Dåliga bromsar

Jonas1980

Medlem
Dåliga bromsar
Har Avid bb7 road bromsar på min cykel både fram och bak. Bytte ena växelväljaren från en shimano 105 till en tiagra st-4700-R 10s. Sedan bytet lyckas jag inte få bromsarna att fungera bra. Får liksom ingen bromsverkan. Ställer in bromsklossarna så dom precis går fritt men med full broms märks nästan ingen broms effekt. Bytte även bromsskiva och bromsbelägg nyligen.

Är precis som reglaget inte drar vajern långt nog

Senast ändrad:
Dåliga bromsar
SRAM reglage funkar mycket bättre med bb7. Shimano har lite olika pull ratio på olika reglage, dessutom olika utväxling genom slaget (servo-wave) men alla drar för lite kabel för att lira bra med bb7.

Dåliga bromsar
Det borde jag ha sedan innan. Anledningen till att jag bytte växelväljaren/bromshandtag va för att affären sa att ett gammalt shimanon105 inte va kompatibelt med en ny bakväxel. Men det verkar som han hade fel men att det inte är kompatibelt med bromsoket

Dåliga bromsar
Cyklar jag och bromsar är det kanske 5% bromsverkan. Samma innan jag bytte belägg och skiva
Så dåligt skall dom inte funka. Dom kan inte vara korrekt centrerade och justerade om du har nya belägg och skivor. Väldigt många, inklusive cykelaffärer verkar ha problem att sätta upp mekaniska skivbromsar.
Så här gör du:
Släpp vajerspänningen.
Lossa dom två bultarna som håller oket.
Skruva ut inre kloss-justeringen max och sen in 3-4 klick.
Skruva in yttre kloss justeringen tills klossarna klämmer om skivan.
Oket är nu centrerat, dra fast oket med dom två bultarna.
Skruva ut den yttre klossjusteringen 5-6 klick.
Skruva ut den inre klossjusteringen ett klick i taget tills skivan löper fritt.
Skruva in den yttre klossjusteringen till den börjar skrapa mot skivan och backa 1-2 klick ut så att den slutar skrapa.
Skruva fast vajern igen.

Nu skall du kunna låsa hjulet, även om shimano reglagen kommer att ge en svampig känsla.

Dåliga bromsar
Så dåligt skall dom inte funka. Dom kan inte vara korrekt centrerade och justerade om du har nya belägg och skivor. Väldigt många, inklusive cykelaffärer verkar ha problem att sätta upp mekaniska skivbromsar.
Så här gör du:
Släpp vajerspänningen.
Lossa dom två bultarna som håller oket.
Skruva ut inre kloss-justeringen max och sen in 3-4 klick.
Skruva in yttre kloss justeringen tills klossarna klämmer om skivan.
Oket är nu centrerat, dra fast oket med dom två bultarna.
Skruva ut den yttre klossjusteringen 5-6 klick.
Skruva ut den inre klossjusteringen ett klick i taget tills skivan löper fritt.
Skruva in den yttre klossjusteringen till den börjar skrapa mot skivan och backa 1-2 klick ut så att den slutar skrapa.
Skruva fast vajern igen.

Nu skall du kunna låsa hjulet, även om shimano reglagen kommer att ge en svampig känsla.
Testade detta men va sjukt svårt att få det bra. Bytte bromswire också och någon hade använt en växel wire. Funkar bättre nu men inte helt 100%. Tror att jag får cykla lite så de nya beläggen får bromsas in lite.

Tillbaka
Topp