[Byggtråd] (Multi) Vintageräser - Motobecane - Grebart - Trek

Bonsaifall

Aktiv medlem
Dags för byggtråd (igen). Har formaterat om lite och skrivit till lite saker samt blev lite tråkig stämning i förra så börjar om här! Hoppas att vi kan vara glada och goa här 😁
Kommer uppdatera löpande i takt med att jag hinner mecka!

CYKLAR
Motobecane Super Mirage (AKA: Baggen)
Motobecane Club (AKA: Loppan)
Grebart (Namn?)
Trek 1500 SLR 2006 (Namn?)

EKONOMIN
Här kommer jag - i mån om tid lägga in hur mycket allt kostat, de som inte vill se detta slipper då se det :D
Spoiler (det blev mer än väntat)

JAG SÖKER:
Har du något liggande som jag kanske behöver för att kunna bygga kul grejer?
Behöver:
Silvrig/Kromad sadelstolpe till Grebart - innermått ram 26,8 mm
Drivlina till Treken - Budget
Växelreglage Grebart - Downtube shifters
Villhöver
Svart sadelstolpe till Baggen - 25,4 mm
Drivlina till baggen - Shimano 105 eller liknande

STORYTIME
Allt började med en Motobecane Super Mirage som jag tänkte blir en billig historia (1500kr) och bra att ha som pendlare. ”Jag har inte så höga krav” tänkte jag ovetandes om vad detta skulle leda till.
IMG_4611.jpg

Den rullade när den köptes så cyklade hem den till min polare där vi tvättade igenom den, gav den ny styrlinda, pedaler och vajrar.

07C85579-EB5A-4EB7-A5DA-BAC887C0425D.jpeg

Lite senare så bytte jag ut sadeln och bromsarna och lade till ett lås.
IMG_4947 2.jpg

Jag lyckades också klippa en andra hoj och ett andra projekt, en Motobecane Club fick hänga med hem i hopp om att bli en ”bärshoj” då planen var att cykla endast (i stockholm). Den rullade rätt så bra! Om man inte vill behöva bromsa det vill säga. Vägde bly också med alla möjliga saker som satts på under åren. Undrar hur mycket av allt som är original egentligen?
IMG_5048 2.jpg

Efter ett tag så tröttnade jag på att växla från ramen på pendlarhojen. Det var ingen höjdare i backiga Stockholm. Så började drömma om fräsiga STI-reglage. Lyckades klippa ett par R500/530 hjul och en claris drivlina utan bromsar (passade bra då jag hade nya) så det blev uppgraderingsdags. Fick höra från säljaren att framhjulet hade behövts gås igenom då det inte rullade så fint, men det var ett problem för framtida jag tyckte jag då jag inte ens visste att hjul gick att serva.
IMG_5453.jpg

Saknades bara en cable stop (tydligen) för att allt skulle lira. Fick vänta i ett par dagar och leta på samtliga köp&sälj sidor tills jag äntligen hittade ett par... som inte passade. 2 dagar ytterligare hittade jag äntligen cable stops. Vill tillägga att det tog mig ca 2 timmar att få rätt på framväxeln.
Men efter många om och men fick jag ihop hojen med en skön ny styrlinda också.

IMG_5519.jpeg
IMG_5518.jpeg

Satte även på mudguards och en sadelväska till nycklarna.
Såhär ser baggen ut även idag. Bromsarna bråkar lite och lyckas inte riktigt alltid stanna mig (som är rätt stor) och jag stör mig lite på att jag har silvrig sadelstolpe och styrstam samt att min sadel inte är så bekväm, så detta är potentiella uppgraderingar. Fokus på denna hojen är ju att kunna ta sig till jobb och tillbaka bara egentligen. Att den också (enligt mig) har blivit jäkligt fin är ju bara en bonus!
Nu har det gått lite tid och jag fick ett sug för att hitta en användning för drivlinan som satt på svarta Motobecanen innan jag bytte till en ny där. Började leta efter en ny ram lite löst och hittade en fantastiskt fin Grebart-ram med pärlemo finish. Riktigt härlig färg men kanske aningen liten för mig med sina 58cm. Det återstår att se.

IMG_6277.jpg
IMG_6276.jpg
69384494815__09434230-F8EB-406E-9FBA-6BD50BECEFDD.jpg
IMG_5954.jpg

Denna tänkte jag skulle bli en skön gammal racer om jag inte hittar en go drivlina någonstans så jag kan slänga på cable stops och köra STI. Målbilden i dagsläget ser ni längst till höger i alla fall :)

Sist (och faktiskt minst) så fanns det en ram+lite annat gott till skänkes här som jag också tänkte hitta tiden att bygga ihop till någonting. Den är 51cm så blir till flickvännen. Jäkligt lätt och ramen är i gott skick om man bortser från färgen. Har fått tips om att scotch brite och aceton ska vara värt att testas. Annars blir det att ta bort all färg och göra något najs custom. Ser i alla fall fram att försöka mig på att fixa till denna också.

Kanske blir att man flyttar Claris-linan som sitter på pendlaren hit och uppgraderar den? Vem vet, vill ju ha en gravelhoj i framtiden så kanske inte ska gå allt för all-in på denna.
8F8B2114-6DCD-472C-A9B0-F20C737AE2C2.png

Hoppas att någon vill följa med på denna resan som kommer börja ta fart rejält under 2023 och januari.

Hojta också till om någon kanske har något tips eller något att sälja till mig som jag kanske behöver.

