Däck/hjulstorlek Planet X XLA SL

Tro fan det går sätta på 650B om man vill det. Men det är inte säkert man kan ha större däck för det och då innebär det bara att man sänkt utväxlingen och fått dålig markfrigång på pedalerna.

Murdock sa:
Varför sätta på 650b på en cx? Kolla på Full Monty eller London Road istället i det prisspannet.

Jag är med på bb-höjden, men egentligen blir tolkningen att cx:en är det bättre alternativet om jag vill använda de 650B-hjul som jag har. Den har 5mm mindre bb-drop än Full Monty och London Road, men verkar ha lite snålare med utrymme.

Jag är ute efter en billig ram till mina delar =)

emmer sa:
Tro fan det går sätta på 650B om man vill det. Men det är inte säkert man kan ha större däck för det och då innebär det bara att man sänkt utväxlingen och fått dålig markfrigång på pedalerna.

650Bx47 är väl typ samma som 700Cx28 i diameter?

Senast ändrad:
emmer sa:
fasanen sa:
emmer sa:

650Bx47 är väl typ samma som 700Cx28 i diameter?

Vad har det med saken att göra?

Frågan är alltså vilket däck jag kan få plats med i ramen. Underförstått, största däck.

Ursäkta otydligheten. Utväxling, bb-höjd, hjulstorlekar och däckdimensioner verkar vi vara rörande överens om!

Tittar du på bilderna så är det ju bredden som är tight.
Säger dom 35 så går det säkert dit en storlek större eller två (dvs 37 och 40) så länge det inte är för grovmönstrade däck eller mycket skit. Tänker man sedan 27,5'' så borde kedjestag och gaffel vidga sig lite mot navet samtidigt som största däcksbredden hamnar lite närmre navet så kanske en storlek till upp på grund av det (dvs. 40 eller 44). Men det är väl lite chansning...
650B är inget problem men vad för däck man kan ha på de fälgarna får man nog gissa / googla / hoppas något har en och har breda 27,5'' på så de vet säkert...
(Pä "gamla" XLA lär det ha varit trångt men funkat med 37/38-622. Men hur mycket XLA och XLA SL skiljer sig åt har jag inte en susning om.)

emmer sa:
Tittar du på bilderna så är det ju bredden som är tight.
Säger dom 35 så går det säkert dit en storlek större eller två (dvs 37 och 40) så länge det inte är för grovmönstrade däck eller mycket skit. Tänker man sedan 27,5'' så borde kedjestag och gaffel vidga sig lite mot navet samtidigt som största däcksbredden hamnar lite närmre navet så kanske en storlek till upp på grund av det (dvs. 40 eller 44). Men det är väl lite chansning...
650B är inget problem men vad för däck man kan ha på de fälgarna får man nog gissa / googla / hoppas något har en och har breda 27,5'' på så de vet säkert...
(Pä "gamla" XLA lär det ha varit trångt men funkat med 37/38-622. Men hur mycket XLA och XLA SL skiljer sig åt har jag inte en susning om.)

Tack för input! Jag har bildgooglat som besatt den senaste tiden, men inte blivit mycket klokare.

Såg i min iver att London Road också blivit nedsatt en slant, så det blev en sån. Verkar vara lite mer utrymme i där och den passar nog bättre till pendling. Den sista de hade! Känns skönt, nu kan jag återgå till att titta på roliga katter istället.

Tillbaka
Topp