Få samma behörighet som återförsäljare på min cykel

MrCykel

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon här har kunskapen om hur jag kommer åt inställningar på min cykel som instruktionsboken säger att bara återförsäljaren har tillgång till.
Jag har en Crescent med koppla systemet. Och som jag förstår så väljer man i inställningarna att USB porten ska vara öppen för att kopplas samman med dator?

Det har blivit en princip fråga för mig, jag har köpt en cykel för nästan 30k och har inte ens tillgång till hela min cykel.

Så, vad säger ni? Några tips? ?

Hej!

Jag undrar om någon här har kunskapen om hur jag kommer åt inställningar på min cykel som instruktionsboken säger att bara återförsäljaren har tillgång till.
Jag har en Crescent med koppla systemet. Och som jag förstår så väljer man i inställningarna att USB porten ska vara öppen för att kopplas samman med dator?

Det har blivit en princip fråga för mig, jag har köpt en cykel för nästan 30k och har inte ens tillgång till hela min cykel.

Har du någonsin ägt en bil för en halvmiljon och inte haft möjlighet att sabba mjukvaran på egen hand? ;)

Hej!

Vad är det mer specifikt du vill ha åtkomst till i mjukvaran?

Så du har inte betalt för att komma åt dom inställningarna, trots att du kanske tycker du betalt väldigt mycket för cykeln.
Du kanske kan köpa ett uppgraderingspaket till den nivån du kommer åt inställningarna du vill ha.

Äh, det är väl ändå rimligt att man ska få tillgång till några körprogram på en elcykel. Man får ju tillgång till det mesta om man köper en cykel från Specialized, ngt med Bosch, Yamaha eller vad som helst så det är väl ändå ngt man kan begära av en cykel för 30'.

Det är väl OK att hacka bort mjukvarulås på saker och pilla själv tycker jag, men man blir ju troligtvis utan garanti om det framgår vid garantibehov. Blir den upplåst till drivning vid högre hastighet eller utan att trampa så blir den ju så klart nån slags olaglig, men just såna inställningar kan man ju undvika...

Och du har fått nog med inställningar.
Mycket tråkig inställning du har.
Jar begär inte att de ska skicka nya saker till mig. Jag begär bara att jag ska få tillgång till det jag äger.
Annars kan jag ju lika väl hyra. Om jag ändå inte ska få bestämma själv över det jag använder.

Äh, det är väl ändå rimligt att man ska få tillgång till några körprogram på en elcykel. Man får ju tillgång till det mesta om man köper en cykel från Specialized, ngt med Bosch, Yamaha eller vad som helst så det är väl ändå ngt man kan begära av en cykel för 30'.
Något att tänka på till nästa el-cykel! Eventuellt blir det en ombyggd cykel nästa gång. Så har jag full kontroll från start ?

Låst mjukvara är ett jäkla oskick. Happy är dock på gott och ont ganska bra på att skrämma bort folk som meckar med det, eftersom det framför allt verkar användas till att trimma hojarna. Gissar att du nog får söka dig till andra forum för att få hjälp.

Det är väl OK att hacka bort mjukvarulås på saker och pilla själv tycker jag, men man blir ju troligtvis utan garanti om det framgår vid garantibehov. Blir den upplåst till drivning vid högre hastighet eller utan att trampa så blir den ju så klart nån slags olaglig, men just såna inställningar kan man ju undvika...
Ja, det med garantin kan jag köpa.
Är ju betydligt lättare att ha koll och lämna lång garanti om de vet exakt vad jag har kunnat göra och inte.

Låst mjukvara är ett jäkla oskick. Happy är dock på gott och ont ganska bra på att skrämma bort folk som meckar med det, eftersom det framför allt verkar användas till att trimma hojarna. Gissar att du nog får söka dig till andra forum för att få hjälp.
Ja, för vissa verkar detta vara ett känsligt område.

Ja, för vissa verkar detta vara ett känsligt område.
Trimning är olagligt, så ur den synvinkeln tycker jag happys hållning är enkel och helt korrekt. Jag ger dig dock helt rätt vad det gäller principen och själv hade jag aldrig köpt en cykel där man är utelåst på det sättet. Sur läropeng, hoppas du får ordning på det.