Tack för mig för denna gången! Ser fram emot att kunna uppdatera på alla projekt.

Senast ändrad:

Bonsaifall

Aktiv medlem
Första uppdateringen och lite planer kring de olika hojarna!

Grebart
Drivlinan som satt på svarta Moton ska göras rent (kommit halvvägs) och flyttas över till Grebart-ramen, tillsammans med ett par silvriga tiagra-bromsar och de bromshandtag som satt på moton och även läder-styrlindan.Har också köpt en ny sadel till denne (läder med nitar), inget fancy men snygg och billig.
Ska också försöka mig på att serva vevlager, tur man har youtube nuförtiden...

Loppan
(Silvriga Motobecanen) ska rengöras, fixas till bruksskick, rensas från lite delar och sedan skeppas till Uppsala där den tills vidare får bli min ”hos tjejen”-hoj. Kanske plockar av stänkskärmarna för att sätta på Grebarten? Kommer oavsett skicka en liten före+efter bild på denna när jag väl kör igång

Baggen
(Svarta Motobecanen) är tanken att försöka hitta ny sadel (nån som har tips?) som passar mig bättre då den befintliga inte gör det, sadelstolpe, styre, (sån här fräsig modern som inte är quill, har köpt en adapter som jag hoppas passar) och kanske äntligen ta tag i att fixa upp lite repor och polera. Tänkte också serva vevlagret / köpa nytt.
Vill också öppna upp hjulen (shimano R500x2 och R530) och serva hjullagerna (hjälp?) står i manualen att man absolut inte ska göra det men ingen minns väl en fegis?

Trek
Trek-en ska jag försöka få bort den målade rosa färgen (har fått tips om aceton, scotch brite och ansiktsmask)
Efter detta så är det jaga drivlina!
Vill kanske hitta ny till Baggen istället och skicka över claris-linan hit, får se!

Övrigt
Skaffat mig en rejäl verktygslåda för att inte sprida cykelgrejer över hela källaren och lägenheten, en snabb en med hjul och grejer, mycket trevligt!
Köpte även en liten "Mysterybox" från KS där det fanns massa kul att fixa till och sortera ut det användbara.
Nu har jag både SPD och SPD/SL pedaler så tänkte ge det ett försök i framtiden. Trots att jag fick en grymt bra deal bara på alla dessa grejer fick jag även ett fantastiskt fint cinelli-styre på köpet som kommer bli perfekt med cinelli-styrstammen på Grebarten!
IMG_6509.jpeg
IMG_6510.jpeg

IMG_6454.jpeg

Mer uppdateringar kommer inom kort!

Nymodyn

Aktiv medlem
Kul att du trillat ner i hålet! :) vet inte hur lång tid du hållit på att mecka men känns absolut som du har talang för detta! Baggen är ju otroligt stilig. Var lite försiktig med vevlagret om du ska ha isär då det ofta är schweiziskt på motobecanes (snarare än franskt) och inte superlätt att hitta ersättning till. Om du vill byta ut det till modernare kasettvevlager tror jag att IRD har en variant. Bilden är från https://www.sheldonbrown.com/bbsize.html
Skärmavbild 2023-01-11 kl. 09.14.23.png

Bonsaifall

Aktiv medlem
Kul att du trillat ner i hålet! :) vet inte hur lång tid du hållit på att mecka men känns absolut som du har talang för detta! Baggen är ju otroligt stilig. Var lite försiktig med vevlagret om du ska ha isär då det ofta är schweiziskt på motobecanes (snarare än franskt) och inte superlätt att hitta ersättning till. Om du vill byta ut det till modernare kasettvevlager tror jag att IRD har en variant. Bilden är från https://www.sheldonbrown.com/bbsize.html
Tackar ödmjukast! Inte hållt på mer än kanske 6 månader så är verkligen helt grön in i världen.
Precis, fick höra detta också efter lite googlande. Vevlagret började skramla för ca 4 månader sedan varpå jag och en meckarvän öppnade upp (utan rätt verktyg så inte hela vägen) och bara försökte byta ut lite fett vilket funkade tills vidare. Men skulle behöva öppnas upp ordentligt tror jag och serva känns det som. Men kanske inte värt att göra det nu när det ändå funkar OK. Får se! Kanske blir en sak som jag säger jag vill göra men aldrig tar tag i :LOL:

Hintar även om att jag har klippt en vacker italienare som också kommer introduceras inom de närmsta dagarna. Förhoppningsvis den sista hojen på ett tag? Fler projekt nu än jag har tid med men så får det vara. Uppdaterar i veckan!

Bonsaifall

Aktiv medlem
För att ytterligare bevisa att detta börjar gå lite överstyr har jag blivit med en cykel till. Min första Italienare och en fantastisk fin hoj. Denna kommer dock (kanske) inte behöva så mycket byggande utan är redan i väldigt gott skick. Oklart om den kommer stanna i min ägo eller hur planen ser ut, men ramen är nog världens största på sina imponerande och ståtliga 64cm.
Denna heter pärlan.
02710E37-A20B-422B-8E76-EC49AE3D2C28.jpeg

