Dropper till Orbea Alma H30

frejo

Medlem
Hej!

Efter att ha lurkat runt på forumet en tid och låtit min budget för att hitta en första MTB långsamt öka tog jakten på cykel en ny vändning i veckan då jag lyckades komma över en Orbea Alma H30 för ett bra pris, i bra skick, via Blocket. Den kommer bli perfa för mig och nog bra att jag höll mig från att köpa tokdyrt första gången (som nån sa, det blir alltid fel första gången) :)

Dock tänkte jag uppgradera med en dropper. Från manual förstår jag det skall va möjligt, och det ska gå att dra internt:

Från spec (och bekräftat genom att titta på existerande sadelstolpe) har jag en diameter på 27.2, och nuvarande längd på stolpe är 400mm.

Rekommendationer på dropper baserat på det? Jag vill ha bang-for-the-buck, men det behöver "matcha" instegsnivån som cykeln har. Blir fånigt om droppern kostar hälften av vad cykeln kostar (vilket inte verkar svårt att hitta). Den här verkar funka, vad tror ni om denna:
https://www.wiggle.se/brand-x-ascend-cx-sankstolpe-85-och-105-mm (i 400/105mm varianten)

Eller någon som har ett bra alternativ i samma prisklass?

Tack för ett toppenforum och all bra kunskap här finns! :)

Mvh,
Fredrik

Å fan, det hade jag missat om jag inte postat. Tack. Så typ denna? (blir fortfarande billigare än annat jag lyckats hitta):

Ah. Å nu har jag googlat i-spec :)
Men med mina "enkla" bromsreglage/handtag (BL-MT201), klämmer man in den under då och det funkar? Såg nån installationsvideo som tog bort den "bricka" (eng: spacer) som fanns mellan klämma och styre och ersatte med i-spec reglaget, men någon sådan bricka verkar jag inte ha.

Här finns en 120 mm dropper som passar till din Alma

Tillbaka
Topp