Finns det 3e-part bromsslang och vilka vågar man sig på? (Sram AXS Force / RED)

vira20

Aktiv medlem
I mitt fall kör jag AXS RED shifters och AXS force ok (Road 2-piece).
Originalkittet jag ska ha är: 00.5018.128.000
sram-hydraulic-hose-kit-for-road-disc-brakes-2000mm-black-1093848.jpg

Nu till min fråga: Vilka slangar från Tex Jagwire passar? Ser ut att finnas till en hel del modeller men inte den nya RED / FORCE Road 2-piece designen. Det jag funderar är att köpa några och klippa eventuell banjo/ skruvände då min har Sram Stealthamajig/ Oliv i båda ändar.
11-5378-803-004_160617.jpg

Säljer inte Jagwire bromsslang löst dock?

Tjo!

Jag har använt deras hyflow-slangar till 3 hojar, dock med Shimano-bromsar & olja. Har bara använt Jagwires anslutningskit till en av hojarna och tryckt i vanliga nålar/oliver i båda ändarna på resten (både Shimanos 2,1 & 2,3mm-nålar funkade). Inga problem alls hittills.

Ser att du bor i Göteborg så om du vill kan du få en restbit att experimentera med?

Spännande!

Hyflow marknadsförs idag som deras Pro Hydraulic hose right? Vilket i sin tur marknadsförs som en Mountain (mtb) slang? Har du även använt den för ländsvägsapplikation?

Med tanke på att det är oliv i bägge ändar fungerar väl i princip vilken slang som helst så länge den är kompatibel med DOT och rätt tjocklek så att en stealth-a-majig oliv passar?

Förra versionen monoblock däremot med fast banjo vid oket var mer problematisk, och tidigare mekaniska reglage hade banjo inne i reglaget…

Spännande!

Hyflow marknadsförs idag som deras Pro Hydraulic hose right? Vilket i sin tur marknadsförs som en Mountain (mtb) slang? Har du även använt den för ländsvägsapplikation?
Det är nog som du säger, det är denna jag använder (färgmatchning FTW)

De säljer quick fit-adaptrar till både shimano och sram så jag gissar på att slangen funkar med både olja och DOT. Har bara safeat och använt anslutningskittet till MTBn där jag kör fyrkolvsok (som egentligen skall köras med Shimanos tjockare bromsslang SM-BH90 + banjo). På graveln (ST-RS505+BR-RS505) och pendlarhojen (BL-MT201+BR-M425) har jag bara klippt av deras anslutning och behandlat den som vilken SM-BH59 som helst (Shimanos "vanliga" bromsslang som används överallt annars). Har inte sett att slangen går att köpas lös, men en rulle per cykel har räckt gott ?

Jag har den på både pendlaren, MTBn och graveln utan problem. Jag kör ju dock Shimanogrejer och har aldrig haft SRAM så jag kan ju inte garantera något, . Det verkar som att de har ett kit som passar med äldre RED, det kan ju vara så att de inte har uppdaterat guiden och att det passar med din med?

1678788547229.png

Senast ändrad:
Precis som du säger.
Deras HFA213 är till den gamla modellen för ROAD och den är till PRO slangen som i sin tur marknadsförs som mountain. Men då ska det passa i alla fall.

Det jag nu vill försäkra mig om är att deras pin
1678798522367.png
är av samma dimension (till gänga in till slangen) som srams egna
11-5378-803-004_160617.jpg
. Dvs att jag då kan använda SRAM delarna jag redan har och bara köpa mig ett Jagwire Pro Hydraulic Hose HBK400 (ingen färgmatchning här inte ;) )

Pro_Hydraulic_Hose_pkg_2017.jpg
+
1678798990900.png
= ...(y)(n) Ska bli kul att testa. Liten bonus är dessutom att den säljs som 3meter vilkan kan räcka för bak + fram...

Lycka till och hoppas det går bra för dig ? som sagt, vet inget om srams slangar men skriv om du vill ha en restbit att leka med

Det kommer fungera. 99% säker att Jagwire är OEM bakom SRAMs egna slangar, höljen, fittings, etc.

Det verkar som att de har ett kit som passar med äldre RED, det kan ju vara så att de inte har uppdaterat guiden och att det passar med din med?

Visa bilaga 613467
Nja. Tekniskt sett så fungerar det förstås, men blir ett rent slöseri med pengar eftersom hela quick-fit delen till höger i bild helt enkelt får knipsas bort då.

Tillbaka
Topp