Det ska i alla fall fixas en mer tidsenlig sadel (turbo) och bytas styrlinda till en fräschare svart. Den har en ruggigt väl omhändertagen Campagnolo Veloce grupp med Campagnolo Daytona växelreglage och campagnolo hjul. Kanske blir att allt campa flyttas över till en mer kommersiell italienarram och säljs till våren. Kan också vara så att jag blir kär och behåller den i befintligt skick, ramen passar ju mig som är 197cm lång och kommer stanna i min ägo även om campagruppen kanske inte gör det.
Fick tillfälle att testa min nya portabla högtryckstvätt idag också i mörkret, fungerade galant och är perfekt för mig som bor i lägenhet! Låter inte mörkret stoppa mig från att få en ren och fräsch hoj!
E958F1B8-6F29-4135-A28A-4F452BF7160A.jpeg

Här följer lite bilder på campa-delar.
15CC8645-8915-4FF0-88F8-3905118BE103.jpeg
E202D8E3-1F78-47DB-87BF-0B66EBC8AE39.jpeg

6C3D69CD-3EE2-4900-BF93-D116D27A85A7.jpeg
6D24A590-39A2-4946-A3DF-FEBE93164326.jpeg

Mer uppdateringar efter helgens byggande ☺️

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hej igen!

Dagen bjöd på sista rengöringen av delar från gamla linan som satt på Baggen samt att göra första testmonteringen på den nya ramen (Grebart). Det gick inte helt utan utmaningar. Snarare raka motsatsen, nu man märker av att man är lite rookie i det här. Naiv som jag är så tänkte jag att rimligtvis så borde alla delar "bara passa" men så var det naturligtvis inte.

Delarna som skulle på ser ut såhär. Mycket franskt, Sachs Huret och lite annat jag samlat på mig.
IMG_6588.jpeg

En av de tidigare ägarna av Grebart-ramen hade målat framgaffeln och bakre delen vid drivlinan någon sorts silvergrå. Jag har gjort ett försök att få fram kromen som verkade vara under.
IMG_6591.jpeg
IMG_6592.jpeg
IMG_6594.jpeg

Verkar dock som att kromen har flagnat bort lite och kanske därför den har blivit målad. Någon som har koll på bra åtgärder här? Kroma om kanske?

Sen nedre delen är färg på färg som jag dels försökt ta bort och under är det bara stålram. Kanske strippa helt och måla om? Eller bara måla över?

IMG_6604.jpeg
IMG_6605.jpeg

Vevlagret passade inte heller. Verkar som gängorna var lite för stora. Inte helt 100 och kommer krävas lite undersökning.

Framväxel verkar också behöva vara någon specialare. De flesta jag har sett har ju någon sorts klämma (som min) men denna ramen lirar inte med sådana. Får leta fram någon framväxel som funkar med denna ramen tänker jag.

IMG_6609.jpeg

För att ytterligare komplicera saker så passade inte bakhjulet heller. Kassetten är för stor. Den verkar endast ha plats för rejält vintage 5/6-delade kassetter och denna är 7-delad. Min spontana tanke är att töja ut den bakre "delen" av cykeln. Minns att jag såg en youtube-video på någon som gjorde detta med en väldigt lång skruv och ett gäng muttrar som man sakta men säkert justerar mer och mer utåt. Det är inte mycket plats som krävs för att jag ska få plats med det lite nyare hjulet.

IMG_6616.jpeg
IMG_6615.jpeg

MEN! Det skymtas en jäkligt fin cykel här under någonstans. Ska bara försöka "hitta" den. Back to the drawing board som man så fint säger. Cinelli styrkombon gör sig jäkligt bra och Tiagra-bromsarna satt fint. Lite osäker på om bromshandtagen passar, men jag tänker att jag har lite större problem att ta tag i först så det får bli ett problem för sedan.

IMG_6611.jpeg
IMG_6612.jpeg

Även en hel del rostfläckar på lacken som jag skulle vilja få bort långsiktigt. Men gillar verkligen de svarta hjulen med den vita hojen med silvriga detaljer.
Såna här tillfällen man verkligen märker av att man är rookie. Tur att det är långt tills våren och att man har gott om tid på sig att göra om och göra rätt :D

Tack för denna gången!

Bonsaifall

Aktiv medlem
Fått en liten dille på att pendlarhojen ska se rejält stökig ut. Målet är ju att den inte ska bli snodd. Men jag vill ju fortfarande att den ska vara funktionellt grym fast samtidigt se riktigt sleten och missanvänd ut.
Allt för att jag ska våga känna mig trygg med att låsa den med vanligt U-lock utan uppsikt även potentiellt nattetid.
Min första tanke var att kanske försöka hitta delar till en fin drivlina som har "skönhetsfläckar". Dvs kraschade eller misskötta delar där folk vill byta ut av rent utseendemässiga skäl. Känner att det borde finnas mycket sådant tillgängligt då jag kan tänka mig att efterfrågan på dessa delar inte är så stor. Samt att man förhoppningsvis kan få dessa delar billigare än om de hade varit i gott skick.
Har potentiellt möjlighet att köpa dessa Ultegra-reglagen som visar på exakt vad jag menar väldigt bra:
ultegra.jpeg

Tror att jag kommer att börja samla lite delar om jag får tag på dessa reglagen. Utmaningen är ju att jag inte vet om jag kan på något sätt få plats med 10-delat på denna ramen... Får se hur det kanske utvecklar sig. Men en ambition jag har är detta i alla fall. Vill ju helst inte förstöra den linan jag har för att åstadkomma denna looken.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hej gänget/dagboken.
Idag spenderades några timmar krigandes med en övermålad kromad framgaffel.
Efter någon timmes krig så kom jag fram till att det verkar som rosten har tagit sig genom kromet och att det är lönlöst att fortsätta försöka ”få fram kromet”.
Nu återstår lite grubblande över helgen på hur jag hade tänkt lösa detta.
Måste medge att jag skjutit mig själv lite i foten här. Men ville testa på att ”få fram krom” så fint som alla gör på youtube. Man lever och lär.
98B69341-78AF-412C-8B46-C42A5CC44C94.jpeg
CFA439CB-D9B7-4474-AFB4-2BA0341FEC34.jpeg