Jar begär inte att de ska skicka nya saker till mig. Jag begär bara att jag ska få tillgång till det jag äger.
Annars kan jag ju lika väl hyra. Om jag ändå inte ska få bestämma själv över det jag använder.
Äh, jag hade mest tråkigt.

Klart det är surt att inte äga hela sin cykel, men du har ju faktiskt fått det du betalat för och vill du inte ge dem mer pengar är risken rätt stor att du inte får något mer av dem.

Bilindustrin går samma väg. Mjukvarufunktionerna är med från början men man måste betala för att låsa upp dem. Ett nytt sätt att tjäna pengar.

Bilindustrin går samma väg. Mjukvarufunktionerna är med från början men man måste betala för att låsa upp dem. Ett nytt sätt att tjäna pengar.
Fast t ex Specialized gör ju tvärtom och introducerar nya funktioner vartefter de utvecklas till redan köpta cyklar.

Senast ändrad:
De är väl inte speciellt konstigt idag,. mjukvaran är ju de som gör en bil speciell idag.
Utveckling (kodande) kostar väldiga summor.

Betraktar man istället en elektronikpryl idag som en "android telefon utan appar", så är de ju självklart att vissa nya appar/funktioner får kosta pengar. Den med bäst mjukvara kommer så klart sälja.

Sen hoppas jag så klart mer på öppen hårdvara där man själv får möjlighet att installera vilken mjukvara man vill, dvs själv kunna koda de funktioner. Följden lär bli open source projekt, som troligen springer ifrån tillverkarna väldigt fort.

Men vill man använda leverantörens mjukvara, ja då får man gott hålla sig till att använda just den lilla kaka man själv köpt.

Men du begär att de ska ge dig mjukvara du inte betalt för? En mycket stor del av dagens produkter utgörs av mjukvara (framförallt om man ser till utvecklingskostnaderna), inte själva hårdvaran, så det är ju fullt rimligt att tillverkare väljer att ta betalt för mjukvaran i första hand. Visst, det kan kännas konstigt att betala för nåt man inte ”kan ta på”, men samtidigt har du ju fått det du betalat för.

Ja fast där saknas även hårdvara i många fall. T.ex kan gps finnas i mjukvaran men gps-antenn saknas, osv.

Nytt och nytt, det har varit så länge i många teknikintensiva branscher. Däremot lever väl många kvar i tänket att det jag ”kan ta på” är helt ok att betala för, medan mjukvara ska vara gratis (trots att merparten av företagens kostnader ligger där).
Alternativet är ju att företagen direkt tar fullt betalt för allt som produkten är kapabel till, vilket innebär ett högre pris. Då skulle det gnällas på det.

Fast som sagt finns det ju gott om exempel på där det är tvärtom att i och med mjukvaru-uppdateringar får kunder fler funktioner. Detta är vanligt inom t ex kameraindustrin där kameror, drönare m m får nya funktioner och andra förbättringar under några år framåt. Helt utan kostnad alltså, gissar att det är en konkurrensfördel att kunna erbjuda detta och hålla kvar kunden i ekosystemet.

När man hör om t ex BMW som tar bort funktioner om man inte betalar för dom så brukar det ofta ta hus i helvete.

Fast som sagt finns det ju gott om exempel på där det är tvärtom att i och med mjukvaru-uppdateringar får kunder fler funktioner. Detta är vanligt inom t ex kameraindustrin där kameror, drönare m m får nya funktioner och andra förbättringar under några år framåt. Helt utan kostnad alltså, gissar att det är en konkurrensfördel att kunna erbjuda detta och hålla kvar kunden i ekosystemet.

När man hör om t ex BMW som tar bort funktioner om man inte betalar för dom så brukar det ofta ta hus i helvete.
Produktdifferentiering (som det är frågan om i denna tråd) och mjukvaruuppdatering är olika saker och kan naturligtvis existera samtidigt.

Tillbaka
Topp