Bonsaifall
Aktiv medlem
[Byggtråd] (Multi) Vintageräser - Motobecane - Grebart - Trek
Dags för byggtråd (igen). Har formaterat om lite och skrivit till lite saker samt blev lite tråkig stämning i förra så börjar om här! Hoppas att vi kan vara glada och goa här 😁
Kommer uppdatera löpande i takt med att jag hinner mecka!
CYKLAR
Motobecane Super Mirage (AKA: Baggen)
Motobecane Club (AKA: Loppan)
Grebart (Namn?)
Trek 1500 SLR 2006 (Namn?)
EKONOMIN
JAG SÖKER:
Har du något liggande som jag kanske behöver för att kunna bygga kul grejer?
Behöver:
Silvrig/Kromad sadelstolpe till Grebart - innermått ram 26,8 mm
Drivlina till Treken - Budget
Växelreglage Grebart - Downtube shifters
Villhöver
Svart sadelstolpe till Baggen - 25,4 mm
Drivlina till baggen - Shimano 105 eller liknande
STORYTIME
Allt började med en Motobecane Super Mirage som jag tänkte blir en billig historia (1500kr) och bra att ha som pendlare. ”Jag har inte så höga krav” tänkte jag ovetandes om vad detta skulle leda till.
Den rullade när den köptes så cyklade hem den till min polare där vi tvättade igenom den, gav den ny styrlinda, pedaler och vajrar.
Lite senare så bytte jag ut sadeln och bromsarna och lade till ett lås.
Jag lyckades också klippa en andra hoj och ett andra projekt, en Motobecane Club fick hänga med hem i hopp om att bli en ”bärshoj” då planen var att cykla endast (i stockholm). Den rullade rätt så bra! Om man inte vill behöva bromsa det vill säga. Vägde bly också med alla möjliga saker som satts på under åren. Undrar hur mycket av allt som är original egentligen?
Efter ett tag så tröttnade jag på att växla från ramen på pendlarhojen. Det var ingen höjdare i backiga Stockholm. Så började drömma om fräsiga STI-reglage. Lyckades klippa ett par R500/530 hjul och en claris drivlina utan bromsar (passade bra då jag hade nya) så det blev uppgraderingsdags. Fick höra från säljaren att framhjulet hade behövts gås igenom då det inte rullade så fint, men det var ett problem för framtida jag tyckte jag då jag inte ens visste att hjul gick att serva.
Saknades bara en cable stop (tydligen) för att allt skulle lira. Fick vänta i ett par dagar och leta på samtliga köp&sälj sidor tills jag äntligen hittade ett par... som inte passade. 2 dagar ytterligare hittade jag äntligen cable stops. Vill tillägga att det tog mig ca 2 timmar att få rätt på framväxeln.
Men efter många om och men fick jag ihop hojen med en skön ny styrlinda också.
Satte även på mudguards och en sadelväska till nycklarna.
Såhär ser baggen ut även idag. Bromsarna bråkar lite och lyckas inte riktigt alltid stanna mig (som är rätt stor) och jag stör mig lite på att jag har silvrig sadelstolpe och styrstam samt att min sadel inte är så bekväm, så detta är potentiella uppgraderingar. Fokus på denna hojen är ju att kunna ta sig till jobb och tillbaka bara egentligen. Att den också (enligt mig) har blivit jäkligt fin är ju bara en bonus!
Nu har det gått lite tid och jag fick ett sug för att hitta en användning för drivlinan som satt på svarta Motobecanen innan jag bytte till en ny där. Började leta efter en ny ram lite löst och hittade en fantastiskt fin Grebart-ram med pärlemo finish. Riktigt härlig färg men kanske aningen liten för mig med sina 58cm. Det återstår att se.
Denna tänkte jag skulle bli en skön gammal racer om jag inte hittar en go drivlina någonstans så jag kan slänga på cable stops och köra STI. Målbilden i dagsläget ser ni längst till höger i alla fall :)
Sist (och faktiskt minst) så fanns det en ram+lite annat gott till skänkes här som jag också tänkte hitta tiden att bygga ihop till någonting. Den är 51cm så blir till flickvännen. Jäkligt lätt och ramen är i gott skick om man bortser från färgen. Har fått tips om att scotch brite och aceton ska vara värt att testas. Annars blir det att ta bort all färg och göra något najs custom. Ser i alla fall fram att försöka mig på att fixa till denna också.
Kanske blir att man flyttar Claris-linan som sitter på pendlaren hit och uppgraderar den? Vem vet, vill ju ha en gravelhoj i framtiden så kanske inte ska gå allt för all-in på denna.
Hoppas att någon vill följa med på denna resan som kommer börja ta fart rejält under 2023 och januari.
Hojta också till om någon kanske har något tips eller något att sälja till mig som jag kanske behöver.