Shabby chic kanske är det nya inom vintageräsers?
Egentligen känns det mest logiska nu att sandpappra ner både gaffel och ram (vid drivlinan) och måla om, likt det förra ägaren gjort (eller försökt). Utmaningen där är att det är både tidskrävande och dyrt. Får se hur mycket kärlek just detta projektet får.
Sadelstolpe och kanske vevlager är i alla fall påväg vilket blir trevligt inför nästa provbygge. Beslutet har också landat i att försöka töja ut ramen baktill ca 6mm för att få plats med 7delad kassett.
Återkommer med mer info i helgen.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag älskar ratbikes (när det beror på ålder och inte fejkas. Blir aldrig bra.) och säger: putsa upp så mycket du orkar av kromet och olja sedan in med linolja så stoppar du preocessen. Kommer bli dö-snyggt!

Jonatan F

Aktiv medlem
Finns en otroligt snygg röd typ sovjetisk velodrom-ram som är fruktansvärt snyggt skick. Hittar inte den. Men den här är snygg. Dock alu.

7686119F-47AA-4531-8E82-2F99E59BEE3A.jpeg

velovin

Aktiv medlem
Hej gänget/dagboken.
Idag spenderades några timmar krigandes med en övermålad kromad framgaffel.
Efter någon timmes krig så kom jag fram till att det verkar som rosten har tagit sig genom kromet och att det är lönlöst att fortsätta försöka ”få fram kromet”.
Nu återstår lite grubblande över helgen på hur jag hade tänkt lösa detta.
Måste medge att jag skjutit mig själv lite i foten här. Men ville testa på att ”få fram krom” så fint som alla gör på youtube. Man lever och lär.
Visa bilaga 605004 Visa bilaga 605005
Shabby chic kanske är det nya inom vintageräsers?
Egentligen känns det mest logiska nu att sandpappra ner både gaffel och ram (vid drivlinan) och måla om, likt det förra ägaren gjort (eller försökt). Utmaningen där är att det är både tidskrävande och dyrt. Får se hur mycket kärlek just detta projektet får.
Sadelstolpe och kanske vevlager är i alla fall påväg vilket blir trevligt inför nästa provbygge. Beslutet har också landat i att försöka töja ut ramen baktill ca 6mm för att få plats med 7delad kassett.
Återkommer med mer info i helgen.
Har du testat att putsa med Autosol? Blev själv förvånad över hur bra en rostig kromad baktriangel kunde bli.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Jag älskar ratbikes (när det beror på ålder och inte fejkas. Blir aldrig bra.) och säger: putsa upp så mycket du orkar av kromet och olja sedan in med linolja så stoppar du preocessen. Kommer bli dö-snyggt!
Finns en otroligt snygg röd typ sovjetisk velodrom-ram som är fruktansvärt snyggt skick. Hittar inte den. Men den här är snygg. Dock alu.
Har du testat att putsa med Autosol? Blev själv förvånad över hur bra en rostig kromad baktriangel kunde bli.
Hmmm ni kanske har en poäng. Ska ge det lite mer tid och se hur det se ut i alla fall. Gillar själv också ratbikes men denna skönheten kommer tyvärr behöva säljas pga för liten ram. Kanske blir snyggt oavsett!
har faktiskt lite autosol hemma, ska få bort all rost sen testa. Kanske får köpa en sån här fräsig stålborste till skruvdragare så det inte tag mig flera timmar.
Tack för att ni gett mig hoppet tillbaka!

PS: grymt snygg cannondale, älskar looken

Bonsaifall

Aktiv medlem
Efter ytterligare 2 timmars krigande med diverse stålverktyg så ser det nu ut som på filmen nedan. Tanken är att bli klar, provbygga igen och sedan ta beslut på om det är fräsigt eller fult.
Rostborttagare har jag funtat lite på för att verkligen få bort allt, wd40 verkar inte kunna köra hela vägen. Nån som har tips vilken som funkar bra kanske?

aben

Aktiv medlem
Efter ytterligare 2 timmars krigande med diverse stålverktyg så ser det nu ut som på filmen nedan. Tanken är att bli klar, provbygga igen och sedan ta beslut på om det är fräsigt eller fult.
Rostborttagare har jag funtat lite på för att verkligen få bort allt, wd40 verkar inte kunna köra hela vägen. Nån som har tips vilken som funkar bra kanske?
Jag tror det kan bli riktigt snyggt med den patinan om du får till ramen i samma stil.

aben

Aktiv medlem
Ja absolut! Hur tänker du med ramen i samma stil? Som på cannondale-bilden? ☺️Vill helst inte skrapa massa på den fina lacken ju 😁
Jag tänkte på kedjestagen och bakgaffeländarna, de är väl också i (dålig) krom som övermålats? Ta fram original men inte retuschera, samma som man gör på värdefulla konstföremål.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Jag tänkte på kedjestagen och bakgaffeländarna, de är väl också i (dålig) krom som övermålats? Ta fram original men inte retuschera, samma som man gör på värdefulla konstföremål.
Det tycker jag låter som en grym idé!
Däremot så verkar det vara färg som är övermålat på kedjestagen, men det återstår att se 😊

Willie

Aktiv medlem
Bra krigat! Superball patina ju, jag hade kört den så.

