DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Vilka däck är den optimala DC-däckskombon? Kör nu Rekon race 2,35" både fram och bak, de rullar bra som fasen, men jag vågar inte lita helt på greppet på dem och de slirar rätt ofta även i torra, men rotiga klättringar. Vilka däck ska jag ha som rullar bra men som jag också vågar lita på i svängarna.

Har tidigare rullat runt på ett par Nobby Nic 2,6" och de har jag god tillit till, men tycker de rullar lite segt. Är det kanske så att ett NN 2,35" tillsammans med ett Racing ralph 2,35" bak hade varit optimalt?

Hur är Racing ray fram jämfört med Rekon Race? Verkar ju vara poppis att köra Ray fram och Ralph bak.

Notera att jag inte är ute efter något som bara är bra utför, jag vill ha bra rull på platten också.
 

Berk

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Nya NN är en stor steg från din Rekon Race, dom är mycket tyngre än gamla versionen.

Om du överlever med Rekon Race är vanliga Rekon en bra val. Jag kör den ny bak med Dissector fram. Rekon är gränsen när det är blöt, men perfekt som snabb däck till torra stigar, wenigstens bak.
 

xzbatt

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Jag har av en slump kört rätt mycket på Forecaster fram och Ardent Race bak, den kombinationen tycker jag har fungerat väldigt bra i många förhållanden.
Som en bonus har det även varit hållbart avseende slitage och punkteringsfritt!
 

BuTTuS

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Wolfpack Race och Cross verkar vara en trevlig kombo. Dock kom snön tillbaka efter jag satte på dom så har inte hunnit testa fästet riktigt än men rullar bra gör dom tycker jag.
 

Berk

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Jag har av en slump kört rätt mycket på Forecaster fram och Ardent Race bak, den kombinationen tycker jag har fungerat väldigt bra i många förhållanden.
Som en bonus har det även varit hållbart avseende slitage och punkteringsfritt!

Forekaster är snabb och har bra grepp när det är torrt. När det är blott gör glesa dobbarna att självrensning är bättre än Rekon men grepp på blöt hård underlag, som häll och rötter är sämre.
 
Senast ändrad:

xzbatt

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Forekaster är snabb och har bra grepp när det är torrt. När det är blott gör glesa finnarna att självrensning är bättre än Rekon men grepp på blöt hård underlag, som häll och rötter är sämre.

Jag tycker generellt att dom har ok grepp även i väta, nu har vi inte mycket hällar där jag bor men rötter finns det gott om. Det ska väl även tilläggas att jag alltid annars kört däck men mindre grepp då det i huvudsak är XC jag cyklar.
 

Berk

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Jag tycker generellt att dom har ok grepp även i väta, nu har vi inte mycket hällar där jag bor men rötter finns det gott om. Det ska väl även tilläggas att jag alltid annars kört däck men mindre grepp då det i huvudsak är XC jag cyklar.

Allt är relativt. Tycker att Rekon har lite bättre grepp när det är blöt. Min Specialized Eliminator Grid Trail har mycket bättre grepp.

EDIT: Då kör jag framförallt häll och rötter, på lera tror jag att Forekaster är lite bättre än Rekon.
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Yes! Min svenska har nått nivån att jag kan korrigera svenskor ibland.
I nederländska har vi bara "meer", så som Nederländare undrar man direkt varför det finns mer och fler.
 

Berk

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Fast jag vill egentligen inte ha mer däck (som i tyngre däck), jag vill bara ha mer grepp. Sedan är såklart det ena svårt att få utan det andra, men därav rubriken.

Enda sätt att får mer grepp utan mer däck är mjukare gummiblanding. Ser nu att Rekon Race inte finns i MaxxTerra. Andra recept för mer grepp är större eller/och högre dobberna, som ger mer vikt/däck. Man skulle dock kunna ha samma casing.

Rekon i MaxxTerra ger en stor uppgradering i grepp, men flesta som kör DC verkar föredrar ännu mer grepp fram.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Dissector exo 3C fram och dual bak tycker jag funkar i alla väder. Mellanmjölk på ett bra sätt. Har övervägt ett rekon bak, men vet inte hur mycket jag skulle vinna på det. Dissector rullar rätt bra IMO. Någon som jämfört dessa som bakdäck får gärna flika in.
 

jonte987

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Berör på vad du menar med "under". Dissector är en enduro/Trail däck, Forekaster XC/Trail.
Ok, jag menade tvärtom. Missade var ni ligger i diskussionen. Trodde inte ni var uppe på enduro däck. Forekaster ska väl ligga runt NN, rullar dissector så pass bra att det funkar?
Nya NN ligger kanske ett snäpp upp jämfört med gamla? Hade de gamla och de kändes närmast all-round gubb trail/xc.
 

