Byta drev och kedja, singel

R.Johansson

Medlem
Hej! Sökt runt på forumet men hittar inte riktigt specifikt min fråga så startar en egen tråd i hopp och lite råd.
Har en ny för detta år MTB superior 919 som jag mestadels använder som grus raket, vilket jag trivs ypperligt med! Problemet är att jag bara nyttjar de mindre kuggarna på kassetten. Cykeln är i princip ny så känns trist slita ut bara vissa delar i förtid. Är min första cykel med singel klinga. Har tidigare haft 9 delat med 36T i fram som vart lagom i utväxling. Nu går jag i tankarna att byta drev (har idag 34T) min fråga är ska jag satsa på ett 36 oval eller 38 runt ? Jag har runt 1,5-2 cm kvar för att öka på drevet idag till ramen tar i så plats borde finnas.

Om man byter till 38 runt drev behöver jag mest troligt även byta kedjan ?

Som tjej och relativt nybörjare så har jag inte riktigt koll men vill gärna lära mig bli bättre. Länka jätte gärna till olika hemsidor där jag kan hitta passande drev och kedja !

Allt som sitter på idag är från shimano, lägger in bild på cykeln spec, tack på förhand ?

Bilagor

• 769B812D-F65E-49E9-9535-CDB3AE52833C.jpeg
    769B812D-F65E-49E9-9535-CDB3AE52833C.jpeg
    93.9 KB · Besök: 84
Om du trampar ut skulle jag rekommendera en 38t rund klinga.

För att få samma längden av kedjan skulle du behöva två länkar till, eller två halva, jag vet aldrig hur man nämner det. Men om du inte använder lättaste växlarna funkar det kankse med nuvarande kedjan. Du kan prova. Prov försiktigt på lättaste växlarna där du rör pedalen med händen, inte med föttarna.

Hur längt har du cyklat på den? Kanske är det ändå tid att byta kedjan.

Det ska vara ett sådant här vevparti du har:
Det har Shimano asymmetriskt 96mm bcd, (bultcirkel). Ska leta vidare lite men det finns flera tillverkare av klingor som passar på sådana, både runda och ovala.
Vilket som passar just dig kan ingen annan säga... Och om det behövs en längre kedja beror på hur tight den är måttad nu.

Letade också efter klingor på Bik24, hittade bara två på lager som jag tror passar, en rund och en oval.

Senast ändrad:
Om du trampar ut skulle jag rekommendera en 38t rund klinga.

För att få samma längden av kedjan skulle du behöva två länkar till, eller två halva, jag vet aldrig hur man nämner det. Men om du inte använder lättaste växlarna funkar det kankse med nuvarande kedjan. Du kan prova. Prov försiktigt på lättaste växlarna där du rör pedalen med händen, inte med föttarna.

Hur längt har du cyklat på den? Kanske är det ändå tid att byta kedjan.
Okej, kan jag på nått enkelt sätt se om kedjan nu är typ kort/lång/lagom som de är just nu ? allt är original.

Har väl cyklat omkring 8 mil med den vid 4 tillfällen sedan ny, därav att jag tydligt ser att jag bara nyttjar från minsta dreven och 7-8 drev upp, resten är helt orörda och då har jag även tagit mig upp för branta bakar och använt ” lätta ” växlar.

Okej, kan jag på nått enkelt sätt se om kedjan nu är typ kort/lång/lagom som de är just nu ? allt är original.

Har väl cyklat omkring 8 mil med den vid 4 tillfällen sedan ny, därav att jag tydligt ser att jag bara nyttjar från minsta dreven och 7-8 drev upp, resten är helt orörda och då har jag även tagit mig upp för branta bakar och använt ” lätta ” växlar.

Om du vill ser nu kan du växla till största drevet bak och sen flytta kedjan två tänder framåt på framdrevet på under eller översidan. (då sticker några länkar upp från drevet). Om det går så räcker nuvarande kedjan.

Tillbaka
Topp