Cykel som inte motsvarar spec och värde

WFD

Aktiv medlem
Köpte en begagnad cykel av en privat säljare han har hävdat att allt ska vara som original och det skiljer en del på specen och vad som satt på cykeln jag köpt. Funderar lite på hur det faktiskt påverkar värdet på cykeln?
Kolumnen till vänster är det som ska sitta på cykeln och högra kolumnen är det som satt på. Även om det kanske inte är några brutala skillnader, så känns det som att det kanske borde tagits upp vid köpet. Framförallt bromsarna verka skilja en del. Att det kan skilja lite kan självklart hända. Antar att de flesta uppgraderar komponenterna, marknadsför det och ökar priset. Rimligen bör man väl informera köparen om man gör tvärtom och då även ta ett lägre pris.

PS! Undersökningsplikten är lite mer komplicerad än vad många verkar tro. Så det är inte bara att haspla ur sig, I befintligt skick.

KedjaShimano CN-M7100Shimano CN-M6100
VevarmarShimano FC-MT610Shimano FC-MT7100
KassettShimano SLX CS-M7100-12 / 10-51 TShimano Deore CS-M6100-12 / 10-51 T
BromssetShimano MT501 DiscShimano MT410 Disc

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Det var inte så att jag kröp runt cykeln med specifikationslistan i handen för att kontrollera att det stämde. Något jag tvivlar på att 90% av köparna gör.
Fortfarande, grejerna är där framför dig, du är skyldig att undersöka det du köper.
Om inte säljaren uttryckligen på ett eller annat sätt meddelat dig specen och den sedan inte stämmer. Det är en annan sak. Hur var det i ditt fall?

Och varför är det så konstigt att något bytts från originalspec? Skulle tippa på att 90% av cyklarna som säljs har saker som inte är enligt originalspec. Kanske ännu fler. Inget konstigt med det. Du som köpare måste ha koll på vad du tänker köpa.

Sedan undrar jag hur du tänker att värdet sätts på en beg cykel?

Laan84

Aktiv medlem
Rätt mycket information som saknas för att du ska få bra kommentarer. Köpt online eller butik osv..

Stumpy

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att cykeln levererades med de komponenterna. Inte helt ovanligt att utrustningen ändras under ett modellår.

darkforce

Aktiv medlem
du har inte läst finstilta från tillverkare verkar det som (tillverkaren har rätt att ändra spec på cykel under tillverkning beroende på tillgång av delar) så den är original så som första ägare köpt den...

j12d342

Aktiv medlem
Ska och ska. Undersökte du den inte innan du köpte?
Det var inte så att jag kröp runt cykeln med specifikationslistan i handen för att kontrollera att det stämde. Något jag tvivlar på att 90% av köparna gör.

"PS! Undersökningsplikten är lite mer komplicerad än vad många verkar tro. Så det är inte bara att haspla ur sig, I befintligt skick."

Case closed? :unsure:

ejma

Aktiv medlem
Hur många hundralappar dyrare är originalspecen? På begagnadmarknaden är skillnaden ännu mindre.

Att kontrollera nypris och utrustningsnivå innan ett begagnadköp är nog för de flesta grundläggande förberedelser. Att bedöma skick är betydligt svårare.

moros

Aktiv medlem
Fick du en spec på delar eller en modellbeteckning och årsmodell. För skulle jag bara sett de två kolumnerna bredvid varandra så skulle jag sagt att det var två olika utrustningsnivåer på samma cykel. Allt är ju en nivå lägre/högre.

Har du kollat rätt spec?

Kedja och kasett är ju sånt som kan bytas och är inte hela världen. Men bromsok är ju lite mer jobb att nedgradera.

Hur är det med de viktiga komponenterna? Dvs gaffel och hjul t.ex?

Men som sagt. Mer info behövs innan dom kan avkunnas

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Eftersom det är fredag föreslår jag en stämning på ett ansenligt belopp, t.ex. trehundratrettiosjumiljoneråttahundrasextioåttatusensjuhundraelva kronor och nittiofem öre. Det borde lära säljaren en läxa.

ADD

Aktiv medlem
Det är ju bara pengar. Återställ icke korrekta delar till original specifikation. Inklusive luften i däcken. Med slitage som motsvarar skicket på övriga cykeln.

weldion

Aktiv medlem
Eftersom att du skriver om ett cykelköp som eventuellt skall gå till tingsrätten och det verkar vara detta köp så har jag en fråga.
Vad blev prisskillnaden på komponenterna som du räknade med att få jämfört med de som dök upp när du fick hem cykeln?
För om jag skickar på speclistan i ditt första inlägg, så verkar det som några komponenter är sämre och någon är bättre.
Har inte stenkoll på priset på komponenterna som du listar. Kedjan verkar det skilja 5 EUR på i alla fall. Satt själv och valda mellan de där två kedjorna för inte så länge sedan.

WFD

Aktiv medlem
Eftersom att du skriver om ett cykelköp som eventuellt skall gå till tingsrätten och det verkar vara detta köp så har jag en fråga.
Vad blev prisskillnaden på komponenterna som du räknade med att få jämfört med de som dök upp när du fick hem cykeln?
För om jag skickar på speclistan i ditt första inlägg, så verkar det som några komponenter är sämre och någon är bättre.
Har inte stenkoll på priset på komponenterna som du listar. Kedjan verkar det skilja 5 EUR på i alla fall. Satt själv och valda mellan de där två kedjorna för inte så länge sedan.
Om jag minns rätt så skiljer det ca 2500. Men det var några andra problem med cykeln som jag inte tagit upp.

IM

Aktiv medlem
Planerar att lägga upp hela storyn när det är klart.
Hur tänker du dig att någon skall kunna bidra med något vettigt i tråden innan alla kända fakta har redovisats?

Helst skall ju givetvis båda parter få lägga fram sin sida av saken, men att den ena parten bidrar med all fakta den sitter på är ju en bra början.

Ovanstående är tänkt som en seriös fråga, inte en spydighet.

Berk

Aktiv medlem
Är de där 2500 sek på de där tidigare listade komponenterna, 4 st?

Jag kommer till kring 30 euro skillnad hos tysken för de fyra listade komponenterna. Prisskillnaden av komponenterna på en ny cykel måste vara nära det (dock dubbelt så mycket när det handlar om en S-Works). På en begagnad cykel blir skillnadet mindre.

WFD

Aktiv medlem
Hur tänker du dig att någon skall kunna bidra med något vettigt i tråden innan alla kända fakta har redovisats?

Helst skall ju givetvis båda parter få lägga fram sin sida av saken, men att den ena parten bidrar med all fakta den sitter på är ju en bra början.

Ovanstående är tänkt som en seriös fråga, inte en spydighet.
Som sagt. Vill inte dra det för mycket innan den juridiska processen är klar. Men nästa gång jag köper en cykel kommer jag absolut att ta med hela specen, mätverktyg etc. Se tiull att det är bra dagsljus så jag inte missar något. Ja, det finns en rejäl mailkonversation som beskriver cykelns skick.

WFD

Aktiv medlem
Jag kommer till kring 30 euro skillnad hos tysken för de fyra listade komponenterna. Prisskillnaden av komponenterna på en ny cykel måste vara nära det (dock dubbelt så mycket när det handlar om en S-Works). På en begagnad cykel blir skillnadet mindre.
Om man tittar på tillfälliga reor och jämför med riktpriset, då går det nog att hävda att den är uppgraderad ekonomiskt. Så vad är din poäng?

trailbiker

Aktiv medlem
Låt säga att det i NYPRIS skiljer 1000:-, dvs dubbelt så mycket som någon tidigare i tråden kommit fram till. Det ger ju att begagnat-värdets skillnad är 200-0 kronor beroende på cykelns ålder. I vilken rättslig instans ska detta avgöras? Hade köpt om det varit spricka i ram eller 11-delat istället för 12. Men nu är det ju ingen avsevärd skillnad sett till de fakta som presenterats...

IM

Aktiv medlem
Låt säga att det i NYPRIS skiljer 1000:-, dvs dubbelt så mycket som någon tidigare i tråden kommit fram till. Det ger ju att begagnat-värdets skillnad är 200-0 kronor beroende på cykelns ålder. I vilken rättslig instans ska detta avgöras? Hade köpt om det varit spricka i ram eller 11-delat istället för 12. Men nu är det ju ingen avsevärd skillnad sett till de fakta som presenterats...

jolov

Aktiv medlem
Det som är intressant är väl ifall det var dom delarna dom satt på cykeln då den köptes, eller ifall personen monterat marginellt enklare delar efteråt av någon anledning.

Ifall dom där delarna satt på cykeln när den köptes så måste det väl ändå trumfa en random specifikationslista som köparen grävt fram i efterhand?

Kneecap

Aktiv medlem
Om jag minns rätt så skiljer det ca 2500. Men det var några andra problem med cykeln som jag inte tagit upp.

Tjena!