Tack för mig för denna gången! Ser fram emot att kunna uppdatera på alla projekt.
Kommer uppdatera löpande i takt med att jag hinner mecka!
CYKLAR
Motobecane Super Mirage (AKA: Baggen)
Motobecane Club (AKA: Loppan)
Grebart (Namn?)
Trek 1500 SLR 2006 (Namn?)
EKONOMIN
Här kommer jag - i mån om tid lägga in hur mycket allt kostat, de som inte vill se detta slipper då se det :D
Spoiler (det blev mer än väntat)
Spoiler (det blev mer än väntat)
JAG SÖKER:
Har du något liggande som jag kanske behöver för att kunna bygga kul grejer?
Behöver:
Silvrig/Kromad sadelstolpe till Grebart - innermått ram 26,8 mm
Drivlina till Treken - Budget
Växelreglage Grebart - Downtube shifters
Villhöver
Svart sadelstolpe till Baggen - 25,4 mm
Drivlina till baggen - Shimano 105 eller liknande
STORYTIME
Allt började med en Motobecane Super Mirage som jag tänkte blir en billig historia (1500kr) och bra att ha som pendlare. ”Jag har inte så höga krav” tänkte jag ovetandes om vad detta skulle leda till.
Den rullade när den köptes så cyklade hem den till min polare där vi tvättade igenom den, gav den ny styrlinda, pedaler och vajrar.
Lite senare så bytte jag ut sadeln och bromsarna och lade till ett lås.
Jag lyckades också klippa en andra hoj och ett andra projekt, en Motobecane Club fick hänga med hem i hopp om att bli en ”bärshoj” då planen var att cykla endast (i stockholm). Den rullade rätt så bra! Om man inte vill behöva bromsa det vill säga. Vägde bly också med alla möjliga saker som satts på under åren. Undrar hur mycket av allt som är original egentligen?
Efter ett tag så tröttnade jag på att växla från ramen på pendlarhojen. Det var ingen höjdare i backiga Stockholm. Så började drömma om fräsiga STI-reglage. Lyckades klippa ett par R500/530 hjul och en claris drivlina utan bromsar (passade bra då jag hade nya) så det blev uppgraderingsdags. Fick höra från säljaren att framhjulet hade behövts gås igenom då det inte rullade så fint, men det var ett problem för framtida jag tyckte jag då jag inte ens visste att hjul gick att serva.
Saknades bara en cable stop (tydligen) för att allt skulle lira. Fick vänta i ett par dagar och leta på samtliga köp&sälj sidor tills jag äntligen hittade ett par... som inte passade. 2 dagar ytterligare hittade jag äntligen cable stops. Vill tillägga att det tog mig ca 2 timmar att få rätt på framväxeln.
Men efter många om och men fick jag ihop hojen med en skön ny styrlinda också.
Satte även på mudguards och en sadelväska till nycklarna.
Såhär ser baggen ut även idag. Bromsarna bråkar lite och lyckas inte riktigt alltid stanna mig (som är rätt stor) och jag stör mig lite på att jag har silvrig sadelstolpe och styrstam samt att min sadel inte är så bekväm, så detta är potentiella uppgraderingar. Fokus på denna hojen är ju att kunna ta sig till jobb och tillbaka bara egentligen. Att den också (enligt mig) har blivit jäkligt fin är ju bara en bonus!
Nu har det gått lite tid och jag fick ett sug för att hitta en användning för drivlinan som satt på svarta Motobecanen innan jag bytte till en ny där. Började leta efter en ny ram lite löst och hittade en fantastiskt fin Grebart-ram med pärlemo finish. Riktigt härlig färg men kanske aningen liten för mig med sina 58cm. Det återstår att se.
Denna tänkte jag skulle bli en skön gammal racer om jag inte hittar en go drivlina någonstans så jag kan slänga på cable stops och köra STI. Målbilden i dagsläget ser ni längst till höger i alla fall :)
Sist (och faktiskt minst) så fanns det en ram+lite annat gott till skänkes här som jag också tänkte hitta tiden att bygga ihop till någonting. Den är 51cm så blir till flickvännen. Jäkligt lätt och ramen är i gott skick om man bortser från färgen. Har fått tips om att scotch brite och aceton ska vara värt att testas. Annars blir det att ta bort all färg och göra något najs custom. Ser i alla fall fram att försöka mig på att fixa till denna också.
Kanske blir att man flyttar Claris-linan som sitter på pendlaren hit och uppgraderar den? Vem vet, vill ju ha en gravelhoj i framtiden så kanske inte ska gå allt för all-in på denna.
Hoppas att någon vill följa med på denna resan som kommer börja ta fart rejält under 2023 och januari.
Hojta också till om någon kanske har något tips eller något att sälja till mig som jag kanske behöver.
Tack för mig för denna gången! Ser fram emot att kunna uppdatera på alla projekt.
Senast ändrad: