Cykelnationen Sverige - vad hände?

Uno-X Mobility har svaret. Långsiktig satsning där man fått över aktiva från längdskidor och andra uthållighetsgrenar. På tal om att Sverige havererat inom cykel, VAR är alla italienare? Det handlar också om pengar, när Kalla deklarerade för 600 k och Marit Björgen tjänade 5 M. Såklart man kan hålla på länge då….och samma sak med Uno-X som har GOTT om pengar. Cyniskt?

Detta är för att man tvingas jobba/söka jobb åt fanders. Och att få en motsvarande bostad i närheten av jobbet kan man glömma.
Delvis kanske, men kikar man tillbaka mot åtminstone 70- och 80-talet så är ju känslan att hushåll upp till medelklass ekonomiskt sett var begränsade till max en bil. Bilindustrin är (eller har iaf tills nyligen) drivande för europas ekonomi, så kombinationen av att vi har det bättre ekonomiskt idag så har ju även politiken tillsammans med näringslivet styrt mot möjligheten för fler att ha fler bilar.

Samma tidsperiod (70- och 80-talet) så fick många söka jobb åt fanders i stor utsträckning. Däremot tror jag att det var mer vanligt och naturligt att det fick flyttas dit jobben fanns.

Delvis kanske, men kikar man tillbaka mot åtminstone 70- och 80-talet så är ju känslan att hushåll upp till medelklass ekonomiskt sett var begränsade till max en bil. Bilindustrin är (eller har iaf tills nyligen) drivande för europas ekonomi, så kombinationen av att vi har det bättre ekonomiskt idag så har ju även politiken tillsammans med näringslivet styrt mot möjligheten för fler att ha fler bilar.

Samma tidsperiod (70- och 80-talet) så fick många söka jobb åt fanders i stor utsträckning. Däremot tror jag att det var mer vanligt och naturligt att det fick flyttas dit jobben fanns.
Man flyttade och bodde i barrack mer. Men flyttandet är krångligare idag pga bostadspriser. Boende har gått från att vara bostad till att vara en investering. Så ofta är det billigare att åka långt än att flytta. Sen var det många på landsbygden som inte hade körkort också.

Och nu pågår UCI BMX world challenge i Köpenhamn. Med massor av svenskar. Jag upptäckte det igår. EM i Ängelholm förra veckan upptäckte jag efter att det varit.

SM i XC diskuterades i annan tråd och då var åsikten att om man var intresserad så tog man reda på det och förbundet har annat att göra än att promota skiten.

Jag har dålig koll på föreningsliv och hade gissat att förbundet inte har annat att göra (speciellt inte det förbundet)

Dom har väl lite annat för sig men i princip ja. Den attityden är väl okej också men kom fan inte gnöla om att man inte får mediatid och det är svårt med sponsorer både till arrangemang och till enskilda idrottare. För vart nånstans finns det företag/sponsorer som dyker upp som anden i flaskan och bett om att få slänga lite pengar åt just mitt håll utan att de får nåt tillbaka?

För det är ju en del av perspektivet. Kan inte arrangörerna få tävlingarna att synas och vara intressanta för en publik. Då spelar det heller ingen roll hur duktig du är i din idrott, du kommer inte få särskilt många sponsorer iaf och därmed svårt att ta steget vidare ut i världen.

Samtidigt, många förbund jobbar ideellt de med och det är inte nödvändigtvis de med rätt kunskap som ställer upp och gör det arbetet. Så man ska kanske inte vara allt för hård på dem.

Tillbaka
Topp