Det kan ju omöjligt skilja 2500.. Kedjorna skiljer det 100:- mellan och kassetterna typ 200:-. Bromsarna verkar skilja 400:- styck om man kollar lite snabbt. Dvs 1100:-.
Du fick ett bättre vevparti. Totalt så ser jag ingen enorm skillnad på värdet på cykeln.
Bromsarna är väl det "stora" problemet, men det borde du kunnat se redan på bilder. Rätt tydligt om det sitter tvåkolvs eller fyrkolvsok

IM

Aktiv medlem
Som sagt. Vill inte dra det för mycket innan den juridiska processen är klar. Men nästa gång jag köper en cykel kommer jag absolut att ta med hela specen, mätverktyg etc. Se tiull att det är bra dagsljus så jag inte missar något. Ja, det finns en rejäl mailkonversation som beskriver cykelns skick.
Det låter onekligen som att det skurit sig. Du är ju aldrig kul.

Det är ju fortsatt svårt (omöjligt?) att uttala sig i sakfrågan givet den utelämnande informationen (ehuru jag kan förstå rimligheten), men det kanske klarnar lite längre fram. Trist i alla fall, som sagt.

WFD

Aktiv medlem
Tjena!

Det kan ju omöjligt skilja 2500.. Kedjorna skiljer det 100:- mellan och kassetterna typ 200:-. Bromsarna verkar skilja 400:- styck om man kollar lite snabbt. Dvs 1100:-.
Du fick ett bättre vevparti. Totalt så ser jag ingen enorm skillnad på värdet på cykeln.
Bromsarna är väl det "stora" problemet, men det borde du kunnat se redan på bilder. Rätt tydligt om det sitter tvåkolvs eller fyrkolvsok
Vi har uppenbarligen inte samma källor. Men det är helt ok för mig.

WFD

Aktiv medlem
Det låter onekligen som att det skurit sig. Du är ju aldrig kul.

Det är ju fortsatt svårt (omöjligt?) att uttala sig i sakfrågan givet den utelämnande informationen (ehuru jag kan förstå rimligheten), men det kanske klarnar lite längre fram. Trist i alla fall, som sagt.
Tack för omdömet. Det finns de som tycker jag är kul :)

WFD

Aktiv medlem
Sorry. Jag bör givetvis ha lärt mig att korrekturläsa allt autokorrektionen kan tänkas komma i närheten av vid det här laget. Men jag är uppenbarligen oförbätterlig. 🤣
Mobiler är onda. Undrar själv vad man skrivit ibland. Kunde inte låta bli bara och du är givetvis ursäktad 🤘

izar

Aktiv medlem
Kedja och kassett är slitdelar som gör absolut inget för funktionen förutom att du sparar några gram. Lev med det och ut och cykla istället för att bråka om ingenting.

Senast ändrad:

OlofSx

Aktiv medlem
För mig låter det som en bra deal att få ett finare och lättare vevparti mot att slitdelar som kassett och kedja är marginellt sämre spec. Kassett och kedja kommer du ändå behöva byta årligen om du cyklar hyfsat mycket. När det är dags köper du från bike24.de / bike-discount.de / bike-components.de precis som vi andra här gör. Kanske passar du då på att uppgradera till XT-nivå om specen på dessa slitdelar är viktig för dig.

Om cykeln var ny under pandemin så var det vanligt att specifikationen ändrades då fabrikerna i Taiwan / Malaysia / Indonesien etc. ofta var stängda pga Covid-19. Cykeltillverkarna satte på vad de fick tag på helt enkelt och alla hade de en brasklapp om detta i sina specifikationslistor.

Så till bromsarna. Det finns BL-MT501 + BR-MT500 samt BL-MT501 + BR-MT520. BL avser bromshandtag och BR bromsoken. BR-MT520 är fyrkolvsok medan BR-MT500 är enkla tvåkolvsok. Du fick bromsar med enklare bromshandtag, så mycket är klart. Gissar dock på att det i specen för cykeln bara var tvåkolvsok, och själva oken är marginell skillnad mellan 4- och 5-serien.

Bromshandtagen tycker jag själv är viss skillnad på och tar mycket hellre BL-MT501 (eller de typ identiska BL-M6100) än BL-MT401, så för egen del skulle det skava lite med den nedgraderingen. Dock skulle det varit tydligt för mig vid en inspektion. Nya BL-MT501 / BL-M6100 handtag kan man också hitta för ca 250-300:-/st hos ovan nämnda butiker, så det är ingen stor kostnad att uppgradera.

Lycka till med cykeln och hoppas du får många fina turer!

Topp