Annars är det väll blästra eller köra nån rost omvandlare, typ POR15 om man vill stoppa det och måla.
Alternativt slipa och polare om man vill ha en blank yta. Men blir ju jobbigt att hålla efter iom att den är stål.

//W

Bonsaifall

Aktiv medlem
Bra krigat! Superball patina ju, jag hade kört den så.

Annars är det väll blästra eller köra nån rost omvandlare, typ POR15 om man vill stoppa det och måla.
Alternativt slipa och polare om man vill ha en blank yta. Men blir ju jobbigt att hålla efter iom att den är stål.

//W
Tack! Alright ska fortsätta kämpa på och se vart det landar, fortfarande lite skrubbande som krävs innan jag kan se om autosol kanske kan hjälpa till!

Bonsaifall

Aktiv medlem
Då hände det igen... I min desperation att hitta downtube shifters till lött fäste som inte kostade 400-500kr så blev det istället en till cykel. Så nu är man väl officiellt besatt?
Hittade en Chesini på marketplace som såg lite risig ut men som hade campa-shifters och jag tänkte att det kanske gömmer sig lite fler campadelar eller liknande på hojen (bilden var från icke-drivlinesidan) och chansade. Ynka 700kr behövde jag betala vilket sannerligen var trevligt.
Väl hämtad såg cykeln ut såhär:
Photo 2023-02-02, 14 57 03.jpg

Solblekt är den vilket ger den en enligt mig riktigt fin finish. Lite rosa-röd med fade:ad färg.

Photo 2023-02-02, 14 57 48.jpg
Photo 2023-02-02, 14 57 39.jpg

Delarna var som jag hade förutspått mestadels Campagnolo blandat med lite original "Chesini"-märkta delar. Jag har efter lite googling kommit fram till att växeluppsättningen är Campagnolo Triomphe från mellan 84-87, inte någon high-end lina men fin campalina oavsett.

Photo 2023-02-02, 14 57 24.jpg
Photo 2023-02-02, 14 57 21.jpg
Photo 2023-02-02, 14 57 14.jpg

Säljaren sade att den tidigare har blivit använd av en "fru" som har tävlat på den. Det finns en "Tjejvättern 1991" - sticker på som också visar på detta.

Det visar sig också att styrstamen var en 3TTT styrstam, alltid trevligt! Hjulen verkar vara en blandning av "Sovos" nav, Chesini QR och franska "Rigida" fälgar. Ingenting jag direkt känner igen. Bromsarna vad något märke kallat "Universal" som faktiskt högg förvånansvärt bra. Ser ut att vara fräscha nya däck också vilket givetvis är trevligt.

Photo 2023-02-02, 14 57 55.jpg
Photo 2023-02-02, 14 59 17.jpg
Photo 2023-02-02, 14 59 05.jpg
Photo 2023-02-02, 14 58 52.jpg

Vad ska jag med hojen till då? Jo det blir att massakera och nalla originaldelar till ett annat bygge.
Framväxeln tänkte jag försöka kränga då den inte passar det lödda fästet på Grebarten, bakväxeln och växelreglagen kommer mest troligt att användas till Grebarten. Kanske kör en annan bakväxel, ska provbygga och se vilken jag tycker passar bäst. Sen blir det att mix-matcha lite med att montera på Sachs-huret bak och framväxeln på denna istället är tanken så de kommer till användning.
Tänker att detta kan bli en fin liten råtta? Byta ut lite styre, bromshandtag och växelreglage. Tänker testa på att konvertera från down-tube till nåt reglage som passar med rakt styre. Sen givetvis byta ut allt svart till silvrigt.
Blir nog en hel del byggande så återkommer med uppdateringar kring Grebarten framförallt! Ha det haj

Bilagor

• Photo 2023-02-02, 14 58 00.jpg
    Photo 2023-02-02, 14 58 00.jpg
    490.1 KB · Besök: 18
  • Photo 2023-02-02, 14 58 17.jpg
    Photo 2023-02-02, 14 58 17.jpg
    616.3 KB · Besök: 16
  • Photo 2023-02-02, 14 58 33.jpg
    Photo 2023-02-02, 14 58 33.jpg
    566.7 KB · Besök: 19
  • Photo 2023-02-02, 14 57 27.jpg
    Photo 2023-02-02, 14 57 27.jpg
    857.2 KB · Besök: 19

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hej hej hej hej!
Dags för uppdatering efter mycket meckande. Både det ena och det andra har gjorts sedan senast. Tänker att det lättaste är att dela upp det i två avsnitt, en som pratar om att serva delar och en som snackar om cykeln!
Detta blir del-inlägget.

Först ut så är det uppdatering på det eviga färgborttagandet.Jag tycker att det blivit rätt så bra! Finns ju en del krom kvar på vissa ställen men mest kul att ge sig aan det och tycker verkligen att denna lite mer mörka metallfärgen gör sig betydligt mycket bättre än den gråa tråkiga färgen.
Photo 2023-02-05, 19 18 40.jpg
Photo 2023-02-05, 19 18 44.jpg

Photo 2023-02-05, 19 19 11.jpg
Photo 2023-02-11, 20 20 42.jpg

Det visar sig dock att under den gråa färgen på andra sidan av kedjestagen är färg på färg. Dvs att det är härlig pärlemorfärg under som jag nog aldrig kommer kunna få fram utan att massakera färgen under tyvärr. Men den får helt enkelt vara grå. det ser ändå OK ut och kommer vara massa kedja och skit ivägen ändå.

