldelar fortfarande gick att hitta billiga. Det är på 50mm

Den färdigmålade ramen spädde på ivern att få ihop den så att man kunde utgöra en nästan cykelbar maskin av byggnationen:
Visa bilaga 501384

Hjulen helt nya Hope Tech Enduro med Hope Pro 4 nav. Hittades för sammanlagt ca 3000 på nätet, helt nya. Vi tejpade dom och slängde på Maxxis Shorty bak, samt Michelin Force AM fram. De röda flytande Zoom-skivorna, 180 fram och 160 bak, passar snyggt till de röda naven. Sadeln är Spyder Tioga (bmx- eller barnmodell) o väger in på 168 gram. Kompositmaterialet i sadeln flexar en del oxå. Mycket bra sadel. Styret och sadelstolpen är provisoriskt. Det ska dit ett platt styre och ev en dropper. Såsom den står väger den in på 11 kg.

To be continued...

(edit: offset bushings till dämparen)

Den där blir ju superfin, väldigt kul att ha ett förälder-barn projekt!

Ni skulle slänga på ett par dekaler från Orange Five 2021, Och förvirra folk lite!
1626627314127.png

Fett bygge! Kommer ju bli kalas fet, men hade nog lätt vänt på däck kombon och kört shorty fram och michelinet bak ist .

Ja för framhjuls släpp gör ju en cyklist skickligare. Men självklart kör man som man vill ??
Jag vet att knubbigt fram o slätare bak e standard för många. Mina barn cyklar inte lika hårt, o de ogillar att inte kunna ta sig uppför. Neråt e d liten risk för framhjulssläpp än så länge. När de blir såpass skickliga att risken e överhängande, ja då e d dax för däckbyte fram.

Har någon ett bra tips för ett styre: flat, backsweep 9-12 grader, 31,8 mm klämma? Behöver inte vara så långt, kommer väl installeras som 680-720mm max. Billigt såklart. Dyra kan jag hitta själv. Sonen gillar Ibis Lo-Fi, och det kan jag köpa för ca 700 om jag lyckas lösa vevpartiet på LVM. Har hittat Pro Koryak Flat di2, men det är tillverkat i alu 2014 som tydligen korroderar omedelbart så fort det blir en skråma.

Nu har jag ett alternativ till vevparti; sram gx som jag klipper till 155mm. Måste till min LMV (lokala maskinverkstad) och höra om dom kan hjälpa mig först. Håller tummarna. Jag försökte själv först, men lyckades endast med att sabba drive-side med ett oanvändbart hål. Hoppas dom kan lösa nån sorts gänginsats.

Verkar som att hojen ska få en modern 11-växlad drivlina, haha. Fick tag i en billig kassett idag, så gott som ny, Shimano SLX 11-42t. Med cog-extender blir det 11-50t. 11-46 kassetten är alldeles för dåligt stegad mellan växel 1 och 3. Dessutom kan den få en röd cog-extender så vi håller oss till färg-schemat runt naven. Cog-extender heter Funn Slingshot o kostade ca 150 kr. Annars hade det blivit 10-växlat, med xt-kassett o cog-extender 11-40t (dock har jag bara grön eller blå extender), zee bakväxlare med vargtand b-länk.
Får ju hoppas den går att cykla på någorlunda - det har vi ingen aning om än. Den ska ju inte bara utför, utan oxå uppför.

När han provsitter så är den lite för lång. Backsweep på styret hjälper lite. Vevlagret verkar sitta ganska långt fram oxå. Vad tror ni om dropper med offset fast jag vänder den? Så offsetet blir framåt istället fôr bakåt.

Smalare styre ger också lite kortare upplevelse

Edit.
Liksom spacers under styret....

Smalare styre ger också lite kortare upplevelse

Edit.
Liksom spacers under styret....
Vi får helt enkelt testa o se. Spacer under styret funkar ba så långe man har styrrör kvar. Gaffeln inhandlades beg så den va redan kapad. D fick plats 2cm spacer.

Sadelröret är ju ganska flackt, kanske blir bra vid stående cykling?
Instämmer, därav funderingen kring bakvänt offset. E ju ba att testa lika olika inställningar sen o se vad som passar.

Efter många om och men hittade vi ett styre. Vi skulle köpa det Ritchey-styret som hbn rekommenderade. Men eftersom jag oxå måste köpa bushings till en annan cykel och det inte fanns den strlk på bikester så kom vi fram till en annan lösning: hittade ett RaceFace Next, nytt, i kolfiber, för en 500-ing. Inte mycket mer än ritcheystyret efter frakten. Men istället för att vänta på styret så tog vi ett RaceFace Next i kolfiber från hans HT (som ska säljas om enduron blir cyklingvänlig) och satte på. Vi satte även dit, högst provisoriskt och enbart för bild, gx-vevpartiet, som inte kunde kapas idag då min LMV (lokala mekaniska verkstad) har stängt för semester, givetvis men chansa får man.

3.3.jpeg

Sadelstolpe med offset är vänd och jag tycker inte det ser tokigt ut. Vad tror forumet?

Så här kommer den se ut på ett ungefär, utan pilot:

2.29.jpeg

Bromsar blir de lättaste enduro-bromsar marknaden kan erbjuda (tror jag): Formula R1. Bak-oket är Rx, men ssccchhhhhh, säg inget till nån så syns det inte heller.

Jag tror vikten nu kommer vara väldigt lik vikt på färdig cykel, iom kortare vevar, bör vägas utan pedaler, den tunga fasta sadelstolpen är inte mycket lättare än en modern dropper. Vikten...trumvirvel...13,5 kg. Inte illa pinkat på en 17 år gammal ram.

TILL SLUT fick jag tag i vevpartiet på 150mm!! Det är hollowtech II bb på d, med direct-mount interface för klinga, har väntat på att d ska dyka upp sen februari. Får se om tullen krånglar till d för mig ?. Snart kan bygget fkrtsätta...förhoppningsvis

Pratade idag med tullen och de säger att de inte problematiserar beställningen jag gjort; som privatperson har jag beställt från fabriken och gett dom ett vat-nr (mitt persnr) som inte finns som ett registrerat vat-nr här i sverige. Tullverket sa att de inte bryr sig om sånt (hon sa att fabriken inte har möjlighet att kolla upp och att tullverket inte går efter vat-nr på beställningen), bara varorna deklareras, tullas o momsas - och det har jag räknat med att det ska göras. Så, grönt ljus vad det verkar som. Vi får se om det gröna ljuset e lika grönt när vevparti anländer t Sverige.

Tillbaka
Topp