Byta från 25-622 till bredare. Skillnad i höjd på däck?

kardell

Medlem
Har en White RR pro 17 som jag skulle vilja ha bredare däck för att köra mer komfortabelt i stan t.ex. Bryr mig inte det minsta om vikt utan vill bara ha mer komfort.
Jag har mätt och sett att det bör gå att byta till 28-622 eller till och med 30-622 om jag kollar på bredden, men höjden verkar vara mer begränsad än bredden på min cykel. Hur mycket bygger 28-622 eller 30-622 generellt på höjden om det är samma däckmodell? Och hur mycket skiljer det sig mellan olika tillverkare på höjd med samma typ av däck?

Någon som har bytt till större däck på sin White RR pro och har rekomendationer?
För mer info så har den om detta spelar roll i ert svar:
Bromsar: Tektro R-312
Däck: Continental Grand Sport Race 700CX25C (25-622)
Fälgar: Araya SA-73 32H

Funderat lite över det här själv, komfort är ju bra och om det ännu rullar lika bra (eller bättre?) så är det ju intressant.

Tvivlar dock på att 28-28 går på den begagnade Merckx hojen jag köpte tidigare i år:

Hittat ytterst sparsam info på nätet tyvärr för 28 och min hoj, man kanske helt enkelt får prova.

Vet inte om det kan vara någon vits med att köra 28 bak men 25 fram, blir det "konstigt"? Tror nämligen 28 går bra bak men inte fram om jag tolkat något inlägg jag läst om min hoj korrekt.

Finns det även 26?

Funderat lite över det här själv, komfort är ju bra och om det ännu rullar lika bra (eller bättre?) så är det ju intressant.

Tvivlar dock på att 28-28 går på den begagnade Merckx hojen jag köpte tidigare i år:

Hittat ytterst sparsam info på nätet tyvärr för 28 och min hoj, man kanske helt enkelt får prova.

Vet inte om det kan vara någon vits med att köra 28 bak men 25 fram, blir det "konstigt"? Tror nämligen 28 går bra bak men inte fram om jag tolkat något inlägg jag läst om min hoj korrekt.

Finns det även 26?
Jag har kört 28 bak och 25 fram på en cykel i många år. Det fungade utmärkt.

Finns det även 26?
Snabbaste däcket på marknaden?

Däcksbredd är ingen exakt vetenskap. Vad som står som bredd är inte nödvändigtvis hur stora de blir när de väl är på. Är man precis på gränsen behöver man testa den exakta kombinationen däck + hjul + gaffel/ram (+bromsar om det är fälgbromsat) för att veta med säkerhet.

Tillbaka
Topp