Sen skulle det servas styrlager för första gången, lite läskigt att ta av och rengöra och hålla på men allt gick bra.
Photo 2023-02-05, 18 50 52.jpg
Photo 2023-02-05, 19 00 09.jpg
Photo 2023-02-05, 19 06 49.jpg
Photo 2023-02-05, 19 08 43.jpg

Kan varmt rekommendera mekonomens fett/oljespruta till tryckluftmaskiner. Exakt samma (vad jag vet) som parktools fettspruta men för endast 133kr (om man är medlem) istället för parktools stabila 299kr. Gör livet väldigt mycket lättare när det kommer till att få in fett på tighta ställen med precision.

Photo 2023-02-05, 19 30 55.jpg

Sedan (inte kronologiskt men i hur detta blev berättat) så tog jag av de väldigt smutsiga delarna från Chesinin jag köpte tidigare och rengjorde. Tog till och med av trissorna från bakväxeln och fixade till, blev superbra men var som nämnt otroligt smutsigt.
Photo 2023-02-12, 13 04 33.jpg
Photo 2023-02-12, 13 04 45.jpg
Photo 2023-02-12, 13 04 51.jpg

Photo 2023-02-12, 15 24 08.jpg
Photo 2023-02-12, 14 56 26.jpg
Photo 2023-02-12, 14 10 06.jpg

När man jobbat hårt så firar man med en glass. Efter all rengöring så var det fram med Autosolen och poleringsduk och polera järnet. Autosol är helt magiskt verkligen, mer autosol åt folket! Resultatet här nedan:
Photo 2023-02-12, 18 41 17.jpg

Photo 2023-02-12, 18 41 25.jpg
Photo 2023-02-12, 18 41 28.jpg

Väldigt fint blev det och är supernöjd! Kul att kunna få nytt liv i trötta delar som blivit ordentligt dåligt behandlade :)
Kedjan är jag dock osäker på om den går att rädda, kanske åker på Chesinin igen som nog kommer bli en liten råtta. Vi får se!
Åtekommer med mer bilder och info kring ramen!

Bonsaifall

Aktiv medlem
Då var det över till ramen och det som man snart kan börja kalla cykeln.
Det första som behövdes göras var att expandera bakgafflarna för att få plats med den uppenbart lite större 7-delade kassetten. Detta fixades med ett hemmagjort verktyg (tack youtube) som hjälpte avsevärt med att expandera utan att behöva använda klena armar och riskera att ta i lite för mycket.
Photo 2023-02-11, 20 37 11.jpg

Det blev en hel del vändor, utgångspunkten var väl någonstans kring 13cm brett. Expanderade upp till 15 så att nya måttet blev 13,5 men det räckte inte. Så nästa vända expanderade upp till 16,5cm och då fick jag någonstans kring 14 och de nya hjulen gick in äntligen :)
Men i de goda nyheterna kommer såklart lite dåliga: Ramen blev sned som fan i processen. ca 4cm på ena (högra) sidan och ca 3.5cm på andra sidan. Testade detta med lite snöre som fästes på knopparna i änden på bakgaffeln och snurrades runt framgaffeln.
Photo 2023-02-11, 21 03 24.jpg
Photo 2023-02-11, 21 03 38.jpg

För att lösa detta blev det en hel del arbete med hävstång med diverse tillbehör som inte böjer sig när man tar i som tusan. På bilden nedan är det en del av min dammsugare som sattes på prov.
Photo 2023-02-11, 21 22 47.jpg
Photo 2023-02-12, 00 15 43.jpg

Efter många (läs många) om och men så lyckades jag få det till att bli rakt (nästan). Rakt nog om du frågar mig. Lite hemmagjort ska det ju vara tycker jag.

Så det som återstod var att börja testmontera lite saker och få det att se ut som en cykel.
Först åkte ny framväxel, bakväxel och växelreglage på och sedan satte jag på däcken och sadel. Givetvis satte jag på däcken på helt fel håll så det måste ju göras om (jävla rookie).
Men glansigt och fint tyckte jag det blev i alla fall! Nu ser det ju förfan ut som en cykel!
Photo 2023-02-12, 19 41 19.jpg
Photo 2023-02-12, 19 35 21.jpg

Photo 2023-02-12, 19 41 36.jpg
Photo 2023-02-12, 19 41 26.jpg
Photo 2023-02-12, 19 41 43.jpg

Det är kul att projektet börjar ta form men fortfarande en hel del att göra!
  • Vevlager ska provmonteras (kedjelinan kanske blir skev med det 125mm breda jag har att testa)
  • Vevparti ska poleras och monteras
  • Bromshandtag ska sättas på
  • Styrlinda ska sättas på
  • Broms/Växelvajrar ska dras
  • Däck ska bytas håll på (oops)
  • Ramen ska poleras (vill få bort rostet där det har skavt och färgen tagits bort)
  • Linolja ska appliceras på de nya stål/kromytorna
  • Bromsar ska justeras
  • ... och säkert en massa, massa mer :D
Några frågor som kom fram vid denna provmonteringen:
Ska jag köra på brun låtsaslädersadel och brun läderstyrlinda med silvriga bromshandtag eller ska jag köra på svart-vit sadel med vit styrlinda och svart/silvriga bromshandtag?
Det förstnämnda ger ju mer av en retro-look medans det andra blir lite mer åt neo-retro hållet. Tycker de svarta hjulen bjuder in väldigt fint för en neo-retro-dans. Vad tycker ni?
Sen ska jag ha kvar de svartvita däcken eller byta till helsvarta?