Berk

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Ok, jag menade tvärtom. Missade var ni ligger i diskussionen. Trodde inte ni var uppe på enduro däck. Forekaster ska väl ligga runt NN, rullar dissector så pass bra att det funkar?
Nya NN ligger kanske ett snäpp upp jämfört med gamla? Hade de gamla och de kändes närmast all-round gubb trail/xc.

NN har fler och lite högre dobbar än Forekaster och finns i SpeedGrip. Den har lite mer grepp än Forekaster. Har själva bara kört NN i en jättegammal version. Men min son hade otroligt bra grepp med före generations NN i SpeedGrip på höstas och vintras. Nya NN är en klar trail däck: tyngre och högre dobbar.

Dissector rullar bra med länga dobbarna precis i mitten. Jag har dock inte sett någon test.
 
Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Ultimata DC-kombon efterfrågas, inte grusplansdäck? 🙂
Kanske lite missvisande eftersom det är mer flat country än down country jag frågar efter :) För er som håller till i Skåne så är det mest Skryllespåret och Genarp jag håller till i. Skrylle är hemmabanan och det blir några varv i veckan där. Det är platt och stökigt med mycket rötter och sten och tvära svängar med rötter på skrå i varenda sväng. Cyklar jag till Genarp har jag några km asfalt och vill ändå kunna bränna på i utförslöporna runt klinten. Cyklar på en FM936 med 120 i slag både fram och bak.
27031385-FBDC-4BF3-B967-C2F2E5E9100C.jpeg
 

Argos

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Har själva bara kört NN i en jättegammal version. Men min son hade otroligt bra grepp med före generations NN i SpeedGrip på höstas och vintras. Nya NN är en klar trail däck: tyngre och högre dobbar.
Ja det nya NN har också ett betydligt tydligare kantgrepp med kantdobbarna på en fin rad jämfört med förra generationen där det var lite mer gott & blandat.

Dessutom finns nu NN i två nya olika grundversioner eller med två nya namn rättare sagt - SuperGround och SuperTrail där den första är en lättare konstruktion mer avsedd för XC och snällare Trail typ, medan den andra är med både SnakeSkin och Apex.


Schwalbe-Nobby-Nic-Evolution-ADDIX-Soft-Super-Trail-27-5-Folding-Tyre-black-27-5x2-35-78898-3...jpeg
 
Senast ändrad:
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Wolfpack Race och Cross verkar vara en trevlig kombo. Dock kom snön tillbaka efter jag satte på dom så har inte hunnit testa fästet riktigt än men rullar bra gör dom tycker jag.
En till röst för Wolfpack (WP) i detta sammanhang. Wolfgangs däck har otroligt bra kombination rull/grepp tycker jag.

När det är fint väder kör jag WP Trail fram och WP Cross bak. Man flyger fram på stigarna och greppet är för mig fullt tillräckligt om det är hyggligt torrt. Blir det lite geggigt byter jag dock framhjulet till ett annat par där det sitter en Maxxis DHF i 2,5 WT. Väldigt köttigt, men fram slår rullet inte lika hårt.

Leker lite med tanken på att ersätta WP Trail fram med WP Enduro i 2,4 bredd för att få lite mer grepp och då flytta WP trail till bakhjulet. Skulle kännas lite tryggare i fler väder, men har inte så bråttom med det.

//Magnus
 

Berk

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Ja det nya NN har också ett betydligt tydligare kantgrepp med kantdobbarna på en fin rad jämfört med förra generationen där det var lite mer gott & blandat.

Dessutom finns nu NN i två olika grundversioner - SuperGround och SuperTrail där den första är en lättare konstruktion mer avsedd för XC och snällare Trail typ, medan den andra är med både SnakeSkin och Apex.


De olika grundversioner fanns redan: SuperGround=SnakeSkin, SuperTrail=SnakeSkin+Apex. Nu finns dock många fler i SuperTrail.

Nya mönstret verkar mycket bättre, inte bara fler och grovare dobbar, men också bättre placering. Gamla NN hade alla dobberna på samma rad, som minskar sidogrepp. Mönstret av nya NN liknar mycket Specialized Eliminator, som jag är jättenöjd med.
 
Senast ändrad:

p3tre

Medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Jag skulle slå ett slag för Vittoria Barzo eller Continental CrossKing i blackchili compound som downcountry däck. Anständigt grepp och rullar bra.

Annars om du behåller ett Rekon race bak och sätter ett vanligt Rekon maxxterra fram så får du nog en väldigt bra kombo också.
 
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Kanske lite missvisande eftersom det är mer flat country än down country jag frågar efter :) För er som håller till i Skåne så är det mest Skryllespåret och Genarp jag håller till i. Skrylle är hemmabanan och det blir några varv i veckan där. Det är platt och stökigt med mycket rötter och sten och tvära svängar med rötter på skrå i varenda sväng. Cyklar jag till Genarp har jag några km asfalt och vill ändå kunna bränna på i utförslöporna runt klinten. Cyklar på en FM936 med 120 i slag både fram och bak.
Visa bilaga 482565
Om du slirar på dom brötiga bitarna uppför i Skrylle kanske något lägre tryck bak kan hjälpa? Jag är kass på några (nåväl, alla) sektioner men klarar dom vid blött med något lägre tryck.

Nu har det redan sagts i tråden att Vittoria Barzo är XC-däck men min nästa cykel levereras med dessa och såväl Skrylle som Genarp finns på min karta så jag hoppas ändå på att dom kan funka häromkring.
 

jonte987

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Det är nog mest vad man prioriterar. Jag har 5km till bökeberg och det är drygt på enduro. Hade jag orkat byta hade det blivit väldigt lätta däck. Nu är bökeberg inte klinten och jag har inga xc däck men jag cyklade Björnstorp på 26'' renegade massor av gånger. Utmärkt när det är torrt.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Om du slirar på dom brötiga bitarna uppför i Skrylle kanske något lägre tryck bak kan hjälpa? Jag är kass på några (nåväl, alla) sektioner men klarar dom vid blött med något lägre tryck.

Nu har det redan sagts i tråden att Vittoria Barzo är XC-däck men min nästa cykel levereras med dessa och såväl Skrylle som Genarp finns på min karta så jag hoppas ändå på att dom kan funka häromkring.
Har inte varit några problem med släpp tidigare med NN, men idag fick jag t ex släpp på en torr sten i långa stigningen upp mot skryllegården. Märker också att framhjulet glider betydligt mer mot stenar som ligger på skrå så man blir lite mer flipperkula. Sedan är jämförelsen med 150mm pike och 2,6" NN och 120mm SID med Rekon race helt rättvis. Det är klart att det är bättre grepp och kontroll på den första setupen. Man kan väl säga att jag vill komma så nära det som möjlig utan att förlora rullet från mina Rekon.
 
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Har inte varit några problem med släpp tidigare med NN, men idag fick jag t ex släpp på en torr sten i långa stigningen upp mot skryllegården. Märker också att framhjulet glider betydligt mer mot stenar som ligger på skrå så man blir lite mer flipperkula. Sedan är jämförelsen med 150mm pike och 2,6" NN och 120mm SID med Rekon race helt rättvis. Det är klart att det är bättre grepp och kontroll på den första setupen. Man kan väl säga att jag vill komma så nära det som möjlig utan att förlora rullet från mina Rekon.
Det är just den sträckan (ss8) samt ss7.1 på Skrylle som inspirerar mina däck- samt tryckval till ganska stor del så full förståelse för att man vill hitta rätt 😄
 

Makten

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Mindre luftkammare men grövre mönster och köttigare stomme är inte så dumt, men man förlorar en hel del komfort. Däck med tunn stomme suger elefantballar så fort man vill cykla lite fort på brötigt underlag (oavsett om det lutar eller inte), men rullar förstås bättre när det är slätt och fint. Man kan tyvärr inte få allt i samma däck. Att det släpper lite bak är inte hela världen tycker jag. Får väl stiga av och knata om det är för brant uppför helt enkelt.

Därmed sagt: Maxxis DHF eller DHR II (något lättare) 2,3 EXO fram och Minion SS 2,3 EXO bak. Det är vad jag själv kör för tillfället och det känns hyfsat rappt och rullar tillräckligt bra för transport.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Testade att sätta på forekaster bak till dissector i fram. Märker direkt hur mkt piggare trampet blir. Sen hur mkt av det som är placebo kan de lärda spekulera i. Hur som helst så funkar det bra i min "downcountry" setup. Bra tramp, ej oanvändbart grepp för bakhjulet. Men jag kör lite högre däcktryck än vad det ofta snackas om här. Även om jag kör köttiga däck så har jag sönder mina hjul om jag kör mycket mindre än 30psi (och även då 🙂).

*återstår ju att se hur det håller i längden
 

Makten

Aktiv medlem
DC-Däck - Äta kakan men ha den kvar?
Testade att sätta på forekaster bak till dissector i fram. Märker direkt hur mkt piggare trampet blir. Sen hur mkt av det som är placebo kan de lärda spekulera i. Hur som helst så funkar det bra i min "downcountry" setup. Bra tramp, ej oanvändbart grepp för bakhjulet. Men jag kör lite högre däcktryck än vad det ofta snackas om här. Även om jag kör köttiga däck så har jag sönder mina hjul om jag kör mycket mindre än 30psi (och även då 🙂).

*återstår ju att se hur det håller i längden
Jag förstår inte ens hur man kan tala om "användbart grepp" med så högt tryck. :oops: 😁 Det är väl typ en tumnagel av däcket som ligger i marken då? Vad väger du; 200 kilo? 🤔
Forekaster är rätt jäkla tunt, så det kanske inte är det vettigaste valet om man nu är såpass vårdslös.

Edit: Jag inser nu att 30 psi inte är så hysteriskt mycket som jag trodde, så det är inte helt orimligt ändå. :whistle:
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer