Däck för snustorrt underlag

Elfsberg

Aktiv medlem
Hej alla,

jag tycker inte jag får nått vettigt grepp, vilka däck bör jag använda?

Under försäsongen monterade jag nyfiket ett par mjuka Assegai fram och bak och det fungerade väl som det borde. Jag cyklar lite blandad terräng (i Falun: Lugnet och Källviken), mest rött och svart, ganska mycket oavsett väderlek. Nu är som bekant stigarna snustorra och titt som tätt tappar jag fäste både fram och bak på ett sätt jag inte riktigt känner igen.

Kommer mindre grovt mönstrade däck att hjälpa för ytterligare fäste eller är det hugget som stucket?

Mest störande är väl egentligen hur climbs tillbaka snarast gör sig bitvis omöjliga när det är singel, jag är knappast väldigt snabb nerför.

Mvh

Tror inte att greppet i torra förhållanden blir mycket bättre än med Assegai. Om det är torrt blir underlaget löst och det är inte mycket att göra, förutom att utöka kontaktytan, så lägre tryck eller/och bredare däck.

Tror inte att greppet i torra förhållanden blir mycket bättre än med Assegai. Om det är torrt blir underlaget löst och det är inte mycket att göra, förutom att utöka kontaktytan, så lägre tryck eller/och bredare däck.
Lite vad jag misstänkte. Sänker trycket en eller två psi nästa gång.

Tack!

Tillbaka
Topp