Tack för denna gången, uppdaterar mer snart! Nu är det ju helt plötsligt mycket mer spännande att bygga!

L.and

Aktiv medlem
Helsvarta däck känns ju som vägen att gå, annars skulle väl skinwall lira fint med brun lädersadel om du väljer ett gå den vägen.
Bra jobbat förövrigt, lite snett är som bekant också rakt!

HåkanC

Aktiv medlem
Fantastiskt välskriven och väldokumenterad byggtråd
hoppas verkligen att du blir nöjd med cykeln och inte endast byggtråden.
Det är kul att projektet börjar ta form men fortfarande en hel del att göra!
  • Däck ska bytas håll på (oops)
Då kan du även montera däcken med etiketterna vid ventilerna, inte enbart för stilpoängen (får man sådan då?) utan ffa för att det underlättar att hitta var hålet i slangen är när man har fått punka (med slang!).

IM

Aktiv medlem

Då kan du även montera däcken med etiketterna vid ventilerna, inte enbart för stilpoängen (får man sådan då?) utan ffa för att det underlättar att hitta var hålet i slangen är när man har fått punka (med slang!).
Jag kan endast instämma med föregående talare. Föredömlig byggtråd (ehuru det var mer drag i den förra).

Jag röstar på svartvitt tema, inte mindre med de hjulen och däcken. 👌

Och som en viss regelbok en gång sagt: logotypen monteras vid ventilen; proffsen gör det för att snabbare hitta ventilen - du gör det för att de gör det. 😊

Bonsaifall

Aktiv medlem
Helsvarta däck känns ju som vägen att gå, annars skulle väl skinwall lira fint med brun lädersadel om du väljer ett gå den vägen.
Bra jobbat förövrigt, lite snett är som bekant också rakt!

Tack så mycket för de fina orden! Kul att tråden uppskattas :)
Det blev lite meck idag också så har testat rundor lite grejer. Jag kan glatt meddela att jag faktiskt inte monterade helt i blindo när jag först monterade däcken (bara mestadels) utan tänkte på att det skulle vara lätt att hitta däcktrycket. Håller dock med om att vid etiketten känns betydligt mer rimligt och är snyggare.
IMG_7004.jpeg

Köpte rätt nyligen ett par (eller egentligen bara en tror jag) gipemme bromshandtag som jag tror kommer passa bra på detta bygget. De och en vit/svart styrlinda tror jag blir dunder.
IMG_7007.jpeg

Testade också att montera vevlager, det gick... sådär? En liten del av den sticker ut och jag är inte säker på om det är dumt/dåligt. Vevlagret är som tidigare nämnt rätt så brett med sina 125mm, så frågan är om man ska gå ner till ungefär 115 mm för att slippa att det sticker ut... Någon som har koll?
IMG_7011.jpeg
IMG_7012.jpeg

Med nya däck, bromshandtag och en snabb svart/vit fizik arione sadel monterad har jag bestämt mig för att köra på neo-retro viben istället. Tycker att det passar denna hojen bättre. Lädergrejerna sparar jag till loppan (silvriga motobecanen) som nog kommer ta emot dem betydligt bättre.
IMG_7008.jpeg
IMG_7009.jpeg
IMG_7010.jpeg

Ska bli spännande att fortsätta bygget!

Bilagor

• IMG_7004.jpeg
    IMG_7004.jpeg
    528.2 KB · Besök: 7
  • IMG_7007.jpeg
    IMG_7007.jpeg
    599.1 KB · Besök: 8
  • IMG_7008.jpeg
    IMG_7008.jpeg
    649.2 KB · Besök: 10
  • IMG_7009.jpeg
    IMG_7009.jpeg
    655.8 KB · Besök: 10
  • IMG_7010.jpeg
    IMG_7010.jpeg
    718.7 KB · Besök: 7
  • IMG_7011.jpeg
    IMG_7011.jpeg
    293.5 KB · Besök: 7
  • IMG_7012.jpeg
    IMG_7012.jpeg
    379.2 KB · Besök: 6
Senast ändrad:

Bonsaifall

Aktiv medlem
Jag kan endast instämma med föregående talare. Föredömlig byggtråd (ehuru det var mer drag i den förra).

Jag röstar på svartvitt tema, inte mindre med de hjulen och däcken. 👌

Och som en viss regelbok en gång sagt: logotypen monteras vid ventilen; proffsen gör det för att snabbare hitta ventilen - du gör det för att de gör det. 😊
Tackar ödmjukast, kul att denna blir bra trots bristen på drama (hitintills) 😁
Det låter som ett bra motto att följa, man vill ju i alla fall eftersträva att se ut som man vet vad man gör.

Nu när de helsvarta däcken är monterade så saknar jag de svartvita märker jag. Gav lite härligt ljus till hela bygget. Så blir att montera om de däcken nästa mekdag samt fundera på styrlindefärg och alla de andra kul grejerna jag har kvar att ta tag i :)

Steg för steg blir det mer likt en cykel.

aben

Aktiv medlem
Förr så brydde man sig inte om var däckmärkningen hamnade i förhållande till ventilen.

Mycket snyggt - tycker du gjorde helt rätt som inte målade om utan behöll originalutförande på ram och gaffel :)

aben

Aktiv medlem
Det visar sig dock att under den gråa färgen på andra sidan av kedjestagen är färg på färg. Dvs att det är härlig pärlemorfärg under som jag nog aldrig kommer kunna få fram utan att massakera färgen under tyvärr. Men den får helt enkelt vara grå. det ser ändå OK ut och kommer vara massa kedja och skit ivägen ändå.
Man kan testa med något färgborttagningsmedel (aceton?) där det inte syns, om originalfärgen är hårdare än den påmålade kan det funka. Men jag håller med om att det inte stör så mycket så inte fel att låta den vara kvar heller:)

Bonsaifall

Aktiv medlem
Man kan testa med något färgborttagningsmedel (aceton?) där det inte syns, om originalfärgen är hårdare än den påmålade kan det funka. Men jag håller med om att det inte stör så mycket så inte fel att låta den vara kvar heller:)
Ja den tanken slog mig. Har ju ett annat projekt med en Trek som behöver den behandlingen ändå så kanske ger mig på att testa aceton+scotch brite på denna också i samma veva.
Får se, orken kanske sviker mig 😄

Bonsaifall

Aktiv medlem
Frukta inte! Jag lever än.
Efter många om och men är jag igång igen (typ). Känns som att detta bygge är ett enda jagande av delar.
Testade ju ovan att montera vevlager som var 73mm. Det gick precis som väntat när man försöker montera fel delar. Dåligt.
Köpte ett parti delar sedan (roligt, nästan lite skattjakt), se bild.
37BF5537-82EB-4EAC-A179-1755242943A0.jpeg

I denna högen fanns det ett BSA gängat 68mm vevlager (BINGO!)…. Trodde jag.
Testmonterade på och märkte snabbt att det inte såg helt 100 ut. Inte en chans att framväxeln skulle kunna växla något. Visar sig att axelbredden var 122mm och jag kom steget närmre att hitta rätt. Jakten började och jag hittade till slut ett BSA gängat vevlager som var 68mm brett och en axellängd på 107mm. Satt som en smäck!!
8CF89AC8-4A5A-4153-860D-254F2AE85179.jpeg
F878A05C-5FD3-4F13-B3C7-16FF965D054D.jpeg

Det härliga (trots lite skadade) vevpartiet åkte på och allt är frid och fröjd. Eller?

Den med ett skarpt öga kan se att det saknas innerklinga på detta partiet. Nu har jag lite fastnat i att ”allt ska vara campa” för att det är ju fräsigt? Så saknar och letar desperat (ish) efter en 39 tandad klinga till campaparti. Enda haken är att jag gärna inte betalar 400kr för detta.
Blir också lite sugen på att byta ut bromsarna, men får se om det blir av. Kanske har ett par på G.

Jag har också bråkat med min Basso. Har fått hem styrlinda och rött och slitet ska bli svart och fräscht.
Väl in i arbetet med att byta inser jag att raka linjer är gött så jag fixar så att styret och hoodsen går i linje med styrstammen och därmed marken. Se bild.
338087BB-D6F9-470E-8723-75B118B71300.jpeg

B0AEABC6-5BF8-43B4-B94B-C57ED70BD3EB.jpeg

Det här ser ju satans fränt ut men…
Ser också ut som att det blir tufft att ligga i dropsen. Har inte lindat färdigt nu för jag inte vet om jag ska ha det såhär.. vad tycker ni? Stilpoäng och jobbigt i dropsen eller ska man kasta om allt så att dropsen istället är i linje med styrstamen som det var förut? Se bild.
6B025FA5-7D21-4594-8343-7AEECD293243.jpeg

Jag är väldigt kluven just nu.

Håller även på att hjälpa polare med hoj så lite av tiden har hamnat där. Men denne vite är ett evigt väntande på delar så jag funtar på att köra igång med ett annat projekt sålänge.
Har snart ett ”cykelrum”hemma (eller som framtida sambon kommer kalla det, gästrum) så kommer kunna ha igång flera projekt samtidigt. Kanske dags att damma av loppan och ta tag i det? Vi får se!

Bonsaifall

Aktiv medlem
Massa kul grejer på G, alla delar till Grebarten är införskaffade så ska färdigmonteras. Basson har fått sig en liten uppgradering men ska dock tyvärr skiljas med denne till förmån av saker som inte är färdigbyggda. Ett gäng nya ramar och hur mycket delar som helst är införskaffade. Har nog saker att bygga på ett bra tag framåt. 2st kommande byggen primärt, hint hint monstercross (tack @IM för inspo) och en ny caféhoj/stökpendlare.
Ska göra mitt bästa för att dokumentera allt när jag väl drar igång. Kul att ha med er på resan ju!
Gasar rejält efter påsk så håll utkik!
Se bilder för nya leksaker.

Bilagor

• 7CC6122B-A3C5-4AC2-9655-86155A3E2F9B.jpeg
    7CC6122B-A3C5-4AC2-9655-86155A3E2F9B.jpeg
    820.1 KB · Besök: 21
  • A9DCEDF3-C9A9-4BB4-A277-538C887F5C29.jpeg
    A9DCEDF3-C9A9-4BB4-A277-538C887F5C29.jpeg
    525.9 KB · Besök: 21
  • 8A1254B1-E21D-45F7-A2AB-40DB61B9FAF5.jpeg
    8A1254B1-E21D-45F7-A2AB-40DB61B9FAF5.jpeg
    612.5 KB · Besök: 20